Hvornår er EUI48 egentlig overholdt - rout~
Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 26-10-05 23:18

Jeg har fået noget trådløst udstyr i hånden, og har så måttet konstaterer at
en LAN MAC adresse svarer til en anden WLAN MAC adr. på en anden enhed.
Der er ikke tale om routere, men AP'ere i client mode.

Jeg forspurgte naturligvis den danske forhandler, som videresendte
spørgsmålet til producentens support. Hvilket resulteres i nedenstående
svar:
...."Regarding to the MAC address issue, it is normal. We arranged the MAC
address of every devices in a such way. If you require to use both devices
at the same time, you can configure the devices in different network segment
and there will be no network failure problem."...

Og så er det jeg må spørge andre - er det mig der er "prikken" eller er
dette ikke et tegn på en meget lemfældig EUI48 MAC håndtering, som kan være
fortrinligt udgangspunkt for fremtidige ARP routing problemer, når der kan
være LAN MAC adresser som svarer til WLAN MAC. adr ?

For det er da lidt voldsomt "bare" at segmentere sig ud af problemet - hvis
det da er et problem. LAN MAC adr. ser jeg ikke når jeg f.eks. kører NMAP
eller checker med arpwatch - kun WLAN MAC adressen ses. For bliver MAC
adressen ikke "pakket" ind i alle de routede pakker ?

Fabrikatet kan være ligegyldig - spørgsmålet er egentligt:

Skal MAC adresser ikke være unikke uanset om de routes under en anden MAC
adresse - ikke mindst når de alle til sidst routes gennem samme punkt ?

Og .. der skal bruges langt mere end 50 enheder .....så det er ikke et
spørgsmål om en enkelt eller 2, men om producentens holdning til MAC adr.
overholder EUI48 reglerne, og om det bare er mig som mener grejet skal
kasseres af samme grund.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-10-05 07:42

On Thu, 27 Oct 2005 00:18:19 +0200, "Anders Larsson \(fjern ikke noget
fra email adr.\)" <nospamfilter001@BotNak.dk> wrote:

> Skal MAC adresser ikke være unikke

Jo, de skal være unikke per boks. (Samme box må derimod godt bruge
samme MAC-adresse til flere forskellige formål, fx på forskellige
VLAN).

-A