Netværk via strømnettet ???
Fra : Kostas

Dato : 26-10-05 10:01

Jeg har engang læst om en netværks dims (sender) man kunne sætte i en stik
kontakt som så gjorde at man kunne sætte en anden dims (modtager) et
hvilket som helst sted i huset og på den måde have netværk via
strømkablerne i væggene.

Det skal bruges i et hus med murerede vægge som jeg ikke orker at bore
igennem. (6-7 vægge jeg skal igennem ialt). Jeg har prøvet med alverdens
trådløst net uden held.

Jeg har fladt tag og ingen kælder så den vej duer heller ikke.

Så den løsning ville være optimal for mig. Det skal kun bruges til at
stille en trådløs sender op i stuen så den bærbare kan bruges derinde.

Men virker det - og hvem sælger det ?.

mvh

Kostas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 10:13

Kostas <email@supertips.dk> wrote:

>Men virker det - og hvem sælger det ?.

Mon ikke det er Allnet's Homeplug serie du leder efter:

http://www.allnet.dk/Nyprodukter.htm

Det fås mange steder. Jeg har set det hos Merlin og www.midtdata.dk

Men jeg vil nu mene at en stump netkabel og et langt 8 mm murbor både er
billigere og bedre i det lange løb

<mlr>

Fra : Kostas

Dato : 26-10-05 10:21

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in

> [...]
>
> Det fås mange steder. Jeg har set det hos Merlin og www.midtdata.dk
>
> Men jeg vil nu mene at en stump netkabel og et langt 8 mm murbor både er

Bedre måske - men hvis min timeløn bare skal beregnes til over 10 kroner -
så er det nok ikke billigere

mvh

Kostas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 10:47

Kostas <email@supertips.dk> wrote:

>Bedre måske - men hvis min timeløn bare skal beregnes til over 10 kroner -
>så er det nok ikke billigere

Du har ikke stor tiltro til egne evner

Anyway: Jeg har ingen erfaring med Allnets produkter. Men jeg kan
forestille mig adapterne skal sidde på samme fase for at fungere...

Så det nok klogt at tjekke el-kabelføringen inden du løber i byen.

<mlr>

Fra : Kostas

Dato : 26-10-05 11:58

> Du har ikke stor tiltro til egne evner

Jo men 6-7 murstensvægge i et nymalet hus... det kan da kun give problemer.
Om ikke andet så med konen...

Derudover er det jo ret mange meter netkabel der skal "gemmes". Skal det i
en tynd kabelbakke så er besparelsen ihvertfald hurtigt brugt...

> Anyway: Jeg har ingen erfaring med Allnets produkter. Men jeg kan
> forestille mig adapterne skal sidde på samme fase for at fungere...
>
> Så det nok klogt at tjekke el-kabelføringen inden du løber i byen.

Det må jeg prøve.

Takker!

mvh

Kostas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-10-05 11:16

Kostas skrev:
> Bedre måske - men hvis min timeløn bare skal beregnes til over 10
> kroner - så er det nok ikke billigere

Husk lige at netværket kun fungerer inden
for den samme 220V fase.

Peter Schrøder

Fra : Kostas

Dato : 26-10-05 11:56

Peter Schrøder <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in news:435f574c$0
$41146$14726298@news.sunsite.dk:

> Husk lige at netværket kun fungerer inden
> for den samme 220V fase.

Åh crap. Mindre detalje

Nå men så skal jeg til at finde ud af det først så.

Men tak for hjælpen

mvh

Kostas

Fra : Svend

Dato : 26-10-05 12:05

Kostas wrote:
> Peter Schrøder <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in news:435f574c$0
> $41146$14726298@news.sunsite.dk:

> Åh crap. Mindre detalje

typisk er der ikke så mange 230v faser, som du ikke må forveksle med
sikringer.

--
Svend

Fra : Peter

Dato : 26-10-05 12:25

Svend wrote:

> typisk er der ikke så mange 230v faser, som du ikke må forveksle med
> sikringer.

Nærmere bestemt er der (max.) 3 faser.

Skulle han være så uheldig at de to rum sidder på hver deres sikringer
*og* hver deres fase, så kan en elektrikker bytte lidt rundt på sikrings
grupperne, så de to rum fødes fra samme fase (man må ikke selv).

Altså endnu en udgift, dog ikke noget der bør koste en bondegår. Er
tavlen monteret pænt kan der formentlig bare byttes to ledninger, det
kan klare på langt under en time.

Mvh Peter

Fra : *** Calle ***

Dato : 26-10-05 22:43

Svend wrote:
> typisk er der ikke så mange 230v faser, som du ikke må forveksle med
> sikringer.

Der er Max 3 faser. Mere fides der ganske enkelt ikke.
--
*** Calle ***

Fra : Jørgen

Dato : 31-10-05 05:21

Hej
Jeg har sat det op i et hus hvor det var umuligt at trække kabler
det virker fint dog er det ikke den hurtigste forbindelse

Jørgen