Mørke billeder i browser
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 24-10-05 23:43

Hej.

Jeg har opdaget et mystisk problem, som jeg ikke kan gennemskue. Det er
ikke sikkert, det er browser-relateret, men nu prøver jeg at starte her:

På min hjemmeside har jeg et galleri med billeder af min datter. Af en
eller anden grund, så er billederne meget mørke, når de vises på
hjemmesiden, men ikke i mit foto-redigeringsprogram.

Se f.eks. http://www.mzh.dk/sara/billeder/53.jpg - på dette billede kan
man i foto-programmet se sofaens grønne betræk meget tydeligt, og i det
hele taget er farverne meget mere naturlige - i browseren virker det,
som om billedet er gjort "20% mørkere". Jeg er helt i vildrede med, hvad
der foregår her, for problemet er det samme i alle mine browsere (FF,
IE, Opera og Netscape)...

Det er som om, der sker "noget" med billedet, når det skal vises gennem
en browser - hvis jeg kopierer billedet fra browseren og sætter det ind
i min foto-editor, så er farverne fine, så det er altså ikke selve
billedfilen.

Er det kun mig, der ser et mørkt billede (kan være svært at sige, når
man ikke har noget at sammenligne med, men hos mig kan jeg ikke se, at
sofaen er grønlig)?

Det kan ikke være min skærm, der skal justeres, for så burde billedet
også være mørkt, når jeg henter det over i mit foto-program.

I dyb undren.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Frank R.

Dato : 25-10-05 07:50

Mikkel Z. Herold wrote:

> På min hjemmeside har jeg et galleri med billeder af min datter. Af en
> eller anden grund, så er billederne meget mørke, når de vises på
> hjemmesiden, men ikke i mit foto-redigeringsprogram.

Her hos mig er der overhovedet ingen forskel på billedet uanset hvilken
browser jeg bruger (firefox, Opera, Konqueror) sofaen er klokkeklar
grøn, også hvis jeg f.eks henter billedet det ind i GIMP.

Så jeg er sikker på at fejlen må ligge et andet sted.

Men der er måske andre der også lige gider smutte forbi og bedømme ?

Hilsen
Frank

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 25-10-05 08:25

> [...]
> som om billedet er gjort "20% mørkere". Jeg er helt i vildrede med, hvad
> der foregår her, for problemet er det samme i alle mine browsere (FF,

Billeder som er taget med digitalkamera er normalt i farverummet sRGB (med
en gammaværdi på 2,2 og et hvidpunkt som jeg ikke lige kan huske). sRGB
svarer til farvegengivelsen for et farve-TV.
CRT skærme er født med en anden farvegengivelse (gamma på 2.5 og et
hvidpunkt som er forskelligt fra sRGB). For at vise billedet "korrekt" på
skærmen skal man konvertere billedet fra det ene farverum til det andet.
Nogle få programmer kan det (f.eks PhotoShop og Imaging), men jeg har ikke
set nogen browsere som kan.
Man kan komme en del af vejen ved at dreje på kontrastknappen på skærmen,
men det er langt fra en korrekt konvertering.
Nogle programmer kan lave en gammakorrektion ved visning (f.eks IrfanView).
Hvis man sætter gamma korrektionen til 1.3 - 1.4, så ser billedet mere
naturligt ud.
Nogle grafikkort tillader gammakorrektion, så kig i din driver og se om du
kan gøre det der. Hvis du kan, så husk at slå korrektionen fra i dit
fotoprogram.

Niels Dybdahl

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 25-10-05 13:21

On 25-10-2005 09:25 Niels Dybdahl wrote:
> Nogle grafikkort tillader gammakorrektion, så kig i din driver og se om du
> kan gøre det der. Hvis du kan, så husk at slå korrektionen fra i dit
> fotoprogram.

Tak for en meget grundig forklaring. Mit grafikkort havde muligheden for
at lave gammakorrektion, så nu ser det hele meget bedre ud!

Mvh. Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-05 14:32

Mikkel Z. Herold skrev:

> På min hjemmeside har jeg et galleri med billeder af min datter. Af en
> eller anden grund, så er billederne meget mørke, når de vises på
> hjemmesiden, men ikke i mit foto-redigeringsprogram.

Billedet ser ens ud i mine tre browsere, men det er en anelse
mørkere i mit billedprogram, IrfanView. Under normale
omstændigheder ville jeg ikke have opdaget forskellen fordi den
er så lille, men ved et nøje studium var der klart en forskel,
men altså til den modsatte side end det du ser.

--
Bertel