Ny hvalp og dermed nye spørgsmål
Fra : Lene C. Petersen

Dato : 23-10-05 16:37

Hejsa

Jeg har været så super heldig at hente en golden retriever hvalp med hjem i
går eftermiddags. Men jeg har lige et par spørgsmål her i starten, som jeg
ikke lige ved, hvordan jeg skal håndtere og kunne derfor godt bruge et par
gode råd. Så mon ikke der er nogen der ligger inde med netop et par svar på
mine spørgsmål.

Jeg kan ikke lige finde ud af, hvor meget mad den skal
have................jeg har prøvet at læse mig til det men der står vidt
forskelligt alt efter hvor man læser og søger efter det henne. Den spiser
ihvertfald det som jeg hælder op ret hurtigt og det skal lige siges, at det
er noget af det gode tørfoder.

Men hvordan får man bedst en hvalp renlig ? Lige nu render jeg ude
ihvertfald hver anden time med den og gjorde det også i nat. Men jeg vil jo
også gerne have lidt nattesøvn og jeg skal jo også arbejde til hverdag. Den
har haft gjort det et par gange på gulvet forskellige steder - det kunne jo
være meget rart at få den renlig, så man ikke kommer hjem til det totale
svineri hver dag.

Ja, jeg har faktisk en del andre spørgsmål men det er dog disse her to
spørgsmål som jeg mest savner svar på.....

Vuf vuf hilsener

Lene

Fra : OZ3BTO

Dato : 23-10-05 17:26

"Lene C. Petersen" <lcp@mailmeFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Ja, jeg har faktisk en del andre spørgsmål men det er dog disse her to
> spørgsmål som jeg mest savner svar på.....

Er sikker på at du vil få rykket hovedet sener i tråden men de andre om
det

Normalt står der på selve posen med foder hvor meget vogsen skal have ..
evt så så mange G pr KG hunden vejer

Hvalpe skal som reglen altid tisse m.m. efter de har spist eller leget ..
Ihvertfald meget normalt
Hver 2. time er måske lige grovt nok

OZ3BTO

Fra : Søren LH

Dato : 23-10-05 18:19

> [...]
> forskelligt alt efter hvor man læser og søger efter det henne. Den spiser
> ihvertfald det som jeg hælder op ret hurtigt og det skal lige siges, at

Læs på pakken, der står det.

> [...]
> Den har haft gjort det et par gange på gulvet forskellige steder - det
> kunne jo være meget rart at få den renlig, så man ikke kommer hjem til det

Man gør det du gør, så bliver den automatisk renlig hen ad vejen. I starten
ud hver 1-2 timer og 2 gange i løbet af natten.

Mvh
Søren

Fra : Thomas Larsen

Dato : 24-10-05 15:10

> [...]
> det er noget af det gode tørfoder.
>
> Men hvordan får man bedst en hvalp renlig

Det med maden er meget forskelligt fra hvalp til hvalp og fra pose til pose.

Jeg gav min golden retriever hvalp det foder den kunne spise, jeg startede
med 2 x 1½ dl om dagen og det spiste den fint, den kunne godt have spist
mere men den tog fint på i vægt af det.. Senere hen forøgede jeg det så med
en ½ dl om md, nu er den oppe på 6 dl om dagen. Pointen er den at hvis din
huund levner mad så har den fået for meget. MEN EN HVALP KAN GODT BLIVE VED
MED AT SPISE og det giver av i maven så start med lidt og er den stadig
meget sulten så giv den lidt mere. men den må heller ikke spise sog
propmæt...

Ellers hvis du er nervøs for selv at dosere så tag et smut forbi den lokale
dyrlæge og spørgham hvordan du læser på posen det vil han nok godt svarer på

Vores var renlig på ca 3 uger, jeg gik osse med den mege i starten, og
langsomt øgede jeg afstanden mellem turene, tissede den indefor havde jeg
ventet for længe. Selvfølgelig skal du huske og overfalde din lille hvalp
med ros når den besørger udenfor, det har meget og sige....

//Trick.
Når den lille hvalp tisser så siger du ordet tis til den og efter nogle uger
kan den tisse på kommando det er altså en smart lille ting

Du kan nok ikke forvente at den bliver renlig ligeså hurtig hvis du ikke er
hjemme om dagen, da hunden automatisk vil besørge indenfor når du ikke er
hjemme, en lille hvalp er ikke så god til at holde sig.

Mvh Thomas...

Fra : Thomas Larsen

Dato : 24-10-05 15:13

> Ja, jeg har faktisk en del andre spørgsmål men det er dog disse her to
> spørgsmål som jeg mest savner svar på.....
>
> Vuf vuf hilsener
>
> Lene

Med hensyn til masser af de andre spm du har jeg anbefale du køber bogen
hundelytteren - Lyt dig til en lydig hund
skrevet af jan fennell, jeg købte den for en md siden og ønskede så meget at
jeg havde købt den 1 md efter jeg havde fået hund i stedet for 4 mdr efter
da jeg havde haft meget lettere ved at få en "artig" hund end jeg har nu,
helt sikkert de 279,- værd

Kan købes her
http://www.e-boghandel.dk/search.asp?title=hundelytteren&languageid=1166,%201176&searchfield=title&searchkeyword=hundelytteren&rootcategoryid=1101&searchlanguageid=1166,%201176

Fra : Søren LH

Dato : 24-10-05 18:35

"Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at jeg havde købt den 1 md efter jeg havde fået hund i stedet for 4 mdr
> efter da jeg havde haft meget lettere ved at få en "artig" hund end jeg

Der må jeg sige at jeg er ikke helt enig, jeg mener Hundelytteren handler om
behandling af problemhunde. Idag er dens anskuelser og metoder idag ved at
være gammeldags.

Jeg syntes at Irene Jarnved's "Fra hvalp til hund" var god da jeg læste den,
men nu hvor jeg selv har en hvalp må jeg sige, at det er svært i praksis at
leve op til dens idealer.

Jeg har set Lone Greva's "Familiehunden" godt omtalt, men har ikke fået den
læst selv.

Måske nogen kan anbefale en god "hvalpebog".............???

Mvh
Søren

Fra : Thomas Larsen

Dato : 24-10-05 22:16

> [...]
> om
> behandling af problemhunde. Idag er dens anskuelser og metoder idag ved at

Jeg syntes ikke den forklare problemhunde, men hvordan ens hund fungere i en
flok og flokken er hundens styreegneskab, kan du få din hund til at vælge
dig som leder så kan du få din hund til at (hoppe på tungen) for dig.
Overdrivelse fremmer forståelse. Derfor er det en god ide at finde ud af
hvordan du som hundeejer kan være en god leder for din hund og dermed styre
den. Jeg ser stadig jan fennells metoder i brug idag, og dem der bruger incl
mig selv ved de virker og de holder..

Men kald du bare metoderne gammeldags, tit er det gode gammeldags råd der
virker

Mvh Thomas L.

Fra : Søren LH

Dato : 25-10-05 04:46

> [...]
> bruger incl mig selv ved de virker og de holder..
>
> Men kald du bare metoderne gammeldags, tit er det gode gammeldags råd der

OK, jeg ved godt det virker

Mvh
Søren

Fra : Anti Buhund

Dato : 25-10-05 11:12

Thomas Larsen wrote:

> Men kald du bare metoderne gammeldags, tit er det gode gammeldags råd der
> virker

Det virker også at slå sin hund, men derfor behøver man ikke
anbefale det til nye hvalpekøbere.

Jeg vil give Søren LH fuldstændig ret. Hvis man har en hund der
fungerer godt, så er der ingen grund til at gøre hverdagen mere
besværlig for sig selv og hunden. Mange af rådene i bogen er beregnet
til at skabe større afstand mellem hund og ejer, hvilket kan være
helt fint, hvis hunden tror, at den bestemmer. Det gør en hvalp eller
en normalt fungerende hund bare ikke.

Da jeg læste bogen forsøgte jeg også at bruge nogle af de "gode"
råd. Bl.a. at lade være med at hilse på min hund, når jeg kom hjem.
Det opfattede min hund absolut ikke som naturlig adfærd for en
flokleder. Jeg ved godt, at hunde ikke bliver deprimerede, men han
reagerede virkelig sådan. Hængende ører, hængende hale (det var en
spidshund, så det var helt galt), og så undgik han mig, som om jeg
havde skældt ham ud. Det var bestemt ikke sådan jeg ville se min
ellers glade og samarbejdsvillige hund.
Så bogen røg op på hylden til alle de andre hundebøger og der får
den lov til at blive, til jeg møder en hund, som har problemer.

Susanne & Anti

Fra : Thomas Larsen

Dato : 25-10-05 14:00

Det virker også at slå sin hund, men derfor behøver man ikke
anbefale det til nye hvalpekøbere.

Slår du din hund da ??, Siden du ved om det virker eller ej. Jeg ved ikke om
det hjælper på noget som helst, men tror det fremskaffer en nervøs & arrig
hund som man til sidst ikke har noget sammen med.

Fra : pwh

Dato : 25-10-05 17:43

> [...]
> ikke om det hjælper på noget som helst, men tror det fremskaffer en
> nervøs & arrig hund som man til sidst ikke har noget sammen med.

Jeg tror nærmere at resultatet bliver en hund du kan få til alt på kommando,
den vil sikkert adlyde på en krybende måde, men adlyde skal den nok.
At den så måske en nat bestemmer sig for at bide halsen over på dig
er nok et risikomoment man skal tage med i overvejelserne inden
man beslutter sig for at bruge tæv som opdragelse.

/Jens (som aldrig har slået en hund eller et menneske)

Fra : Thomas Larsen

Dato : 25-10-05 19:23

> [...]
> man beslutter sig for at bruge tæv som opdragelse.
>
> /Jens (som aldrig har slået en hund eller et menneske)

ville osse ha skrevet "en hund der krybende underkaster sig kommando" men
det blev åbenbart kun ved tanken..

Hunde skal vide hvem dens fører er uanset om det er en chiwauva eller en
grand danoir. Man får det bedste resultat ud af sin hund

Og syns ikke vil skal overflowe denne tråd mere med denne her diskussion.
Men hvis i laver en ny tråd ang dette her diskutere jeg gerne videre der...
det er ikke helt det her det handler om her..