Opstart PHP!
Fra : Noll3r

Dato : 22-10-05 01:15

Hey! Er en meget læregal/glad dreng og syntes PHP virker meget spændene og
nyttigt. Problemet er bare ..

- Hvordan kommer jeg igang?
Jeg har ikke rigtigt nogle venner der har tid til at sætte mig ind i det.
Jeg har ikke styr på noget omkring SQL, og syntes det lyder meget svært.Jeg
har hørt at man kan skrive PHP koden uden at den skal linke til en
database.Er det en god måde at starte på uden database?

- Nogle fortalte mig at www.webcafe.dk var et godt sted at starte. Men jeg
kan ikke rigtigt overskue siden.

- Hvordan lærte i det?
- Hvordan syntes i det er bedst at lære det.

Håber i kan give mig nogle triks!
- Vil være meget taknemmlig og på forhånd tak!

Fra : Jacob Atzen

Dato : 22-10-05 09:52

Hej Noll3r,

Nu skriver du ikke noget om dine forudsætninger for at programmere, så
jeg antager, at du aldrig har programmeret før.

On 2005-10-22, Noll3r <mrzeit@sol.dk> wrote:
> [...]
> meget svært. Jeg har hørt at man kan skrive PHP koden uden at den skal
> linke til en database. Er det en god måde at starte på uden database?

Jeg er overbevist om, at man som begynder har behov for at få tingene
serveret så simpelt som muligt og det mener jeg ikke man gør, når man
blander teknologier. Jeg vil derfor råde dig til at starte uden en
database - og gerne uden at lave "websider" til at starte med. Ofte
bliver begyndere meget forvirrede når de blander de forskellige websprog
(HTML, CSS, Javascript) og PHP. Start med at lave små programmer, der
skriver lidt på kommandolinien.

Langt de fleste introduktioner til PHP tager desværre udgangspunkt i at
man skal lave hjemmesider med det. Det er naturligvis også der, hvor PHP
typisk bruges, men man kan nu også bruge det til andet.

Jeg er desværre ikke bekendt med nogen introduktioner, der har denne
simple tilgang til emnet, måske andre i gruppen har.

Jeg beklager, at jeg ikke kan komme med nogen mere konstruktive råd end
dette :-/

- Jacob Atzen

Fra : John Lund

Dato : 22-10-05 10:33

Jeg står selv lidt i samme situation.

Jeg ledte efter noget værktøj, der kunne hjælpe mig med at lave min
hjemmeside. Jeg faldt over phpWebsite.
Efter lidt installationsproblemer fik jeg programmet igang og min første
hjemmeside kunne tage form. Du kan langt hen af vejen lave din hjemmeside
med login's, kalender, forums fotogalleri etc.
Du kan ligeldes downloade og bruge allerede definerede layout's.

Alt det er godt nok, men pludselig får man behov for at kontrollere
hjemmeside noget mere og vil lave sit eget design (Themes). Og her gik jeg
så også istå.

Jeg har nu købt et hæfte fra LIBRIS, der hedder Start på PHP 5 for kr 59.
Det går PHP-programmering igennem for begyndere. Måske det kan bringe mig
lidt på sporet af PHP-programmering.

Det skal lige nævnes at jeg har programmeret en del i Acces 2000, så
databaser er ikke helt ukendt for mig.

mvh

John Lund

PS. Du kan se min hjemmeside www.hannesborg.dk som er lavet alene ved
standardopsætning og funktioner i phpWebsite.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 22-10-05 14:41

"Noll3r" <mrzeit@sol.dk> skrev i en meddelelse
> - Hvordan kommer jeg igang?

Start med at bruge et ordentligt navn eller nick ;)

Læs eventuelt Eric Raymonds "Hvordan bliver man hacker" (den syntes måske
lidt plat til at starte med, men der, imo, rigtig mange gode ting i Eric
Raymond's tekster).

http://www.olemichaelsen.dk/hacker-howto.html

> Jeg har ikke rigtigt nogle venner der har tid til at sætte mig ind i det.

Du har alle dem du skal bruge på nettet. Her på Usenet sidder der nok mange
der gerne vil hjælpe dig på vej.

> Jeg har ikke styr på noget omkring SQL, og syntes det lyder meget
> svært.Jeg har hørt at man kan skrive PHP koden uden at den skal linke til
> en database.Er det en god måde at starte på uden database?

Der er nok mange holdninger om dette. Jeg vil mene at det er rigtigt godt at
starte med en database. Derved får du også en bedre forståelse for
databehandling. Databaser sparer dig for utroligt meget tid, når at du skal
programmere. Men husk også at lære hvordan man gør, uden en database ;)

Som John Lund skriver, så er hæftet "Start på PHP" et rigtigt godt sted at
starte. Efterhånden som at du har lært det basiske.

Som Eric Raymond også skriver i "Hvordan bliver man hacker", så skal man
både lære at læse og skrive kode. Efterhånden som du lærer det basiske, bør
du lære at lære ud fra hvad der står i andres kode. Download en masse
scripts, læs dem og lær ;) (og nej, jeg mener ikke copy/paste).

> - Nogle fortalte mig at www.webcafe.dk var et godt sted at starte. Men jeg
> kan ikke rigtigt overskue siden.

Personligt bryder jeg mig ikke om webcafe. Start hellere på PHP's egen
hjemmeside (www.php.net, du kan lige så godt begynde at lære den, det er den
bedste side på nettet, når at vi snakker PHP). Ellers, så gør brug af
Google. Google åbner utroligt mange døre, til guides, scripts og andet
hjælp.

http://www.php.net/manual/da/language.basic-syntax.php

Join evt. #php, #php.dk på IRC (på Freenode.net, ikke QuakeNet (selvom
#php.dk er en ok kanal imo på QuakeNet)). Der er også mange kloge hoveder
der.

> - Hvordan lærte i det?
"Start på PHP", fortsatte derefter ved at læse... Ved hjælp af Google ;)

> - Hvordan syntes i det er bedst at lære det.
Ikke i skolen! Lær det fordi du har lyst :)

> Håber i kan give mig nogle triks!
> - Vil være meget taknemmlig og på forhånd tak!
En anden god måde at fortsætte med at lære, er at sidde og læse her på
Usenet. Hjælp folk med deres problemer, træn dig i at løse problemer,
således at du er bedre næste gang du selv støder på et problem, samtidig med
at du hjælper andre ;)

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Noll3r

Dato : 22-10-05 23:20

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Noll3r" <mrzeit@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Start med at bruge et ordentligt navn eller nick ;)

Først tænkte jeg: Hvad er han for en nar at fortælle mig hvad jeg skal hedde
herinde.

> [...]
> lidt plat til at starte med, men der, imo, rigtig mange gode ting i Eric

Så tænkte jeg: Hacker? Jamen jeg vil ikke være hacker. Jeg vil lære at
skrive PHP!

> Du har alle dem du skal bruge på nettet. Her på Usenet sidder der nok
> mange der gerne vil hjælpe dig på vej.

I starten da jeg læste Eric Raymonds "Hvordan bliver man hacker" tænkte jeg
at den da godt nok lød lidt underlig. Jeg syntes det virkede som en underlig
sekt af en art. Men da jeg fik læst den fuldt igennem og forstod hvorfor du
skrev de ting som du gjorde.
Jeg vidste ingenting om at en hacker ikke var hvad jeg troede han var og vil
fra nu af bruge den rigtige betegnelse.
Det med mit nick har jeg også forstået nu og retter jeg selvfølgelig også
lige!
Jeg kan allerede se mig selv ved de ting han skriver:

a.. Lær at skrive dit modersmål korrekt (et overraskende antal hackere,
inklusive alle de bedste jeg kender, er dygtige skribenter)
a.. Studer zen, og/eller dyrk kampkunst (den mentale disciplin virker ens på
en betydningsfuld måde)
a.. Få et analytisk øre for musik. Lær at sætte pris på besynderlige typer
musik. Lær at spille et instrument eller lær at synge

Jeg har altid været fremme i klassen med hensyn til stavningen.
Jeg har haft lyst til at dyrke kampkunst i lang tid.
Min musiksmag falder ikke i mine venners smag da jeg godt kan lide at
arbejde til goa eller klassisk musik.

- jeg føler mig motiveret til at lære noget og kan ikke vente til at komme
igang. Hele min efterårsferie har jeg siddet hjemme og lavet ingenting. Nu
når jeg er i slutningen finder jeg endeligt ud af det og så er den næsten
overstået. Jeg kunne bare have læst en masse. Derved ville jeg være blevet
klogere og samtidig også have noget at lave!

Men Kasper. Du skal have mange tak for det du lige har fortalt mig og jeg er
sikker på at jeg kan drage nytte af disse ting. Plus at du nu også har givet
mig et billede af min mester.