Hvad skal jeg købe?
Fra : Rander

Dato : 21-10-05 02:33

Ja, jeg er lidt på bar bund her...

Om ikke så længe gør Dansk bredbånd sit indtog i opgangen, og så vidt jeg
kan forstå termineres deres kabling i de enkelte lejligheder i et standard
Ethernet RJ-45 stik. Jeg skal have mere end én computer på, altså skal jeg
skifte min trofaste Cisco 677 ADSL-router ud - men til hvad?

Jeg havde ellers små-forelsket mig i D-Link AirPlus ExtremeG+ DI-624+, da
den så ud til at ville kunne opfylde mine behov i mange år fremover, men
det er jo ikke just pæne ord D-Link får med på vejen herinde. Jeg har et
D-Link AccessPoint (DWL-700AP), der sommetider skal powercycles for at
virke - har ovenstående router også det problem?

Hvad skal jeg alternativt vælge? Jeg har nogle krav der hedder

- Meget gerne indbygget AccessPoint
- Skal naturligvis understøtte NAT
- Skal understøtte SNMP (til MRTG-grafer og "trafik-tælling")
- må meget gerne kunne konfigureres via telnet, eller i det mindste lave
backup af opsætningen på en PC

Hvad kan man finde der virker, er stabilt og til omkring 500 kroner?

http://rander.dk (temporarily down!)

Hvis man siger til en kæreste at man ikke vil have ham mere, kan det være
han bliver så ked af det, at han finder en anden. (Astrid, 7 år)

Fra : Hans

Dato : 22-10-05 02:14

Rander wrote:

> [...]
> lave backup af opsætningen på en PC
>
> Hvad kan man finde der virker, er stabilt og til omkring 500 kroner?

Det kommer an på den hastighed du får fremover. Er den over 2Mbit begge veje
skal du ikke forvente at en router til 500 kr. kan magte opgaven.

Jeg har måtte investere i en Zywall 35 for at kunne køre på en 10Mbit uden
pakketab, og samtidig have mulighed for at bibeholde min adsl, da den har to
wan-porte. Før jeg ser hvordan den nye forbindelse kører har jeg ingen
planer om at opsige mit nuværende abonnement, da jeg kan bundle,
balance-loade eller anvende fail-over på Zywall'en.

Et bud kunne være Asus' routere, som kan håndtere relativ høj båndbredde og
samtidig til rimelige penge, men igen, det kommer an på din fremtidige
hastighed.

Hans

Fra : Rander

Dato : 22-10-05 03:21

Sat, 22 Oct 2005 03:14:02 +0200 brugte Hans 28 linier på at fortælle dette
til dk.edb.netvaerk:

>Det kommer an på den hastighed du får fremover. Er den over 2Mbit begge veje
>skal du ikke forvente at en router til 500 kr. kan magte opgaven.

Hastigheden bliver i første omgang 10 mbit begge veje - med mulighed for at
jeg senere hopper på 25 mbit, men om/hvornår det bliver aktuelt ved jeg
ikke...

> [...]
>planer om at opsige mit nuværende abonnement, da jeg kan bundle,
>balance-loade eller anvende fail-over på Zywall'en.

Heh - den er lige dyr nok for mig, og jeg regner heller ikke med at have
ADSL'en på samtidig. Jeg er ikke ligefrem lavet af penge...

>Et bud kunne være Asus' routere, som kan håndtere relativ høj båndbredde og
>samtidig til rimelige penge, men igen, det kommer an på din fremtidige
>hastighed.

Hvad er "relativt høj hastighed"?

http://rander.dk (temporarily down!)

Den eneste gang, min kone og jeg fik orgasme samtidig, var,
da dommeren underskrev skilsmissepapirerne. (Woody Allen)

Fra : Hans

Dato : 22-10-05 03:47

Rander wrote:
> Sat, 22 Oct 2005 03:14:02 +0200 brugte Hans 28 linier på at fortælle
> dette til dk.edb.netvaerk:

> Hvad er "relativt høj hastighed"?

Op til 6Mbit hvis du stadigvæk skal bruge filrering, men derover skal der
mere alvorligt grej på forbindelsen, ellers vil du opleve pakketab, nedbrud
og alt det andet som sker på en overbelastet billig router.

Hvis du virkelig tænker på en fremtidig 25Mbit forbindelse, så skal der
graves dybt i foret før du kan få routergej som kan håndtere den båndbredde.
Det ser så fint på på papiret, men virkeligheden er som regel en helt anden
end reklameprospekterne fortæller.

Hans