RDC-spørgsmål
Fra : Morten Snedker

Dato : 19-10-05 10:45

Vi har en kunde med internt IP 192.168.1.*
Vi har selv samme IP-net internt her i huset.

Vi har samtidig en VPN-forbindelse til dem. Kan jeg med lidt snilde
med RDC (remote desktop) connecte til en PC på deres netværk?

Hvis jeg forsøger at få fat i ex. 192.168.1.20, så kigger den jo efter
en PC på vores eget interne netværk...?

I øjeblikket er jeg nød til at koble op til dem hjemmefra, hvor jeg
kører med 192.168.0.*

mvh /Snedker
---

Fra : Anon

Dato : 19-10-05 12:37

Morten Snedker wrote:
> Vi har samtidig en VPN-forbindelse til dem. Kan jeg med lidt snilde
> med RDC (remote desktop) connecte til en PC på deres netværk?

Jeg tror du mener RDP (Remote Desktop Protocol).

> Hvis jeg forsøger at få fat i ex. 192.168.1.20, så kigger den jo efter
> en PC på vores eget interne netværk...?

Ja, du har ramt et (af) problem(erne) med NAT. Den bedste løsning er
selvf. at udskifte NAT'ingen med offentlige adresser på jeres net.
Næstebedste vil nok være at skifte jeres eget subnet med et mindre brugt
end 192.168.1.0/24, da det er standard på absolut de fleste små
NAT-kasser. Så har I med stor sandsynlighed også løst problemet for de
næste kunder I skal forbinde jer til - men I er ikke garanteret, at de
ikke også har valgt samme net. Tertiært mener jeg, at man f.eks. kan
lave grimme hacks med sin lokale rutetabel...

Anon