kabelnet eller ADSL til Ovislink
Fra : Jesper Fjølner

Dato : 18-10-05 17:35

Jeg vil gerne sætte en lille filserver op med denne
http://www.ovislink.com.tw/MU-5000FS.htm

kan jeg bruge både en kabeltv-internet-forbindelse som stofa/webspeed eller
skal det være ADSL?
Er det nok hvis det er kabeltv som er "Always-on" ?
Er der ellers nogle ting, man skal være opmærksom på?

Jesper

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-10-05 17:54

"Jesper Fjølner" <jesperfjoelner@NO SPAM hotmail.com> crashed Echelon
writing news:43552443$0$9129$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Jeg vil gerne sætte en lille filserver op med denne
> http://www.ovislink.com.tw/MU-5000FS.htm
>
> kan jeg bruge både en kabeltv-internet-forbindelse som stofa/webspeed
> eller skal det være ADSL?

Ingen forskel. Den er forsynet med Ethernet interface, så kan tilsluttes
ethvert ethernet netværk. Hvad du så har af udstyr ud mod internettet er en
anden sag.

> Er det nok hvis det er kabeltv som er "Always-on" ?

Hvordan er dit opsæt idag?

> Er der ellers nogle ting, man skal være opmærksom på?

Sidder du bag router eller direkte koblet på?
Ønsker du hvis koblet direkte på og du har IP-adresser nok fra udbyder, at
Ovis'en skal kunne forbindes direkte til internettet med de
farer/muligheder der ligger i dette?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 18-10-05 18:16

> Ingen forskel. Den er forsynet med Ethernet interface, så kan tilsluttes
> ethvert ethernet netværk. Hvad du så har af udstyr ud mod internettet er
> [...]

Jeg skal flytte og skal bestille en internetforbindelse i den nye lejlighed,
derfor mit spørgsmål.

> Sidder du bag router eller direkte koblet på?

Ja min egen router, en Linksys WRT54G.
Jeg får vist en statisk IP både med ADSL og kabelnet.
Ovis'en skal vel bruge en statisk IP skal den ikke?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-10-05 21:47

"Jesper Fjølner" <jesperfjoelner@NO SPAM hotmail.com> crashed Echelon
writing news:43552e56$0$9137$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Jeg skal flytte og skal bestille en internetforbindelse i den nye
> lejlighed, derfor mit spørgsmål.

Din internet forbindelse vil hermed være ligegyldig, da du hvad jeg kan
læse senere har tænkt dig at sidde bag en router.

> Ja min egen router, en Linksys WRT54G.
> Jeg får vist en statisk IP både med ADSL og kabelnet.
> Ovis'en skal vel bruge en statisk IP skal den ikke?

Nu ved jeg ikke hvilket produkt du vil bestille, men da du vil køre med en
router og sikkert anvende NAT, så er det lige gyldigt hvor mange public IP
adresser udbyderen leverer. Bag routeren vil alle køre med private IPer og
alle enheder ses fra én og samme adresse ude fra internettet af.

Men ja en statisk privat IP til Ovis'en vil nok være en god idé.

Medmindre du selvfølgelig vil køre med et special setup.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 19-10-05 02:57

> [...]
> alle enheder ses fra én og samme adresse ude fra internettet af.
>
> Men ja en statisk privat IP til Ovis'en vil nok være en god idé.

Ok, tak for det. Jeg er helt novice ud i det her. Hvad er NAT?
Jeg vil gerne kunne være ude i byen og så hente filer på Ovis'en selv om
alle pc'ere er slukket derhjemme.
Kan det lade sig gøre når både Ovis og pc'ere kører på samme IP bag en
router?