Iams kontra Olivers
Fra : Nette Stormlund

Dato : 15-10-05 14:54

Hej!

Jeg var ved dyrlæge med vores den yngste, som skulle revaccineres ( 16
uger).

Dyrlægen forhandler Iams produkter.

Hun spurgte, hvad jeg fodrede med ( og var meget imponeret over hans
form, udseende, pels o.s.v. ).

Jeg svarede at han fik Olivers.

Så kom der et foredrag om, hvor gode Iams produkter er, selvom hun
startede med at sige, at hun havde hørt meget godt om Olivers - men ikke
kendte det.

Jeg afbrød hende relativt hurtigt, og forklarede at jeg ikke var
interesseret i Iams, eftersom jeg havde set en video, hvor de angiveligt
anvendte dyreforsøg, og det ønskede jeg ikke at støtte.

Så skal jeg lige love for hun blev hidsig. At det ikke var
dokumeneteret, og at den video kunne være lavet alle steder o.s.v.

Jeg gav hende helt ret - at den muligvis ikke var et afgørende bevis,
men at jeg havde den holdning at hvis der var bare den mindste mistanke
om anvendelse af dyreforsøg på det niveau, så ønskede jeg ikke at købe
produktet, men hellere et andet, hvor det var 100 % sikkert, at det ikke
var anvendt. Shit, hvor hun blev sur.

Og det sagde mig også noget om, at hun har fået den med dyreforsøg
stukket i næsen utroligt mange gange. For hendes reaktion var en
overreaktion.

Og siden hun ligefrem prøvede at presse mig til at købe deres foder, så
går salget måske heller ikke fremragende.

Hvor ER jeg dog glad for Olivers - og hundene elsker det, og trives helt
åbenlyst.

M.v.h.
Nette

Fra : maleneoredsen

Dato : 15-10-05 19:37

Udover Olivers forhandles der i Danmark et amerikansk foder som heller
ikke tester deres foder på dyr. Fromm Family petfood som forhandles af
www.gilpa.dk
Se mere på denne hjemmeside om emnet dyreforsøg
http://www.buav.org/campaigns/petfood/alternatives.html

Med venlig hilsen

Malene

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette Stormlund

Dato : 15-10-05 20:25

Tak Malene!

Det betyder meget for mig, at købe det rigtige i.h.t. alm. dyre-etik.

Jeg har studeret siden nøje, og den er tilføjet til foretrukne.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-10-05 09:24

"Nette Stormlund" <nette@stormlund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så skal jeg lige love for hun blev hidsig. At det ikke var
> dokumeneteret, og at den video kunne være lavet alle steder o.s.v.

Bortset fra alle de tunge ølskyer, så har hun helt ret. Der er intet på
denne video, der foregår hos Iams. Hvis man læser teksten, så står det også
helt klart, at det bare er et laboratorium, som også udfører forsøg for
Iams... Leder man godt nok, i deres papirer, så skal i bare se, så dukker
både Olivers & Fromm Family måske også frem. Måske ikke direkte ved deres
navn's nævnelse, men de er der, og hvis ikke, så findes de ved et andet
laboratorium. Alle fabrikanter får udført test's. Ingen nævnt, ingen
glemt. I øvrigt, så har den video været fremme flere gange, og hvis jeg
ikke husker helt galt, så har Iams endda vist også kommenteret den. Dette
ikke skrevet, for hverken at forsvare, eller angribe nogen, men bare lige
for, at få tingene sat på plads. De ting man ser på denne video, kunne lige
så vel, være gjort for dem i støtter, og ikke som Peta udlægger det, for
Iams...

M.V.H.....Benny..

Fra : maleneoredsen

Dato : 19-10-05 15:12

> [...]
andet
> laboratorium. Alle fabrikanter får udført test's. Ingen nævnt, ingen

Det lyder interessant, men jeg vil gerne vide, hvor du har din viden
fra..?

m.v.h. Malene

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-10-05 08:28

"maleneoredsen" <maleneoredsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> deres
> andet

> Det lyder interessant, men jeg vil gerne vide, hvor du har din viden

Den kan du finde i deres beskrivelser. De har alle en forklaring på, hvad
deres foder indeholder, hvorfor det gør det, og hvordan de har fundet frem
til, at sådan skal det bare være.

M.V.H....Benny..

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-10-05 11:40

Hej Nette

Da det for nogle år siden kom frem første gang at Iams havde fået
lavet grumme forsøg på laboratorier. Skrev jeg til dem.
De indrømmede altså selv at disse forsøg VAR blevet foretaget, men
sagde også at det ikke var sådan de ønskede tingene skulle foregå.
De prøvede at ændre procedurerne, så dyrevelfærden også kunne
forbedres for forsøgsdyr.

Mellem linierne læste jeg det som, ting tager tid. Vi gør vores
bedste uden at sprænge budgettet og uden at besværliggøre tingene
for vores medarbejdere.

Jeg vil bestemt heller ikke støtte Iams, og fodrer idag med råt.
Skulle jeg give tørfoder ville jeg prøve Hennes Pet Food eller
Olivers.
- Olivers har jeg faktisk prøvet til min nu afdøde hund, men hun
kunne ikke tåle det. Til Olivers forsvar skal det lige siges, at hun
intet tørfoder kunne tåle. Min anden hund som spiste det, fungerede
glimrende på det, men gad bare ikke spise det i længden.

MVH Marie.

Fra : Nette Stormlund

Dato : 16-10-05 15:03

Hej Marie og Benny!

Som skrevet - hvis der er mistanke om dyreforsøg, købe jeg hellere andet.

Og de har åbenbart indrømmet det over for Marie.......

Jeg ved at Anima af nogle bliver opfattet som en rabiat forening. det har
jeg ingen holdning til - kender dem ikke, udover omtalte video.

Men hvis de er rabiate, og Olivers er på deres positiv-liste ( hvor jeg
fandt det ), så tror jeg man kan være rimelig sikker på, at der ikke
udføres dyreforsøg.

I øvrigt hang der et officielt stk. papir i venteværelset hos dyrelægen fra
Iams, hvor der stod at alle dyreforsøg blev udført i overensstemmelse med
gældende lovgivning, og man søgte at tilgodese dyrenes behov. At der var
ansat en person til udelukkende at varetage disse dyrs behov o.s.v. Det var
på engelsk, men der stor også noget om at der blev foretaget kirugiske
indgreb.

Så der bliver åbenbart stadig lavet dyreforsøg - men ifølge dem selv under
ordentlige forhold. Jeg er ligeglad - jeg gider ikke købe deres produkt.
Jeg køber heller ikke æg fra burhøns.

Jeg er ikke en frelst hippie - jeg ønsker bare et ordentlig liv for alle
dyr.

- og spiser da også kød selv med stor fornøjelse. Men jeg nyder det noget
mere hvis det har været fritgående.

M.v.h.
Nette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-10-05 14:06

> Hej Marie og Benny!
>
> Som skrevet - hvis der er mistanke om dyreforsøg, købe jeg hellere andet.

Så kan du ikke købe noget som helst

> Og de har åbenbart indrømmet det over for Marie.......

Ja helt klart, for at sige nej, er ensbetydende med, at de lyver.
Som jeg jo har skrevet, alle udfører forsøg. Det er et naturligt led i
produkt udviklingen.

> Jeg ved at Anima af nogle bliver opfattet som en rabiat forening. det har
> jeg ingen holdning til - kender dem ikke, udover omtalte video.

Hvorfor hægter du så videoen på Iams. For det eneste der står på
hjemmesiden, er at det er optaget, på et laboratorium, som også udfører
arbejde for Iams. Ikke at de forsøg du ser på videoen, bliver udført for
Iams.

> Men hvis de er rabiate, og Olivers er på deres positiv-liste ( hvor jeg
> fandt det ), så tror jeg man kan være rimelig sikker på, at der ikke
> udføres dyreforsøg.

Tja, det er tankevækkende, ikke sandt ??... Når man tager i betragtning, at
selv Olivers, af og til påstår, at de udvikler deres produkter. Som skrevet
flere gange før.... Alle udfører forsøg, og det er der på ingen måder, noget
som helst galt med. Det sker alle steder, og hele tiden. Det står aldrig
stille. Sidste gang, hvor denne video var fremme, gengav jeg teksten ordret
herinde, så hvis Olivers står på deres positiv liste, så gad jeg godt
vide..... Hvad koster en plads på denne liste, og hvad har Iams gjort Anima,
siden deres ordvalg er sådan, at folk tror, de ser forsøg, udført af Iams.
Eller i det hele taget, på foranledning fra Iams.

> [...]
var
> på engelsk, men der stor også noget om at der blev foretaget kirugiske

Ja, det har Iams vist aldrig benægtet. Alle forsøg, skal foretages efter
gældende regler. Ikke fordi det giver nogen tryghedsfornemmelse.... For man
får bare forsøgene udført, der hvor reglerne passer, til de forsøg, som man
vil have udført. Er de helt groteske, så får man dem lavet, hvor der
faktisk ingen regler er, eller kontrollen med dem, så dårlig, så den er
nærmest ikke eksisterende. Hvis man ikke kan finde frem til, hvor Olivers
får deres forsøg udført, så er der i sandhed grund til bekymring, for viden
griber man ikke bare ud af luften.

> Så der bliver åbenbart stadig lavet dyreforsøg - men ifølge dem selv under
> ordentlige forhold. Jeg er ligeglad - jeg gider ikke købe deres produkt.
> Jeg køber heller ikke æg fra burhøns.

Uh, det er skarpe holdninger... .... Burhøns har lidt plads,
indrømmet.... Men de fleste fritgående, har det da ikke meget bedre. De går
i en dunkel stald, vinduerne er kalket til, luften tyk af ammoniak, så
hønsene i praksis er stive af syre....Halvdelen af hønen er fjerløs, og
højrød... Det gør garanteret mere ondt, end de forsøg du ser på video'en.
Så er der enkelte steder, hvor hønsene kan komme ud, og endnu færre steder,
hvor der virkeligt er tale om frie høns, som kan gå, hvor det passer dem.
Nu kan vi kun håbe på, at fugleinfluenzaen ikke sætter en stopper for disse.
Men ikke fordi det gør den store forskel, for ingen vil betale prisen, for
den slags æg.

> Jeg er ikke en frelst hippie - jeg ønsker bare et ordentlig liv for alle
> dyr.

Ja det ønsker alle, men desværre ser man ofte, at der vedtages en masse
regler, baseret på misforstået godhed.

> - og spiser da også kød selv med stor fornøjelse. Men jeg nyder det noget
> mere hvis det har været fritgående.

Det du beder om, er noget vi har haft. Men som vi desværre, aldrig får
igen. Vi satte ikke pris på det, da det var her, og i dag betaler vi så
prisen for det. Det spirer sommetider lidt, rundt omkring, men som regel
dør det hurtigt igen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Nette Stormlund

Dato : 17-10-05 21:27

Jamen, du har da helt ret, Benny!

Det kan ikke betale sig at gøre noget som helst. Jeg sætter mig med
hænderne i skødet, for alt er alligevel bluff.

Alle bluffer, så jeg forholder mig passivt, og når det bliver skrevet at
ting er økologiske eller fritgående, så køber jeg det ikke, for de lyver
nok. I hvert fald har dyrene sikkert fået et eller andet som ikke er
økologisk. Eller også har de indåndet luften som jo er forurenet - det ved
vi jo alle. Så det kan ikke betale sig at støtte dem.

Eller også har ejeren kendt en, ....som kender en......., som kender en,
der har set et billede af en, som har en ikke-økologisk virksomhed.

Jeg tror heller ikke jeg gider at vaske op i aften, for servicet bliver
alligevel beskidt igen i morgen. Eller vaske tøj ? Det kan heller ikke
betale sig, det bliver også beskidt.

Faktisk kan intet betale sig. Alt er ligegyldigt, og vi må bare acceptere
denne verdens smerte, som bliver os påført. Og lige om lidt dør vi alle af
fugleinfluenza - og hvorfor dog vente på det ?

Har du overvejet fun-tex, Benny ?

M.v.h.
Nette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-10-05 09:51

> Jamen, du har da helt ret, Benny!
>
> Det kan ikke betale sig at gøre noget som helst. Jeg sætter mig med
> hænderne i skødet, for alt er alligevel bluff.

Hvem bluffer ???

> [...]
> økologisk. Eller også har de indåndet luften som jo er forurenet - det ved
> vi jo alle. Så det kan ikke betale sig at støtte dem.

Jamen igen, hvem bluffer. En fritgående høne, er da fritgående. Men at det
så måske ikke lige helt, var sådan som du regnede med, det er så en anden
side af sagen. Der er himmel & bøf til forskel på en fritgående høne, og
F.eks en frilands høne. Der er nok flest fritgående høns nu, fordi der er
stor modstand i befolkningen mod burhøns. Men om den fritgående, reelt har
det bedre end burhønen... ??.. Det er så op til den enkelte at vurdere.

> Eller også har ejeren kendt en, ....som kender en......., som kender en,
> der har set et billede af en, som har en ikke-økologisk virksomhed.

Du kan læse i reglerne, hvad det vil sige, at en vare er økologisk.

> Jeg tror heller ikke jeg gider at vaske op i aften, for servicet bliver
> alligevel beskidt igen i morgen. Eller vaske tøj ? Det kan heller ikke
> betale sig, det bliver også beskidt.

Som du ser, selv når du vil være sarkastisk, er der en vis logik i det

> [...]
> denne verdens smerte, som bliver os påført. Og lige om lidt dør vi alle af
> fugleinfluenza - og hvorfor dog vente på det ?

Hvor er det lige kæden knækker ??...
Hvis du syntes det er sjovt at se på resultaterne, så må de ting som du ser
på din Iams video, da virkeligt være noget, som får dig til at
skraldgrine.... Så jo, det kan da godt være jeg skulle overveje fun-tex,
hvad det så end er for noget.
At jeg er bekymret for, hvorvidt fugleinfluenzaen sætter en stopper for
frilandshøns, det kan vel ikke undre nogen, når jeg selv har frilandshøns.
Hvis du har set TV avis, så ved du jo hvad der sker, når bare mistanken er
der.... Forekommer det dig morsomt ?????..... Er det så nu, jeg skal
spørge, om du overvejer fun-tex, hvad det så stadig end måtte være. ????...

Umiddelbart, så tror jeg, men igen, det kan jo være, at jeg stadig tager en
pokkers masse fejl.... Slet ikke, at vi er pokkers uenige. Der hvor vi nok
bliver mest uenige, er angående forsøg. Som jeg hidtil har sagt og
skrevet.... Alle udfører forsøg, ingen nævnt, ingen glemt.. Men modsat dig,
ser jeg ingen fejl i det. Men derfor må man da gerne behandle dyrene
ordentligt, både før, under og efter forsøgene. Nogle forsøg, ser groteske
ud, men det ser også grotesk ud, når man trækker en kalv ud af en ko, med
tov, eller kæder, men ikke desto mindre, er det sommetider nødvendigt. Det
er sommetider også, et spørgsmål om øjnene som ser det. Men sommetider nok
mere, hvordan folk forstår det. Heldigvis reagerer kirurgen ikke, som det
brede gennemsnit af befolkningen, når han er midt i en hjerte
transplantation, for de fleste ville vel dejse om på gulvet, hvis de kom så
tæt på som ham.

Du boycotter Iams, på grund af en video, som du på ingen måder, har bare
skyggen af bevis for, overhovedet har noget med Iams at gøre. Det eneste,
som Anima påstår ( Måske klogt af dem ) er at det er optaget, med skjult
kamera, på et laboratorium, som også udfører arbejde for Iams. De påstår på
intet tidspunkt, at netop disse ting du ser, har noget som helst med Iams at
gøre. Ville du også boycotte Olivers, hvis jeg omdøbte filen, og sendte den
tilbage til Anima, bare med navnet Olivers i stedet for Iams. Skal jeg sige
min mening om denne video.... Så tror jeg faktisk allerede, at det er sket,
mindst 1 gang før, for jeg syntes at genkende flere af klippene, og så kan
jeg med garanti sige, at det i hvert fald var tidligere end 2003, som denne
video ved nærmere eftersyn, påstår at være fra. Så hvis jeg betvivler denne
video, så er det måske ikke helt uden grund. Helt ærligt, der må være andre
mennesker, her i gruppen, som lige som jeg, syntes at mindes disse klip, og
en ting er helt sikkert.... Hvis dette er tilfældet ( og det er jeg næsten
100% sikker på det er ) så er vi i hvert fald, før år 2000. Det forklarer
så også, hvorfor jeg har mine mistanker om, at Anima ikke har helt rent mel
i posen. Jeg ved ikke, om det var det, som gjorde mig mere skeptisk
angående teksten, så jeg ligefrem gav mig tid til at læse den.

M.V.H.....Benny..

Fra : maleneoredsen

Dato : 19-10-05 15:12

Hej

Ja jeg kan kun give Nette ret - gu' skal man da ikke bare sidde med
hænderne i skødet, nogle gange bliver der "gjort noget", når der bliver
sat spot på et problem. Vi kan da ikke bare læne os tilbage, og lade
andre styre tingene efter deres hoved. Det er da enhvers ret selv at
vælge hvad man køber, og man behøver ikke at skære en hund op, for at se
hvordan de indre organer ser ud, efter at den har fået et bestemt foder,
for så at sy den sammen igen, og teste videre. FROMM Family bruger ikke
den slags metoder, men BENNY jeg vil da meget gerne vide, hvorfra du har
din viden om, at det gør de...!
Jeg tror helt ærligt ikke du ved det, men at du gætter på at sådan er
det sikkert....

Mange hilsener Malene

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-10-05 08:57

> [...]
> din viden om, at det gør de...!
> Jeg tror helt ærligt ikke du ved det, men at du gætter på at sådan er

Uh, her har vi igen noget, hvor man læser biblen, som en hvis anden herre.
Du tager igen noget for givet. Nemlig at de forsøg du så på videoen, var
udført af Iams.... Eller skal vi sige, bare af en foderfabrikant. Men igen,
det står ingen steder, det er aldrig blevet påstået, nogle læste bare
teksten, sådan som det var meningen, at den skulle læses, og ikke læste,
hvad der reelt står. Prøv det, og spørg så dig selv... Hvis Anima, havde
noget.... mon så ikke de havde kunnet udtrykke sig noget bedre, end bare et
laboratorium, som også udfører forsøg for Iams. Dermed syntes jeg allerede,
de har givet mig ret.... Ja på nogle områder har du ret.... Jeg kan ikke
sige det helt sikkert.... Derfor bad jeg om hjælp her i gruppen.... For
flere af indslagene, har jeg næsten 100% sikkert, set før, og helt klart,
før år 2000.... Så jeg håber på, at der kommer en, eller gerne flere, som
kan bekræfte dette... Det bestyrker også min mistanke, at det slet ikke, nu
om dage, ( Heller ikke i år 2002 - 2003 ) ville være nødvendigt at skære i
hunden, for at få et lille stykke af en muskel. Dette hjælper også med til,
at fortælle, at det er en oldgammel video. Ser du noget som helst, på den
video, som fortæller dig, at dette er et moderne laboratorium..... Nej vel
???.... Skal vi være helt ærlige.... Ser du overhovedet noget som helst, som
kan bruges til noget.... Nej Vel ???... Er den så troværdig..... Nej Vel
???? Så nu håber jeg bare, at der kommer en, der lige som jeg, har set dem
før, og som jeg siger.... Før år 2000, så har vi da i det mindste fanget
Anima i en direkte løgn, som i ikke kan betvivle, for det skriver de dog,
helt klart, i hvilken periode de påstår at have optaget det.... Hvilket jeg
vil sætte et 100 meter højt spørgsmålstegn ved.
Nej, du skal ikke bare læne dig tilbage.... Men hvis du vil agere, lige som
Animal Liberation Front, så siger jeg tak skæbne, så står verden ikke til at
redde. De temmeligt mislykkede lovgivninger.... Tja, du behøver ikke tage
mit ord til troende.... Drej ind til den første svinefarm du ser, og spørg
landmanden.... Gør så det samme ved en der har kvæg, spørg ham.... Og nu,
kan du spørge en hvilken som helst lille ung pige, som har en hest. Jeg er
helt sikker på, hun indtil den 1 - 10 -2005, var overbevist om, at hendes
hest levede en ganske priviligeret tilværelse. Men nu har lovens ord for,
at siden hun fik hest, har været dyremishandler.... Ja pas på... Det kan
faktisk risikere, at være dig selv.

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-10-05 08:58

> [...]
> din viden om, at det gør de...!
> Jeg tror helt ærligt ikke du ved det, men at du gætter på at sådan er

Roooooolig nu... Så mange gange behøver jeg ikke læse det

M.V.H.....Benny..

Fra : pwh

Dato : 20-10-05 09:16

> Roooooolig nu... Så mange gange behøver jeg ikke læse det
>
> M.V.H.....Benny..

Jo du gør, du er og bliver langsomt opfattende

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-10-05 09:39

> Jo du gør, du er og bliver langsomt opfattende
>
> /Jens

Ka' du så holde din bøtte..... Eller jeg allierer mig med din kat

M.V.H.....Benny..

Fra : maleneoredsen

Dato : 20-10-05 10:34

Nej undskyld - jeg ventede nærmest flere dage, og kunne ikke se mit
indlæg, så jeg gik lidt amok på send knappen. Lidt laaaangsomt
system....

Malene

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-10-05 10:45

> [...]
> Nej undskyld - jeg ventede nærmest flere dage, og kunne ikke se mit
> indlæg, så jeg gik lidt amok på send knappen. Lidt laaaangsomt

Tja, det ka' jo smut' det skidt

M.V.H.....Benny..