dansk svensk gårdhundhvalp - fodring?
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 14:20

hej gruppe

Jeg har en hvalp på ca. 16 uger, der bliver fodret med Hills hvalpefoder fra
dyrlægen, den har en glubende appetit og bliver fodret 3 gange daglig.
Hvorlænge skal den have mad 3 gange og hvor meget mad giver i Jeres? Vores
får pt. 150g daglig.
med venlig hilsen
jane

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 16-10-05 12:32

Tom Nielsen <tomnielsen.mail.dk> (snabela) skrev:
>hej gruppe

> [...]

Mojn !!

Det er for dyrt et foder, der er for mange konserveringsstoffer i
det, det er alt for meget kemi !!

Prøv at se: www.kronch.com (email: salg@henne-pet-food.dk ), der er
et dansk kvalitetsfoder med vitaminer og mineraler på basis af
laks, --- og så er det uden konserveringsmidler, kunstige farve- og
aromastoffer.

Vores dansk svenske gårdhund elsker det, fortrækker det frem for
andre mærker har fine tænder og en flot blank pels.

Mvh. Hans

Fra : Buhl

Dato : 17-10-05 23:19

"Hans Mikkelsen (slet ANZI9)" <bkfoto3@ANZI9mail.dk> wrote in message

> [...]
> et dansk kvalitetsfoder med vitaminer og mineraler på basis af
> laks, --- og så er det uden konserveringsmidler, kunstige farve- og
Det er sikkert udemærket foder, og hundene er sikkert vilde med det (eks.
æder min med største iver en halv måge der har ligget i strandkanten i en
uges tid efter den har stillet svømmefødderne ) - men jeg må virkelig
trække alvorligt på smilebåndene af den test der flere gange på hjemmesiden
henvises til, som et objektivt bevis på at dette produkt virkelig ER så
pokkers godt. Det er ikke nogen kritik af dit link, men mere min
uforbeholdne humoristiske krampetrækning over markedsførslen på den side du
linker til.

Pemmikan - som der tales om, er blevet givet til to forskellige hunde (måske
samme race og alder, men ikke samme hund) hvorefter hundenes
"ydelsesprocent" er blevet målt i procent som funktion af tid
........goddamnit det er da humor ?? hvordan måles den ? via et USB-stik bag
vovses venstre øre ?? Som jagthundeindehaver og deltager på markprøver har
jeg aldrig observeret at man, som hundefører, skulle kunne vurdere en hunds
ydelse i pauserne mellem slippene - hvordan - tages der løbende blodprøver
med målinger af blodsukker, eller hur ??

Alle hunde bliver trætte (mere eller mindre) som sådan en prøvedag skrider
frem, men for min egen vovses vedkommende kan energien i dens søg stige fra
(angiv selv et procenttal) til (angiv igen et procenttal) som følge af den
får fært af en fugl. Denne stigning forekommer hver gang den får fært - mens
dens generelle søgeenergi, når der ikke er fært, falder som dagen skrider
frem. (igen med et virkårligt procenttal Dog kan søgeenergien ved fært,
som før nævnt, stige til igen førnævnte optimale procentniveau, givet
eksistensen af fært, uanset nuværende procentniveau. (procentsatser udfyldes
efter behov.....)

Iøvrigt mindes jeg ikke at have set i programmet om HKH Frederiks slædetur,
at de gav vovserne energigodter i chokoladeplade-lignende form, men jeg kan
huske at en fik et halvt pund smør, minus sølvpapir, som godbid

Bare lige mit humoristiske opstød - foderet er der helt sikkert intet i
vejen med - det lyder da som om det er nogle fornuftige rationaler der
ligger bag sammensætning.

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-10-05 11:48

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bare lige mit humoristiske opstød - foderet er der helt sikkert intet i
> vejen med - det lyder da som om det er nogle fornuftige rationaler der

Hej Hans
Jeg tror ikke at Pemmikan skal bruges som et foder. Det er en energiblok,
som man kan give f.eks. en prøvehund i pauserne mellem de forskellige
discipliner. Vi har selv prøvet det en enkelt gang på vores Labrador. Det er
helt sikkert at han fik mere energi bla. i et frit søg end uden
ernergiblokken.
Så brugt på den rette måde tror jeg da at det kan være udemærket. Bedre er
det selvfølgelig at hunden bare har en god nok kondition til en hel dags
markprøve.
Hilsen Vibeke

Fra : Buhl

Dato : 18-10-05 14:59

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> det selvfølgelig at hunden bare har en god nok kondition til en hel dags

Hej Vibeke
Jeg er bevidst om at Pemmikan ikke er et foder, og ikke skal bruges som
sådan, men et energitilskud, beregnet på at give hurtig energi - derfor
benævner jeg det som "energigodter" under min kommentar om Sirius, og
kommenterer det ikke som foder - det jeg kommenterer er den, i mine øjne
ubrugelige "test" som producenten henviser til under en given
produktbeskrivelse på deres side (beskrivelsen af Pemmikan).

Det jeg smilende ryster på hovedet af, er ene og alene anvendelsen af denne
ikke specielt informative test, der ligeledes ikke på nogen måde er
dokumenteret.

Jeg ved godt at hunde hurtigt kan optage fedt og få energi, på samme måde
som mennesker får det af visse kulhydrater - det betvivler jeg ikke. Min
hunds opdrætter, som iøvrigt har trænet flere Champinons, ved jeg har
anvendt svinefedt som energi/opfedningsmiddel. Jeg har lige været på jagt i
sverige, hvor de løsgående elghunde, der arbejder meget hårdt i en uge ad
gangen, får deres foder spædet op med fedt(ofte den allestedsnærværende
Falukorv , og samtidigt får deres tørfoder blødt op i vand, så det
hurtigere optages i hundens tarm.

Forstå mig ret - jeg tvivler ikke på at din Lab fik mere energi i sit frie
søg efter at du har givet den Pemmikan - men steg hundens procentvise energi
med det i testen beskrevne ?? (hehe)
Jeg syntes det var mere passende at anvende subjektive beskrivelser af
produktet fra tilfredse kunder, som dig eksempelvis ? - fremfor at henvise
til en, for mig at se, konstrueret testbeskrivelse.

Venlig Hilsen
Hans Houmøller

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-10-05 15:10

> [...]
> produktet fra tilfredse kunder, som dig eksempelvis ? - fremfor at henvise
> til en, for mig at se, konstrueret testbeskrivelse.

Hej
Helt enig. Nu vil jeg ikke kalde mig selv for en tilfreds kunde, vi prøvede
bare sådan en blok (som et slags forsøg) og det så da ud til at virke. Jeg
tror dog aldrig at vi kommer til at købe dem.
En lab. skulle nok kunne holde til en hel dags jagt eller markprøve uden den
slags. Men OK, vores hund opnåede da en 2.vinder den dag, så måske ......
Hilsen Vibeke

Fra : driver

Dato : 16-10-05 17:11

"Tom Nielsen" <tom(snabela)nielsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> fra dyrlægen, den har en glubende appetit og bliver fodret 3 gange daglig.
> Hvorlænge skal den have mad 3 gange og hvor meget mad giver i Jeres?
Hvor meget vejer hunden ? Står der ikke på emballagen hvor stor dagsrationen
skal være under hensyntagen til alder, vægt og størrelse af voksen hund ?
mvh
driver.