Ny Lab hvalp....... hjælp
Fra : Hansen

Dato : 14-10-05 16:29

Hej Gruppe

Vi har fået en lille ny i familien , han hedder Cato og er en gul labrador
på ligeknap 9 uger !

Vi syntes alle sammen at han er super dejlig og skøn men han bider.
Det er umuligt at lege med ham , han snapper efter fingrene hele tiden og
han bider til, når han får fat.(syletænder)
Jeg har søgt lidt på google og fundet lidt ínfo , bla. at når han bider ,
skal man ignorere ham i ca 10 sek og så vende tilbage til legen, men det
hjælper ikke noget , han bider bare videre og det gør "pisse" ondt !

Hvad skal vi gøre for at vænne ham af med det ?

Det er ikke fordi han ikke får opmærksomhed nok og lufteture er der masser
af (ca 7-8 ture om dagen , 2 laange ture)

Mvh Leo Hansen

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 16:41

Hansen skriblede bla:

> Vi syntes alle sammen at han er super dejlig og skøn men han bider.
> Det er umuligt at lege med ham , han snapper efter fingrene hele
> tiden og han bider til, når han får fat.(syletænder)

Tillykke med hvalpen

Kender det og kan tryste dig med at med tiden skal den nok holde op med
det

Gjorde selv det upædagogiske at hver gang min bed råbte jeg HØJT AV og FY
og
samtidig hvis jeg havde mulighed for det klemte jeg dens læber omkring
tænderne,.
Hold fast om overkæben
Det bryder de sig ikke om

Som sagt sikkert ikke særligt pædagogisk men det virkede her.
Hvis den en sjælden gang bider omkring min hånd behøver jeg blot nu at
sige
fy hvorefter den slikker hånden i stedet.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 16:46

John P [jopa] wrote:
> Hvis den en sjælden gang bider omkring min hånd behøver jeg blot nu at
> sige
> fy hvorefter den slikker hånden i stedet.

Arh, Milo kan da ikke bide så hårdt at man kan mærke det

/Jens (som ikke har drillet Milo længe)

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 18:08

pwh skriblede bla:

> Arh, Milo kan da ikke bide så hårdt at man kan mærke det

Det kunne han skisme da han havde de små spidse sataner.
Nu er han jo snart voksen og gider knapt lege så meget mere men tror da
nok
en ubuden gæst vil mene at han kan bide

Når der kommer en fremmed til huset stiller han sig en halv meter fra dem
og
så siger det klap klap et par gange med mundtøjet for lige at markere.
Når jeg så siger god for vedkommende stopper klapperiet

ps du må gerne drille hellere end at skælde ud

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 16:43

Hansen wrote:
> Hej Gruppe
>
> Vi har fået en lille ny i familien , han hedder Cato og er en gul
> labrador på ligeknap 9 uger !

Tilykke med ham.

> [...]
> "pisse" ondt !
>
> Hvad skal vi gøre for at vænne ham af med det ?

Der er mange fiduser til at undgå det, du kan stoppe din hånd ind i munden
på ham, trykke ham på tungen, råbe AV , eller tage fat i nakkeskindet på
ham og sige noget vredt.
Det er forskelligt hvad der virker fra hund til hund.

> Det er ikke fordi han ikke får opmærksomhed nok og lufteture er der
> masser af (ca 7-8 ture om dagen , 2 laange ture)

Pas på du ikke motionerer sådan en lille purk for hårdt,
det er slet ikke sundt for ham.
Det kan også værer en ulempe at vænne hunden til alt for megen opmærksomhed
og aktivitet, det kan faktisk virke stressende og give dem en uvane med at der
skal værer gang i den hele tiden.
Køb eller lån dig et par hundebøger, som jeg læser det mangler du lidt den
grundlæggende viden som man bør have tilegnet sig inden man får hvalpen hjem.

/Jens

Fra : Hansen

Dato : 14-10-05 18:51

> [...]
> ham og sige noget vredt.
> Det er forskelligt hvad der virker fra hund til hund.

tak for svar , den med tungen tror jeg vi prøver , lyder lidt "brutalt" men
vi prøver

> [...]
> opmærksomhed
> og aktivitet, det kan faktisk virke stressende og give dem en uvane med at

Lidt svært ikke at give sådan en lille purk meget opmærksomhed og især ikke
med 3 børn i alderen 1½ - 11 år .o)

> Køb eller lån dig et par hundebøger, som jeg læser det mangler du lidt den
> grundlæggende viden som man bør have tilegnet sig inden man får hvalpen
> hjem.

Det vil jeg gøre som det første Mandag morgen !

Endnu engang tak

Hansen

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 19:05

> tak for svar , den med tungen tror jeg vi prøver , lyder lidt
> "brutalt" men vi prøver

Engang imellem bliver man desværre nød til at værer lidt "brutal"
I princippet efterligner man jo andre hunde når man opdrager sin egen,
og det er altså ikke altid med fløjelshandskerne på at det foregår hunde imellem.

> Lidt svært ikke at give sådan en lille purk meget opmærksomhed og
> især ikke med 3 børn i alderen 1½ - 11 år .o)

Ja det kan jeg forestille mig, men hav det i mende at i ikke vænner
hunden til et aktivitetsniveau som i ikke vil leve op til siden hen.

> Det vil jeg gøre som det første Mandag morgen !

God ide, jeg har personligt megen glæde af Politikens hundebog,
den er ikke så omstændig at læse og er et godt opslagsværk at have
liggende hundens liv igennem.

> Endnu engang tak

Selv tak, det er det vi kommer her for

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-10-05 19:09

"Hansen" <teli@stofanetto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lidt svært ikke at give sådan en lille purk meget opmærksomhed og især
> ikke med 3 børn i alderen 1½ - 11 år .o)

Så tror jeg netop det er en god ide at skære ned på de der 7-8 ture. Samt at
finde ud af at give hunden nogle lange perioder hvor den kan hvile og være i
fred for børnene. Ellers er jeg bange for du får en hund der ikke har lært
at slappe af.

Mvh
Søren

Fra : Heidi_Riemer

Dato : 14-10-05 16:43

"Hansen" skrev d. 14-10-05 16:29 dette indlæg :
> [...]
>
> Det er ikke fordi han ikke får opmærksomhed nok og lufteture er der
masser
> af (ca 7-8 ture om dagen , 2 laange ture)

Øhh det er ikke så smart at gå lange ture med sådan en hvalp. Siger man
ikke at man må gå med hvalpen i 10 minutter pr måned den er? Og så når
den er et års tid så skal den komme ud og gå en time på en af sine lange
ture. Du skal pase meget på din lille hvalps led og knogler som kan tage
skade hvis du går for meget med den.

Men til dit spørgsmål: Vi har selv en lab som er 1 1/2 år nu og ham bed
også meget i starten. Men vi fik vænnet ham af med det ved at sige
bestemt "NEJ!" og stoppe legen når han bed, og det hjalp altså da han
fandt ud at at legen stopper og man får skældud når man bider. Så bare
hav tålmodighed, den skal nok holde op med at bide

http://www.kandu.dk/

Fra : Hansen

Dato : 14-10-05 18:44

> Øhh det er ikke så smart at gå lange ture med sådan en hvalp. Siger man
> ikke at man må gå med hvalpen i 10 minutter pr måned den er?

De laange gåture jeg hentyder til er på ca 20-30 min ....
Er det for lang en tur ?

Hansen

Fra : Heidi_Riemer

Dato : 14-10-05 16:44

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus

Dato : 14-10-05 18:38

"Heidi_Riemer" <Heidi_Riemer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> labrador

> og
> bider ,
> det

> masser

Hej Leo

Gå du bare nogle ture med ham, vi har dyrlægens ord for at det andet er en
skrøne som vi rettede os efter først, men vi blev korrigeret af lægen. Som
bare advarede mod trappe og spring - stop turene når han er træt.

I forhold til bid har det hjulpet på vores hvalpe at knytte næven når de
bed.Fingre er overskuelige det er en fast næve ikke, så opgiver valpen
hurtigt - her kan du jo så passende finde et stykke legetøj man må bide i!

Vh Claus

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 19:09

Claus wrote:
> [...]
> er en skrøne som vi rettede os efter først, men vi blev korrigeret af
> lægen. Som bare advarede mod trappe og spring - stop turene når han

Og spørger du 10 dyrelæger, tror du så du får 10 enslydene svar mht det.
Jeg valgte klart at spille på det sikre og ikke overmotionerer mine
hvalpe det første stykke tid.

/Jens

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 20:11

pwh skriblede bla:
> Jeg valgte klart at spille på det sikre og ikke overmotionerer
> mine hvalpe det første stykke tid.

Og det er årsagen til at de ligger og fiser den af i dobbeltsengen til
langt
op på dagen
Næ Jens fat på cyklen og så fuld fart på og lad dem gerne trække dig

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 20:41

> Og det er årsagen til at de ligger og fiser den af i dobbeltsengen til
> langt
> op på dagen

*LOL*
Der fik du mig, vil det sige at jeg godt kan begynde at motionerer dem
lidt nu, eller skal jeg vente et par år mere.

> Næ Jens fat på cyklen og så fuld fart på og lad dem gerne trække dig

Cyklen, så skal den sgu pumpes først

/Jens

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 21:07

pwh skriblede bla:

> Cyklen, så skal den sgu pumpes først

Ikke nødvendigt hundene får mere motion af at trække dig på 2 flade hjul.

Fra : Is

Dato : 14-10-05 19:16

">
> Det er ikke fordi han ikke får opmærksomhed nok og lufteture er der masser
> af (ca 7-8 ture om dagen , 2 laange ture)

Hvorfor går du de ture med så ung en hvalp ?
Har du en have du kan lufte den i, så er der da bedre.

Erik Isager

Fra : Hansen

Dato : 14-10-05 19:16

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message

> ">
>>

> Hvorfor går du de ture med så ung en hvalp ?
> Har du en have du kan lufte den i, så er der da bedre.

Er det forkert at gå ture med en hvalp ??

Leo Hansen

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 19:29

> Er det forkert at gå ture med en hvalp ??

Ikke spor, tværtimod, den skal jo lærer verden at kende
Men du skriver ikke om du har en have den kan komme ud i
for at besørge, hvis det ikke er tilfældet bliver de self nødtil at
gå en masse gange i døgne til at starte med.
Men den gængse opfattelse er altså at for megen motion er af
det onde for hvalpe af de lidt tungere racer som den Lab du har.

/Jens

Fra : Is

Dato : 15-10-05 18:39

> Er det forkert at gå ture med en hvalp ??

Det kommer an på hvorfor du går tur med hvalpen !

Er der for at komme ud og opleve verden uden for "lågen" ? så er det helt
fint. Jo mere de kommer ud og opleve, og blive tryg ved, jo bedre.

Men er det som luftetur ? så synes jeg det er bedre at gøre det i egen
have, et sted hvalpen hurtigt føler sig tryg.

Jeg har med hvalpe og unge hunde ikke gået "lufteture", det er ordnet i
haven, kun for "oplevelser" og motion.
Når hundene er blevet gamle, har jeg gået lufteture med dem, fordi de så
ligesom skal røre sig lidt for at få sat gang i "systemet" .

men det er så min mening !

Erik Isager

Fra : Søren LH

Dato : 14-10-05 19:22

> [...]
> hjælper ikke noget , han bider bare videre og det gør "pisse" ondt !
>
> Hvad skal vi gøre for at vænne ham af med det ?

Ud over de metoder der allerede er nævnt, er det en god ide at have en masse
hvalpelegetøj liggende og flyde på gulvet rundt omkring, så der altid er
noget indenfor rækkevidde, når han bider, som du kan tilbyde ham i stedet.
Hvalpelegetøj kan være hvad som helst - en gammel karklud, en fyrrekogle, et
bræt, et stykke reb, en havehandske, en plasticurtepotte, you name it.

Personlig synes jeg ikke det er godt at sige nej i den forbindelse, for så
meget den lille hvalp bider, bliver det til alt for mange nej'er på en dag.
Det er en trang hvalpen har, som den ikke kan styre, så det er næsten et
"umenneskeligt" forlangende af en 9 uger gammel hvalp. En hund der får for
mange nej'er kan blive uselvstændig som voksen, men det behøver selvfølgelig
ikke at være et problem, hvis ikke du skal bruge din labrador til jagt. Vent
med nej'erne til den bliver lidt større, men det er bare min personlige
holdning. Men bideriet skal under alle omstændigheder nok stoppe på et
tidspunkt.

Mvh
Søren

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 20:00

Søren LH skriblede bla:

> En hund der får for mange nej'er kan blive uselvstændig
> som voksen,

Ikke enig
Brugte mange nej'er da min var lille.
Den bider ikke mere, og den kender betydningen af nej hvis den skal til et
eller andet som jeg ikke vil have den til.
Behøver kun at sige et normalt nej ligesom jeg kun behøver at sige dæk osv
så det er blot en ordre som alt andet.

Bruger udpræget mange kommandoer i det daglige hvoraf nej er et af dem
og jeg skulle hilse at sige at min absolut ikke er uselvstændig nærmest
tværtimod

Fra : Søren LH

Dato : 14-10-05 20:14

"John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bruger udpræget mange kommandoer i det daglige hvoraf nej er et af dem
> og jeg skulle hilse at sige at min absolut ikke er uselvstændig nærmest

Jeg kan bruge min egen (nu afdøde) hund som eksempel. Hun fik mange nej'er
som lille, bl.a.netop fordi hun bed, og hun blev uselvstændig som voksen.
Hun klisterede meget til mig. Jeg måtte arbejde meget med at lære hende at
arbejde på afstand, hun skulle hele tiden lige se om far nu også syntes det
var ok, det hun lavede. Mange har fortalt, og jeg har læst flere steder, at
den slags skyldes for mange irettesættelser. Det er også almindelig
anerkendt at et barn som bliver meget irettesat oftest bliver uselvstændig
som voksen.

Som voksen brugte jeg imidlertid ikke mange kommandoer i det daglige, jeg
ved ikke hvad det er man skal gå og kommandere, ud over "læg dig", eller
"bliv der". Men nu havde jeg jo heller ikke lært hende "hent lige en øl til
far" og den slags . Der kunne gå uger mellem jeg havde behov for et "nej"
da hun først var blevet voksen.

Mvh
Søren

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 20:32

Søren LH skriblede bla:
>Der kunne gå uger mellem
> jeg havde behov for et "nej" da hun først var blevet voksen.

Nej er ikke særligt nødvendigt her mere
Brugte det som sagt en del da han var lille, og nu kender han betydningen
af
"kommandoen"

Muligt at Goldens er så bløde at de tager skade af at blive kommanderet
for
meget med.
Skal jeg ikke kunne sige, men min Schæfer har helt klart brug for
kommandoer
og en liiiiiiidt hård hånd ind i mellem ellers tror jeg let han ville
skide
mig et stykke.
Har jeg oplevet på træningsbanen hvor især pussenusse kvinder ikke har
styre
på deres specielt han schæfer.
Hvilket også er årsag til at jeg selv træner med ham.
Undskyld alle i andre kvinder

Fra : Søren LH

Dato : 14-10-05 20:43

> [...]
> af
> "kommandoen"
>
> Muligt at Goldens er så bløde at de tager skade af at blive kommanderet

Min hund var en schæfer, men ja, hun var blød. Men det er jo langt fra kun
racebetinget, hårdheden kan også variere meget indenfor den samme race.

> [...]
> kommandoer
> og en liiiiiiidt hård hånd ind i mellem ellers tror jeg let han ville

Ja, men det jeg mener er, at hvis en hvalp på 9 uger bider, er det ikke
fordi den har brug for en hård hånd.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 20:53

> Ja, men det jeg mener er, at hvis en hvalp på 9 uger bider, er det
> ikke fordi den har brug for en hård hånd.

Vil det så sige at hunde indbyrdes så er helt galt på den når de giver
en hvalp et fur hvis den bliver ved med at værer irerterrende.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 06:17

> Vil det så sige at hunde indbyrdes så er helt galt på den når de giver
> en hvalp et fur hvis den bliver ved med at værer irerterrende.
>
> /Jens

Nej, og hvis du kan sige nej én, to eller tre gange, og den fra da af ikke
bider mere (evt. indtil videre) er det da også i orden. Kan du det med en 9
måneder hvalp?

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 06:34

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bider mere (evt. indtil videre) er det da også i orden. Kan du det med en

Det kan du sikkert godt, jeg mener selvfølgelig en 9 uger gammel
hvalp..........

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 15-10-05 07:50

> Nej, og hvis du kan sige nej én, to eller tre gange, og den fra da af
> ikke bider mere (evt. indtil videre) er det da også i orden. Kan du
> [...]

Jamen så tror jeg vi er enige alligevel, at tage fat i nakkeskindet skal self
ikke værer første valg, det har jeg kun haft gjort hvis Tyson gik i selvsving som hvalp.
Angel har aldrig værer svær at få til at lade værer med at bide mere end jeg vil have.
Men nu må mine hunde jo også gerne bide mig i leg, det er bare kun når jeg siger
god for det og ikke på deres eget initiativ.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-10-05 00:46

On Fri, 14 Oct 2005 21:32:18 +0200, "John P [jopa]"
<j@jp-web.invalid> wrote:

> [...]
>styre
>på deres specielt han schæfer.
>Hvilket også er årsag til at jeg selv træner med ham.

Ja, det må du da nok sige!!!
Sidder her med min lab/rotte hanhund, som er min første hund, jeg har
haft fra hvalp af, og han er da vist rimelig til at lystre.

Mindes den første og eneste gang vi var til træning. Vaks var dengang
5 mdr. og jeg sprang bare ind på holdet, som havde trænet længe. Fik
et overbærende blik fra træneren, da vi skulle gi' kommandoen "på
plads", for det kunne min jo ikke. Næeh, den kendte han ikke, men han
kunne da sitte. Måske sad han ikke korrekt, men det var der nu heller
ikke mange af de andre der gjorde. Træneren regnede med, at fordi vi
ikke havde været der før, så kunne min hvalp intet, men han kendte
både sit, dæk og kunne sagtens kaldes ind. Det har man brug for i
dagligdagen... mener jeg. Og så er jeg ligeglad med at "nogen" ikke
mener at kvinder kan opdrage hunde. Vaks lystrer nu en gang meget
godt! :D
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : j@jp-web.invalid

Dato : 15-10-05 09:43

Leyna skriblede bla:
> Og så er jeg ligeglad med at "nogen" ikke
> mener at kvinder kan opdrage hunde. Vaks lystrer nu en gang meget
> godt! :D

Bemærk at jeg skrev "undskyld til alle andre kvinder"
Du var selvfølgelig iblandt dem jeg sagde undskyld til
Der findes også mænd der ikke evner at opdrage hunde, så sorry for
generaliseringen.
Har bare nogen kedelige oplevelser med små damer og store hunde.

Fra : Leyna

Dato : 15-10-05 12:40

On Sat, 15 Oct 2005 10:43:14 +0200, <j@jp-web.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:
>
>Bemærk at jeg skrev "undskyld til alle andre kvinder"
>Du var selvfølgelig iblandt dem jeg sagde undskyld til

Fedter*v!
Jeg følte mig nu heller ikke specielt ramt, men min evne til at
opdrage hunde (og have dyr i det hele taget) er skam også blevet
draget i tvivl. Mest fordi jeg elsker hunde og dyr i almindelighed, og
mine dyr er altid snotforkælede. Jeg forelsker mig lynhurtigt i enhver
hune jeg ser på gaden, og de fleste får et klap med på vejen, selvom
min mor skam HAR lært mig, at man ikke må gå til fremmede hunde.
Min mand var rædselsslagen da vi skulle have hund, for jeg ville på
internat og hente en og han så i ånden at jeg tog hele kennelen med
hjem.
Nu blev det så ham (min mand) der i samråd med en af vores venner
fandt frem til Vaks, som jeg fik foræret i fødselsdagsgave. Vaks er
nok ikke det optimale valg for mig, for han er utrolig motions og
opmærksomhedskrævende, men det er nu gået meget godt, og i dag ville
jeg jo ikke ha' undværet ham.

>Der findes også mænd der ikke evner at opdrage hunde, så sorry for
>generaliseringen.
>Har bare nogen kedelige oplevelser med små damer og store hunde.

Jeg har skam også set "damer" have probs både med små og store hunde,
men måske mest med de små. De bliver fodret forkert (for mange
godbidder) og bliver iøvrigt behandlet som små børn. Det er ikke af
ondskab, men af misforstået kærlighed, og det gør ondt langt ind i
sjælen.
Til gengæld har jeg så set mænd der tæsker løs på deres hunde fordi
hunden har gjort et eller andet der ikke lige passede ejeren - eller
de tæsker løs i fuldskab. (Og det var så også noget nær
generalisering)

Hvad angår det oprindelige spørgsmål, så bed Vaks da også en del som
hvalp. Jeg brugt metoden med at hyle højt og inderligt og stoppe legen
med det samme. Der gik nogen tid før det trængte ind hos ham, at
bideriet var uønsket, men da det gik op for ham var der ingen
problemer med det mere. Hans bidehæmning har dog altid været god. Selv
som helt lille hvalp har han ikke fået lavet så meget som en rift i
huden på mig, og min hud på hænderne er meget, meget sart, da jeg
lider af eksem.
Hvis vi leger lidt voldsomt i dag (for vi tager altså stadigvæk nogle
ordentlige møfle-ture), så er et højt AV nok til at få ham til at
stoppe al leg. Man ønsker jo ikke at skade "mor", og så kan vi tonse
videre.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 20:46

Søren LH wrote:
> [...]
> "hent lige en øl til far" og den slags . Der kunne gå uger mellem
> jeg havde behov for et "nej" da hun først var blevet voksen.

Precis sådan har jeg det også bedst med mine hunde, jo mindre jeg skal
kommanderer med dem jo rare er det for os allesammen.
Men nu er Johns Milo jo heller ikke voksen endnu, og Schæferfolk
elsker jo også at kommanderer rundt med deres hunde

/Jens

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 21:19

pwh skriblede bla:
> Men nu er Johns Milo jo heller ikke voksen endnu, og Schæferfolk
> elsker jo også at kommanderer rundt med deres hunde

Jo men når jeg snakker kommandoer skal det ses i betydningen af at jeg ikke
kan konversere med den som med konen.
(der er det hende der kommanderer)

Jeg råber og skriger jo ikke af den.
Det er ikke nødvendigt da den kender betydningen af mine "kommandoer"
Hvis jeg siger: gider du fars lille vovsebasse at dæk så gør den det også da
den jo kender kommandoen "dæk"

Jeg kan ikke se forskellen på at sige "læg dig" og "dæk" eller "bliv der"
eller "nej" som jeg bruger hvis den prøver at rejse sig.

Husk nu at Schæferen er verdens klogeste hund

Fra : pwh

Dato : 14-10-05 21:54

> Jo men når jeg snakker kommandoer skal det ses i betydningen af at
> jeg ikke kan konversere med den som med konen.
> (der er det hende der kommanderer)

Og du kan lide det
Jeg konversere da meget med mine hunde, det er jo så behageligt
at de aldrig svare mig imod men bare logrer samtykkende

> Jeg råber og skriger jo ikke af den.
> Det er ikke nødvendigt da den kender betydningen af mine "kommandoer"
> Hvis jeg siger: gider du fars lille vovsebasse at dæk så gør den det
> også da den jo kender kommandoen "dæk"

Ja ja, han kender kommandoen dæk, men retter han sig efter den

> Husk nu at Schæferen er verdens klogeste hund

Men nu er det jo i virkligheden en varulv du har.

/Jens

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 22:14

pwh skriblede bla:

> Men nu er det jo i virkligheden en varulv du har.

*LOL*

Som du sikkert ved har han lige været i hundepension i 9 dage, og de var
skisme så glade for ham at det var med vemod de sagde farvel til ham så helt
slem kan han da heldigvis ikke være.

I øvrigt en rigtig fin oplevelse at konstatere at han også så ud til at være
glad for at være der, så kan man jo roligt tage på ferie en anden gang.

Fra : pwh

Dato : 15-10-05 08:30

> [...]
> var skisme så glade for ham at det var med vemod de sagde farvel til
> ham så helt slem kan han da heldigvis ikke være.

Det er da klart, de har tjent gode penge på at vise det monster frem
og leje ham ud til gyserfilm

> I øvrigt en rigtig fin oplevelse at konstatere at han også så ud til
> at være glad for at være der, så kan man jo roligt tage på ferie en
> anden gang.

Det var nok en god ide at du prøvede at anbringe ham i så tidlig en alder.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-10-05 00:48

On Fri, 14 Oct 2005 22:19:19 +0200, "John P [jopa]"
<j@jp-web.invalid> wrote:

>Husk nu at Schæferen er verdens klogeste hund

ROTFLMAO!!!
Det var vist dagens vits!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : john@jp-web.invalid ~

Dato : 15-10-05 08:21

Leyna skriblede bla:

> ROTFLMAO!!!
> Det var vist dagens vits!

Glemte lige : og smukkeste

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 08:48

"john@jp-web.invalid [jopa]" <j@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Leyna skriblede bla:

> Glemte lige : og smukkeste

Det er der ingen tvivl om...........

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 06:12

> [...]
>
> Jeg kan ikke se forskellen på at sige "læg dig" og "dæk" eller "bliv der"
> eller "nej" som jeg bruger hvis den prøver at rejse sig.

Nu er din hund jo kun 9 måneder og ikke "færdiguddannet" . Jeg tror da
nok Holly var ulydig indimellem som 9 måneder, men jeg husker det ikke så
nøje.

Vi har vel alle hver vores indiviuelle betydning med en de kommandoer vi har
lært vores hunde. For mig var læg dig" og "dæk" eller "bliv der" eller "nej"
ikke det samme.

Jeg brugte kun dæk i forbindelse med træning. Når hun skulle lægge sig i
stuen hed det "læg dig". Det var ikke samme ordre, og havde forskellig
betydning.

"bliv der" er f.ex. hvis jeg vil have hun bliver inde, når hun tror hun skal
med ud ad døren. "Nej", var når hun skulle lære en adfærd var forbudt.

Men man kunne da mange gange bare sige det til hende, det behøvede ikke være
en kommando. I stedet for "bliv der" forstod hun godt hvis jeg for eksempel
sagde "Holly, bliv lige der". Hvis vi var ved at gøre klar til at gå, og jeg
sagde "Holly, du skal ikke med", så forstod hun det godt. Jeg mener hun
lærer det ved at man generelt går og snakker med sin hund.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 15-10-05 08:00

Søren LH wrote:
> [...]
> gøre klar til at gå, og jeg sagde "Holly, du skal ikke med", så
> forstod hun det godt. Jeg mener hun lærer det ved at man generelt går

Jeg tror også tit det kan værer kropssproget eller tonen der har betydning,
forsøgsvis har jeg da prøvet at bytte "spyt ud" til Tyson med "pølse",
og det virker lige fint, han troede måske at han fik en pølse
Men det med at tale til sine hunde i stedet for at gå og råbe ordrer
foretrækker jeg også helt klart, jeg ryster dagligt på hovedet når jeg
hører folk stå og råbe efter deres hunde, de hører altså ret godt.
Man vænner dem bare til at alting skal komme med 110 Db tror jeg.
Jeg bruger kun råb som en absolut nødbremse og derfor meget sjældent,
men så stopper mine også som de var ramt af et lyn.

/Jens

Fra : john@jp-web.invalid ~

Dato : 15-10-05 08:20

Søren LH skriblede bla:
> Nu er din hund jo kun 9 måneder og ikke "færdiguddannet" . Jeg
> tror da nok Holly var ulydig indimellem som 9 måneder, men jeg husker
> det ikke så nøje.

10,5 efterhånden. Tiden går hurtigt

og ja han er da stadig ulydig og vil prøve grænser

Fra : pwh

Dato : 15-10-05 08:33

> 10,5 efterhånden. Tiden går hurtigt

Gamle hund

> og ja han er da stadig ulydig og vil prøve grænser

Jeg plejer at sige til folk med ulydige hunde at det udjævner
over de næste 10-12 år, bare vær tålmodig

/Jens (hvis hunde self var 110% lydige i en alder af 3 mdr)

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 08:52

> Søren LH skriblede bla:
>>

> 10,5 efterhånden. Tiden går hurtigt
>
> og ja han er da stadig ulydig og vil prøve grænser

Du har åbenbart ret i det er en selvstændig hund

Men man skal selvfølgelige skelne mellem om hunden prøver grænser, om den er
i så høj drift at den ikke kan styre sig selv, eller simpelthen er stresset.

Mvh
Søren

Fra : John P [jopa]

Dato : 14-10-05 21:53

Søren LH skriblede bla:

> Jeg kan bruge min egen (nu afdøde) hund som eksempel. Hun fik mange
> nej'er som lille, bl.a.netop fordi hun bed, og hun blev uselvstændig
> som voksen. Hun klisterede meget til mig.

Ovenstående er et udpræget særpræg for Schæfere så den ville formentlig have
klæbet til dig under alle omstændigheder

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 06:03

> Søren LH skriblede bla:

> Ovenstående er et udpræget særpræg for Schæfere så den ville formentlig
> have klæbet til dig under alle omstændigheder

Der er klart forskelle, og min nye hund virker også klart mere selvstændig.

Men Holly havde tydeligt problemer med at arbejde på afstand, det kan
schæfere normalt godt.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 21:01

"Hansen" <teli@stofanetto.dk> skrev i en meddelelse news:434fcd4b$0$12400

> Hvad skal vi gøre for at vænne ham af med det ?

Vi har altid et tyggeben eller et stykke legetøj i nærheden, når vi snakker
med en hvalp. Det er lige til, at stikke i gabet på den, fremfor at der
tygges i vores hænder.

Hvis hvalpen er helt overgearet virker Jopa og Jens`s metoder også, men
tyggetingene plejer nu også fint, at kunne aflede hvalpens opmærksomhed væk
fra, at bide i fingrene / hænderne.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-10-05 10:07

"Hansen" <teli@stofanetto.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Vi har fået en lille ny i familien , han hedder Cato og er en gul labrador
> på ligeknap 9 uger !

Tillykke

> Vi syntes alle sammen at han er super dejlig og skøn men han bider.

Det er lidt forkert, at kalde det " Bider "... Men det føles sådan
Det er helt normalt, for sådan en lille størrelse. De både klør, og det
skal selvfølgelig undersøges, hvordan er alting at bide i... Det ville være
helt forkert at skælde hunden ud... Gør det på en blid måde, ubehageligt for
hunden, at bide i fingre, ved at sikre dig, når den gør det, at du enten
sætter en finger op i ganen, eller en finger ned på tungen, eller en finger
helt ned, bagved tænderne. Jeg vil ikke love dig, at det stopper det, men
det kan nok begrænse det lidt... .
Så for resten af pengene, køber du lidt tålmodighed, og lærer at smile
overbærende, hvis det lykkes den at få hapset dig.

M.V.H.....Benny..