CMD
Fra : Filip

Dato : 14-10-05 07:58

Hej Ng

Jeg vil gerne lige høre hvad jeg skal skrive i "kør" når jeg skal have kørt
en kommandopromt kommando, så den ikke forsvinder igen efter udført
handling.

Eks. jeg skriver : ipconfig /all og når den er færdig med handlingen lukker
den for min promt. Jeg ved godt jeg bare kan skrive det inde i min promt,
men ideen var at skrive "pause" efter min kommando så den viser resultatet.
Men det virker ikke at skrive "pause". Hvad skal jeg skrive?

Filip

Fra : Søren G

Dato : 14-10-05 08:48

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
> [...]
resultatet.
> Men det virker ikke at skrive "pause". Hvad skal jeg skrive?

Du kan lave en bat fil hvor du skriver:
ipconfig /all
pause

Navngiv din bat fil med f.eks myipconfig.bat og placerer den i den i
system32 mappen. Du kan nu fra kommandpromten skrive "myipconfig" for at
opnå den ønskede effekt.

--
Søren

Fra : Søren G

Dato : 14-10-05 08:59

Fik lige en ide ikke.

Lav en bat fil der hedder f.eks wait.bat med følgende indhold.
cls
echo %1
%1
pause

Placer baqt filen i dit system32 bibliotek og skriv så "wait ipconfig/all"
Så vil du opnå den samme effekt, men den kan benyttes til alle de dos
kommandoer du normalt bruger. Bare skriv "wait <KOMMANDO>"

--
Søren

Fra : Søren G

Dato : 14-10-05 09:05

"Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote in message

> [...]
> Så vil du opnå den samme effekt, men den kan benyttes til alle de dos
> kommandoer du normalt bruger. Bare skriv "wait <KOMMANDO>"

En tilrettelse.
Du ryger ind i problemer med kommandoer med mellemrum. Et quick fix er at
ændre indholdet af bat filen til
cls
%1 %2 %3 %4 %5 %6 %7 %8 %9
pause

Så skulle det leve op til de flestes behov.

--
Søren

Fra : 15kw

Dato : 14-10-05 08:51

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i
> [...]
resultatet.
> Men det virker ikke at skrive "pause". Hvad skal jeg skrive?

I kør skriver du CMD og trykker Enter.
Nu skulle der gerne komme en promt.

I denne promt skriver du ipconfig /all hvis det er det du vil se.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 14-10-05 09:32

> lukker
> resultatet.
>
> I kør skriver du CMD og trykker Enter.
> Nu skulle der gerne komme en promt.
>
> I denne promt skriver du ipconfig /all hvis det er det du vil se.

Og hvis du kører Windows 95,98 eller ME, så skriver du COMMAND istedet.

Niels Dybdahl

Fra : Filip

Dato : 14-10-05 11:37

> I kør skriver du CMD og trykker Enter.
> Nu skulle der gerne komme en promt.
>
> I denne promt skriver du ipconfig /all hvis det er det du vil se.

Fjols - nej undskyld. men det er jo det jeg gerne vil slippe for. læs mit
indlæg igen. Jeg vil gerne kunne skrive noget ala: "ipconfig pause" i kør
kommandoen og IKKE i cmd promten.

Filip

Fra : Søren G

Dato : 14-10-05 11:52

> Fjols - nej undskyld. men det er jo det jeg gerne vil slippe for. læs mit
> indlæg igen. Jeg vil gerne kunne skrive noget ala: "ipconfig pause" i kør
> kommandoen og IKKE i cmd promten.

Så læs mit foreslag...Der er det bare byttet om så du skal skrive wait
ipconfig/all

--
Søren

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 14-10-05 13:31

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> Så læs mit foreslag...Der er det bare byttet om så du skal skrive wait
> ipconfig/all

Det forudsætter blot at det altid er ved samme PC du har brug for
kommandoen.

Ellers skal du lave din wait.bat først hver gang du kommer til en ny PC

Personligt synes jeg nu ikke der er nogle problemer i at gå i en
kommando-promt for at skrive mine kommandoer, det ene lillefingerhak på
enter bliver rigeligt opvejet af at jeg ofte har brug for at lave flere ting
når jeg er i prompten.

/Brian

Fra : Søren G

Dato : 14-10-05 13:47

"Brian R. Jensen" <news@dueslag.dk> wrote in message
> Det forudsætter blot at det altid er ved samme PC du har brug for
> kommandoen.

Ja det gør det.

> Ellers skal du lave din wait.bat først hver gang du kommer til en ny PC

Korrekt

> [...]
> kommando-promt for at skrive mine kommandoer, det ene lillefingerhak på
> enter bliver rigeligt opvejet af at jeg ofte har brug for at lave flere

Personligt syntes jeg heller ikke at det er noget problem. Men Filip er jo
åbenbart af en anden mening.

--
Søren

Fra : Filip

Dato : 14-10-05 15:03

> Personligt syntes jeg heller ikke at det er noget problem. Men Filip er jo
> åbenbart af en anden mening.

Det sker ofte jeg har brug for at skrive en af de få kommandoer ind jeg
kender, og hvis I kan huske det, så gemmer "kør" linjen alle de tidligere
indtastede kommandoer. Så er jeg fri for at skrive det alt sammen igen hver
gang, da man jo ikke kan sige ctrl v i en dos promt.

Det er derfor jeg spørger efter denne kommando - og jo, det er ofte ikke på
min egen maskine jeg skal benytte det.

Filip

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 14-10-05 15:49

Filip wrote:
....da man jo ikke kan sige ctrl v i en dos promt.

Brug højre musetast og vælg Sæt ind.
Eller aktiver generelt Ekspresredigeringstilstand for kommandoprompt,
så kan du klippe og klistre udelukkende med musetasterne.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Filip

Dato : 14-10-05 16:17

> Brug højre musetast og vælg Sæt ind.
> Eller aktiver generelt Ekspresredigeringstilstand for kommandoprompt,
> så kan du klippe og klistre udelukkende med musetasterne.

Glem det. ///M har allerede givet det perfekte svar som jeg havde brug for.

Filip

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 14-10-05 18:30

Filip wrote:
> Glem det. ///M har allerede givet det perfekte svar som jeg havde
> brug for.

Jeps det havde jeg set. Men det kunne jo være, at du havde brug for
at klippe klistre i et kommandoprompt i anden anledning, og så
var det jo synd hvis du troede, at det ikke var muligt.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Filip

Dato : 14-10-05 22:35

> Jeps det havde jeg set. Men det kunne jo være, at du havde brug for
> at klippe klistre i et kommandoprompt i anden anledning, og så
> var det jo synd hvis du troede, at det ikke var muligt.

okay, tak for det tip. Man ved jo aldrig

Fra : ///M

Dato : 14-10-05 14:33

Filip wrote:
> [...]
> min promt, men ideen var at skrive "pause" efter min kommando så den
> viser resultatet. Men det virker ikke at skrive "pause". Hvad skal

Nu har jeg med interesse læst indlæggene i denne tråd, og undrer mig - er
der da ingen der læser manualer?

I en prompt skrives: cmd /?
Heraf fremgår det at man ved brug af parameteren /k kan beholde det vindue
man starter.... altså:

cmd /k ipconfig /all

Værsgo'

///M

Fra : Filip

Dato : 14-10-05 15:05

> I en prompt skrives: cmd /?
> Heraf fremgår det at man ved brug af parameteren /k kan beholde det vindue
> man starter.... altså:
>
> cmd /k ipconfig /all
>
> Værsgo'

Tusind tak - lige hvad jeg søgte.

Filip

Fra : Jan Bachman

Dato : 14-10-05 14:34

On Fri, 14 Oct 2005 08:58:23 +0200, "Filip" <annonym@get2net.dk>
wrote:

>Hej Ng
>
>Jeg vil gerne lige høre hvad jeg skal skrive i "kør" når jeg skal have kørt
>en kommandopromt kommando, så den ikke forsvinder igen efter udført
>handling.

cmd /k kommando

F.eks.

cmd /k ipconfig /all

Men det er ikke meget federe, end at starte en kommandoprompt først,
og så jabbe kommandoer ind ...

/Jan