WinXP og Siemens S55 som GPRS - bare eet e~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 13-10-05 09:24

Jeg har prøvet "alt" for at få min Siemens S55 til at virke som GPRS modem
sammen med en WinXP service pack 2 udstyret IBM Thinkpad T23 - via serielt
kabel til COM1.

Er der nogen som har fået en Siemens S55 til virke som GPRS modem sammen
med WinXP noget sted i verden?

Mvsh. Ænkå

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-10-05 21:56

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96EE69D1B6CAEmidlertidig2005inter@62.243.74.163...
> [...]
> kabel til COM1.
>
> Er der nogen som har fået en Siemens S55 til virke som GPRS modem sammen

- så bruger jeg ringeklokken i stedet

Jeg kender ikke S55'eren, men har haft andre, måske lignende problemer.
Derfor spør jeg: har du tjekket at både XP og din modemopsætning er enige om
hvilken com-port, modemmet er tilsluttet ?
Jeg går ud fra at du med com1 mener den fysiske port bag på maskinen og det
er ikke sikkert at XP tildeler den adressen com1 - det er heller ikke
sikkert at din modemopsætning leder på den rigtige com-port.
Og så kan alt og intet ske...

Har du mulighed for det er BT en god løsning - det er IR faktisk osse mht
hastighed, men stabiliteten afhænger jo meget af om de kan "se" hinanden.
Ikke nødvendigvis let i toget....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 14-10-05 09:15

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> wrote in

> [...]
> problemer. Derfor spør jeg: har du tjekket at både XP og din
> modemopsætning er enige om hvilken com-port, modemmet er tilsluttet ?

Ja. Opkaldet går fint som følger:

Opening port
Dialing
Verifying Username and password
Registering your computer on the network
(pause)
PPP fejl 734

> [...]
> og det er ikke sikkert at XP tildeler den adressen com1 - det er
> heller ikke sikkert at din modemopsætning leder på den rigtige

Enig, men det er ikke problemet her

> Har du mulighed for det er BT en god løsning - det er IR faktisk osse
> mht hastighed, men stabiliteten afhænger jo meget af om de kan "se"
> hinanden. Ikke nødvendigvis let i toget....

Jeg har også prøvet med GRPS via IrDA driveren, den gør nøjagtig det
samme.

GPRS på selve 'fonen virker fint, jeg kan checke mail osv.

Det er *kun* modem-funktionen via enten datakabel/COM1 eller IrDA som
ikke virker.

Mange tak for dit svar. Nu håber jeg at de manglende oplysninger kom på
plads - undskyld det lidt korte indlæg til at starte med.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Birte Tromborg

Dato : 16-10-05 23:45

Hej
Jeg kører med Siemens S55 og en acer Aspire 2001 WLMi (Windows XP med
service pack 2 - og har gjort det i 1-2 år. Når jeg er væk fra almindelig
telefonlinie bruger jeg den infarøde port til at hente mail via GPRS. Det
virker perfekt. Jeg har installeret Siemens telefonen til opkald via GPRS
på min PC.
hilsen Birte
"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96EF684EBE048midlertidig2005inter@62.243.74.163...

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 17-10-05 08:29

"Birte Tromborg" <birte@tromborg.dk> wrote in

> [...]
> almindelig telefonlinie bruger jeg den infarøde port til at hente mail
> via GPRS. Det virker perfekt. Jeg har installeret Siemens telefonen

1000 tak - så skulle det jo kunne virke hos mig også. Hvilken udbyder
bruger du? Så skifter jeg til dem

Mvh. NKJensen

Fra : Birte Tromborg

Dato : 17-10-05 19:35

Hej igen
Jeg bruger TDC på billigste måde med duet mini der koster 30 kr. pr. måned -
disse 30 kr. kan jeg også benytte som telefontid. Jeg betaler 25 kr. pr. Mb
jeg henter ned på telefonen.
Du eller andre har vel ikke erfaring med bluetooth headset til S55. Jeg er
ved at undersøge lidt omkring det.
hilsen Birte

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96F260775A41Dmidlertidig2005inter@62.243.74.163...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-05 06:50

Birte Tromborg <birte@tromborg.dk> wrote:

> Jeg bruger TDC på billigste måde med duet mini...

Kan du osse forbinde til TDC's News server?

Jeg får følgende fejl når jeg prøver at forbinde til dtext.news.tele.dk:

502 dtext02.news.tele.dk: assess denied to your node

Der er kun 3 muliheder med denne fejlmelding, enten forkert bruger id,
forkert password, eller opbrugt båndbredde. Adgang til news serveren
dtext.news.tele.dk kræver ikke bruger id og password, men jeg har prøvet
alligevel. Det er altså ikke det.

Det er noget med opbrugt båndbredde. Fordi jeg har Duet vil TDC Mobil
ikke hjælpe, og fordi Duet åbenbart ikke ved noget om GPRS kan de ikke
hjælpe.

Er der nogen her, der kan give en forklaring på, at jeg ikke har mere
"båndbredde" når jeg vil forbinde til TDCs newsserver fra deres eget
GPRS net, men godt kan forbinde til Sunsite, som jeg sender fra nu?

Mobiltelefonen er en SE T610. Der er ingen problemer med at bruge GPRS
til e-mail.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 18-10-05 08:33

> [...]
> dtext.news.tele.dk kræver ikke bruger id og password, men jeg har
> prøvet alligevel. Det er altså ikke det.

Den fejlmelding betyder at det IP-nummer, din telefon får når den kører
GPRS, ikke er med på positiv-listen i dtext02.news.tele.dk (så vidt jeg
ved).

Man får samme fejl, hvis man f.eks. besøger den news server fra en Tele2
ADSL (har prøvet).

Prøv at besøge siden:

http://myip.dk

og se hvilket nummer du får tildelt. Check derefter news adgang. Virker
det ikke, så har du alle de data du behøver for at give en fejlmelding
til TDC.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-05 09:59

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> wrote:

> [...]
> ved).
>
> Man får samme fejl, hvis man f.eks. besøger den news server fra en Tele2

OK. Jeg prøvede osse lige at forbinde til den famøse news server fra min
UNI2 modem opkobling, med en ip-adresse hos Tele2 og fik samme melding.
Så du har ret, der er den 4. mulighed.

> [...]
>
> og se hvilket nummer du får tildelt. Check derefter news adgang. Virker
> det ikke, så har du alle de data du behøver for at give en fejlmelding

Jeg kender godt min ip adresse, den står bl.a i Header på de
newsartikler jeg sender - fra Sunsite. Jeg bruger som regel GRC, men tak
for linket, som jeg vil prøve at huske til næste gang

Men det er jo ikke den samme ip-adresse man får hver gang. Jeg kan se,
jeg har haft 9 forskellige ip-adresser i 62.135.xxx.xxx området siden
jeg begyndte at sende fra Sunsite. Så det må være en fejl der rammer
andre på TDC's GPRS net end mig.

(He! He! Måske tror de jeg forsøger at forbinde fra Vodafon)

Jeg har osse været en tur rundt om ORDB, men der var ikke bid der.

Mht fejlmelding til TDC, så har jeg forsøgt at få rettet det siden
sidste uge. Fordi jeg har Duet, vil TDC Mobil ikke løse problemet, og
Duet kan åbenbart ikke, og henviser så til TDC Internet, som ikke ved
hvad de skal gøre.

Vi har haft kontakt til deres kundeservice igen her til morgen. De
forslår bl.a at jeg ta'r min compter med ned til min lokale TDC butik.
Men jeg havde allerede spurgt i en TDC butik, og de sagde di ikke kan
hjælpe, men at jeg skal kontakte kunde rådgivning. De ville osse ha' at
jeg brugte mit 12-cifrede kundenummer, men det havde jeg allerede
prøvet. Så nu vil de kontakte mig med e-mail, og det har vi osse prøvet
- i sidste uge.

Og firmaet kalder ellers sig selv for TDC Totalløsninger! Jeg er godt
træt af deres Call Center.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 18-10-05 12:03

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> Jeg har osse været en tur rundt om ORDB, men der var ikke bid der.

ORDB har ikke noget med news at gøre, det er en block-liste mod åbne mail-
relæer.

> [...]
> sidste uge. Fordi jeg har Duet, vil TDC Mobil ikke løse problemet, og
> Duet kan åbenbart ikke, og henviser så til TDC Internet, som ikke ved

Du har et abonnement til din mobil. Det er der, hvor du betaler det
abonnement, de skal oplyse hvilken news-server, du har adgang til.

Måske har de en anden news server til mobil-brugere end dtext...osv

mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-05 12:51

> [...]

> hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> ORDB har ikke noget med news at gøre, det er en block-liste mod åbne mail-

TDC bruger den. Så har den osse noget med adgang til news at gøre.

> Du har et abonnement til din mobil. Det er der, hvor du betaler det
> abonnement, de skal oplyse hvilken news-server, du har adgang til.
>
> Måske har de en anden news server til mobil-brugere end dtext...osv

Been there, done that.

Du har vel ikke tilfældigvis en e-mail adresse til TDC's bofh?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-05 13:36

TDC skriver:

Fra : Birte Tromborg

Dato : 19-10-05 12:08

Efter at have læst jeres oplysninger om news og TDC har jeg lige koplet op
via min mobil Siemens S55 og GPRS og skriver denne mail til newagruppen via
min telefonforbinelse koblet op til min PC via IrDA.
Var det ikke det man ikke skulle kunne?
hilsen Birte

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-10-05 21:04

> [...]

> admin-c: MILY1-RIPE
> admin-c: NINA1-RIPE
> tech-c: NCB1-RIPE
> tech-c: MILY1-RIPE
> tech-c: HV72-RIPE
> nic-hdl: AS5071-RIPE
> mnt-by: AS3292-MNT
> source: RIPE # Filtered
>
> % Information related to '195.249.0.0/16AS3292'
>
> route: 195.249.0.0/16
> descr: TDC Tele Danmark
> origin: AS3292
> remarks: +---------------------------------------+
> remarks: | For abuse and security issues contact |

Gider du skrive under det du quoter, tak.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 21-10-05 09:23

> [...]

Hej Birte og Axel,

det er IP-nummeret, der er det afgørende. Af en eller anden grund kommer
Birte ind på internet via et IP-nummer, som TDC's news server vil tale
med.

Axel kommer ind via et andet IP-nummer (han har prøvet flere gange) som
TDC's server ikke vil tale med.

Det er sagens kerne, som må mases frem i rækkerne, indtil en tekniker
eller over-Kaj siger "Det må vi da ændre".

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-05 11:59

> [...]

> det er IP-nummeret, der er det afgørende. Af en eller anden grund kommer
> Birte ind på internet via et IP-nummer, som TDC's news server vil tale

Who-is viser, at Birte ikke kommer på internettet via GPRS, men via via
Dial-up. Dvs med det der svarer til at forbinde med et almindligt modem.

Som svaret fra TDC oplyser, så er der ikke adgang til News serveren hos
TDC fra TDC's GPRS net. Der er selvfølgelig adgang via Dial-up.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-05 13:00

> [...]
>
> Som svaret fra TDC oplyser, så er der ikke adgang til News serveren hos
> TDC fra TDC's GPRS net. Der er selvfølgelig adgang via Dial-up.

Men nu ser det ud til at TDC har ændret det så man nu godt kan forbinde
til dtext.news.tele.dk fra GPRS. Check min Header!

Men de har åbenbart sat en begrænsning på, så man bliver smidt af efter
ca 60 sekunders inaktivitet.

Det er jo snyd! GPRS skal jo være "olvaison"

Men TDC vil åbenbart tjene på opkaldsafgiften.

xpost til: dk.teknik.telefoni.mobil og dk.edb.internet.udbydere
followup til: dk.edb.internet.udbydere

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-05 15:29

> Men de har åbenbart sat en begrænsning på, så man bliver smidt af efter
> ca 60 sekunders inaktivitet.
>
> Det er jo snyd! GPRS skal jo være "olvaison"
>
> Men TDC vil åbenbart tjene på opkaldsafgiften.

Der skylder jeg TDC en undskyldning for mine grove beskyldninger

Det opsætningen på mit modemscript. Indstillingen: send PPP echo packets
var slået til, og da der åbenbart ikke kommer svar på det, blev
forbindelsen afbrudt fra min side.

Så nu fungere det som det skal, med olvaison.

xpost til: dk.teknik.telefoni.mobil og dk.edb.internet.udbydere
followup til: begge

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-10-05 19:56

Axel Hammerschmidt submitted this idea :
> Men TDC vil åbenbart tjene på opkaldsafgiften

Opkaldsafgift på GPRS ??

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-05 20:45

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt submitted this idea :
>
> Opkaldsafgift på GPRS ??

Dette spørgsmål er nu lidt uaktuelt.

Men ja, det kan jeg heller ikke finde oplyst noget om på TDC's
hjemmeside. Så det har jeg så nok osse misforstået.

Tilsyneladende ringer man op og får forbindelse uden opkaldsafgift.

Opkaldsafgiften har ellers været en væsentlig udgift på min
telefonregning, med mit Dial-up ab hos UNI2.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-10-05 21:39

Axel Hammerschmidt formulated on fredag :

> Dette spørgsmål er nu lidt uaktuelt.

Uaktuelt ? hvorfor ?

> Men ja, det kan jeg heller ikke finde oplyst noget om på TDC's
> hjemmeside. Så det har jeg så nok osse misforstået.
> Tilsyneladende ringer man op og får forbindelse uden opkaldsafgift.

GPRS ringer ikke op på samme måde som et modem gør, det giver ikke
rigtig mening at tale om opkaldsafgift på GPRS.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-05 22:48

> [...]

> GPRS ringer ikke op på samme måde som et modem gør, det giver ikke
> rigtig mening at tale om opkaldsafgift på GPRS.

Jeg er godt klar over, at GPRS ikke ringer op på samme måde som et modem
gør, men hvorfor giver det ikke mening at tale om opkaldsafgift på
GPRS?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-10-05 00:22

Axel Hammerschmidt explained on 21-10-2005 :

> Jeg er godt klar over, at GPRS ikke ringer op på samme måde som et modem
> gør, men hvorfor giver det ikke mening at tale om opkaldsafgift på
> GPRS?

F.eks. fordi det ikke er et opkald som sådan, det er noget
datakommunikation der ligger i netværket så der er altså altid
forbindelse. Det giver jo heller ikke mening at tale om en
opkaldsafgift for at koble på mobilnettet.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-10-05 22:30

Axel Hammerschmidt skrev:

>Gider du skrive under det du quoter, tak.

Og gider du at klippe i det du svarer på?

Fut: news:dk.admin.netikette.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 18-10-05 05:47

> [...]
> 25 kr. pr. Mb jeg henter ned på telefonen.
> Du eller andre har vel ikke erfaring med bluetooth headset til S55.

Min bror har samme telefon og han siger:

Jeg købte et Jabra 250v. Det er et fint headset. God støjundertrykkelse
(kan bruges i en Opel Kadett ved 130 km/t!) god batteritid, flot design,
lidt stort.

Jeg overvejede også et Nextlink bluespoon Ax, som er meget mindre og
teknisk mere avanceret. Jeg valgte det fra, fordi der er for langt mellem
munden og headsettet til at kunne adskille støjen. Det sidder også kun
fast indeni selve øret og kan måske nemt falde ud.

Muligvis skal man tænke på at kunne bruge det sammen med en bærbar PC til
IP-telefoni. Det kræver vist en særlig bluetooth-profil.

De udenlandske produkter synes jeg savner en 'lækkerheds-faktor', men
nogen af dem fås da også billigere.

Håber at du kan bruge den info ...

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Birte Tromborg

Dato : 18-10-05 19:32

Tak for de nævnte muligheder. For at bruge bluetooth headset, skal jeg først
have opdateret min mobil. Den kører på version 16 og man er nu nået til 43,
så der mangler lidt. Desværre skal jeg så også ud at have fat i et datakabel
DCA-510 fra Siemes. - Det løber lidt op så løsningen skulle gerne kunne
bruges. Jeg overvejer også HHB-600 fra Siemens. Kender du det?
mvh Birte
"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96F344EA7D5C9midlertidig2005inter@62.243.74.163...

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-10-05 08:42

> [...]

Jeg flytter lige dit svar ned under det, du svarer på. Sådan kan jeg
bedst lide at læse det.

> Tak for de nævnte muligheder. For at bruge bluetooth headset, skal jeg
> først have opdateret min mobil. Den kører på version 16 og man er nu
> nået til 43, så der mangler lidt.

Mon vi har samme telefon? Jeg har firmware version 91 i min? Prøv at
taste:

*#06# og tag "info" knappen - ud for "SW-Version:" står det.

Måske er det derfor, min telefon ikke virker med GPRS... så jeg vil meget
gerne vide hvilken version du har i din telefon.

> Desværre skal jeg så også ud at have
> fat i et datakabel DCA-510 fra Siemes. - Det løber lidt op så
> løsningen skulle gerne kunne bruges. Jeg overvejer også HHB-600 fra
> Siemens. Kender du det? mvh Birte

Nej, jeg har ikke erfaring med BT headsets, jeg har bare gengivet min
brors erfaringer.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Birte Tromborg

Dato : 19-10-05 10:17

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96F4629E36EDmidlertidig2005inter@62.243.74.163...
> [...]
>
> Måske er det derfor, min telefon ikke virker med GPRS... så jeg vil meget
> gerne vide hvilken version du har i din telefon.

Min telefon har SW-version 16.
Når jeg skal have GPRS til at fungere, skal TDC sende en opsætning til min
telefon.
Jeg bruger aldring GPRS til andet end at hente mail, når jeg er væk fra min
normale telefonlinie.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-10-05 11:01

> Min telefon har SW-version 16.

Tak for svaret - jeg er lidt mystificeret nu... du har version 16 og
ønsker version 43. Jeg har version 91 ... hvordan har du fået oplyst at
version 43 er den bedste til en Siemens S55'er?

> Når jeg skal have GPRS til at fungere, skal TDC sende en opsætning til
> min telefon.
> Jeg bruger aldring GPRS til andet end at hente mail, når jeg er væk
> fra min normale telefonlinie.

OK - du skrev tidligere at du anvender telefonen som modem via IrDA til
din bærbare computer. Det er netop den funktion, jeg har besvær med.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Birte Tromborg

Dato : 19-10-05 19:17

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96F47A2F32DA6midlertidig2005inter@62.243.74.163...
> [...]
> ønsker version 43. Jeg har version 91 ... hvordan har du fået oplyst at
> version 43 er den bedste til en Siemens S55'er?
Jeg har talt med kundeservice hos Siemens - mens jeg var på linien til dem
så jeg på telefonen at det var version 16 - så sagde ham fra Siemens at de
nu kørte version 43, så telefonen trængte til at blive opdateret. Jeg tror
nu jeg vil vente med at opdatere til jeg en dag enten kommer til Ålborg
eller Århus, hvor der et walkind-center til opdatering. Jeg har foreløbelig
købt mig et Logitech headset der er kompatibelt med S55.
Har du kørt data ind på din PC?

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 21-10-05 09:34

> [...]

(klip)

> [...]
> dem så jeg på telefonen at det var version 16 - så sagde ham fra
> Siemens at de nu kørte version 43, så telefonen trængte til at blive

Du kan selv checke versionsnummeret som jeg viser ovenfor

(klip)

> opdatering. Jeg har foreløbelig købt mig et Logitech headset der er
> kompatibelt med S55. Har du kørt data ind på din PC?

Jeg har installeret Siemens-software til GPRS, hvis det er det, du mener?
GPRS på selve telefonen virker fint, men at anvende telefonen som GPRS-
modem fejler.

mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-10-05 22:12

> [...]

> Dialing
> Verifying Username and password
> Registering your computer on the network

Har du undersøgt hvad fejlmeldingen betyder?

Ved at søge på Google med søgestrengen "PPP error 734" (husk gåseøjnene)
får jeg ca 355 hit.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 21-10-05 09:37

> Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk>

> Har du undersøgt hvad fejlmeldingen betyder?
>
> Ved at søge på Google med søgestrengen "PPP error 734" (husk
> gåseøjnene) får jeg ca 355 hit.

Ja, men jeg har prøvet at tilføje init-string til modem'et via control
panel. Jeg har også slået LCÅ extensions til/fra, software compression
til/fra. Når man bruger query modem kommer der fornuftige svar tilbage
fra telefonen.

Så jeg er ved at være på bar bund....

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-05 11:59

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> wrote:

> Så jeg er ved at være på bar bund....

Bare for at få det på plads, bruger du det rigtige modem script til din
mobiltelefon? Det script til GPRS?

TDC har disse 2 "telefon numre" til at komme på GPRS med fra en
mobiltelefon der understøtter GPRS, det ene er "internet" (uden
gåseøjne) og det andet er "*99***1#" (igen, uden gåseøjne).

Har du prøvet med dem begge?

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 24-10-05 20:36

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in news:1h4s923.40sh5sbmh5a8N%
hlexa@hotmail.com:

> [...]
> mobiltelefon der understøtter GPRS, det ene er "internet" (uden
> gåseøjne) og det andet er "*99***1#" (igen, uden gåseøjne).

Jeg har prøvet begge telefon numre og jeg har prøvet den ekstra
initialiseringsstreng "cdgcont=" osv. med "internet", men et decideret
"script" har jeg ikke set nævnt ... hvad har jeg overset?

Næste forsøg kommer til at vente lidt, for min bærbare er død og der er
leveringstid på den nye.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-10-05 21:03

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> wrote:

> Næste forsøg kommer til at vente lidt, for min bærbare er død og der er
> leveringstid på den nye.

Hvis det er en Apple Powerbook eller iBook kan jeg bedre hjælpe...

På den anden side, så vil du slet ikke behøve nogen hjælp

Fra : JMo.

Dato : 24-10-05 22:10

Niels Kristian Jensen wrote:

> Jeg har prøvet begge telefon numre og jeg har prøvet den ekstra
> initialiseringsstreng "cdgcont=" osv. med "internet", men et decideret
> "script" har jeg ikke set nævnt ... hvad har jeg overset?

Der bliver vidst blandet lidt sammen ovenfor.

I telefonen angiver du en GPRS-opsætning[1]. Denne har et nummer, der
kaldes CID (fork. for Connection ID). Hos TDC vil du ofte have brug for 3
GPRS-opsætninger (med hvert sit CID). Forskellen på de tre er, at APN er
hhv. "internet", "mms" eller "wap", alt efter om du skal bruge den til at
gå på nettet, sende MMS'er, eller WAP'e.

På din PC angiver du et opkaldsnummer, der enten starter med *99 eller *98.
Dermed fortæller PC'en din telefon, at den gerne vil oprette en GPRS-
forbindelse. Efter *99 / *98 følger et antal[3] *'er, og dernæst et tal (i
det ovenstående eksempel et 1-tal. Dette betyder at mobiltelefonen skal
bruge den GPRS-opsætning der har CID=1 til at få forbindelse.

Når du skal på nettet med din bærbare, er det vigtigt at du beder om den
GPRS-opsætning på telefonen, hvor APN er sat til "internet" - ellers vil
TDC's server kun give adgang til hhv. MMS-centralen (hvis APN="mms") eller
WAP-centralen (hvis APN="wap") - alle andre IP-adresser vil være spærret.

Du har også mulighed for at angive det meste som AT-kommandoer (AT+CDGONT=
osv.) som du også er inde på. Men som oftest vil det være nemmere at lave
en opsætning på telefonen som virker, og dernæst blot bede PC'en om at
bruge denne opsætning.

Men altså - der er som oftest indstillingen på APN, og om man bruger den
tilhørende CID der driller.

-

1) Kaldes i mobil-verdenen en GPRS-profil

2) Kaldes egentligt en Gateway

3) Om man bruger *98 eller *99 er primært et spørgsmål om hvor mange *'er
der skal være mellem *XX og referencen til CID'et - årsagen er at man i
starten mente at der normalt ville være behov for at angive nogle flere
parametre end blot CID'et, hvorfor CID-referencen blev den fjerde parameter
til *99. Senere fandt man ud af at det ikke var hensigtsmæssigt, hvorfor
man indførte *98 hvor CID-referencen blev rykket op som første parameter.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-10-05 09:22

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> wrote in

> Der bliver vidst blandet lidt sammen ovenfor.

(fin forklaring klippet)

Mange tak for forklaringen - jeg skriver den ud og holder den i beredskab
når den nye WinXP maskine dukker op.

mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 06-01-06 12:38

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> wrote
in news:Xns96FA698199607midlertidig2005inter@62.243.74.163:

Ønske: Bruge Siemens S55 telefon som GPRS modem til en Win XP computer via
seriel kabel fra COM1, Siemens S55 telefon. Gammel Orange kunde.

Jeg har i mellemtiden fået det til at virke ved BÅDE at lave en profil i
telefonen, OG ændre opkaldsnummeret til *99***1# OG sætte følgende streng i
control-panel, phone-and-modem, modem, GPRS, properties, advanced, extra
initialization commands:

+cgdcont=1,"ip","web.orange.dk"

Alle tre ting var nødvendige. Nu virker det faktisk OK.

Håber dette kan redde nogle hår hos nogle af jer andre...

--
DYT ikke ved E-mail...