Toppen af FF er nået...
Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 12-10-05 11:49

Toppen er for FF nået med 7-8% if:
<http://informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articleID=171204608>

Og så er Opera "a lost cause". Den blev uden reklamer 12 mdr. for sent og
nu har FF allerede taget de 7-8%, der ville prøve noget andet end IE.

- Kun 7-8%, der vil prøve noget andet? Umiddelbart lyder det noget lavt
sat.

- Om det er for sent for Opera er lidt svært at bedømme nu, men jeg vil nu
give ret i, at det nok havde været mere optimalt tidligere mht. antal
brugere.

Det lyder næsten som om (i min kvikke midddagspausegennemlæsning), at der
var IE. Så kom FF. Og /så/ kunne dem, der ville prøve noget andet gå til
FF. Og nu er vi statiske, hvorfor Opera er færdig. Dertil er der bl.a. at
sige: 1) Opera har overlevet i /mange/ år uden at have store procenter,
altså er de i stand til at overleve på et meget svært produktområde. 2)
Man har altid haft mulighed for at prøve noget andet end IE. Det er noget
forfejlet (og det sker i øvrigt gang på gang), når man kun anser FF som et
alternativ til IE. Opera har været i /mange/ år. Mozilla har også været.
Ja, de har haft forskellige præmisser, fx Opera var med reklamer
(tidligere shareware) og Mozilla var en kæmpe at danse med.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 16:59

Chr. Bohr-Halling wrote:
> Toppen er for FF nået med 7-8% if:
> <http://informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articleID=171204608>

Tja, men nu tager de jo kun deres tal fra et sted. Nogle statestikker
har jo vist op over 10% til FF og nogle måske kun 5%. Men nåja, det er
vel et meget godt gennemsnit så

> Og så er Opera "a lost cause". Den blev uden reklamer 12 mdr. for sent
> og nu har FF allerede taget de 7-8%, der ville prøve noget andet end IE.

Der synes jeg nu de har ret. Hver gang jeg hørte om Opera førhen var de
dumme reklammer stort set altid argumentet mod at bruge den. Måske var
de ikke så irriterende som man gjorde dem til, men hele princippet med
ikke bare at give en internetbrowser væk holder jo ikke særlig godt i
vore dage.

Og ja, FF må man sige har taget fløden fra mælkejungen (eller hvordan
man nu siger). De kom på et meget godt tidspunkt, og var tilmed
arvetagere fra Netscape, og der har sikkert været mange der gerne ville
bruge Mozilla, hvis den ikke var så tung (mig selv inklusiv).

> - Kun 7-8%, der vil prøve noget andet? Umiddelbart lyder det noget lavt
> sat.

Resten tænker nok ikke over de har brug for en anden browser

> Det lyder næsten som om (i min kvikke midddagspausegennemlæsning), at
> der var IE. Så kom FF. Og /så/ kunne dem, der ville prøve noget andet
> gå til FF.

Ja, det kunne måske godt lyde sådan, selvom der jo altid har været
alternativer til. Grunden til de skriver sådan har jo nok noget at gøre
med den enorme succes FF havde i starten. For mange var det jo virkelig
browseren der var dejlig simpel ligesom IE, men havde langt flere
muligheder.

Og ja, Opera var der også, men så vidt jeg husker fra dengang jeg
prøvede v7.etellerandet, så var det da en forvirrende omgang man blev
mødt med første gang browseren startede. Jeg husker i hvert fald, at jeg
blev ret så forvirret over alle de toolbars der flød rundt... jo, de
kunne måske fjernes, men det er jo tit førstehåndsindtrykket der tæller.

Om det har været en grund til, at Opera ikke har fået den udbredelse den
så absolut fortjener ved jeg ikke. Måske er det bare fordi Firefox fik
sådan en pludselig opmærksomhed og omtale blandt alle. Opera har jo
altid været der, så selvom den havde de samme muligheder som Firefox, så
var det jo sidstnævnte der som ny browser fik den største omtale. Det er
jo helt klart lettere som nyt produkt at få et "boost" i starten end et
gammelt, ligemeget hvilken af dem som er bedre.

Der er sikkert mange forklaringer på hvorfor i alverden Firefox sådan
pludselig fik sig så stor en markedsandel, men det var i hvert fald mine
umiddelbare forslag.

--
http://www.skovenborg.frac.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 12-10-05 18:56

Ulrik Skovenborg wrote:

> Tja, men nu tager de jo kun deres tal fra et sted. Nogle statestikker
> har jo vist op over 10% til FF og nogle måske kun 5%. Men nåja, det er
> vel et meget godt gennemsnit så

Ja, det er altid spændende at se hvor de får tallene fra. Gallups
statisk er jeg ikke med i, da jeg har spærret deres site i FF. Det gør
jo også at man ikke kan stole på deres tal. Det samme gælder for en helt
masse reklame sites og tællere - dem har jeg helt valgt fra, som igen
gør tingene mere skæve. Optællinger sker selvfølgelig på mange
forskellige måder, men det kan man jo også se, når FF har 7-8% det ene
sted og 10% det andet sted.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 13-10-05 07:55

Anders Lund wrote:

> Ja, det er altid spændende at se hvor de får tallene fra. Gallups
> statisk er jeg ikke med i, da jeg har spærret deres site i FF.

Ditto her og stort set hos samtlige personer hvor jeg har installeret
Firefox.

Krak hjemmeside var f.eks. meget langsom, da den hele tiden skulle sende
info til Gallup.

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 08:15

On Thu, 13 Oct 2005 08:55:25 +0200, Martin Hintzmann wrote:

> Ditto her og stort set hos samtlige personer hvor jeg har installeret
> Firefox.
>
> Krak hjemmeside var f.eks. meget langsom, da den hele tiden skulle sende
> info til Gallup.

Det lyder som noget man skal have fixet. Hvad er Gallups adresse og hvor
indsætter man den i FF? Og gerne samme info vedrørende Opera.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 13-10-05 09:45

Kurt Hansen wrote:

> Det lyder som noget man skal have fixet. Hvad er Gallups adresse og hvor
> indsætter man den i FF? Og gerne samme info vedrørende Opera.

Du kan bruge Adblock og blocke alt trafik til "statistik-gallup.net"

De gør brug af et 3-part program der hedder RedMeasure.
http://www.gallup.dk/englishweb/page.aspx?pageid=105

Som holder styr på din færden rundt på en hjemmeside, ved hjælp af cookies.

Selvom nogle sikkert ikke synes cookies er særligt farligt, så bliver de
faktisk fjernet af de fleste anti-spyware programmer.

Så jeg vil mene at du med ro i sinde kan blocke Gallup.

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 10:48

On Thu, 13 Oct 2005 10:45:23 +0200, Martin Hintzmann wrote:

> Du kan bruge Adblock og blocke alt trafik til "statistik-gallup.net"

Okay, jeg bruger Ad-aware. Den gør det såmænd udmærket og der går som regel
flere dage imellem, at jeg får en spam der er smuttet forbi filteret.

I Opera har jeg nu sat hak i, at den skal spørge hver gang der kommer en
tredieparts-cookie. Det vil jeg køre med i nogle dage for at se om der er
noget vigtigt jeg går glip af, ellers vil jeg spærre for dem generelt. Et
hurtigt opslag på JP's aktiekurser udløste en sand sværm af cookies fra
diverse spam-/reklame-servere (bl.a. Gallup).

Underligt at Opera, som default, har flueben i "Acceptér alle tredieparts
cookies", men de får måske procenter?

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 13-10-05 13:42

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> posting:

>Underligt at Opera, som default, har flueben i "Acceptér alle tredieparts
>cookies", men de får måske procenter?

Standardindstillingen i Opera mener jeg nu er "accepter alle
cookies". Den samme standardindstilling anvender ff i øvrigt også,
se <http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/ffKage.png>.

--
What is life, except excuse for death,

-== http://my.opera.com/community/customize/comments.dml?id=2619 ==-

Fra : Anders Lund

Dato : 13-10-05 17:27

Kurt Hansen wrote:

> Okay, jeg bruger Ad-aware. Den gør det såmænd udmærket og der går som regel
> flere dage imellem, at jeg får en spam der er smuttet forbi filteret.

I taler om 2 forskellige ting. Adblock er en extension til Firefox, hvor
man definere en masse forskellige adresser eller dele af navne på ting
som har med reklamer (eller statistik osv.), hvilket medfører at Firefox
simpelthen ikke forsøger at downloade det.

Det gør din surfing MEGET hurtigere da din browser ikke skal bruge tid
(og båndbrede) på at hente reklamerne og bagefter skulle behandle dem.
Samtidig giver det et mere roligt billed på en hjemmeside, da der ikke
står en masse reklamer og "hopper".

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 13-10-05 17:31

Martin Hintzmann wrote:
> Selvom nogle sikkert ikke synes cookies er særligt farligt, så bliver de
> faktisk fjernet af de fleste anti-spyware programmer.

De er heller ikke "farlige", men de kan bruges til at samle information
om din færden på nettet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 13-10-05 17:56

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> posting:

>Det lyder som noget man skal have fixet. Hvad er Gallups adresse og hvor
>indsætter man den i FF? Og gerne samme info vedrørende Opera.

Lidt læsestof til Opera
http://www.operaadfilter.com/
http://nontroppo.org/wiki/BlockAdvertisements
http://userjs.org/scripts/general/enhancements/hide-objects

-- har dog aldrig selv haft brug for det.

Fra : Anders Lund

Dato : 13-10-05 21:41

Christian Bohr-Halling wrote:
> -- har dog aldrig selv haft brug for det.

Det er jo heller ikke et spørgsmål om at have brug for det. Det er bare
for at slippe for reklamerne.

Jeg prøvede selv Opera Adfilter... det smarede blot min opera6.ini fil.
Måske jeg bare ikke fattede det.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 14-10-05 17:08

Anders Lund wrote:

> Det er jo heller ikke et spørgsmål om at have brug for det. Det er bare
> for at slippe for reklamerne.

Det er ikke noget svineri mere, at man selv gør noget for at slippe for
reklamer

http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.software.browser/msg/92bd60d53e428633?hl=da&

Carl

Fra : Anders Lund

Dato : 15-10-05 02:43

Carl Drud wrote:
> Det er ikke noget svineri mere, at man selv gør noget for at slippe for
> reklamer
>
> http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.software.browser/msg/92bd60d53e428633?hl=da&

Jeg har også meddelt det tidligere
http://groups.google.com/group/dk.edb.hardware/msg/2962301df8b5218?hl=en

Grunden til dette er at jeg er kommet mere over i gruppen som gerne vil
styre mere af hvad der sker på ens computer. Samtidig vil jeg også gerne
have mindre overvågning, hvilket reklame bannere ihvertfald ikke
bidrager med.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 15-10-05 17:40

Anders Lund wrote:

> Jeg har også meddelt det tidligere
> http://groups.google.com/group/dk.edb.hardware/msg/2962301df8b5218?hl=en

Ahh, den har jeg ikke set.

> Grunden til dette er at jeg er kommet mere over i gruppen som gerne vil
> styre mere af hvad der sker på ens computer.

Jeg her også i et godt stykke tid med stor tilfredshed, benyttet
Adblock.

Carl

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 17-10-05 02:35

Hvordan aktiveres adblock i FF ?

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 17-10-05 18:04

nejtilspam@sol.dk skrev:

> Hvordan aktiveres adblock i FF ?

du skal installere det som extension, og så får du et punkt i punktet
værktøjer et lille punkt der hedder adblock (efter en installering så
husk at genstarte programmet). Når du finder en side med masser af
reklamer, så gå ind i punktet, så får du en liste med samtlige links på
siden. så kan du vælge de links du ikke længere ønsker skal være
tilladte. (brug gerne * altså wildcards. så kan du fjerne hele domæner,
som eksvis doubleclick.net.) på mit arbejde prøvede vi at blokere lidt
af de reklamesites på de mest besøgte sider, og det stod rent faktisk
for omkring 70% af den samlede internet trafik!

Claus