Simpelt SMS-program
Fra : Ole

Dato : 11-10-05 12:28

Hejsa.

Jeg har lige været en del programmer fra nettet igennem for at finde et som
er rigtig nemt at sende SMS via DKU-2-kabel og N6230, men de er bare
allesammen for overgeilede til mit behov.
Det jeg leder efter er et som kan sende lange SMS'er gennem det kabel, og
helst ikke mere end det. Findes det, og helst i en gratis version?

..-.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 17:54

In article <kgN2f.70424$Fe7.240021@news000.worldonline.dk>, Ole wrote:
> [...]
> Det jeg leder efter er et som kan sende lange SMS'er gennem det kabel, og
> helst ikke mere end det. Findes det, og helst i en gratis version?

Adressebogen i Mac OS X klarer SMS direkte, men kun over bluetooth.
Derudover kan du nok også finde nogle gode Linux programmer hvis det
bare skal være simpelt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-05 00:26

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Adressebogen i Mac OS X klarer SMS direkte, men kun over bluetooth.
> Derudover kan du nok også finde nogle gode Linux programmer hvis det
> bare skal være simpelt.

Som du skriver, så klarer OS X indbyggede adressebog sms med Bluetooth.
OS X klarer osse GPRS, så man hente e-mail fra mobilnettet hvor end man
befinder sig.

G3 er lidt hurtigere, men alt for langsom sammenlignet med bredbånd. Det
er ikke egnet til andet end tekst.

Hvad kan man så bruge G3 til?

Fra : Anders Lund

Dato : 13-10-05 06:03

Axel Hammerschmidt wrote:
> G3 er lidt hurtigere, men alt for langsom sammenlignet med bredbånd. Det
> er ikke egnet til andet end tekst.

Er det noget du har erfaring med? Jeg synes ellers at hastigheder som op
til 384 KBit/s lyder ok... hvad får man i praktis?

> Hvad kan man så bruge G3 til?

Til hvis du ikke har anden mulighed for at koble dig på nettet og skal
bruge mere end hvad GSM nettet har at tilbyde.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-05 13:46

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote:

> Er det noget du har erfaring med? Jeg synes ellers at hastigheder som op
> til 384 KBit/s lyder ok... hvad får man i praktis?

Jeg bruger GPRS til email når jeg er på farten. Det virker fint til
tekstbaseret e-mail. Og vigtigst, der er adgang over alt - indtil videre
har jeg dog kun haft brug for det på Sjælland.

Jeg syntes der er få lille forskel fra de 20 - 30 kbps med GPRS og op
til de 384 kbps som man regner med (- med med EDGE?). Det er hverken
fugl eller fisk! Godt nok hurtigere, men ikke væsentligt hurtigere.

Det er IMHO slet ikke nok til surf.

Det var hastigheden. Mht omkostninger, så skal prisen på forbrug ned
under en (384/25 =) 15-del af GPRS for at det kan betale sig. Jeg ser
bort fra selve ab-prisen. Hos TDC (Duet) betaler man 25 kr/MB. Så prisen
pr MB på G3 skal ned under ca 1,5 kr.

Det nærmer sig så de 0,75 kr/MB ved forbrugsafregnet bredbånd. Og så er
der tale om helt andre hastigheder!

> Til hvis du ikke har anden mulighed for at koble dig på nettet og skal
> bruge mere end hvad GSM nettet har at tilbyde.

Det har du jo allerede nu med GPRS

Men OK, med den rigtige (forbrugs-) pris. Så kan jeg til gengæld ikke se
hvordan de operatører, der har købt G3-licenserne nogensinde får tjænt
omkostningerne ind.

Fra : J.K.Arning

Dato : 13-10-05 15:04

On Thu, 13 Oct 2005 14:45:32 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg bruger GPRS til email når jeg er på farten. Det virker fint til
> tekstbaseret e-mail. Og vigtigst, der er adgang over alt - indtil videre
> har jeg dog kun haft brug for det på Sjælland.

Underforstået der er ikke adgang overalt med 3G?

Nej det er der ikke men så slår den bare på gprs.

> Jeg syntes der er få lille forskel fra de 20 - 30 kbps med GPRS og op
> til de 384 kbps som man regner med (- med med EDGE?). Det er hverken
> fugl eller fisk! Godt nok hurtigere, men ikke væsentligt hurtigere.

Sludder

> Det er IMHO slet ikke nok til surf.

Rigeligt .. jeg surfer dagligt fra en 3G telefon derhjemme og det er
hurtigt nok. Jeg læser news, downloader m.m. og det går fint.

> [...]
> under en (384/25 =) 15-del af GPRS for at det kan betale sig. Jeg ser
> bort fra selve ab-prisen. Hos TDC (Duet) betaler man 25 kr/MB. Så prisen

Hos 3 betaler jeg 300,- for 2 GB.

og inden nogen siger at 2 GB ikke rækker langt kan jeg sige at det lykkedes
mig at brænde næsten 800 MB af i sidste månede ved daglig mail tjek (op
imod eschange konto der genererer en del trafik), surf og chat samt
download af enkelte programmer samt almindelig opdatering af windows og
andre programmer.

Jeg havde altså over 1 GB tilbage. 3G datatrafik hos 3 er et glimrende
alternativ for mange til en fastnet forbindelse. Især hvis man vil bevare
sin mobilitet og f.eks. pendler i et område hvor der er 3 dækning langs
jernbanen, hvor man så kan være online i toget og sidde og arbejde.

Regards

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-05 15:36

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Underforstået der er ikke adgang overalt med 3G?

Underforstået, der er ikke hotspots eller ledige RJ45 stik med
interforbindelse overalt.

> Nej det er der ikke men så slår den bare på gprs.

> Sludder

Du lyder som en ansat hos G3

> Rigeligt .. jeg surfer dagligt fra en 3G telefon derhjemme og det er
> hurtigt nok. Jeg læser news, downloader m.m. og det går fint.

Sådan er vi så forskellig. Jeg foretrækker en hurtig forbindelse til
det.

> [...]
> imod eschange konto der genererer en del trafik), surf og chat samt
> download af enkelte programmer samt almindelig opdatering af windows og

Det er 6,83 kr pr MB!

Derhjemme betaler jeg kun 0,75 kr pr MB og henter med mere end de 384
kbps.

> [...]
> sin mobilitet og f.eks. pendler i et område hvor der er 3 dækning langs
> jernbanen, hvor man så kan være online i toget og sidde og arbejde.

DSB er ved at indføre mulighed for trådløs opkobling i deres tog. Så er
der dækning hele vejen.

> Regards

Cheers

Fra : Anders Lund

Dato : 13-10-05 17:21

Axel Hammerschmidt wrote:

> Sådan er vi så forskellig. Jeg foretrækker en hurtig forbindelse til
> det.

så kunne det være sjovt at teste hvormeget hver af jer kan downloade
med. Du mener ikke at det er væsentligt hurtigere end GPRS, men hvis de
hastigheder som J.K.Arning opnår er højere end hvad du får, er det lidt
svært at diskutere hastigheder uden at man får nogen tal på bordet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-05 20:06

> [...]

> hastigheder som J.K.Arning opnår er højere end hvad du får, er det lidt
> svært at diskutere hastigheder uden at man får nogen tal på bordet.

Vi taler om hastighed "derhjemme".

Fra : Anders Lund

Dato : 13-10-05 21:34

Axel Hammerschmidt wrote:

> Vi taler om hastighed "derhjemme".

Jeg er ligeglad med hvor det er henne. Hvis hver af jer prøver at
downloade med jeres 3G mobil... hvilken hastighed får i? Det kan jo være
at der er markant forskel på de hastigheder i får og så er det jo klart
at i har forskellige opfattelse af hvad man kan bruge 3G til.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-05 22:43

> [...]

> at der er markant forskel på de hastigheder i får og så er det jo klart
> at i har forskellige opfattelse af hvad man kan bruge 3G til.

Hov! Der er krøbet en misforståelse ind et eller andet sted i tråden.
Jeg har ikke G3, men et almindeligt vanilla Duet ab hos TDC. Til dette
er der mulighed for GPRS via TDC's mobilnet, mod at betale 25 kr pr MB.
Med en mobil telefon der understøtter GPRS, og med Bluetooth kan jeg
forbinde til telefonen og komme på nettet med f.eks en Apple Powerbook.
Hastigheden er 20 - 30 kbps og med god dækning i hele landet.

G3 tilbyder GPRS med hastigheder op til 384 kbps, dvs 12 gange
hurtigere, men med begrænset dækning - indtil videre. Og man skal vist
nok anskaffe et specielt kort til putte i sin computers Cardbus slot.

J.K.Arning skriver, at han også bruger sit G3 ab derhjemme. Jeg bruger
kun GPRS når jeg ikke er hjemme, eller befinder mig et sted med hotspot
eller et ledigt RJ45 stik.

Jeg forstod det J.K.Arning skrev sådan, at hastigheden på G3 var godt
nok til at erstatte en adsl/kabel forbindelse. Det er jeg (stadig) ikke
enig i, fordi 384 kbps efterhånden er en langsom hastighed sammenlignet
med det folk typisk anskaffer til "derhjemme" idag.

G3 licenserne var meget dyre og mange med forstand på tele (ikke
nødvendigvis mig) har sagt, at G3 teknologien ikke var de penge værd som
der blev givet for licenserne dengang. Den væsentligste fordel er
mobilitet, men den kan man få med et almindeligt Duet ab og det rigtige
udstyr, mobiltelefon, og prisen der er ikke afskrækkende hvis man kun
bruger GPRS til e-mail.

Fra : Anders Lund

Dato : 14-10-05 06:04

Axel Hammerschmidt wrote:
> Hov! Der er krøbet en misforståelse ind et eller andet sted i tråden.
> Jeg har ikke G3, men et almindeligt vanilla Duet ab hos TDC.

Okay, jeg troede at du havde G3, men ikke mente at det kørte hurtigt nok
til at dække et "generelt" forbrug. Derfor ville jeg finde ud af hvorfor
i to havde forskellige meninger om G3 kunne levere nok ydelse.

Misforståelsen kom ind da du skrev: "G3 er lidt hurtigere, men alt for
langsom sammenlignet med bredbånd. Det
er ikke egnet til andet end tekst.". Her blev jeg nemlig sikker på at du
havde G3 og kunne fortælle at man praktis set ikke fik mere end måske 80
kbit/s ud af det.

Men hele humlen er bare at du ikke mener at 384 kbit/s kan bruges til
meget andet end tekst-baseret internet, ikke noget grafik.

Så kunne jeg spørge om hvornår du sidste gang prøvede en 384 kbit/s
internetforbindelse - men så kommer vist ud af gruppens emne.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 13-10-05 17:18

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det har du jo allerede nu med GPRS

Måske er det mig som ikke lige helt har fattet GPRS, men bruger det ikke
GSM nettet?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-05 20:06

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote:

> Måske er det mig som ikke lige helt har fattet GPRS, men bruger det ikke
> GSM nettet?

Det bruger samme net. GPRS er en protokol, der giver mulighed for større
hastigheder, typisk 20 - 30 kbps mod 9.600 bps med GSM.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 18:06

Ole wrote:
> [...]
> Det jeg leder efter er et som kan sende lange SMS'er gennem det
> kabel, og helst ikke mere end det. Findes det, og helst i en gratis

Hvad med Nokias egen PC-suite?

Zulu

Fra : Joke

Dato : 12-10-05 13:05

"Zulu" <zulu-a-toughguy.net> skrev i en meddelelse

> Hvad med Nokias egen PC-suite?

Microsoft har også en sms sneder god og simpel men ved ikke om den virker
med kabel

Fra : spam@arning.dk

Dato : 13-10-05 18:52

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det er 6,83 kr pr MB!

Hvordan pokker kommer du frem til det ?

6.83,- x 800 MB bliver 5464 kroner.

I min verden bliver det til noget alla 37 øre pr. MB og havde jeg
brugt de 2 GB
var jeg endt på ca. 14 øre pr. MB.

Er det bare mig eller er det mindre end dine 75 øre?

>DSB er ved at indføre mulighed for trådløs opkobling i deres tog. Så er
>der dækning hele vejen.

Ja da, DSB er også ved at indføre IC4 tog!

>Cheers

Regards

P.S.: Jeg arbejder ikke for 3
P.P.S.: Jeg poster via google groups så det kan godt være indlæget
ser lidt mærkeligt ud.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-05 20:06

<spam@arning.dk> wrote:

> [...]

> de 2 GB var jeg endt på ca. 14 øre pr. MB.

> Er det bare mig eller er det mindre end dine 75 øre?

Du har selvfølgelig ret! Den pris jeg kom frem til var MB/kr

Den korrekte pris er 300 / 2 * 1024 = 0,15 kr/MB - som du osse skriver.

Men de 37 øre pr MB? Det er godt nok svært at sammenligne omkostninger
ved de forskellige abonnement typer; flat rate, blandet (ab + forbrug)
eller rent forbrugsafregnet. Dertil kommer om der er komme-til- og
falde-væk omkostninger, og hvor man har andre tilknyttede teletjenester.

Men G3 er ikke så tosset prismæssigt, som jeg troede. Det er dog stadig
ikke nogen imponerende ydelse, sammenlignet med kabel/adsl bredbånd.

> Ja da, DSB er også ved at indføre IC4 tog!

He! He! Tragikministeren siger ellers de bli'r klar til januar. Men det
kan han jo sagtens stå der og sige. Det er tvivlsomt om det er ham, der
er minister til den tid.

Fra : J.K.Arning

Dato : 14-10-05 08:41

On Thu, 13 Oct 2005 21:06:03 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> Men de 37 øre pr MB?

Jeg regnede ud hvad de 800 MB havde kostet mig, jeg har jo betalt en fast
pris på 300,-

> [...]
> eller rent forbrugsafregnet. Dertil kommer om der er komme-til- og
> falde-væk omkostninger, og hvor man har andre tilknyttede teletjenester.

Det er noget nær umuligt, jeg sad forleden og forsøgte at finde hoved og
hale i markedet for min eforældre der er på nettet via isdn. De har et
meget ujævnt forbrug på mobil og internet og det er ikke nemt.

> Men G3 er ikke så tosset prismæssigt, som jeg troede. Det er dog stadig
> ikke nogen imponerende ydelse, sammenlignet med kabel/adsl bredbånd.

Ija det er fuldt ud så godt som div. adsl forbindelser under 512 Kb/s
der hvor 3G er dårligere er latency .. man skal ikke gå op i ping når man
benytter det.

Regards

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-05 09:19

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Det er noget nær umuligt, jeg sad forleden og forsøgte at finde hoved og
> hale i markedet for min eforældre...

Wow! Har du sådan nogen

Fra : J.K.Arning

Dato : 14-10-05 11:20

On Fri, 14 Oct 2005 10:18:56 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> Wow! Har du sådan nogen

Jeps det er fikst .. man bouncher dem bare på mailserveren når man ikke
gider have besøg af dem