opladning af ny mobil
Fra : netven@hotmail.com

Dato : 10-10-05 18:17

Hvor lang tid skal man oplade sin nye mobiltelefon første gang ?
mvh
Jan

Fra : Fischer

Dato : 10-10-05 18:45

> Hvor lang tid skal man oplade sin nye mobiltelefon første gang ?

Indtil den siger at den er ladt op.
Mange vil sige at man mindst skal lade 16-18 timer, men det er overlevering
fra gamle dage, hvor der var batterier af en helt anden type.

*Fischer

Fra : \(6400\) Futte

Dato : 10-10-05 18:51

Det er ikke helt rigtigt !.

En ny telefon skal somregel lades i 16-24 timer, da det forlænger batteriets
levetid temmeligt meget.

/F

Fra : Fischer

Dato : 10-10-05 19:04

> Det er ikke helt rigtigt !.

Jo, det er!

> En ny telefon skal somregel lades i 16-24 timer, da det
> forlænger batteriets levetid temmeligt meget.

Undskyld, men det er vrøvl og ammestuesnak når vi taler om Li-Ion batterier.

*Fischer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-10-05 19:24

In article <434aad2d$0$90423$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Fischer wrote:

> Jo, det er!

> Undskyld, men det er vrøvl og ammestuesnak når vi taler om Li-Ion batterier.

Noget udstyr (eksempelvis Apple's) kalibrerer batteriet såfremt man aflader,
og foretager en fuld + lidt opladning. Hvorvid der er lagt en særlig
kalibrering ind i telefonen ved første opladning, eller om den altid kan
foretages ved jeg ikke.

Fra : Anders Lund

Dato : 10-10-05 21:02

Fischer wrote:
> Undskyld, men det er vrøvl og ammestuesnak når vi taler om Li-Ion batterier.

Ikke møntet på den første opladning, men jeg mener at have læst at
Li-Ion batterier har bedst af at blive "sjat-ladet" frem for fuld af- og
opladet hele tiden. Dog er det sundt for dem at de en gang imellem
bliver helt afladet og opladte igen.

Husker jeg forkert?

Sådan har jeg i hvert fald behandlet mine 2 sidste telefoner og her har
batteriet holdt godt (hvilket der selvfølgelig også kan være andre
grunde til).

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : JMo.

Dato : 10-10-05 22:23

Anders Lund wrote:

> [...]
> Li-Ion batterier har bedst af at blive "sjat-ladet" frem for fuld af-
> og opladet hele tiden. Dog er det sundt for dem at de en gang imellem

Yep, men det er pga. en evt. batteri-kapacitets måler i udstyret - ikke for
selve batteriets skyld.

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Fra : Rander

Dato : 11-10-05 02:54

Mon, 10 Oct 2005 20:04:11 +0200 brugte Fischer 13 linier på at fortælle
dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

>Jo, det er!
>Undskyld, men det er vrøvl og ammestuesnak når vi taler om Li-Ion batterier.

Det er der menge der mener, men der skader ihvertfald ikke at lade den
ligge længe første gang...

For et halvt års tid siden fik min nabo nye mobiler - samme model, og med
samme model Li-Ion batterier. Den ene lod telefonen ligge til den selv
sagde at den var opladt, og fjernede den herved fra laderen. Den anden lod
telefonen ligge ca. 19 timer før laderen blev taget fra. I sidste uge faldt
cellerne sammen på førstnævntes telefon, og taber nu strømmen på under 10
minutter fra den bliver fjernet fra laderen. Med et nyt batteri fungerer
den fint igen...

Ja, jeg ved godt at det kan være et tilfældigt sammentræf, men jeg holder
mig nu alligevel til ammestuesnakken - det skader ikke, og mine batterier
holder som regel dobbelt så længe som mine venners (der også klat-lader
heftigt på dem)...

http://rander.dk (temporarily down!)

Demokrati er tre ulve og et får, der stemmer om hvad de
skal have til frokost. (Ukendt)

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-10-05 18:46

> Jo, det er!

> Undskyld, men det er vrøvl og ammestuesnak når vi taler om Li-Ion
> batterier.

Hvordan kan man overhovedet lade i 16-24 timer, når laderen selv slår
fra efter 2-4 timer?

Claus

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 10-10-05 20:02

> En ny telefon skal somregel lades i 16-24 timer, da det forlænger
> batteriets levetid temmeligt meget.

Fischer har ret, det har du ikke.

--
Jeppe Vestergaard, Aalborg
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : *** Calle ***

Dato : 10-10-05 20:29

(6400) Futte wrote:
> Det er ikke helt rigtigt !.
>
> En ny telefon skal somregel lades i 16-24 timer, da det forlænger
> batteriets levetid temmeligt meget.

Nej, det var i gamle dage
--
*** Calle ***