VHF vs. Mobil-telefon?!
Fra : Dan

Dato : 08-06-01 04:27

Hejsa,

En af mine bekendte er blevet grebet af sejler-trangen og er nu ved at kigge efter båd, og skal til og i gang med et
Navigations-kursus.
Vi sidder så og snakker lidt om det, og jeg anbefaler ham også at tage et VHF/DSC-kursus (Det 'nye' SRC-kursus).

Næh, lyder det fra ham.
Da vi var ude og kigge på båd, spurgte vi forhandleren om vi ikke også skulle have en VHF om bord, og det svarede han nej til!!!
Der er ingen der bruger VHF mere - i dag bruger alle blot mobil-telefonen, havde han sagt!!!!

Ja, min kæbe lå nede på køkken-bordet!!!
Fuldstændig paf var jeg!

Nu har jeg gået og tænkt lidt over det, og vil gerne spørge her i forumet:

- Er det virkelig en seriøs forhandler, der siger sådan?
- Har han blot været ude på at spare nogle kroner på at inkludere en VHF i prisen?
- Burde min bekendte ikke tage det VHF-kursus, når han nu vil til at sejle?
- Bruge folk i dag virkelig mobil-telefonen som erstatning for VHF'en?
- Tager jeg fejl, eller er VHF'en ikke 1000 gange mere sikker på en båd?

Ser frem til jeres svar.

BR / Ma / Mc / MfG / Mvh / Pds / Sc,

Dan Elgaard
http://www.yaws.dk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Contact Information, Disclaimer, Warning to Spammers,
Quotes, and other typical signature-contents, can be
found at:
http://www.yaws.dk/mail/index.html

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 08-06-01 06:49

> - Er det virkelig en seriøs forhandler, der siger sådan?

Nej, det är inte seriöst.

> - Burde min bekendte ikke tage det VHF-kursus, når han nu vil til at
sejle?

Det beror väl lite på vad det är för båt och vad han tänker göra. Skall man
bara dagssegla lite i skärgården, så är det väl inte absolut nödvändigt att
ha en VHF. Det finns ju massvis med (mindre) båtar som inte har någon VHF.

> - Bruge folk i dag virkelig mobil-telefonen som erstatning for VHF'en?
> - Tager jeg fejl, eller er VHF'en ikke 1000 gange mere sikker på en båd?

En VHF och mobiltelefon har olika användningsområden och båda har sina
fördelar. En VHF är mycket bra att ha i en akut nödsituation, då man snabbt
kan nå andra enheter (främst handelsfartyg/kustradionstationer). Men
mobiltelefonen har också bidragit till att höja sjösäkerheten enormt mycket,
eftersom den gör det mycket enklare och billigare att kommunicera med
familjen eller andra som är kvar på land. Det bidrar till färre falsklarm
och snabbare larm om saknade personer samtidigt som de på land vet bättre i
vilket område båten befann sig senast.

Så det är ju klart att folk använder mobiltelefon som ersättning för VHF för
t.ex. telefonsamtal (där ju VHFen aldrig var speciellt bra). Däremot är det
ju lite besvärligt att begära broöppning eller anropa den där supertankern
som håller på att köra rätt på dig när du har fått motorstopp och rigghaveri
mitt i farleden med en mobiltelefon. För att kalla på sjöräddning så går ju
både mobil och VHF bra för det mesta, om man inte går allt för långt från
land, även om VHFen är att föredra.

Mikael

Fra : Mich@el

Dato : 08-06-01 13:27

Hej Mikael

Mikael Wahlgren wrote:

> [...]
> ha en VHF. Det finns ju massvis med (mindre) båtar som inte har någon VHF.

En bærbar VHF er ikke ret dyr, og den kan redde liv. Det er mig komplet
ubegribeligt at folk ofrer mange tusind kroner på både og flot udstye, men de
sparer på sikkerheden.

> [...]
> både mobil och VHF bra för det mesta, om man inte går allt för långt från

Den dag du står i lort til halsen, og det er et spørgsmål om minnutter for at du
kan blive reddet, så er det vigtigt at dem som skal redde dig, de ved nøjagtigt
hvor du er, og det ved de hvis du bruger en VHF, for så laver de bare en pejling
på dig.

Mobiltelefoner kan IKKE pejles.

Mvh.

Michael

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 08-06-01 15:49

> Mobiltelefoner kan IKKE pejles.

Jodå, mobiltelefoner kan visst pejlas, men eftersom det är mobiloperatören
som äger nätutrustningen, så beror det på nätoperatörens vilja och funktion.
Men rent tekniskt går det alldeles utmärkt. I Sverige finns det en operatör
som tillhandahåller abonnemang med pejlingsfunktion, så att man när som
helst kan fråga var mobilen är.

Fra : Mich@el

Dato : 08-06-01 17:22

Hej Mikael.

Mikael Wahlgren wrote:

> [...]
> som tillhandahåller abonnemang med pejlingsfunktion, så att man när som

Godt, så lad mig skære det ud i pap. !!!!

Ingen, absolut ingen fartøjer der hører under søværnets operative kommando
(SOK), har udstyr der kan pejle mobiltelefoner.

Og den tid der Evt. vil gå før man får en mobil-operatør til at pejle en
mobiltelefon, der er ulykken sikkert eskaleret, så det er lig man skal ud og
hente istedet. Og det vel og mærke hvis mobil-operatøren vil hjælpe. Bare for at
få et mobilnummer med tilhørende kort over brugerens færden, skal politiet
stille med en dommerkendelse, samt et større beløb.

VHF er er sikkerhedsudstyr på linje med redningsveste, flydedragt, ildslukker,
førstehjælpskasse & uddannelse, dueligshedsbevis.

Mvh.

Michael

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 08-06-01 18:21

> Godt, så lad mig skære det ud i pap. !!!!

Men du sa att det inte GÅR, vilket är fel. Det är alltså fullt möjligt att
pejla en GSM-terminal och det är dessutom tämligen enkelt, om
mobiloperatören har denna tjänsten i sitt nät.

> Ingen, absolut ingen fartøjer der hører under søværnets operative kommando
> (SOK), har udstyr der kan pejle mobiltelefoner.

Det behövs ju inte. Under förutsättning att du har ett abonnemang i din
telefon som har pejlingstjänsten, så går det ju snabbt och enkelt att pejla.

Nu är det ju sällan som det är så tidskritiskt som du vill få det att
framstå och det är faktiskt också sällan som man inte kan få en någotsånär
bra positionsangivelse, för långt innan folk skaffar sig VHF, så har de
skaffat sig en GPS, det är i alla fall min erfarenhet av hur folk
prioriterar (rätt eller fel, det är en annan fråga).

Men det finns ingen anledning för dig att argumentera så kraftigt. Jag
håller med om att VHFen har stora fördelar i de flesta fall, även om den har
en del nackdelar också.

Jag bara invänder mot ditt påstående att det skulle vara omöjligt att pejla
en GSM-telefon. I själva verket så går det med rätt utrustning att pejla en
GSM telefon med större exakthet än en VHF.

Fra : Mich@el

Dato : 08-06-01 19:59

Hej Mikael

Mikael Wahlgren wrote:

> Men du sa att det inte GÅR, vilket är fel. Det är alltså fullt möjligt att
> pejla en GSM-terminal och det är dessutom tämligen enkelt, om
> mobiloperatören har denna tjänsten i sitt nät.

Mig bekendt har Danske mobil-udbydere endnu ikke denne tjeneste, så den er ikke
brugbar i Danske farvende.

> Det behövs ju inte. Under förutsättning att du har ett abonnemang i din
> telefon som har pejlingstjänsten, så går det ju snabbt och enkelt att pejla.

Jo - i Danske farvande, læs ovenstående svar.

> Men det finns ingen anledning för dig att argumentera så kraftigt. Jag
> håller med om att VHFen har stora fördelar i de flesta fall, även om den har
> en del nackdelar också.

Som skrevet i andet indlæg, så er jeg en af de mange frivillige i det Danske
søredningsberedsskab, og jeg har se små uheld udvikle sig til katastrofer, fordi
sikkerhedsudstyret (læs VHF) ikke fandtes.

Det er altså ikke ubetinget sjovt at bjærge døde mennesker, som kun døde Pga.
mangelfuldt sikkerhedsudstyr. Derfor argumenterer jeg så kraftigt, da jeg selv
har været med til at rydde op.

Mvh.

Michael

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-06-01 20:55

"Mich@el" <mick@post5.tele.dk> wrote in message
> Hej Mikael

> Mig bekendt har Danske mobil-udbydere endnu ikke denne tjeneste, så den er
ikke
> brugbar i Danske farvende.

Jo da det har de da! Har du ikke fulgt med i dagspressen omkring Kurt
Torsen/Rasmus Trads sagen? Her brugte de netop en telefonsamtale til at
finde ud af hvor en given person var på et givet tidspunkt - ikke milimeter
præcist men dog sikkert brugbart!

Mvh
Lars

Fra : Mich@el

Dato : 08-06-01 21:53

Hej Lars.

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> finde ud af hvor en given person var på et givet tidspunkt - ikke milimeter

Helt sikkert, men det var ikke det som jeg mente. !!! Du har åbenbart ikke læst
hele tråden. I sverige har man som abonnement åbenbart en mulighed for at få at
vide hvor sin mobiltelefon befinder sig.

Altså, din kone/kæreste har hele tiden fod på hvor du er, skræmmende tanke,
ikke.

Mvh.

Michael

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-06-01 19:08

> [...]
få at
> vide hvor sin mobiltelefon befinder sig.

Ok - den havde jeg så ikke lige opfanget. Hvad mon man egentlig skal bruge
det til som privat person?!? Tyverisikring af bil/båd - tjaa måske ikke
nogen dum idé!

> Altså, din kone/kæreste har hele tiden fod på hvor du er, skræmmende
tanke,
> ikke.

Jo - tænk bare hvis hun opdagede at man, i stedet for at komme hjem, sad ned
på havnen og drak øller!

Mvh
Lars

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-06-01 19:10

"Lars Kristensen" <atctrl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ok - den havde jeg så ikke lige opfanget. Hvad mon man egentlig skal bruge
> det til som privat person?!? Tyverisikring af bil/båd - tjaa måske ikke
> nogen dum idé!

Systemet - via GSM - tilbydes jo den dag i dag. Du får installeret en
speciel boks
og er faktisk rigtig dyrt at abonnere på.

En billig GSM-telefon og et abonnemet, ville faktisk være særdeles
prisbilligt.

mvh
Bjørn

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-06-01 19:35

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> speciel boks
> og er faktisk rigtig dyrt at abonnere på.

Du mener vel GPS ik'? Jeg læste i hvert fald om et eller andet system med en
GPS og en mobiltelefon. Når bilen/båden blev stjålet sendte mobilen en sms
til et forudbestemt nummer med sin position som den fik fra GPS'en. Kan
levende forstille mig at det er dyrt men vel egentlig også ganske effektivt
hvis man skulle være uheldig

> En billig GSM-telefon og et abonnemet, ville faktisk være særdeles
> prisbilligt.

Ja hvis man har de muligheder som svenskerne angiveligt har, så kan man
spare GPS'en.

Mvh
Lars

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-06-01 20:13

"Lars Kristensen" <atctrl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> til et forudbestemt nummer med sin position som den fik fra GPS'en. Kan
> levende forstille mig at det er dyrt men vel egentlig også ganske

Min fejl/mangel.

Jo - Jo - Du har naturligvis ret. Systemet er ganske smart.

mvh
Bjørn

Fra : Simon Pape

Dato : 08-06-01 23:11

"Mich@el" wrote:
> Mig bekendt har Danske mobil-udbydere endnu ikke denne tjeneste, så den
> er ikke brugbar i Danske farvende.
På de fleste mobiltelefoner (og hos de felste udbydere) kan du indstille
din telefon til at vise din celle i displayet (f.eks. Lundtofte Øst). Er
det det, der henvises til?

--
Simon Pape

Nattergalevej 7, 3. sal Tlf.: 2684 4338
2400 København NV

Fra : Mich@el

Dato : 09-06-01 00:52

Hej Simon.

Simon Pape wrote:

> På de fleste mobiltelefoner (og hos de felste udbydere) kan du indstille
> din telefon til at vise din celle i displayet (f.eks. Lundtofte Øst). Er
> det det, der henvises til?

Næh - jeg tror at de svenske udbydere er noget mere præcise, men måske Mikael
ved det

Mvh.

Michaek

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 09-06-01 05:51

> Næh - jeg tror at de svenske udbydere er noget mere præcise, men måske
Mikael
> ved det

Ja, det är exaktare än så, eftersom det sker en pejling genom att se vilka
basstationer som telefonen ser och på vilket avstånd (genom att mäta tiden
det tar för radiovågorna mellan masten och mobilen, ungefär som
GPS-systemet, men landbaserat). Det finns lite mer information på
http://www.tele2.se/foretag/mobil/t2position.phtml

Mikael

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 09-06-01 06:07
Fra : Peter Lauridsen

Dato : 09-06-01 07:50

> [...]
kommando
> (SOK), har udstyr, der kan pejle mobiltelefoner.

Det må være en nyttig oplysning for fremmede sømillitære magter. De vil
herefter anvende mobiltelefoner (med egne relæstationer) til kommunikation i
en sømilitær aktion i danske farvande

> VHF er er sikkerhedsudstyr på linje med redningsveste, flydedragt,
ildslukker,
> førstehjælpskasse & uddannelse, dueligshedsbevis.
> Mvh. Michael

Vær opmærksom på, at man er overgået til Global Maritime Distress and Safety
System (GMDSS). Den professionelle skibsfart er ophørt med at lytte konstant
på VHF kanal 16. I en ikke så fjern fremtid (ca. år 2005, men flere lande
arbejder på at forkorte overgangsperioden af besparelsesgrunde) vil
kystradiostationerne også ophøre med at lytte med ørerne på VHF kanal 16. De
vil i stedet lytte maskinelt efter digitale kaldesignaler. En lystesejler,
der ikke har såkaldt Digital Selective Calling (DSC) [en computer, der
genererer et digitalt kaldesignal] på sin VHF og har den tilhørende
uddannelse og certifikat, vil fremover ikke kunne alarmere
kystradiostationer og den professionelle skibsfart via den traditionelle VHF
uden DSC

Det er måske det forhandleren nævnt i det oprindelige indlæg i denne tråd
har sigtet til.

Venlig hilsen, Peter

Fra : Mich@el

Dato : 09-06-01 14:20

Hej Peter.

Peter Lauridsen wrote:

> [...]
> herefter anvende mobiltelefoner (med egne relæstationer) til kommunikation i

I kategorien under SOK mente jeg desiderede redningsenheder, hvad selve søværnet
har af udstyr ved jeg intet om.

I øvrigt er vores "fjender" nok klar over mobil problematikken.

> [...]
> uddannelse og certifikat, vil fremover ikke kunne alarmere
> kystradiostationer og den professionelle skibsfart via den traditionelle VHF

Du har ret, debatten går dog på forholdene i dag.

Mvh.

Michael

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-06-01 19:14

> [...]
søværnet
> har af udstyr ved jeg intet om.
>
> I øvrigt er vores "fjender" nok klar over mobil problematikken.

Al radio kommunikation kan spores og dermed også pejles - det være sig
radar, mobiltelefon, VHF etc. Jeg er ret overbevist om at fjenden (hvem det
så end er) er klar over at et enkelt sweep med en radar kan afsløre hvor de
er, så det er nok ikke de store hemmeligheder der bliver afsløret her!

Mvh
Lars

Fra : Mich@el

Dato : 08-06-01 13:19

Hej Dan.

Dan wrote:

> [...]
> Der er ingen der bruger VHF mere - i dag bruger alle blot mobil-telefonen, havde han sagt!!!!

Sikke en idiot, han ved ikke hvad han taler om.

> Ja, min kæbe lå nede på køkken-bordet!!!
> Fuldstændig paf var jeg!

Forståeligt

> - Er det virkelig en seriøs forhandler, der siger sådan?

NEJ !!!!!!!!!!!!!

> - Har han blot været ude på at spare nogle kroner på at inkludere en VHF i prisen?

Sikkert.

> - Burde min bekendte ikke tage det VHF-kursus, når han nu vil til at sejle?

HELT AFGJORT !!!

> - Bruge folk i dag virkelig mobil-telefonen som erstatning for VHF'en?

Nej, men som et supplement.

> - Tager jeg fejl, eller er VHF'en ikke 1000 gange mere sikker på en båd?

Jeg sejler i marinehjemmeværnet og det er ganske enkelt... Hvis folk som har en VHF kommer i en nødsitiuation, behøves de ikke at
kende deres nøjagtige position, da vi blot pejler deres signal, og er vi 2 hjemmeværnskuttere på vander laver vi en krydspejling, så
ved finder vi nemt hans position. Også SOK`s helikoptere har VHF pejlere.

Mobiltelefoner kan ikke pejles, altså skal haveristen kende sin nøjagtige position, eller skal man til at gætte hvor han er, hvilket
koster meget tid, tid som kan være kostbar i en nødsitiuation.

Som supplement til VHF`en er mobilen god, Det er ikke alt der rager folk der lytter med på VHF`en, så her kan man sagtens bruge
debilen. (Tlf. Sex) mm.

Mvh.

Michael

Fra : HENNING RASMUSSEN

Dato : 10-06-01 20:50

Hej.

Jeg har læst i en avis, at mobiltelefoner ikke tåler ret meget fugt, dårlig
nok tåge. Nu er det jo ikke alt i aviserne, der er fakta, men hvis
nu.......?

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 12-06-01 06:39

"HENNING RASMUSSEN" <henningrasmussen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
dårlig
> nok tåge. Nu er det jo ikke alt i aviserne, der er fakta, men hvis

Hej

Man kan købe en kraftig, blød plasticpose med vandtæt lukning specielt til
mobiltelefoner til søs. Jeg fik i hvert fald sådan en tilsendt som reklame
fra et firma for et par år siden. I den er mobiltelefonen fuldstændig
beskyttet mod elementernes rasen og kan anvendes til søs under alle forhold.

Har man forudindtastet Lyngby Radios og SOK's telefonnumre på de første
pladser i mobilens hukommelse, husker at holde mobilen opladet og har
ekstra, opladede batterier eller lademulighed om bord, er man ikke helt uden
chancer for at kunne tilkalde hjælp, hvis uheldet er ude inden for
mobilnettets rækkevidde. Mobilen kan og må anvendes af alle om bord - uanset
uddannelse og certifikat.

Hilsen Peter