taber forbindelsen ... router-problem
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-10-05 18:18

Hejsa,

Jeg er i besiddelse af en Linksys BEFW11S4 med firmware 1.50.14 og har I-net
hos tele2.

Med jævne mellemrum (som regel en håndfuld gange om dagen) forsvinder min
forbindelse til det store stygge internet.

Nogen gange kommer det igen efter et par minutter, andre gange kommer det
igen, når jeg har taget strømme i router og modem. Hvis jeg kører uden om
routeren minimeres problemet (men det forsvinder ikke helt).

Er der et eller andet i routerens opsætning, jeg skal ændre på?

ras

S4

Fra : MadHatter

Dato : 08-10-05 18:52

On Sat, 8 Oct 2005 19:17:36 +0200, "rasmus.carlsen"
<rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>routeren minimeres problemet (men det forsvinder ikke helt).
>
>Er der et eller andet i routerens opsætning, jeg skal ændre på?

Hvad fortæller routerens status side når netværket er nede ?

Hvad fortæller routerens log ?

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-10-05 19:10

"MadHatter" <madhatter@danmark.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad fortæller routerens status side når netværket er nede ?

- tjae ... en hel masse jeg ikke forstår. Lige nu (hvor der er hul igennem)
viser den:

Firmware Version: 1.50.14, May 27 2004
MAC Address: 00-0C-41-C8-0A-6E
Internet

Configuration Type
Login Type: DHCP
Internet IP Address: 83.72.238.163
Subnet Mask: 255.255.224.0
Default Gateway: 83.72.224.1
DNS 1: 195.82.195.101
DNS 2: 129.142.7.101
DNS 3: 0.0.0.0

> Hvad fortæller routerens log ?

- ligeledes en hel masse, jeg ikke har forstand på. Hvad skal jeg se efter?

ras

begin 666 UI_04.gif
M1TE&.#EA" `-`*(``.3DY*BHJ+6UM<_/S]G9V</#P^7EY0```"'Y! ``````
H+ `````(``T```,:: 8T)4$Q!V5[<=VJ:9Z8Y8EA5X(<^FVKEP``.P``
`
end

begin 666 UI_05.gif
M1TE&.#=A#P`3`+,```P.+$1&C&QN?"PJ5%12K&1FQ#P^?"0F3$Q.G#0R;%Q:
MM&1FS ```````````````"P`````#P`3```$55" ,Y(QB*BR^I*4%62*UX&5
M,6H>AUJ85GJO2G+T=(B!AI^3U&K3<05A-U-M^/L<+\G<86?S%9TA58\HI08"
9"BXP.VQA4S$QUAL="[<X(YED.HO:BP@`.P``
`
end

Fra : MadHatter

Dato : 08-10-05 19:56

On Sat, 8 Oct 2005 20:10:03 +0200, "rasmus.carlsen"

>- tjae ... en hel masse jeg ikke forstår. Lige nu (hvor der er hul igennem)
>viser den:
>
> Firmware Version: 1.50.14, May 27 2004
> MAC Address: 00-0C-41-C8-0A-6E
> Internet
>
> Configuration Type
> Login Type: DHCP
> Internet IP Address: 83.72.238.163
> Subnet Mask: 255.255.224.0
> Default Gateway: 83.72.224.1
> DNS 1: 195.82.195.101
> DNS 2: 129.142.7.101
> DNS 3: 0.0.0.0

Tja, det er jo godt nok....

Men lad os se hvad den siger når netværket er nede...

Vi skal gerne have et mere præcist billede af hvad der sker: Har
routeren 'tabt' forbindelsen til udbyderen ? Er routeren 'bare gået
ned' - Kan du få forbindelse til routeren når nettet er nede ?

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-10-05 20:03

> Tja, det er jo godt nok....

- det var jo en start ...

> Men lad os se hvad den siger når netværket er nede...

- jeg holder øje med routeren næste gang forbindelse ryger ...

> Vi skal gerne have et mere præcist billede af hvad der sker: Har
> routeren 'tabt' forbindelsen til udbyderen ? Er routeren 'bare gået
> ned' - Kan du få forbindelse til routeren når nettet er nede ?

- mjae det er faktisk svært at svare på. Nogen gange kommer forbindelsen
igen efter et øjeblik og så når jeg jo ikke at gøre et forsøg på at komme i
kontakt med routeren. Jeg forsøger næste gang.

- Jeg har i øvrigt et problem med den trådløse del ... enabler jeg
krypteringen kan min bærbare ikke logge på ... (og jo - jeg har tastet koden
ind på den bærbare )

ras

Fra : MadHatter

Dato : 08-10-05 21:43

On Sat, 8 Oct 2005 21:03:14 +0200, "rasmus.carlsen"

>- mjae det er faktisk svært at svare på. Nogen gange kommer forbindelsen
>igen efter et øjeblik og så når jeg jo ikke at gøre et forsøg på at komme i
>kontakt med routeren. Jeg forsøger næste gang.

Hvordan oplever du at forbindelsen forsvinder ??

Hvis det f.eks er web-sider der pludselig ikke hentes eller hentes
meget langsom, kan det jo være et problem på web-serveren ude på
internettet.

Men det kan også være at en anden trafik sluger al båndbredden på din
internet forbindelse.

>- Jeg har i øvrigt et problem med den trådløse del ... enabler jeg
>krypteringen kan min bærbare ikke logge på ... (og jo - jeg har tastet koden
>ind på den bærbare )

For du kører jo åbenbart uden kryptering - Og så kan det ikke
udelukkes at naboen søn kører fildeling over dit netværk

Trådløst netværk kan drille som ind i helvedet...

Du bør køre med WPA (ofte benævnt WPA-PSK / TKIP). WEP er ikke sikkert
nok...

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-10-05 23:01

> On Sat, 8 Oct 2005 21:03:14 +0200, "rasmus.carlsen"

> Hvordan oplever du at forbindelsen forsvinder ??

- sider kan ikke loades, ikke opdateres, post kan ikke sendes eller hentes
.... ej heller nyhedsserveren ...

> Hvis det f.eks er web-sider der pludselig ikke hentes eller hentes
> meget langsom, kan det jo være et problem på web-serveren ude på
> internettet.

- det tror jeg sgu ikke ...

> Men det kan også være at en anden trafik sluger al båndbredden på din
> internet forbindelse.

- mjae ... har ikke rigtig noget båndslugende halløjsa kørende

> For du kører jo åbenbart uden kryptering - Og så kan det ikke
> udelukkes at naboen søn kører fildeling over dit netværk
>
> Trådløst netværk kan drille som ind i helvedet...

- ja for pokker

> Du bør køre med WPA (ofte benævnt WPA-PSK / TKIP). WEP er ikke sikkert
> nok...

- jeg kigger på det.

ras

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-10-05 15:31

> [...]

> routeren 'tabt' forbindelsen til udbyderen ? Er routeren 'bare gået
> ned' - Kan du få forbindelse til routeren når nettet er nede ?

- det ser ud som om jeg ikke kan få kontakt til routeren ... (når "nettet"
er nede)

ras

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 08:03

rasmus.carlsen wrote:
> [...]
> routeren minimeres problemet (men det forsvinder ikke helt).
>
> Er der et eller andet i routerens opsætning, jeg skal ændre på?

kører du nogle æsler eller torrents bag den?... det er et velkendt
fænomen at Linksys/billige routere har det med at kløjs i det hvis de
skal håndtere mange forbindelser...

Fra : rasmus carlsen

Dato : 09-10-05 11:11

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> kører du nogle æsler eller torrents bag den?... det er et velkendt fænomen
> at Linksys/billige routere har det med at kløjs i det hvis de skal
> håndtere mange forbindelser...

- nej intet ...

ras