Stofanet netværk med switch
Fra : Peter Andersen

Dato : 07-10-05 13:31

Hej

Har igennem længer tid, prøvet at lave hjemme netværk, mellem to pcer med xp, har stofanet+famillieopkobling, med en 5-ports swich, internettet virker ok, men kan ikke få det til med at delefiler, printer og et dvd drev på den ene pcer. Har kørt guide netværkinstalition.

Håber der en der kan give et par hjælpende ord.

Fra : Sjak

Dato : 07-10-05 13:37

"Peter Andersen" <peterandersen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ene pcer. Har kørt guide netværkinstalition.

> Håber der en der kan give et par hjælpende ord.

Du skal ind og have startet nogle netværksprotokoller - lige eksakt hvilke,
kan jeg ikke huske, men prøv dig frem her.
Det er også noget med at XP-Prof er noget nemmer at have med at gøre end
Home Edition.

Håber at det hjælper dig lidt.

Mvh
Søren

Fra : PA

Dato : 07-10-05 14:01

Det nemmeste er at købe en router. 8)

PA

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 19:20

"PA" <zoom100@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Sjak" <sjakobsen@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse

> Det nemmeste er at købe en router. 8)
>
> PA

Hvorfor det ??? Om du anvender en switch eller en routers switch kan vel
komme ud på et.

Der skal etableres en arbejdsgruppe og det gør du i kontrolpanel -> system >
(fanebladet) computernavn -> skift.

Når det er gjort skulle det meget gerne virke på router eller switch, det
gør det her.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : JS

Dato : 10-10-05 13:46

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "PA" <zoom100@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det ??? Om du anvender en switch eller en routers switch kan vel
> komme ud på et.

Nix. Du har kun en IP-adresse medmindre du betaler for familieopkobling. Køb
en router og det spiller.

Fra : jamen

Dato : 10-10-05 21:22

JS wrote:

> Nix. Du har kun en IP-adresse medmindre du betaler for familieopkobling. Køb
> en router og det spiller.

Peter skriver vist også, at han abonnerer på familiepakken

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 00:53

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nix. Du har kun en IP-adresse medmindre du betaler for familieopkobling.
> Køb en router og det spiller.

Det har da ikke en skid at gøre med om du kan lave et netværk mellem
computere, det eneste det kræver er at de kan se hinanden og det behøver de
da ikke en IP-adresse til. I så fald at du holder fast på det må jeg bede
dig komme hjem til os og fortælle vores PC´ere at de ikke kan kommunikere
hvis der er sat en switch på, for det er vores computerne ikke klar over og
kører fint helt upåagtet den "viden".

P.S.:
Et hint:
Computerne kommunikerer over routerens switch og ikke gennem WAN -
fuldstændig som hvis der kun sad en switch på netværket.

Fra : JS

Dato : 11-10-05 08:27

> [...]
> kommunikere hvis der er sat en switch på, for det er vores computerne ikke
> klar over og kører fint helt upåagtet den "viden".

Nej ok, jeg havde ikke set at det kun drejede sig om den interne
forbindelse. Jeg ved bare at der er mange der har oplevet problemer med at
deres interne netværk er gået over stofanet, hvis de kun har haft en switch.
Jeg har selv haft samme problem indtil jeg fik en router.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 13:22

> [...]
> deres interne netværk er gået over stofanet, hvis de kun har haft en
> switch. Jeg har selv haft samme problem indtil jeg fik en router.

Ja det er klart. Nogle udbydere giver uhindret adgang til alle de PC´ere der
sættes til en switch idet at udbyderen tildeler IP-adresser via udbyderens
egen router. Her får man til gengæld nogle problemer hvis man bruger visse
kommunikationsprogrammer som anvender porte som der ikke er adgang til fordi
man ikke har direkte adgang til nettet men kører via firewall på udbyderens
router. I sådan et tilfælde må man betale for en fast IP-adresse uden om det
system og i sidstnævnte tilfælde er det jo så også nødvendigt med den
"privat" router hvis man ønsker at flere af ens PC´ere skal bruge den
direkte IP-adresse da den jo er MAC-adresse-relateret.

Andre udbydere giver kun adgang til een PC og her er det klart nødvendigt
med en router, da flere PC´ere ikke på anden måde kan bruge samme
IP-adresse. Man kan i de fleste tilfælde købe en ekstra IP-adresse (som
regel KUN een ekstra) som man så skal betale for men det er efter min mening
lidt hul i hovedet at have den ekstra månedlige udgift.

Jeg ved godt at man kan lave lidt humbug ved at sætte PC´ere til at have
samme MAC-adresse men så er konsekvensen jo at de ikke være på nettet
samtidigt.