Linksys routere
Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 09:40

Jeg overvejer at anskaffe Linksys router. Hvad bør jeg købe inden for 1000
kr., helst tættest på de 500 kr. ?

På D-Link-routere kan en enkelt PC sættes på DMZ og køre uden om routerens
firewall, kan Linksys gøre det samme eller noget tilsvarende ?

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Hans

Dato : 07-10-05 10:25

Kim Larsen wrote:
> [...]
>
> På D-Link-routere kan en enkelt PC sættes på DMZ og køre uden om
> routerens firewall, kan Linksys gøre det samme eller noget

Det har mange af Linksys' routere, f.eks. denne:

Den har en dedikeret DMZ port.

Hans

Fra : Ole

Dato : 07-10-05 12:50

> Det har mange af Linksys' routere, f.eks. denne:
>
> Den har en dedikeret DMZ port.
>
> Hans

På de Linksys modeller jeg har erfaringer kan man ellers sætte en pc op til
at være DMZ. Det er udelukkende et spørgsmål om, at man i routerens
interface definere, hvilken LAN ip, der er DMZ. Dog kan man med
standardfirmwaren ikke definere at bestemte mac adresser har bestemte LAN ip
adressen. Man kan enten køre den alternative firmware Sveasoft, som dog kun
virker til modellerne WRT54G og WRT54GS, eller sætte leasetiden på LAN ip
adresser op. Med sidstenævnte skal man dog have den pc, der skal køre DMZ
tændt med jævne mellemrum.

Ole

Fra : PA

Dato : 07-10-05 14:09

> Dog kan man med standardfirmwaren ikke definere at bestemte mac adresser
> har bestemte LAN ip adressen. Ole

Du kan få din pc til at bede Linksys routeren om en fast ipadresse, det kan
ske under netværksforbindelser/internetprotokol(tcp-ip)/brug flg. ipadresse.

PA

Fra : Ole

Dato : 07-10-05 23:19

"PA" <zoom100@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan få din pc til at bede Linksys routeren om en fast ipadresse, det
> kan ske under netværksforbindelser/internetprotokol(tcp-ip)/brug flg.
> ipadresse.
>
> PA

Jeg er klar over, at nogle har haft held med denne opsætning. Problemet er
dog, at hvis man manuelt taster en IP adresse og DNS servere i samme range
som routeren uddeler IP adresser i, så kan man risikere, at dhcp serveren
uddeler IP adressen til en anden pc.

Ole

Fra : PA

Dato : 08-10-05 08:25

"Ole" <websurfer@webhiker.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> som routeren uddeler IP adresser i, så kan man risikere, at dhcp serveren

Ja det skal måske lige med - hvis "Maximum Number of DHCP Users:" er 50 så
skal man indtaste en ipadresse som er over, f.eks. 192.168.1.51.

PA

Fra : PA

Dato : 08-10-05 08:28

> Ja det skal måske lige med - hvis "Maximum Number of DHCP Users:" er 50
> så skal man indtaste en ipadresse som er over, f.eks. 192.168.1.51.
>
> PA
Hovsa
jeg glemte lige at hvis "Starting IP Address" er 192.168.1.100 så skal den
selvfølgelig være 192.168.1.151.

Sorry
PA

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 17:50

> Det har mange af Linksys' routere, f.eks. denne:
>
> Den har en dedikeret DMZ port.

Tak for info. Det bliver helt sikkert den jeg køber når jeg skal bruge en ny
router, det blev alligevel ikke lige nu jeg anskaffer den men det kommer
sandsynligvis om ikke mange måneder. Igen, mange tak for info

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 07-10-05 10:43

Kim Larsen wrote:
> [...]
>
> På D-Link-routere kan en enkelt PC sættes på DMZ og køre uden om routerens
> firewall, kan Linksys gøre det samme eller noget tilsvarende ?

Grunden til at du ønsker DMZ funktionalitet er ? Hvis det er for at
kunne aktivere det hver gang et program ikke lige virker som det skal
over nettet - så køb hellere en router der kan håndtere de protokoller
der har problemer med NAT - et godt eksempel er Draytek's.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 17:55

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> skrev i en meddelelse

> [...]
> nettet - så køb hellere en router der kan håndtere de protokoller der har
> problemer med NAT - et godt eksempel er Draytek's.

Joh men mon ikke alle routere i princippet kan risikere at være lukket ned
for porte man skulle have brugt ? Jeg synes at DMZ er en glimrende
foranstaltning at bruge indtil man har fundet ud af hvilke porte som skal
forwardes. Det program jeg bøvler med i øjeblikket er Gizmo. Tak for info om
Draytek.