Allergivenlig hund
Fra : Heidi

Dato : 07-10-05 08:19

Hej Gruppe.

Jeg har tidligere på året snakket om, at jeg godt kunne tænke mig en hund
engang næste år eller senere, når jeg er færdig med mit studie og mine børn
er blevet lidt ældre.
Dengang snakkede jeg om en dansk svensk gårdhund og diverse terrier (whisky
hunden, cain terrier) som er på størrelse med den dansk svenske gårdhund.
Nu er jeg så blevet lidt forelsket i den brune labrador, da jeg synes den
virker så bamse sød og bare er lige til at kramme.
Efter hvad jeg har læst, skulle den også være en god familiehund med et godt
temprament.

MEN MEN MEN

Nu er det så desværre sket, at den mindste af mine drenge virker til, at
være et meget sensitivt barn.
Jeg har fået ham tjekket for allergi som ikke viste noget.
Dog skal der ikke så meget til, før han bliver rød i huden hvis man rør
ham.. og nyser hurtigt, hvis der kommer noget i næsen.

Mit spørgsmål er så.

Der er mange som snakker om, at de sælger allergivenlige hunde.. men er
dette også rigtigt?
Er der virkelig nogle hunde, som man kan være sammen med når man har
allergi, uden at man skal benytte sig af allergimedicin?

Jeg ønsker mig brændende en hund, men jeg vil ikke anskaffe mig den for en
hver pris.
Min søn skal jo kunne være her, og jeg ser ingen grund til, at anskaffe mig
et dyr, hvis det viser sig 2 år efter, at den lille ikke kan tåle den.

Så er det med allergivenlige hunde en skrøne? og er jeg endnu et naivt
fjols, som tror at jeg kan kombinere dyr med allergi?
Eller er der håb for, at mit ønske om et nyt familiemedlem kan opfyldes??

På forhånd tak.

Heidi

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 07-10-05 08:44

Du må ud og finde nogle i familien eller vennekredsen der har hund og som
skal på ferie. Gerne 14 dage, så du kan passe hund i et længere stykke tid
og dermed finde ud af om det går sammen med sønnen.

Når nu hans allergitest er negativ, så er det for mig at se den bedste måde
at finde ud af det.

Omkring allergivenlige hunde så siges det at en race som Bichon Frische, der
jo skal trimmes og derfor ikke fælder, godt kan gå sammen med en allergiker,
men jeg har ingen personlige erfaringer med det.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Heidi

Dato : 07-10-05 08:58

Hej Camilla.

Den der Brichon Frise der..er det ikke ovre i puddel racen?
Jeg mindes at min mormor havde en lille sort puddel nemlig, og kommer lige i
tanke om. at min mor (som også er svært allergisk) aldrig har reageret på
den her puddel.

Nu kender vi kun 2 vennepar med hund. Det ene har også kat og det katte kan
min mand ikke tåle.
Plus det er et rottweiler.. så den er lidt for stor for os at ha med
hjem...synes vi.
Den bor også normalt på en gård, hvor den gerne må grave jorden.
Vi bor i et pænt paracel kvarter, hvor det ikke er så heldigt, men en
gravemaskine af en hund :) men sød.. deter hunden alligevel.

Det andet vennepar, de har også en stor hund, men de vil vist ikke låne den
ud i flere dage, men vi kan vel bare tage ungerne med hjem til dem.
Eller skal de være sammen med hunden i flere dage, før man kan se allergiske
reaktioner?

Venlig hilsen Heidi

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 07-10-05 09:15

"Heidi" <nicholai@> skrev i en meddelelse
> [...]
> i tanke om. at min mor (som også er svært allergisk) aldrig har reageret

Bichonen er en lille, langhåret uldtot (har i hvert fald ikke ret meget at
gøre med en labrador. Jeg fandt lige et link til en hjemmeside omkring
racen: http://home13.inet.tele.dk/skovfryd/

> [...]
> den ud i flere dage, men vi kan vel bare tage ungerne med hjem til dem.
> Eller skal de være sammen med hunden i flere dage, før man kan se

Det skal nok helst være flere dage, men prøv at lade ham være i kontakt med
hunde så meget som muligt.

> reaktioner?
>
> Venlig hilsen Heidi

Jeg tror dog at I skal forsøge med at finde ud af om han kan tåle hunde (det
tror jeg nu godt når I har fået ham allergitestet), og så vælge den race i
synes bedst om. Der er jo en væsentlig temperamentsforskel på store og små
hunde og det er for mig at se jo vigtigt om hunden passer
temperamentsmæssigt til familien. Men ellers så tag en snak med jeres læge
om hvad han synes er mest fornuftigt. Jeg solgte faktisk en hvalp til en
læge med et barn med samme problemer. Men da først han havde allergitestet
datteren turde han godt købe hun, så hør jeres læge til hvad han synes.

Fra : Heidi

Dato : 07-10-05 09:23

Jeg er helt vild med små hunde som går til max knæet.
Det er mere manden som er til store hunde.. han siger at pudler osv er
"gammel kone hunde".
Jeg kan nu bare godt li ideen om, at man kan ha den med i bussen hvis det
skulle være.
Og at transportburet ikke fylder hele bagagerummet.
Men skulle det være en større hund, så er det helt klart en labrador som
falder i min smag.
Den virker ikke så "voldsom" hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg gir dig helt ret i, at vi skal undersøge alle racer, da der jo er stor
foskel på deres temperement.
Den skal jo passe ind i vores familie og omvendt.

Måske vi skulle tage ud til et dyreinternat og køle lidt for nogle hunde
derude.. der må da være forskellige racer..
Eller bare en kennel, som avler forskellige racer..og kæle lidt for dem.
Det kan kennelejeren vel ikke ha noget imod, da han/hun vel ikke ønsker at
sælge hunden til folk med allergi.

Jeg takker for dine gode svar.. jeg kan helt klart bruge dem til noget.
Nu vil jeg kigge på det link du sendte med i dit svar. :)

ha en rigtig god weekend

Hilsen Heidi

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 07-10-05 09:28

> [...]
> falder i min smag.
> Den virker ikke så "voldsom" hvis du forstår hvad jeg mener.

Joo, jeg forstår, jeg har jo selv 3 styk.

> [...]
>
> Måske vi skulle tage ud til et dyreinternat og køle lidt for nogle hunde
> derude.. der må da være forskellige racer..

Det er der ofte, men oftest er det dog blandingshunde man møder på
internaterne.

> Eller bare en kennel, som avler forskellige racer..og kæle lidt for dem.

Det kunne være en god ide for at kigge. Når man skal købe hunde mener jeg
dog at man skal vælge en kennel som kun opdrætter en race, idet opdrætteren
så ofte brænder mere for denne race. Jeg tror ikke at man kan være lige så
engageret i 5 forskellige racer, men det er der nok delte meninger om
(ydermere synes jeg jo at man skal vælge en forholdsvis lille kennel, idet
det kan være svært for opdrætteren at få givet hver enkelt hund/hvalp
opmærksomhed nok hvis man har en stor flok).

Og også god weekend til dig.

Camilla

Fra : Nette Stormlund

Dato : 07-10-05 10:12

Hej Heidi!

Bare et godt råd :

Hvis han nu ikke kan tåle hund, er det en rigtig dårlig ide, den har
været i hjemmet, idet hår og særligt skæl kan sidde i tæpper, / sofa
o.s.v. i rigtigt lang tid bagefter. Man kan ikke gøre så rent, at man
får alt med.

D.v.s. at selv om man fjerner hundem vil allergernerne stadig være til
stede.

Det vil være bedre at sende ham et sted hen, hvor der er hund.

Men jeg tror nu godt han kan tåle hund.

Jeg er selv allergiker - og har været det bevidst om det i 16 år.

For mit vedkommende er det støvmider - og det er slemt. Min søn har det
også.

Jeg har nylig fået taget en ny test, for at kende værdierne. Det viste
sig, at jeg heller ikke kan tåle kat. Det vidste jeg slet ikke, selvom
en god veninde har kat og vi ses jævnligt. Så når nu din søns test er
negativ, tror jeg simpelthen ikke der er noget.

Hvis ikke han kan tåle hund, vil rekationen komme efter kort tid - nogle
gange med det samme. Men hvis han er tæt på den, vil det komme efter få
minutter - røde øjne, rindende næse og nysen. Evt. problemer med at få
luft, hvis han har anlæg for astma ( det har jeg og min søn ).

Der er lavet undersøgelser som viste, at kæledyr i hjemmet faktisk kan
gøre børn stærkere - at man ikke nødvendigvis skal fjerne alt som kan
være skadeligt. Vi skal helst udsættes for lidt skidt og møg for ikke at
blive for sensitive. Men selvfølgelig skal man undgå det man ikke kan
tåle.

M.v.h.
Nette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-05 08:37

> [...]
> fjols, som tror at jeg kan kombinere dyr med allergi?
> Eller er der håb for, at mit ønske om et nyt familiemedlem kan opfyldes??

Den eneste jeg umiddelbart kender til, og som åbenbart helt overholder det
allergivenlige, er Siberian Husky. Det endda til trods for dens store flotte
pels. Men jeg vil dog råde dig til, at sætte dig ind i, hvad det er du
anskaffer dig, før du gør det. Den er altså ikke som andre hunde. Når den
er hjemme, er det svært at forestille sig, at den er det tætteste man kan
komme, uden at man står med en vaskeægte ulv. Men HUSK, at den er et
trækdyr, og den har det allerbedst, når den trækker, og jeg tror ikke du kan
vænne den af med det, så du kan lige så godt lære at leve med det. Køb 2, og
et par rulleskøjter, eller en cykel, og lad dem slæbe af med dig. 5 Km til
supermarkedet, er intet problem, de slæber dig gerne både frem og tilbage,
og gerne flere gange om dagen.

M.V.H......Benny..

Fra : Heidi

Dato : 07-10-05 09:06

> [...]
> til
> supermarkedet, er intet problem, de slæber dig gerne både frem og tilbage,

Hej Benny

Jeg må indrømme at det er en meget flot hund. Jeg kender ikke så meget til
den race.
Har egentlig kun set den 1 gang i virkeligheden.
Mit umiddelbare gæt er, at den virker til at være lidt for voldsom/krævende
til vores familie.
Ikke at jeg tror, at andre hunde bare er nogle man lige vimser en tur
med..også kan den bare være sig selv og familiens hyggedyr.
Heldigvis er det ikke lige nu jeg ønsker hund, så jeg har meget tid til, at
undersøge de racer som efter sigende skulle være allergivenlige.

Venlig hilsen Heidi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-05 09:58

> [...]
at
> undersøge de racer som efter sigende skulle være allergivenlige.

Det er sådan set det lidt underlige.... Den er faktisk ikke voldsom. De er
faktisk utroligt blide, hvis man har et helt kobbel eller tre, så er der
selvfølgelig en del kævl, hundene imellem, men ikke overfor de personer der
beskæftiger sig med dem. Når hundene, som er holdt som tamdyr, er i huset,
er de så stille, så du kan holde fest, uden at deltagerne opdager, at du har
hund. Problemerne er, at de fleste, altid skal være i snor, for det med at
komme, bare fordi der bliver kaldt, er nok ikke lige det, som de har mest
lyst til ... Se det, så positivt som det kan lade sig gøre... Og igen,
det med at lufte dem i snor, der skal nogle gode arme og skuldre til, for de
trækker, og de bliver ved med det, de kan simpelthen ikke lade være. Men er
man på et sted, hvor der er plads nok, og det ikke lige betyder det helt
store, om de kommer lige når du kalder, så kan de fint rende frit. Jeg ved
godt, at de, når de beskrives, kan lyde voldsomme, men det er de faktisk
ikke. Men hvis man drømmer om et Schæfer lignende hundehold, så er det ikke
lige sådan en man skal have. Glemte helt at sige, at vagthund, er heller
ikke en egenskab der trykker den, medmindre du er dens kødben .
Men jo, der er en voldsom kraft i hunden, mere end man umiddelbart tror, når
man først har været ude at gå med den, forstår man hvorfor, man påstår den
er verdens bedste slædehund, til trods for dens ringe størrelse.

M.V.H.....Benny..

Fra : fam. Ager

Dato : 07-10-05 08:58

> [...]
> fjols, som tror at jeg kan kombinere dyr med allergi?
> Eller er der håb for, at mit ønske om et nyt familiemedlem kan opfyldes??

allerførst vil jeg rose dig for at have fået drengen checket for allergi,
det er der desværre alt for mange der ikke gør, men mange hunde der står
uden hjem til følge...
dernæst vil jeg gøre som Camilla skriver, lad ham omgås så mange forskellige
hundepelse som muligt, og det er jo ikke altid, at det er pelsen de reagerer
på, det kan også være skæl!, og så er pels underordnet.
men når det er sagt, så ville jeg gå efter en race som ikke fælder, og som
har et minimum, hvis overhovedet, underuld, da det kan "gå i næsen" og
irritere.
og der kan bichon`en, pudlen, og div. terriere med trimmepels gå ind.
-har selv en cairn, og det er altså en lækker pels, der altid er ren og
lækker, og fælder ikke, forudsat at den trimmes efter behov. en herlig glad
hund, fuld af gå på mod, robust og sund. har selv 3 unger fra 3-10 år som
han forguder.
min mellemste pige, har også temmelig sensibel hud, er meget lys, og lider i
perioder af eksem, men det ser bestemt ikke ud til at det er dyrene hun
reagerer på, og vi har foruden cairnen, 2 ragdoll katte, og 2 boxere.

god jagt!

mvh. marie

Fra : Heidi

Dato : 07-10-05 09:27

> [...]
> i perioder af eksem, men det ser bestemt ikke ud til at det er dyrene hun
> reagerer på, og vi har foruden cairnen, 2 ragdoll katte, og 2 boxere.

Jeg ser det som en selvfølgelighed, at man lader sine børn og sige selv
teste, hvis man har en ide om, at der er allergi til stede.
Det må da ikke være sjovt, at anskaffe sig noget.. blive glad for det..og så
bare skulle aflevere det igen, fordi man har haft for travlt..eller været
for doven til, at undersøge alt inden man tager skridtet og anskaffet siget
dyr.
Det er jo det samme med børn, man føder jo heller ikke bare dem, fordi man
vil.. der er nogle ting som skal være iorden..og er de ting ikke det...
jamen så er det bare ikke tiden til en familieforøgelse af den ene eller
anden art. :)

Jeg regner med, at jeg vil tage kontakt til nogle kenler.. og høre om vi må
komme og klappe deres hunde.. så vi kan se om der kommer en reaktin fra min
søn.
Jeg håber, at der er nogle som vil sige god for det... så jeg kan finde ud
af om jeg skal drømme videre om det at få hund.. eller om vi "bare" skal ha
en guldfisk :)

Tak for dit svar.

God weekend

Heidi

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 07-10-05 12:13

> [...]

> fjols, som tror at jeg kan kombinere dyr med allergi?
> Eller er der håb for, at mit ønske om et nyt familiemedlem kan opfyldes??

hej Heidi
som ejer af to gule lab.tæver kan jeg sagtens forstå, at du er faldet for
labben.
Jeg mener at have hørt, at den lille selskabshund Coton de tulear er
"allergivenlig", det samme skulle gælde for Chinese crested, som fås både
med og uden pels.

Jeg har gået til lydighedstræning, hvor der på holdet var en Coton, og den
var meget fikseret på sin ejer og meget dygtig til øvelserne.
Jeg har dog ingen personlig erfaring med nogen af racerne.
Jeg håber for jer, at I kan få ønsket om en hund opfyldt.
Jeg har selv en let astma og har to hunde og to katte, uden at de giver mig
åndedrætsproblemer.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-10-05 16:48

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at have hørt, at den lille selskabshund Coton de tulear er
> "allergivenlig",

Min kollega har netop fået en coton de tulear her i sommer netop pga hendes
mand er alleriger, bare ikke over for hunde. Det er det man kalder en
bomuldshund, og den er god hvis man har allergi. Og ikke nok med det, så er
det en utrolig dejlig hund, en rigtig lille uldtot.

Du skrev du på et tidspunkt havde overvejet en gårdhund. Mega dejlig hund
( har nemlig en selv ), men jeg tror ikke den er god hvis der er snakke om
allergi, den fælder nemlig mega meget, den fælder 1 gang om året og det er
hele året. Men det er ærgeligt, for som sagt er en D/S gårdhund en meget
dejlig familie hund som elsker alt og alle.

Knus Bolette

Fra : Anette

Dato : 07-10-05 15:07

Heidi wrote:
> Dog skal der ikke så meget til, før han bliver rød i huden hvis man
> rør ham.. og nyser hurtigt, hvis der kommer noget i næsen.

Hej Heidi

Også stor ros herfra for at du undersøger sagerne før I køber hund.- dejligt
Men
Du skriver ikke hvad din dreng reagerer på. Selvom han ikke reagerer på
hundens hudskæl/hår - så kan der jo være en risiko for at han reagrer på den
forøgelse at husstøv der automatisk følger med selv den mest allergi-venlige
hund.
De fleste meget langhårede hunde betegnes som allergi-venlige - hvilket
jeg - helt for egen regning - betragter som en gang salgsgas.
Nej de fælder ikke og smider ikke rundt med hudskæl som korthårshunde gør,
og som oftes er det allergikere reagerer på, men de slæber tonvis af mudder,
sand, blomsterfrø, støv, pollen, smågrene, græs o.s.v. indendøre, det sætter
sig fast i den lange pels, og som bekendt er pollen og græsfrø blandt de
mest udbredte allergi-givere.
Jeg har to stk meget langhårede ( En PON og en Schapendoes = hyrdehunde i
knæhøjde - og nej vi har ikke hundehår eller "hudfnuller" i hverken
gulvtæpper eller møbler - men vi har gulve der ligner noget man burde søge
landbrugstilladelse til, hver eneste gang vi har været ude med hundene. Og
på denne tid af året hvor ukrudt smider frø i store mængder, står den - til
hundenes ærgelse, på børstning hver eneste dag for at få de frø ud af
pelsen.

Bare lige et indspark fra langhårshunderacen

God fornøjelse med Jeres forsatte jagt på en super vovse

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Heidi

Dato : 09-10-05 07:16

Hej Anette.

Grunden til, at vi fik den anelse om, at den mindste var allergisk var, at
han havde en uge hvor han fik helt røde og løbende øjne..næsen løb også og
han kløede sig hele tiden i øjnene.
Vi fik ham podet i øjnene for at se om han havde øjenbetændelse. Podningen
viste, at der var bakterier i øjnene men at det ikke var betændelse.
Så fik vi ham testet for allergi overfor :Støv, hund, kat, og nogle
forskellige pollen.
Denne test viste ingen tegn på allergi, dog sagde lægen, at den ikke var 100
% sikker, da min søn ikke er så stor endnu. (Han bliver 1år her i okt)
Der har ikke været flere allegiske tegn med røde øjne osv siden, men hans
hud ermeget lys.. og bare man trykker lidt på ham..så bliver han rød i
huden.
Jeg kalder ha for sensitiv, da han slår ud af vådservietter med perfume,
hvis han bliver tørt med dem på maven eller rundt om halsen (også dem uden
parfume).
Han slår ud, hvis man smører ham ind i voksen creme uden der egentlig er for
meget parfume i.

I ungernes dagpleje er der hund..en stor sort labrador.. som er indenfor om
dagen og 2 labrador som er udenfor om dagen.
Ungerne viser ikke rigtig nogle tegn på, at der er hund der ovre...Men de
kæler heller ikke med den.

Så der er ting som siger lidt om, at han er sart.. og der er ting som siger,
at han ikke har allergi.

Jeg vil bare ikke anskaffe os et dyr for at skaffe os af med det igen, hvis
det så om et år viser sig, at det ikke går alligevel.
Så jeg håber virkelig, at det her med allergivenlige dyr, ikke blot er endnu
et dårligtsalgsargument.

Venlig hilsen
Heidi

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 09-10-05 09:53

> [...]
> hvis det så om et år viser sig, at det ikke går alligevel.
> Så jeg håber virkelig, at det her med allergivenlige dyr, ikke blot er

Hejsa

Hvis han går i en dagpleje hvor der er hund i huset, altså i mange timer
hver dag er i et hjem med 1-3 hunde i huset og ikke reagerer på det, ja så
kan jeg da ikke forestille mig at han kan være allergisk overfor hunde. At
han ikke kæler med hunden betyder ikke så meget, for når der er 3 hunde i
huset en del af tiden og 1 hele tiden, så er alt hvad han kan være allergisk
overfor også i hele huset. Så hvis han har gået i den dagpleje i længere tid
(altså flere måneder) og der ikke er problemer, så ville jeg ikke være
bekymret.

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-05 20:11

> [...]
> fjols, som tror at jeg kan kombinere dyr med allergi?
> Eller er der håb for, at mit ønske om et nyt familiemedlem kan opfyldes??

Som jeg har forstået så skyldes allergi overfor pelsdyr afføringen fra
bittesmå mider som findes i bunden af pelsen. Afføringen har form af meget
fint støv, som svæver overalt. Derfor forstår jeg ikke hvorfor der svares
med oplysninger om gå efter hunde der ikke fælder eller hunde uden megen
underuld. Eller findes disse mider i mindre omfang i hunde der ikke fælder
og i hunde uden megen underuld?

Det er oplyst flere steder at hvis man regelmæssigt giver sin hund loppekur,
holdes midernes antal nede, og dermed også allergenerne fra miderne.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 20:29

Jeg vil foreslå en Japansk Spids.
Min kæreste har alle mulige slags allergi, men med en Japansk Spids er der
ingen problmer.
Ellers vil jeg da foreslå at du tager drengen med ud og se på hunden for at
se om han reagerer på den.

Mvh.
Bjarne

Fra : David

Dato : 22-10-05 21:26

Hej Heidi

Ja der findes hunderacer som er allergivenlige, men der er en ting du skal
være opmærksom på.
Der er mange der lider af allergi overfor dyr (ikke kun hunde). Hos mange
viser det sig desværre at være støvallergi, og det kan ingen dyr ændre på.

Hvis din søn har hundeallergi findes der få racer der er 100% allergivenlige
og det er bl.a.:

Puddel
Coton De Tulear

Jeg er ikke 200% sikker på hvad det er de andre hunde udskiller, men mener
det er en form for skæl at man som allergiker reagere overfor.

Jeg syntes at det er vigtigt for dig at finde kilden til hans allergi inden
I vælger at få hund, men det er ærgeligt hvis I ikke kan få hund, for de er
så dejlige :)

Jeg håber på det bedste for jer.

Med venlig hilsen

Henrik
www.redcorner.dk

Fra : LB

Dato : 10-11-05 23:25

Det der gør en hund "allergivenlig " eller ikke ,er mængden af underuld.
Puddelen (bl.a. ) her ikke underuld. Desuden bliver den jo klippet,så man
også kan reducere hårlængden - efter eget ønske. Mellem og kongepuddelen
er også dejlige familie og børnehunder. Lena