Ikke helt lugtfri kat
Fra : Søren LH

Dato : 06-10-05 17:33

Desværre har jeg en kat der ikke er helt lugtfri.

Når han har gravet et ordentligt hul i kattegruset, planter han en kæmpestor
meget ildelugtende pølle på toppen af bunken af bortskrabet kattegrus,
hvorefter han står i en evighed og skraber på siden at kattebakkens plastic,
som om det kunne hjælpe noget .

Er der nogen der har nogle gode råd til at lære Pushkin nogle ordentlige
toiletvaner?

Mvh
Søren

Fra : myggen

Dato : 06-10-05 18:13

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kattebakkens plastic, som om det kunne hjælpe noget .
>
> Er der nogen der har nogle gode råd til at lære Pushkin nogle ordentlige

hej Søren..

Vores kat gør det også, dog kun indimellem. Vi har valgt ganske simpelt selv
at smutte ud og dække det til han eventuelt ikke selv har fået dækket. Og
det er skam ikke fordi vi ikke vil opdrage ham ordentligt. Slet ikke.
Men vores dejlige kat har haft en hård start på livet, hvor han langt fra
har fået den opmærksomhed en lille killing - og kat i det hele taget - har
behov for. Da han skiftede ejer som 6-8 måneder gammel (ejeren før os) var
han så tynd at man kunne se alle hans ribben, samt ryghvirvler, og han havde
orm. Derudover var han meget "nervøs" forstået på den måde at hurtige og
pludselige bevægelser samt uventede lyde fik ham til at fare sammen. Sådan
havde han det stadig da vi fik ham et par måneder efter det første
ejerskifte.
Vi (min kæreste og jeg) er overbeviste om han virkeligt har haft det dårligt
det første sted, og vi tror han måske er blevet slået, på grudn hans måde at
reagerer på.
Så da vi fik ham, og opdagede at han til tider kan have lidt problemer med
liiiiiige at få dækket det hele, prøvede vi selvfølgelig på aller bedste vis
at lære ham det, ved at tage hans pote og grave det sidste til, og derefter
rose og belønne ham. Vi har også "været med ham på bakken", og rykket ham
helt hen over det hul han lige har gravet (han er besynderligt nok glad for
selskab når han er på bakken ), men det har ikke hjulpet. Der har ikke
engang været fremskridt. Til gengæld virker det som om, at når han ikke
rigtigt kan finde ud af det bliver han sky og gemmer sig (jeg ved det måske
lyder dumt og utroligt), så vi har besluttet at vi sagtens kan leve med selv
lige at dække den sidste fjerdedel til, den gang om ugen eller to det sker

Vores teori er, at han har fået ballade som lille af samme årsag, så vi
synes det er synd at "pirke" for meget til det.
Det skal dog så også lige udnerstreges at det er langt fra hver gang, at han
ikke får det gravet ned, og at vi ALTID - uden undtagelse - kan høre på hans
måde at grave på, om han skal det ene eller det andet. Og fordi vores
lejlighed ikke er så stor, og han er sådan en ivrig graver er vi aldrig i
tvivl

Hvad i helt præcist kan gøre ved jeg ikke, men jeg ville smutte ud til
bakken når han er færdig og graver, og så "vise ham" hvordan man gør Det
har virket med så meget andet (fx. kradsetræ) så det er mit eneste bud.
Og så vil jeg da måske nok overveje foderskifte.. Altså det dufter jo ikke
ligefrem af roser, men det lugter faktisk utroligt lidt, det der kommer ud
af vores kat. Da han er indekat fodrer vi med RC indoor der også skulle være
godt for lugtende afføring, men om det er det der er årsagen skal jeg ikke
kunne sige

Trine

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-05 19:02

"myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være godt for lugtende afføring, men om det er det der er årsagen skal jeg

Hej Trine,

Tak for tippene. Det om RC foderet har jeg også fået fra andre, men det er
jo en killing, han er kun 5 måneder, så han skal have killingefoder lidt
endnu.

Min kat er ellers ikke spor nervøs, tværtimod er han meget fræk og livlig.
Han har været fritgående gårdkilling til vi fik ham som 12 uger gammel, men
han var meget tynd, antagelig fordi han spiser så langsomt at de andre har
kommet ham i forkøbet. Men jeg kan ikke forstå han ikke har lært nogle
normale toiletvaner, han jo også haft rig mulighed for at lære det af vor
anden kat, som er meget omhyggelig i kattebakken.

Mvh
Søren

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 06-10-05 22:21

Foderet kan have en stor indflydelse på hvordan pølserne lugter. Vi
fodrer vore katte med Hill's og Royal Canin, lugtfri er det da ikke, men
det stinker ikke.
Min første kat, en dejlig huskat, mente absolut ikke tørpiller var
kattemad, så han ville kun have dåsemad. Det værste vi kunne give ham
var Whiskas. Det var ikke til at være i bryggerset når han havde
besørget på kattebakken.

Tilbage til tildækningen. der er forskellige muligheder:
1. For at vise sin dominans, kan katten lade det ligge for at demonstrere
2. Den kan have for travlt af og til
- der er mange muligheder, noget vægtes højt.
Af de syv killinger vi lige har haft, har vi fået tilbagemelding om
en', der er flyttet sammen med sin bror, at han ikke dækker til. Og det
kan godt være en magt demonstration. Hans nye madmor viser så lige med
skovlen hvordan man gør.
De syv killinger har alle fået vist af kattemor hvordan man gør, og der
er ingen af dem der er blevet kanøflet fordi de ikke kunne klare det,
hverken af kattemor eller os.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JytteJ

Dato : 06-10-05 19:04

> [...]
>
> Når han har gravet et ordentligt hul i kattegruset, planter han en
> kæmpestor meget ildelugtende pølle på toppen af bunken af bortskrabet

Jeg troede at de først gravede efter at have "gjort" ?? for at dække
leveringen til.

VH.
JytteJ

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-05 19:04

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede at de først gravede efter at have "gjort" ?? for at dække
> leveringen til.
>
> VH.
> JytteJ

Min anden kat graver i hvert fald et ordentligt hul, besørger i bunden af
hullet og dækker det lige så fint til med meget omhyggelige bevægelser med
forpoterne.

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 06-10-05 19:21

> [...]
> hullet og dækker det lige så fint til med meget omhyggelige bevægelser med

altså..nu har jeg studeret herrerne på das, her i dag...GG!.. OG! de graver
et hul for at tisse, for derefter at dække dethelt til, samtlige pøller
ligger oven på sparsomt drysset med lidt grus...??.. de kan da også komme
med en slipstrøm af hørm ind i mellem når kassen forlades, men det er meget
sjældent. jeg synes ikke at de hørmer selv om de ligger og "flyder ovenpå"..
GGGG..sikke dog et studie..

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-05 19:30

> [...]
> er meget sjældent. jeg synes ikke at de hørmer selv om de ligger og
> "flyder ovenpå".. GGGG..sikke dog et studie..

Det er mærkeligt her, Pushkins kan lugte ganske forfærdeligt, og det gjorde
de allerede fra første dag vi havde ham, Silles lugter slet ikke. Og det er
ikke på grund af foderer

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 12-10-05 19:06

fam. Ager wrote:

> [...]
> forlades, men det er meget sjældent. jeg synes ikke at de hørmer selv
> om de ligger og "flyder ovenpå".. GGGG..sikke dog et studie..

har du overvejet om dem der ligger ovenpå ligger der fordi de har været
gravet ned, og så er blevet gravet op i processen for at lave et nyt hul??
det er ihvertfald scenariet her*G*
i så fald lugter den nemlig ikke helt så slemt som en helt frisk pølle,
fordi den værste overfladefugt (og dermed lugt) er opsuget i gruset....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Allan

Dato : 06-10-05 19:48

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg troede at de først gravede efter at have "gjort" ?? for at dække
> [...]

Her i huse bliver der gravet grundigt, Hvorefter der bliver gravet grundigt,
Osv
Det gælder om at finde det helt rigtige sted.
Men det bliver dækket fint, Så alle er glade.
Og hvor er det da sjovt som de er forskelige

Nvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 20:21

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det gælder om at finde det helt rigtige sted.
> Men det bliver dækket fint, Så alle er glade.
> Og hvor er det da sjovt som de er forskelige

Andy gør det lidt forskelligt, alt efter om han er ved at *ahrm* "i
bukserne" eller det godt lige kan vente til det helt rigtige sted er klar.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 20:23

> [...]
plastic,
> som om det kunne hjælpe noget .
>
> Er der nogen der har nogle gode råd til at lære Pushkin nogle ordentlige

Beklager, men jeg kan altså ikke se problemet i det jeres kat gør. Fjern
"klatterne" straks det er muligt, dvs. når det bliver opdaget at katten har
lagt en kage i bakken, så er du/I lugtproblemet kvit.

Tina

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-10-05 22:23

Søren LH wrote:
> [...]
> som om det kunne hjælpe noget .
>
> Er der nogen der har nogle gode råd til at lære Pushkin nogle ordentlige

Selve grave-/dækkevanerne varierer fra kat til kat, som du også kan læse
i de andres meldinger.
Lugten af det leverede kan skyldes flere ting. Det kan skyldes foderet
eller en infektion eller andre ting. Hvad fodrer I med?
Det er nu også, når katte leverer afføring, at de tømmer deres
analkirtler - det kan lugte ganske voldsomt. Hvordan har hans
analkirtler det? Analkirtelsekret fortæller mange signaler til andre
katte - hvilket forhold har jeres katte indbyrdes?
Er han kastreret?
mvh Camilla

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-05 05:03

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> analkirtler det? Analkirtelsekret fortæller mange signaler til andre
> katte - hvilket forhold har jeres katte indbyrdes?

Hej,

Vi fodrer med Hill's Kitten.
Jeg ved ikke noget om analkirtler, men dyrlægen har ikke bemærket noget da
vi var henne med ham.
Dether har været fra første dag vi havde ham, som 12 uger gammel. Der var
forholdet lidt spændt, men idag fint.
Nej, han er ikke kastreret og heller ikke kønsmoden.
Mvh
Søren

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-10-05 09:20

> [...]
> forholdet lidt spændt, men idag fint.
> Nej, han er ikke kastreret og heller ikke kønsmoden.

Han er 5mdr nu, ikke sandt? Han kan egt godt få voksenfoder nu - det
trives mine killinger på 5mdr fint på. Han kan også blive kastreret
nu - det vil spare jer for problemer senere.
Nogle kattes afføring lugter mere end andres. Hvis der ikke er noget
fysisk med katten - tarmproblemer eller analkirtler - er jeg bange for,
at I må leve med det.
mvh Camilla

Fra : Hanne Engermann

Dato : 06-10-05 22:31

> [...]
plastic,
> som om det kunne hjælpe noget .
>
> Er der nogen der har nogle gode råd til at lære Pushkin nogle ordentlige

Pushkin's toiletvaner er helt OK, set med Pushkin's øjne altså ;>D
Det er en hankats (f.eks. også hanløves) natur at placere sine pølser
udækkede og så højt som muligt, så duften (for vores næser: stanken)
rigtigt kan spredes vidt omkring. Jeg har to fertile hankatte: Den ene
dominerer og kunne ikke drømme om at dække til efter sig, mens den anden
graver hul og pænt dækker til. Mine kastrater dækker altid til.

Både hankattetis og -pøller lugter stærkere end hunkattes, især hvis de
ikke er kastrerede, og kattens analkirtler gør også deres til, at lugten
er så stærk. (De bliver tømt ved afføring).

At han skraber på siderne af bakken skyldes, at han tørrer sine poter
rene og fri for grus.

Så mon ikke Pushkin bare er en psysisk stærk herre og overbevist om sit
eget værd?

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-10-05 01:00

In article <434597798a451@nerdgirl.dk>, Hanne Engermann
<mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

> Jeg har to fertile hankatte: Den ene dominerer og kunne ikke drømme om at
> dække til efter sig, mens den anden graver hul og pænt dækker til. Mine
> kastrater dækker altid til.

Jeg har to hunkastrater. De følger nøjagtig samme mønster. En dækker
til, en gør ikke. Hende der ikke dækker til, har også ret til at
spise først. Men andre steder i huset - ligge pladser, høje steder -
er rangordenen anderledes. Nå, men bare de kan finde ud af det selv

Jeg smider hømmerne i toilettet så snart jeg opdager dem under alle
omstændigheder, dominans eller ej..

--
Knus fra Ann R

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-05 05:04

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rene og fri for grus.
>
> Så mon ikke Pushkin bare er en psysisk stærk herre og overbevist om sit

Jo, han er en stærk herre, trods sin unge alder på 20 uger.

Mvh
Søren

Fra : Helle

Dato : 06-10-05 23:19

> [...]
> kattebakkens plastic, som om det kunne hjælpe noget .
>
> Er der nogen der har nogle gode råd til at lære Pushkin nogle ordentlige

Åh jeg er åbentbart ikke den eneste som har en kat med den sære ide at
skrabe på siden af kassen!! Jeg har en birma som er bare bakken mange gange
i løbet af dagen - nogengange fordi han selv skal men andre gange gør han
det også efter min maine coon har været på bakken. Så skal han lige sørge
for at det er dækket godt nok til men men men....det er DYBT irriterende
at se og høre på at min birma står og skraber op af sidderne på kassen og
han bliver ved i MANGE minutter. Hvorfor lærer han det ikke? det har han
gjort i 3 år nu adskellige gange hver dag. Jeg aner ikke hvorfor han gør
det. På rigtig mange områder er han temmelig kvik og intelligent men lige på
dét område...ja...der er han ikke for heldig *gg*.

Jeg ved ikke hvordan du lærer din kat nogle ordentlige
toiletvaner...desværre....
Men du er ikke den eneste med det problem. Min maine coon har også den ide
at han ofte ikke gider dække sine mega pøller til (og det er virkelig
store!!), men så gør min birma det for ham eller også må jeg lige gøre det
da det ellers lugter ret meget.

Mvh Helle

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 07:59

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse news:4345a2f3$0$87618

> [...]
> det. På rigtig mange områder er han temmelig kvik og intelligent men lige

> dét område...ja...der er han ikke for heldig *gg*.

2 af vores katte, står også og graver hjælpeløst på siden af bakken, i flere
minutter, uden at få dækket noget til. De er begge ca. 1½ år nu, så jeg
regner ikke med, at det nogensinde bliver anderledes....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 07-10-05 10:49

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> minutter, uden at få dækket noget til. De er begge ca. 1½ år nu, så jeg
> regner ikke med, at det nogensinde bliver anderledes....

Efter hvad jeg har hørt / læst mig til, så har denne adfærd intet med dumhed
at gøre . Også dette er et udtryk for dominans. Kattene har nogle
duftkirtler under poterne, og ved at skrabe på og rundt om bakken, afsætter
de duftspor til andre om, at "her er det altså mig der bestemmer" .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 11:31

"Helle Frederiksen" <hf@FJERNdlgnet.dk> skrev i en meddelelse news:43464433

> [...]
afsætter
> de duftspor til andre om, at "her er det altså mig der bestemmer" .

Det kan måske godt passe på vores hankat, men lige netop den hunkat, der
skraber virker ikke som en særligt dominerende kat. Jeg kan selvfølgelig
tage fejl. Jeg er bedre til hundesprog, end til kattesprog.

Har katte ikke også duftkirtler på hagen ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-10-05 11:58

In article <43464f33$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Buffy wrote:

> Det kan måske godt passe på vores hankat, men lige netop den hunkat, der
> skraber virker ikke som en særligt dominerende kat. Jeg kan selvfølgelig
> tage fejl. Jeg er bedre til hundesprog, end til kattesprog.

En kat kan sagtens være dominerende på et enkelt område, og lade sig
dominere på andre. Eller dominansen over et bestemt område kan skifte.
Det er ikke helt nemt for os at gennemskue

> Har katte ikke også duftkirtler på hagen ?

Tindinger og mundvige, i hvertfald. Det er den duft man efterligner i
Feliway. Men om de bruger dem ved bakken ved jeg ikke - har aldrig set
det. Urin og afføring er jo markering i sig selv, man skulle tro at det
var nok?

--
Knus fra Ann R