Bygge en router PC ?
Fra : Netjunkie

Dato : 05-10-05 00:29

Hej

Jeg påtænker at bruge en gammel PC (AMD K6/2 500mhz) til alene at
fungere som router og firewall for mine lokale PC-er som er på
internettet.

Den må også gerne kunne køre proxyserver, komplet logning, og
komplet packetsnifning. Den skal fange alt det som softwarefirewall'en
på arbejs PC-erne ikke fanger - her tænker jeg på udgående kald.
Det irriterer mig at stort alt software un om dage broadcaster og
ringer hjem, mv. Det vil jeg stoppe effektivt uden at sløve arbejds
PC-erne, da de bliver meget sløve af alt det antivirus, antispam,
antitrojan, popupblocker, mv.

Hvad kan anbefales, hvordan har du selv gjort ?

Fra : Bowie

Dato : 05-10-05 06:51

Howdie

Glæder mig til at se svarene - tænker selv på noget af det samme.

Ciao

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 05-10-05 07:46

http://m0n0.ch/wall/

'nuff said :)

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-05 17:16

"Netjunkie" <usenettroll@mail-online.dk> wrote:

>Jeg påtænker at bruge en gammel PC (AMD K6/2 500mhz) til alene at
>fungere som router og firewall for mine lokale PC-er som er på
>internettet.

Har såmæn haft samme tanke...

Operativ systemet skal selvfølgelig være linux. Fedora sværger jeg til,
andre vil nok pege på debian i en-eller-anden form.

Spørgsmålet er så om det virkeligt er besværet værd. Du skal være
konstant over maskinen, overvåge og løbende opdatere. Og det kræver
betydelig indsigt i linux, iptables mv. Ellers risikerer du at efterlade
et åben og ubeskyttet netværk....

Jeg vælgte i hvert fald efter moden overvejelse at gemme linux serveren
og det øvrige netværk bag en standard bredbåndsrouter.

>Det vil jeg stoppe effektivt uden at sløve arbejds
>PC-erne, da de bliver meget sløve af alt det antivirus, antispam,
>antitrojan, popupblocker, mv.

>Hvad kan anbefales, hvordan har du selv gjort ?

Tja, bag bredbåndsrouteren har jeg ikke rigtigt behov for
softwarefirewall, antivirus og anti-dit-og-dat. Så den slags findes ikke
på mine maskiner.

Men linux-serveren holder nu stadig et vågent øje til aktiviteten på
lokalnettet....

<mlr>

Fra : Henning Wangerin

Dato : 05-10-05 18:54

On Wed, 05 Oct 2005 18:15:41 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Operativ systemet skal selvfølgelig være linux. Fedora sværger jeg til,
> andre vil nok pege på debian i en-eller-anden form.

Hvorfor lige linux? Prøv at kigge lidt på m0n0wall - http://m0n0.ch/wall
Det er en komplet router/firewall som enten kan køre fra et
CompactFlash-kort/harddisk eller fra en cd.

Jeg tror ikke der er særligt meget meger du kan forlange af en firewall.
Eneste krav er at maskinen har mindste 64Mb ram

> [...]
>
> Jeg vælgte i hvert fald efter moden overvejelse at gemme linux serveren
> og det øvrige netværk bag en standard bredbåndsrouter.

Husker du så også at opdatere din soho-router? den er trods alt også
kun en lille computer med et program.

M0n0wall er _kun_ en router/firewall. Alle de andre ting hører efter min
mening ikke hjemme på en firewall.

Tja du har sikkert gættet at jeg bruger m0n0wall

> Tja, bag bredbåndsrouteren har jeg ikke rigtigt behov for
> softwarefirewall, antivirus og anti-dit-og-dat. Så den slags findes
> ikke på mine maskiner.

Antivirus er det eneste der egentlig er behov for (og sådan et har jeg
ikke da jeg ikke har nogle windows-maskiner ).

Popupblocker er der vel indbygget i din browser

SW-firewall? Hvad kan man bruge sådan en til? - andet end at forvirre
brugeren?

Logning? Ja det er måske meget godt, men ikke på en firewall. Den skal
kun indeholder de nødvendige funktioner.

> Men linux-serveren holder nu stadig et vågent øje til aktiviteten på
> lokalnettet....

Klart

/Henning

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 06-10-05 07:21

Michael Rasmussen wrote:
> Har såmæn haft samme tanke...
>
> Operativ systemet skal selvfølgelig være linux. Fedora sværger jeg til,
> andre vil nok pege på debian i en-eller-anden form.

Problemet med at smække linux, bsd eller lignende på sådan en box er at
du stiller ret store krav til dine færdigheder med det pågældende OS -
hvis du ikke er istand til at lave en ordentlig hardening af systemet så
kommer det til at fungere som en honeypot stedet for en firewall :)

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Henning Wangerin

Dato : 06-10-05 20:09

On Thu, 06 Oct 2005 08:20:38 +0200, Uffe S. Callesen wrote:

> [...]
> hvis du ikke er istand til at lave en ordentlig hardening af systemet så
> kommer det til at fungere som en honeypot stedet for en firewall :)

Hvis du selv vil konfigurere maskinen helt fra bunden, kræver det at du
ved hvad du gør. Når du tager en færdig distro/instalation og sætter
den op efter dine forhold (forbindelses-type og andet), kan jeg ikke se
nogle problemer i det.

Jeg personligt har mere tiltro til sikkerheden i sådan løsning end i en
tilfældig soho-router.
Godt nok er kildekoden til soho-routeren ikke offentlig tilgængelig, men
det er er i sig selv på ingen måde en garanti for fejlfri software.

/Henning

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 07-10-05 07:14

Henning Wangerin wrote:
> Når du tager en færdig distro/instalation og sætter
> den op efter dine forhold (forbindelses-type og andet), kan jeg ikke se
> nogle problemer i det.

Der tager du i den grad fejl - Set med sikkerhedsbriller er der ingen
forskel på hvilket OS du smider på hvis du ikke gennemfører en hardening
af det efterfølgende.

Dog til en hvis grad undtaget deciderede firewall distro's som m0n0wall.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Henning Wangerin

Dato : 07-10-05 16:18

On Fri, 07 Oct 2005 08:14:10 +0200, Uffe S. Callesen wrote:

> Der tager du i den grad fejl - Set med sikkerhedsbriller er der ingen
> forskel på hvilket OS du smider på hvis du ikke gennemfører en
> hardening af det efterfølgende.

Jeg er delvis enig.

Selvfølgelig skal systemet sættes korrekt op. Om vi snakker det ene
eller det andet system er i princippet ligegyldigt.

Problemet med soho-routeren (og andre pakke-løsninger) er at jo netop at
du er nød til at stole blindt på din leverandør. Du har jo ingen chance
for selv at checke at det er i orden.

Det er selvfølgelig en helt anden ting, hvis du vælge selv at lver din
router helt fra bunden. Så skal du vide 100% hvad du gør, og være klar
over konsekvenserne af _alle_ dine valg. Vælger du en pakke løsning, kan
du skyde skylden over på en anden.

Men bliver det mere sikkert af det?

> Dog til en hvis grad undtaget deciderede firewall distro's som m0n0wall.

Hvorfor mener du at fx m0n0wall ikke er lige så sikker som en tilfældig
soho-router?
(Det er det jeg læses ud af dit indlæg)

/Henning

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 07-10-05 17:27

Strømforbruget på en pc (en lille en) ved 24/7
andrager nemt mere pr år end en router koster i indkøb

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Henning Wangerin

Dato : 08-10-05 13:25

On Fri, 07 Oct 2005 18:27:11 +0200, complexFJERNES wrote:

> Strømforbruget på en pc (en lille en) ved 24/7 andrager nemt mere pr
> år end en router koster i indkøb

Enig, men jeg mit spørgsmål går på en sikkerheds-mæssig vinkel.

Derudover er der mange flere muligheder i en pc-basseret løsning, som
soho-routerne ikke har en chance for at klare. Her tænker jeg bl.a. på
dmz, som der ikke er nogen af dem der kan klare af den simple grund at der
kun er en WAN og en LAN port. Omend LAN-porten ofte er internt forbundet
til en switch, men det ændrer ikke noget på funktionaliteten.

/Henning

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-10-05 20:10

Henning Wangerin wrote:
> Hvorfor mener du at fx m0n0wall ikke er lige så sikker som en tilfældig
> soho-router?
> (Det er det jeg læses ud af dit indlæg)
>
> /Henning

Det skrev jeg vist ikke noget om.... ? Jeg antydede at m0n0wall i dens
default opsætning er mere sikker (tm) end end vilkår linux distro.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Henning Wangerin

Dato : 11-10-05 16:09

On Sun, 09 Oct 2005 21:09:31 +0200, Uffe S. Callesen wrote:

> Det skrev jeg vist ikke noget om.... ? Jeg antydede at m0n0wall i dens
> default opsætning er mere sikker (tm) end end vilkår linux distro.

Ok så misforstod jeg dig.

/Henning

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-10-05 14:59

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev

> [...]
> konstant over maskinen, overvåge og løbende opdatere. Og det kræver
> betydelig indsigt i linux, iptables mv. Ellers risikerer du at efterlade

Den risiko må man da også have med en almindelig konsumrouter?

Jeg har da f.eks. aldrig optdateret firmware i nogen af de routere, jeg har
haft...

Så de må da være lige su udsatte som et dedikeret system.

Claus

Fra : *** Calle ***

Dato : 05-10-05 17:07

Netjunkie wrote:
> [...]
> antitrojan, popupblocker, mv.
>
> Hvad kan anbefales, hvordan har du selv gjort ?

prøv at se på gnatboxlight softwaren
--
*** Calle ***

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-10-05 22:32

"Netjunkie" <usenettroll@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Mvh

Betaler du selv strømregningen hvor du bor?
i så fald så prøv lige at regne lidt på omkostningen ved at have en sådan
maskine kørende som router kontra hvad det koster at købe en router...

mvh
JR

Fra : Bowie

Dato : 11-10-05 07:08

Hej Alle.
Er den gængse mening virkelig her at man kan nøjes med en hardware
router som foreksempel Linksys WRT54G som firewall??
Er der nogen der har prøvet at tjekke sikkerheden på en sådan
opsætning via GRC.COM?

Vil kigge på det når jeg kommer hjem

Det ville sgu være rart hvis man kunne nøjes med ens router som
firewall - er død hamrende træt af alt det møgsoftware der snart
skal køre på ens maskine for at være rimelig sikker for virus,
phising og adware og diverse andre "spionprodukter"

Ciao

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-05 08:06

On 10 Oct 2005 23:07:32 -0700, "Bowie" <bo.h.moeller@gmail.com> wrote:

> Er den gængse mening virkelig her at man kan nøjes med en hardware
> router som foreksempel Linksys WRT54G som firewall??

Det afhænger af setup'et, og hvad man egentlig helt præcist mener med
"firewall". Hvis man har et typisk setup, hvor man har lidt pc'er på
indersiden af routeren, men ingen servere, så ja.

> Er der nogen der har prøvet at tjekke sikkerheden på en sådan
> opsætning via GRC.COM?

grc.com er til grin. (Men ja).

-A

Fra : Søren G

Dato : 11-10-05 08:41

"Bowie" <bo.h.moeller@gmail.com> wrote in message
[...]

En router beskytter dig kun i ringe grad imod det software du installerer
der giver dig virus og adware.

Det gør kun almindelig omtanke.

--
Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-05 23:15

On Tue, 11 Oct 2005 09:40:42 +0200, "Søren G" <soreng@invalid.wq>
wrote:

> En router beskytter dig kun i ringe grad imod det software du installerer
> der giver dig virus og adware.
>
> Det gør kun almindelig omtanke.

Det samme kan dog siges om personlige firewalls, der faktisk kan gøre
sikkerheden ringere.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-05 09:50

"Bowie" <bo.h.moeller@gmail.com> wrote:

>Er den gængse mening virkelig her at man kan nøjes med en hardware
>router som foreksempel Linksys WRT54G som firewall??

Du kommer rigtig langt med en bredbåndsrouter - specielt hvis den
kombineres med en smule sund fornuft...

<mlr>

Fra : Bo Møller

Dato : 11-10-05 10:00

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>

> <mlr>
>
> --
>
> Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Når du siger bredbåndsrouter mener du så en router so linksys wrt54g
eller noget helt andet?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-05 15:30

"Bo Møller" <bo.h.moeller@gmail.com> wrote:

>Når du siger bredbåndsrouter mener du så en router so linksys wrt54g
>eller noget helt andet?

Linksys WRT54G er en bredbåndsrouter....

<mlr>

Fra : Bo Møller

Dato : 11-10-05 10:03

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> "firewall". Hvis man har et typisk setup, hvor man har lidt pc'er på
> indersiden af routeren, men ingen servere, så ja.

Grc:
Hvorfor mener du grc.com er til grin. Er der bedre alternativer så
hører jeg det meget gerne

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-05 10:50

On 11 Oct 2005 02:03:23 -0700, "Bo Møller" <bo.h.moeller@gmail.com>
wrote:

> Hvorfor mener du grc.com er til grin.

Start fx http://www.grcsucks.com/

-A

Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 12-10-05 08:36

I stedet for at bruge en gammel pc, der sluger uendeligt meget strøm
kunne du jo også overveje at købe en soekris box.

Jeg er helt sikker på at sådan en kan give en masse gode timer og
samtidig har den jo en del nørd effekt

http://www.soekris.com/index.htm