2 VLAN via samme eth. kabel ?!?
Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 04-10-05 16:35

Lad mig lige tegne et billede for jer.

Et skrivebord med en PC og en IP telefon på - ved siden af bordet er der
i væggen 1 RJ45 udtag som ender i bygningens krydsfelt.

Kan det lade sig gøre at køre PC og IP telefon på hvert sit VLAN via den
ene kabel forbindelse der er tilrådighed ?? (altså uden at placere mere
udstyr i PC/telefon enden af setup'et)

Eller er eneste løsning at trække yderligere et kabel til skrivebordet ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-10-05 17:02

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> crashed Echelon writing

> [...]
> udstyr i PC/telefon enden af setup'et)
>
> Eller er eneste løsning at trække yderligere et kabel til skrivebordet ?

Hvis switchen i den anden ende understøtter multiple vlan på samme port,
men ved ikke lige hvordan "klienterne" selekterer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Anon

Dato : 04-10-05 17:11

Uffe S. Callesen wrote:
> Kan det lade sig gøre at køre PC og IP telefon på hvert sit VLAN via den
> ene kabel forbindelse der er tilrådighed ?? (altså uden at placere mere
> udstyr i PC/telefon enden af setup'et)

Hvordan vil du splitte dette kabel mellem to fysiske enheder, uden at
placere mere udstyr? Står der en dum hub/switch?

VLAN er i teorien en mulighed, men kræver (som Bjarke allerede har
fortalt), at dine klienter er i stand til at fortolke VLAN-taggede
pakker. Men det lyder som en forkert løsning. Hvad er det, som du ønsker
at VLAN'e dig ud af?

Anon

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 04-10-05 17:57

Anon wrote:
> [...]
> fortalt), at dine klienter er i stand til at fortolke VLAN-taggede
> pakker. Men det lyder som en forkert løsning. Hvad er det, som du ønsker

Der er tale om en lokation med kun et RJ45 stik pr. arbejdsplads -
lokationen skal kobles på et WAN bestående af flere VLAN's - bla. et til
ip telefoni og et til alm. data.

Så det du siger er at hvis Windows XP og den pågældende IP telefon begge
kan håndtere den VLAN protokol som swichen de rammer i krydsfeltet
benytter - så bør det virke ?

Grunden til at jeg ønsker at adskille de 2 datatyper er for at holde IP
telefoni fuldstændigt isoleret på eget VLAN med tilhørende QOS fra VoIP
server til VoIP klient.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 18:34

"Anon"

> Hvordan vil du splitte dette kabel mellem to fysiske enheder, uden at
> placere mere udstyr? Står der en dum hub/switch?

En del IP-telefoner har indbygget 10/100 switch

> [...]
> Men det lyder som en forkert løsning. Hvad er det, som du ønsker at VLAN'e

Hvorfor lyder det som en forkert løsning?
Med fx en Cisco IP-telefon og efterfølgende en pc. Telefonen kører i et VoIP
VLAN, og din pc authentikerer sig via 802.1x

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 04-10-05 19:03

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> wrote in news:4342a117$0$1795
> [...]

> udstyr i PC/telefon enden af setup'et)
>
> Eller er eneste løsning at trække yderligere et kabel til skrivebordet ?

Det kan sagtens lade sig gøre hvis følgende forudsætninger er opfyldt:

1. Switchen i modsatte ende skal understøtte VLAN.
2. IP-telefonen skal understøtte VLAN samt have mulighed for at "forwarde"
datatrafik ud af en port, hvortil du kan tilslutte din PC. Eksempler på
dette er Ciscos IP-telefoner.

Lav et setup, hvor du trunker op imod telefonen og kobler PC'en ind i
telefonens indbyggede switch (ok, der er kun 1 til 2 porte på
telefonerne...). Lav et VLAN til voice (kaldes voice vlan) og eventuelt et
VLAN til data (kan også være native vlan). Så burde du være kørende.

Tjek eventuelt Ciscos hjemmeside omkring setuppet. Andre producenter har
sikkert lignende løsninger.

mvh
Lars Christensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-10-05 19:28

On Tue, 04 Oct 2005 17:34:51 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> [...]
>
> Kan det lade sig gøre at køre PC og IP telefon på hvert sit VLAN via den
> ene kabel forbindelse der er tilrådighed ?? (altså uden at placere mere

Ja.

Det afhænger dog af udstyret.

Switchen skal naturligvis understøtte VLAN. Hvis telefonen indeholder
en lille switch og også understøtter VLAN, kan det lade sig gøre. Det
kan fx. de fleste af Ciscos IP-telefoner. Se http://tinyurl.com/buh5h

Desuden skal telefonen naturligvis kunne snakke med 'centralen', hvad
det så end er. Hvis det er en SIP proxy, skal telefonen fx kunne køre
SIP.

-A