Ejerlavsbetegnelser i Hjortdal sogn, V. Ha~
Fra : Erling Agesen

Dato : 02-10-05 23:18

I Realregister og Skøde-/panteprotokoller har jeg fundet
ejerlavsbetegnelsen "Sanden",
konkret er det matr-nr. 16 Sanden, købt af Niels Larsen Olesen i 1895.

Navnet "Sanden" kan i dag ikke findes som et ejerlav
(men stadig som et stednavn).
Nordjyllands Amts kortsider viser følgende ejerlav i Hjortdal sogn:
Hjortdal by, V. Svenstrup By, Slettegård, Nørthorup, og Fasmalie.

Konkret kan jeg i dag finde/lokalisere matrikelnumrene 16a, 16i, 16p,
16q, 16r, og 16t,men de er alle under V. Svenstrup ejerlav.

Forklaringen kan muligvis være
- at betegnelserne "Sanden" og "V. Svenstrup" har været anvendt i flæng,
men reelt er det samme ejerlav, eller
- at ejerlavsbetegnelsen "Sanden" på et tidspunkt er udgået og
ejendommene flyttet til et af de andre ejerlav.

Kan nogen, som kender forklaringen ?

Erling

NB: Også Hjortdal-folketællinger 1901, 1906, og 1911 har interesse.

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 03-10-05 07:38

Prøv at kigge på www.kms.dk og så vælge dels 'matrikeloplysninger', dels
'find et sted' og dels 'Danmark før og nu'.

Så finder du sikkert i hvertfald en god del af svaret, og du kan sammenligne
nye og gamle kort.

Ellers komtakt KMS' arkiv. De kan finde frem til de oplysninger, du søger.

Mvh.

Ulrich

www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Erling Agesen

Dato : 12-10-05 21:43

Jeg har spurgt KMS og fået følgende fyldestgørende svar:
---
Vore bergrænsede ressourcer gør desværre, at vi normalt ikke kan tilbyde
undersøgelser af den ønskede slags, men henviser til at besøge vores
læsestue.

Imidlertid kan vi oplyse, at "Sanden" er det vi populært kalder et
underejerlav u. Vester Svenstrup Bye i Hjortdal Sogn. Tilsyneladende
omfattende oprindelig matr.nr. 16-19.
( betegnelsen underejerlav benyttes normalt kun i historisk sammenhæng )
---

Erling