Ormekur
Fra : Iben Holst

Dato : 02-10-05 08:36

Hvilke ormekure findes der på markedet?

Jeg har kun kendskab til Drontal som tablet - findes der evt. noget som
katte måske ligefrem kan lide at indtage?

Iben

Fra : Camilla Baird

Dato : 02-10-05 08:44

Iben Holst wrote:

> Hvilke ormekure findes der på markedet?
>
> Jeg har kun kendskab til Drontal som tablet - findes der evt. noget som
> katte måske ligefrem kan lide at indtage?
>
> Iben

Da ormekure er på recept og behandler forskellige slags orm, er det nok
bedst at diskutere dette med din dyrlæge. Men svaret på være: nej,
jeg kender ikke til et ormemiddel, som kattene kan lide at indtage.
mvh Camilla

Fra : Ragna

Dato : 02-10-05 10:38

Iben Holst wrote:

> Hvilke ormekure findes der på markedet?
>
> Jeg har kun kendskab til Drontal som tablet - findes der evt. noget som
> katte måske ligefrem kan lide at indtage?

Vi har brugt Milbemax et par gange til vores "havekat", der er meget dygtig
til at fange mus - og spise dem.
Disse piller har den fordel, at de er meget små, at katte over 5 kg. kun
skal have én pille, og at de tager alle slags orm.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Iben Holst

Dato : 04-10-05 08:33

> [...]
> Disse piller har den fordel, at de er meget små, at katte over 5 kg. kun
> skal have én pille, og at de tager alle slags orm.

Det skal jeg da prøve at nævne for min dyrlæge - det må han kunne fortælle
mere om.
Det vil være rigtig godt kun at skulle have 1 pille i katten hvad enten den
skal sluges
helt eller kan mases ud i maden. Som det er nu når han skal have Drontal er
det 1 1/2
jeg skal have mast ud i maden og det er lige knap han vil æde det. Når der
kun er 1/2 pille
i en hel dåse makrel. Derfor håbede jeg på at der fandtes alternativer...

Iben

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 04-10-05 09:36

Hej
Jeg bruger også Milbemax, men det er nu mest killingerne.
Når jeg så giver den, gemmes den i en lille klat Gimpet Pasta, af en
eller anden slags, og bliver spist af hånden.
Samme fremgangsmåde til mine fertile hunner der er på P-piller.
Den KÆMPE mæssige Drontal har jeg givet med en tabletindgiver og
derefter et skvæt vand, så den glider ned. Jeg kan forestille mig den
smager grimt, da jeg også har prøvet at mase den i foderet, med
resultatet af en skål total ødelagt mad, der ikke vil spises. Så er man
lige vidt.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Iben Holst

Dato : 04-10-05 10:56

> Jeg kan forestille mig den
> smager grimt, da jeg også har prøvet at mase den i foderet, med
> resultatet af en skål total ødelagt mad, der ikke vil spises. Så er man
> lige vidt.

Det har jeg nemlig prøvet alt for mange gange og har fundet ud
af at han skal have 1 hel dåse makrel for hver 1/2 tablet for at
det kan lade sig gøre med en rimelig indtagelse, men selvom han
har en god appetit kan han altså ikke æde 3 dåser makrel på en
dag - eller også gider ikke han SÅ meget makrel *G* - og hvis
ikke han får hele portionen af Drontal rimeligt hurtigt virker det
jo ikke optimalt.

At bruge et tabletgiver er slet ikke noget jeg kan komme ind på;
ind til han var ca 3 år kunne man nogenlunde give ham hele eller
halve piller direkte ind, men han er blevet en kraftfuld kat og
udover han klapper kæberne så godt i at man knap kan åbne dem
kan han jo fuldstændig sønderrive os med kløerne.
Jeg bryder mig bestemt ikke om at skulle pacificere han - ikke mindst
fordi han i forvejen af natur er sky.

Iben

Fra : Anette

Dato : 05-10-05 00:01

Iben Holst wrote:
> Jeg bryder mig bestemt ikke om at skulle pacificere han - ikke mindst
> fordi han i forvejen af natur er sky.

Vores Tillie ( 4 årig tæve) er absolut heller ikke den nemmeste at lokke en
pille i, hun er lidt sky og har luret at når vi "tager hende" er det fordi
der skal ske noget væmmeligt og så er det bare med at få alle
forsvarsbarrikaderne op. På en god dag kan hun godt komme selv og blive
kælet, men ellers er det mere med at snige sig til at kæle hende når hun
ligger i vindueskarmen. Hun nyder at blive kælet - men kun en begrænset tid.

Men netop pilleindgiverdimsen er rigtig god til hende. Hun har ellers kunnet
spotte en pille på flere meter afstand og ville slet ikke være med. Mad med
pille i - nul, det rør hun ikke. Jeg har forsøgt at tvinge en pille i halsen
på hende, holde hendes mund lukket til længe efter jeg mente hun havde
sunket - Ha! - 5 sekunder senere lå pillen på gulvet og hun var sur på mig.
Ville slet ikke snakke med mig resten af den dag.
Med pilledimsen er det hurtigt overstået og hun når ikke at blive så
forskrækket at hun er sur på mig hele dagen.

/ Anette

Fra : Iben Holst

Dato : 05-10-05 17:07

> Med pilledimsen er det hurtigt overstået og hun når ikke at blive så
> forskrækket at hun er sur på mig hele dagen.

Gid det kunne være lige så let for os.
Men når kæberne er så lukkede som de er på Zeus - ja, så ville vi
skulle udøve vold på ham for at få dem åbnet så pilledimsen kunne
komme ind... *S*

At overraske ham....det han er simpelthen for hurtigt til!

Iben

Fra : Allan

Dato : 05-10-05 17:43

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme ind... *S*
>
> At overraske ham....det han er simpelthen for hurtigt til!

Og Hej
Jeg har efterhånden lært, at det kan betale sig, At træne den slags.
Ja fra de er killinger.
Nu har jeg MCO, og her kan der være problemer med kæmningen.

Men det kan kun blive nemmere, hvis de har prøvet det en masse unødige
gange.
Ja jeg ved at det ikke er svaret på dette problem.

Men når jeg kommer med kæmmekammen så lægger Kosmos sig på ryggen og
begynder at spinde.
Og det kun fordi han blev kæmmet fra da jeg fik ham. Når det gør ondt siger
han fra, Men så kan man prøve et andet sted.
Og så prøve lidt blidere igen lidt senere, For han ligger og spinder.

Det gør Rocke ikke. Men det lærer han snart.

Og Rocke får ofte tjecket tænder, For at lærer ham at åbne munden. Det går
fint.
Oplæringen sker med en masse kæl og en killing der spinder.

Så det er om at begynde tidligt, Hvis det skal værrer nemt senere

Ja Ja jeg ved at jeg er bagklog Men måske et tip til nye killingeejere.

Det virker her.

Og nej det er ikke altid nemt med katte.Jeg har Feks aldrig badet min 2 år
gamle Kosmos. Det bliver en oplevelse, Når det engang bliver nødvendigt.
Mvh Allan

Fra : Sidsel Lykke Esperse~

Dato : 06-10-05 00:01

vi fik panacur til 2 af vores katte og banminth pasta til den sidste -
og nej, de havde ikke lyst til at spise det - men så må man jo benytte
tricket med at holde deres mund lukket til de har sunket... ulempen ved
panacuren var at de skulle have en ½ tablet per 2,5 kg per dag i 3 dage
og det kan godt blive en grim omgang af små hidsige kradsemærker når
husets primadonna (4,5 kg maine coon mix) bestemt ikke kan lide
piller... ;)

Med venlig hilsen
Sidsel Lykke Espersen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Andrea

Dato : 07-10-05 19:54

> Hvilke ormekure findes der på markedet?
>
> Jeg har kun kendskab til Drontal som tablet - findes der evt. noget som
> katte måske ligefrem kan lide at indtage?
>
> Iben

Hej Iben.
Jeg har også haft problemer med "indtagelsesprocessen". For selvom
drontal er ret effektivt, så skulle det vist smage ganske forfærdeligt!
Efter mange års lidelser hørte jeg om Pillease. Det er en tyggegummiagtig
substans som man kan købe til små penge hos eks. dyrlægen... Du kan pakke
pillen ind i det og det er altså ret svært for katten at sortere pillen fra!
Men det må smage ret godt, for Bailey hun kan godt li' det selvom om der
lige er en klump i, der også skal ned...
Held og lykke...
Kristina