Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanningkvalitet af negativ eller papirbil~
Fra : Kurt Olesen

Dato : 07-06-01 21:59

Hvis man nu vil have alle gamle feriebilleder digitaliseret, hvordan gøres
dette bedst?
Købe en filmscanner af rimelig kvalitet til ca. 8000kr og scanne negativer
eller og en rimelig flatbedscanner til ca. 2000kr og scanne papirbilleder.
Hvad giver bedste resultat?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-06-01 22:06

"Kurt Olesen" <kurts@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> eller og en rimelig flatbedscanner til ca. 2000kr og scanne papirbilleder.

Køb evt. Microtek FilmScan 35 USB PC, som er en filmscanner. Som fås til
rigtige menneskepenge.

Jeg har selv gået og grublet om købet. Efter hvad jeg har hørt, skulle det
vlre en hædderlig kvalitet. Dig ikke super proof kvalitet. Men klar bedre
end en alm. scanner med dias-scan...

Kan købes her
http://www.technikdirekt.de/english/katalog/article.asp?articleID=280446

for omkring 1400 Danske kroner.

Fra : Jytte Nielsen

Dato : 07-06-01 22:25

Hej
Jeg har en Nikon Coolscan III som snart er 3år gl og den er jeg meget glad
for - jeg har mange tusinde negativer
og scanner stadig på livet løs - og brænder billederne over på CD*er
bagefter - hvis du har mange gamle fotos - så lad være med at spare de
penge - det er jo resultatet til slut der tæller.

hilsen Jytte

Fra : Poul Petersen

Dato : 08-06-01 05:52

"Kurt Olesen" <kurts@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller og en rimelig flatbedscanner til ca. 2000kr og scanne papirbilleder.

Du skriver ikke noget om hvor gamle negativerne er - ( Dias er positiver )
Hvis det er farvenegativer kan jeg ikke hjælpe dig.
Er det gamle s/hv negativer, synes jeg lige du skal kikke på min hjemmeside
http://home19.inet.tele.dk/poulm.
Her kan du se hvordan du for under kr. 100.- kan scanne dine billeder.

Mvh. Poul

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 08-06-01 11:23

Poul Petersen wrote:

> [...]
> http://home19.inet.tele.dk/poulm.
> Her kan du se hvordan du for under kr. 100.- kan scanne dine billeder.

Hej Poul

Det ser ikke så tosset ud. Selv om man har en dia/neg scanner, kan den
jo sjældent bruges til mellemformat og større, så jeg vi skrive mig
metoden bag øret.

Hvis det er 24 x 36 skal man dog nok ikke regne med at få billeder, der
kan printes i en anstændig størrelse uden at bruge interpolation,
hvilket yderligere koster kvalitet.

Til dias må metoden også uden videre kunne bruges - farvetemperaturen
kan jo rettes i scanneprogrammet eller i billedbehandlingen.

VueScan (www.hamrick.com) understøtter nu også en del flatbed scannere
(bl.a. min Agfa Snapscan USB scanner). Jeg har lige åbnet programmet for
at se, om jeg kunne indstille det til color negative, og det kan jeg. Om
det også fungerer i praksis ved jeg ikke, men på hjemmesiden kan man se,
hvilke scannere der understøttes samt downloade en demoversion. Den
laver et meget grimt gittermønstret vandmærke, men programmet fylder
ikke meget og det er ikke dærlig dyrt (40 USD tror jeg). Så man kan
sagtens se, om det er noget, man kan bruge. Vil man så registrere,
betaler man med kreditkort og får tilsendt et brugernummer. Så
forsvinder vandmærket på fremtidige scanninger - og alle fremtidige
opgraderinger er gratis.

Ellers kan de avancerede billedbehandlingsprogrammer måske konvertere
fra neg. til positiv?

Med hensyn til lyskilden: Man kan efterhånden få små billige
farvekorrigerede "lysborde" - nærmest flade plader. De vejer ikke meget
og kan næppe ødelægge scanneren. Til farvearbejde var det måske en idé
at prøve sådan et som "lyslåg"?

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : Poul Petersen

Dato : 08-06-01 13:58

"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> farvekorrigerede "lysborde" - nærmest flade plader. De vejer ikke meget
> og kan næppe ødelægge scanneren. Til farvearbejde var det måske en idé

Kan det ikke netop være " ulempen " ved scanning med lysplade o.lign. at
intensiteten er den samme og baseret på " normalt " belyste negativer /
dias. Der sker så mange ting omkring scannere, findes der scannere, der "
måler " negativets tæthed, før scanning ?
mvh. Poul Petersen.

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 08-06-01 14:15

Poul Petersen wrote:

> [...]
> dias. Der sker så mange ting omkring scannere, findes der scannere, der "
> måler " negativets tæthed, før scanning ?

Nej, den vil ikke kunne regulere intensiteten. Og jeg kan godt se det
smarte i dit system, hvor man kan regulere belysningen.

Men man kan jo regulere belysningen i scanningen. Når du scanner et
papirbillede bliver lysmængden jo heller ikke reguleret (tror jeg da),
og hvis du køber en gennemlysningsenhed (diaforsats) til din flatbed,
koster den trods alt ikke mere end nogle hundrede kroner. Jeg tror ikke,
at du får lysregulering for de penge. Det er noget scanneprogrammet
tager sig af - evt. med personlig hjælp fra indscannerens side

Og igen - dit system er en god idé, i hvertfald til skærmbrug, og for de
større formater måske også til print. Så det var ikke ment som kritik.

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : Poul Larsen

Dato : 08-06-01 14:49

Jeg syntes du skal købe en ordentlig scanner til dias og negativer der er
mange gode jeg har en middel syntes den er rimelig
HP Photosmart til usb porten men kan få som SCSI også men der er mange andre
mærker Minolta, Canon , Epson en af de rigtige gode
det kan ikke betale sig at spare på kvaliteten

--
Venlig Hilsen ( Bedst Regards)
Poul Larsen