Gø'r i haven.. ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 30-09-05 09:29

Vi har 2 søde piger (westier), men hold op hvor kan de gø ude i haven.. dog
er det kun slemt med dene som er 2 år og ældst. Vi har simpelthen prøvet jeg
ved ikke hvad for at få hende til at tie stille ude i haven, men går der
nogen forbi, hunde, mennesker osv så farer hun op og gø'r.. vi bor i et tæt
bebygget område og jeg kan forestille mig at naboerne efterhånden ikke synes
det er så sjovt mere..

Vi har både prøvet at skælde ud, hente hende ind, bruge vandpistol.. intet
virker.. det lader til at hun godt ved det når vi kommer ud for at hente
hende, for så løber hun ind og gemmer sig indtil vi selv er kommet indenfor
igen..

Vi læste engang et råd at man så i en periode ikke skulle lukke hunden ud i
haven, men lad os sige at vi ikke gør det i en periode, vil hun så ikke bare
starte forfra igen den dag hun så får lov ?

Hvad kan vi gøre ? hvad gør I andre..?

Mvh
Heidi og Michael

Fra : fam. Ager

Dato : 30-09-05 20:08

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare
> starte forfra igen den dag hun så får lov ?

i kan prøve en periode at gå med ud, med hundene i en lang line, tøjsnor
ell. lign.
bare være passive, og så sige nej, når de begynder at gø unødigt, stopper
de, roser i, giver noget godt. det gentages mange mange gange i mange
dage.....
husk at ros idet de stopper,
stopper de ikke ved nej`et, rykker i lidt i linen for at få opmærksomhed, og
igen ros med det samme, hvis de stopper med at gø, og giv noget lækkert
eller leg med dem i stedet, så de afledes. det kræver at i lægger tid og
energi i projektet og er konsekvente hver gang.
det er en langsom proces, men jeg har hørt om gode resultater med den
metode.
det at det er den store der starter festen, er fordi den er ældst, og skal
være i forreste række når der skal skældes ud, og så følger den anden trop.
terriere er generelt meget alarmerende, og det ligger i deres natur, men man
kan begrænse det.
jeg har også en terrier, en cairn, og de kan også være meget larmende. min
er også fører i flokken, og det er klart ham der bestemmer af hvad, hvem og
hvornår der skal gøes. men det er til at leve med.
jeg har kunnet nøjes med at kalde dem hen til mig, hver gang der har været
gø fest, og smidt en håndfuld, "et eller andet" ud på græsset, så de er
blevet afledt, og eller leget.

mvh. marie

Fra : Ralph

Dato : 30-09-05 22:04

> [...]
> dog
> er det kun slemt med dene som er 2 år og ældst. Vi har simpelthen prøvet

Har selv haft Cairn - 2 på samme tid - problemet er jo at hunden er klog,
den gør for at få noget ukendt/fremmed væk, OG DET VIRKER, min Shaggie gøede
og løb (inde på grunden) efter traktorer, og det virkede, de kørte væk igen.

Jeg fandt aldrig en løsning, engang løb Shaggie under hegnet og blev kørt
ned (brækket hofte/skamben) kunne ikke gå ordentligt i ugevis, men så snart
hun var på benene igen så............

Nu har jeg en (lidt) mere trofast Riesenschnauzer, hun kan ligge uden opsyn
i indkørslen ½ timer, men så snart hendes legekammerat på den anden side af
gaden gør/hyler, SÅ er hun derovre.

De ER vel bare dyr - flokdyr.

--
venligst