Fladbryst (Lang)
Fra : Nina Søgaard

Dato : 30-09-05 09:02

Hej i gruppen.

Jeg har nogle spørgsmål omkring en fladbrystet killing, som jeg håber I
kan hjælpe mig med........?

Først "lidt" forhistorie:
D.19/9 fødte Chili et dejligt kuld på 5 killinger. Den ene var dog
væsentligt mindre end de andre; vejede 74 g. hvor de andre 4 lå omkring
de 100 g.
Dog lod den til at klare sig fint og tog støt og roligt på og fulgte sin
egen vægtkurve. Om morgenen på 5. dagen fik jeg så chokket! Jeg kunne
med det samme mærke at noget var helt galt, og selv om jeg ikke har haft
en fladbrystet killing før, var jeg ikke et øjeblik i tvivl om at det
var det, det handlede om
. Da det var weekend begyndte jeg at ringe til andre opdrættere om deres
erfaringer omkring dette, men svarene var meget forskellige, lige fra
"den dør!" til "det er ikke noget problem, den overlever".
Jeg ringede til dyrlægevagten som rådede mig til at se tiden an....

Nu er "bettemis" så 11 dage, og kom igennem de første kritiske døgn.
Vægtøgningen de første par dage efter var meget dårlig og den var meget
svag. Jeg var faktisk klar til at tage til dyrlægen og give den fred.
MEN så havde den taget 10 g. på i løbet af et halvt døgn og virkede
klart bedre, så jeg gav den en chance mere.
Som det er nu, har den sneget sig op på 174 g. altså 100 g. over
fødselsvægten og er en rigtig lille fighter! Men vægtøgningen er lidt
ustabil, og jeg hjælper selvfølgelig så meget jeg kan med erstatning.
Nogle dage tager den faktisk næsten intet på, for så at tage 10-12 g. på
det næste døgns tid.

Og så spørgsmålene:
Hvad er jeres erfaringer omkring overlevelse? Nogle siger jeg skal give
den tilskud af taurin, andre siger at det ikke er dokumenteret, og
derfor ikke "nødvendigt"?
Hvordan med fremtiden som den vokser op (selvfølgelig som kælekat),
hvilke problemer kan eventuelt følge den?
Er der andre forhold jeg bør tage med i betragtningen?
Og er der andet jeg kan gøre for at hjælpe det lille pus mere på vej?
På forhånd tak

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar
www.gentlespirit.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-09-05 09:57

Nina Søgaard wrote:
> [...]
> Er der andre forhold jeg bør tage med i betragtningen?
> Og er der andet jeg kan gøre for at hjælpe det lille pus mere på vej?

Jeg har selv oplevet 1 fladbrystet killing - det blev ikke opdaget, før
den var 5-6 uger (jeg tænkte ikke på at mærke efter). Den var en fighter
af rang. Dens brystben hang fast i rygraden - ved at spise som en hest
og lege meget vildt sørgede killingen for at brystbenet løsnede sig. Hun
er stadig mindre end de andre, men hunn lever fint.
I et udstationeret kuld var der 1 killing som din - født meget
fladbrystet. Hun overlevede også pga meget pleje og hjælp.
Så længe killingen tager på og trives, synes jeg, den skal have en
chance. Hvis ikke den er *for* fladbrystet, *kan* det rette sig
efterhånden som musklerne omkring brystkassen udvikler sig og trækker
brystkassen åben.
Held og lykke med din killing
mvh Camilla

Fra : Mette Jensen

Dato : 30-09-05 13:41

Hej

Det er ikke dokumenter overhovedet. Man kender ikke hverken arvegang eller
evt. ydre omstændigheder i forbindelse med fladbrystedehed. Ser mere her:
http://catvet.homestead.com/FCK.html

> [...]
> og lege meget vildt sørgede killingen for at brystbenet løsnede sig. Hun
> er stadig mindre end de andre, men hunn lever fint.

Det lyder ikke som fladbrystedehed i mine øre... Men måske mere som en
variant at en sternum - som dog lyder meget voldsom. Var der en dyrlæge der
kiggede på det? Der står også noget om sternum i linket ovenover.

> I et udstationeret kuld var der 1 killing som din - født meget
> fladbrystet. Hun overlevede også pga meget pleje og hjælp.

Nu skriver du født flad... Når de bliver født kan man i følge Dr. Susan
Littel ikke mærke noget på dem. Kunne du det? For det ville da være ret
interessant...
Mette Jensen
www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-09-05 13:57

Mette Jensen wrote:
> [...]
> variant at en sternum - som dog lyder meget voldsom. Var der en dyrlæge der
> kiggede på det? Der står også noget om sternum i linket ovenover.

Det ville måske være en mere korrekt betegnelse - indadvendt sternum.

> Nu skriver du født flad... Når de bliver født kan man i følge Dr. Susan
> Littel ikke mærke noget på dem. Kunne du det? For det ville da være ret
> interessant...

Jeg ved bare, at de støttefodrede/tvangsfodrede denne killing, fra den
var ganske ung - nærmest nyfødt. Desværre har vi mistet kontakten siden,
så jeg kan ikke spørge ind til flere detaljer.

mvh Camilla

Fra : Mette Jensen

Dato : 30-09-05 14:46

> Det ville måske være en mere korrekt betegnelse - indadvendt sternum.

Ok

> Jeg ved bare, at de støttefodrede/tvangsfodrede denne killing, fra den
> var ganske ung - nærmest nyfødt. Desværre har vi mistet kontakten siden,
> så jeg kan ikke spørge ind til flere detaljer.

Det kan også vise sig ret tidligt, fra 4. dagen og så helt frem til de er 14
dage gamle.

Mette Jensen
www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Nina Søgaard

Dato : 30-09-05 15:43

> Ok

> Det kan også vise sig ret tidligt, fra 4. dagen og så helt frem til de er
> [...]

Hej Camilla og Mette.

Tak for jeres svar
Hvis der både er indadvendt sternum og fladbrystethed, hvordan kan man
så bedømme om det er det ene eller det andet?
Da det viste sig på 5. dagen var han utrolig flad, og sternum går
opad/indad.....
Jeg synes dog at det virker som om han har fået lidt mere plads nu, men
sternum går stadig indad og ribbenene er helt flade fra siden og ind til
sternum.

Jeg snakkede med en dyrlæge idag og spurgte, om der var en idé i at de
kiggede på ham (selv synes jeg at bettemissen klarer det okay indtil
videre efter omstændighederne, men da jeg ikke har prøvet dette før, ved
jeg jo ikke så meget om det).
Dyrlægen sagde at de alligevel ikke kunne gøre fra eller til, og at det
måtte være min egen vurdering af hvordan han trivedes, som var det
bedste pejlemærke.
Selv tror jeg at han har rimelige chancer for at overleve, da han følger
den motoriske og fysiske udvikling fint, kravler ivrigt rundt som de
andre og kan skrige umådelig højt .
På den anden side er han jo væsentligt mindre end de andre og har
vægtmæssigt sværere ved at følge med. Kan han mon "vokse sig til mere
plads" omkring brystet?

Fra : Mette Jensen

Dato : 30-09-05 20:54

> Hvis der både er indadvendt sternum og fladbrystethed, hvordan kan man
> så bedømme om det er det ene eller det andet?

Jeg vil gætte på at din killing er flad - jeg tror ikke der kommer så mange
(på MCO) sternum og det lyder som om han er flad når du fortæller hvordan
han ser ud.

> Da det viste sig på 5. dagen var han utrolig flad, og sternum går
> opad/indad.....

Ja, men det kan også godt gå op ad ved fladbrystethed - i svære tilfælde.

> På den anden side er han jo væsentligt mindre end de andre og har
> vægtmæssigt sværere ved at følge med. Kan han mon "vokse sig til mere
> plads" omkring brystet?

Hvis han tager på og er frisk så giv ham chancen. Det retter sig nærmeste
lige så hurtigt som det kommer, altså når han begynder at rette sig går det
hurtigt frem ad. Ved 12 ugeres alderen har der været meget lidt eller
ingenting at mærke på de tilfælde jeg har "mærket på".

Mette Jensen
www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Nina Søgaard

Dato : 30-09-05 23:21

> [...]
> hurtigt frem ad. Ved 12 ugeres alderen har der været meget lidt eller
> ingenting at mærke på de tilfælde jeg har \'mærket på\'.

Hej igen

Tusind tak for jeres engagement og svar, det har givet mig en del mere
ro i sjælen! Braveheart (som han selvfølgelig skal hedde ) lader til
at klare det rimelig godt, og jeg synes faktisk at det føles som om,
hans fladbrystethed ikke er helt så udtalt mere som i starten!
Jeg må sige at det har været et nervepirrende forløb, men jeg er også
utrolig glad for den viden jeg indtil nu har fået. Og heldigvis ser det
hele lidt lysere ud nu *s*.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-10-05 14:23

"> På den anden side er han jo væsentligt mindre end de andre og har
> vægtmæssigt sværere ved at følge med. Kan han mon "vokse sig til mere
> plads" omkring brystet?

Han er mindre fordi han ikke kan klare de store måltider.
Og ja, han vokser sig mere plads til lungerne. Fra han begynder at gå, går
det rigtig hurtigt. I løbet af 2-3 uger efter de render rundt, kan man ikke
mærke det længere.

Fra : OLund

Dato : 30-09-05 16:48

Mette Jensen skrev:

> Det er ikke dokumenter overhovedet. Man kender ikke hverken arvegang eller
> evt. ydre omstændigheder i forbindelse med fladbrystedehed. Ser mere her:
> http://catvet.homestead.com/FCK.html

Hej.
En Googlesøgning på flat chested kitten giver over 39000 hits på dansk,
tysk, engelsk, norsk og svensk. Så helt udokumenteret er sygdommen da
ikke. :)

En af de bedre teorier går på, at killingemoderens mælk mangler visse
mineraler. Et bestemt mineral, jeg husker desværre ikke lige navnet,
regulerer funktionen af brystkassens muskulatur, og mangel på mineralet
udløser krampe. Den type fladt bryst, der er en følge heraf, udvikles så
hurtigt at man næsten kan se killingens brystkasse klappe sammen. Det må
være smertfuldt og yderst ubehageligt når det sker. Mærkværdigvis kan
der være raske og syge killinger i samme kuld, så noget kunne tyde på at
ikke alle killinger arver genet, der giver fejl i mineralhusholdningen.

Det kan tilsyneladende godt lade sig gøre at undgå fladt bryst som følge
af mineralmangel. Løsningen er såmænd ganske simpel: Giv den gravide
hunkat en ml. elektrolyt daglig nogle dage før og efter fødslen. Og giv
de nyfødte killinger en ml. daglig indtil de er en halv snes dage gamle.
Det samme stof, som anvendes til vore egne børn, og i den samme
opløsning, lige efter brugsanvisningen.

Ubehandlet går fladbrystethed væk af sig selv med tiden, medmindre
killingen er meget hårdt angrebet. I så fald kan killingen dø, eller der
opstår varige skader på knoglestrukturen, f.eks. en deform rygrad. Man
må formde, at når killingen begynder at spise selv, får den den de
mineraler, den har brug for, og kramperne løsnes. Det kunne derfor være
en hjælp for killingen at give elektrolyt i samme øjeblik fladt bryst er
konstateret, i håb om at krampen så løsnes tidligere.

Så vidt mig bekendt, er der ingen videnskabelig baggrund for
ovenstående. Men Elektrolytkuren er afprøvet uden skadelige
bivirkninger, og den er kan vise sig at være virksom i rigtig mange
tilfælde.

Det kunne være interessant at høre andres erfaringer.

Venlig hilsen
Ole
Lundborg DK

Fra : Mette Jensen

Dato : 30-09-05 20:44

Hej Ole
> En Googlesøgning på flat chested kitten giver over 39000 hits på dansk,
> tysk, engelsk, norsk og svensk. Så helt udokumenteret er sygdommen da
> ikke. :)

Jeg siger ikke at fladbrystethed ikke er dokumenteret, men årsagen er ikke
kendt. Jeg har været til FD-opdrætter seminar i foråret hvor både Dr. Susan
Littel og Dr. Tim Gruffydd-Jones havde noget om fladbrystethed med. Tim har
beskæftiget sig meget med fladbrystethed på burmeseren men ingen af dem
havde ikke nogen forklaring på fænomenet.

> Så vidt mig bekendt, er der ingen videnskabelig baggrund for ovenstående.
> Men Elektrolytkuren er afprøvet uden skadelige bivirkninger, og den er kan
> vise sig at være virksom i rigtig mange tilfælde.

Præcis - intet af det er videnskabeligt bevist. Der findes et hav af
forskellige forklainger - både på dansk og andre sprog - men ingen af dem er
som du selv siger dokumenteret.
Mette Jensen
www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-10-05 14:20

> [...]
> Er der andre forhold jeg bør tage med i betragtningen?
> Og er der andet jeg kan gøre for at hjælpe det lille pus mere på vej?

De første fem uger er kritiske, men herefter skulle der ikke være problemer.
Jeg har to der er overlevet og klarer sig i bedste velgående.
Problemet er jo at de ikke kan spise nok, for da kan de ikke få luft. Så de
har brug for mange små måltider med KMR mælk (kun KMR, da det er det med
mest nærring). Og de skal op og gå så hurtigt som muligt. Jeg tog mine ud af
kassen hver dag og motionerede dem.
De her to artikler hjalp mig meget.
http://www.catvet.homestead.com/FCK.html
http://www.craigmcfeely.force9.co.uk/Rameses/fck.html

Held og lykke med den bette
Hilsen Nina

Fra : Nina Søgaard

Dato : 02-10-05 17:51

> [...]
> mest nærring). Og de skal op og gå så hurtigt som muligt. Jeg tog mine ud

Hej Nina

Tusind tak for dit svar og dine links, især det sidste link var til
rigtig stor gavn!
Noget tyder på at min bettemis har en af de slemmere tilfælde af fck -
han har bestemt også det indadvendte sternum.
Til gengæld følger han den fysiske udvikling flot, på højde med de fire
andre killinger. Vægtmæssigt er han dog lanft bagude, men lader til at
følge sin egen kurve.
Men øv, jeg havde håbet at man havde kunnet sige at han ville overleve
med sikkerhed på nuværende tidspunkt, men jeg kan da godt se, at vi er
nødt til at vente og se tiden an........
Til gengæld føler jeg mig meget bedre rustet vidensmæssigt!
Tak for hjælpen til alle, jeg vil skrive en gang imellem og fortælle
lidt om hvordan han klarer den.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-10-05 19:23

> Tusind tak for dit svar og dine links, især det sidste link var til
> rigtig stor gavn!
Ja, det er en rigtig god side. Den er værd at formidle.

> Noget tyder på at min bettemis har en af de slemmere tilfælde af fck -
> han har bestemt også det indadvendte sternum.
Havde min den ene også. I siderne bag forbenene var den helt spids og foran
på brystet gik den indad.
Jeg lavede "foranstaltninger" i kassen af lagner, som den kunne kravle op og
hænge på, men samtidig ikke føle et brystet blev trykket sammen. Det lurede
den hurtigt og udnyttede.
Når jeg kunne se at den døjede med vejrtrækningen, fordi den havde spist for
meget holdt jeg den i stræk som man gør på udstillinger. Altså støttede
forben og holdt bagkroppen, men lod mavsen hænge Den nød meget at hænge
sådan og faldt helt til ro. Vi kunne godt sidde sådan i 20-30 minutter.

> Til gengæld følger han den fysiske udvikling flot, på højde med de fire
> andre killinger. Vægtmæssigt er han dog lanft bagude, men lader til at
> følge sin egen kurve.
Det kommer den efter. Det er nærringen der giver problemerne. KMR og mange
små måltider er det vigtigste.

> Men øv, jeg havde håbet at man havde kunnet sige at han ville overleve
> med sikkerhed på nuværende tidspunkt, men jeg kan da godt se, at vi er
> nødt til at vente og se tiden an........
I know, 5 uger er meget ..... alt for længe og når man kæmper sammen med dem
så er det virkelig længe at være usikker.

> Til gengæld føler jeg mig meget bedre rustet vidensmæssigt!
> Tak for hjælpen til alle, jeg vil skrive en gang imellem og fortælle
> lidt om hvordan han klarer den.

Vi håber det bedste
Nina