Deling af internetforbindelse?
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 29-09-05 20:51

Min internetforbindelse til den stationære pc er nu fra en trådløs
USB-adapter, og den internetforbindelse vil jeg gerne dele med den
bærbare pc gennem et krydset RJ45-kabel. Da jeg kaldte op til en
internetudbyder via et telefonmodem fra den stationære pc, var det
aldrig været noget problem at dele internetforbindelsen med den bærbare,
men nu hvor jeg henter internetdata via et trådløst netkort ind til den
stationære, er det blevet et problem at dele internetforbindelsen med
den bærbare.

Er der noget jeg skal være opmærksom på at ændre i hhv. LAN (USB
WLAN-kort) og LAN (100MB netkort), for at jeg atter kan få deling af
internet til at fungere igen?

Jeg bruger Win2000 på begge pc'er.

/michael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-05 20:41

"Michael C. Nielsen" wrote:

> Min internetforbindelse til den stationære pc er nu fra en trådløs
> USB-adapter,

Trådløs forbindelse hvortil?

> og den internetforbindelse vil jeg gerne dele med den
> bærbare pc gennem et krydset RJ45-kabel.

Må man spørge hvorfor? For det lyder da som en lidt
usædvanlig konfiguration. Hvorfor ikke bare bruge et
trådløst netkort i hver maskine? (Ikke at det prøver
er umuligt, det burde selvfølgelig kunne lade sig
gøre).

> [...]
> men nu hvor jeg henter internetdata via et trådløst netkort ind til den
> stationære, er det blevet et problem at dele internetforbindelsen med

Kan det tænkes, at du er gået fra at have en offentlig
IP adresse til at have en RFC1918 adresse i et segment
som koliderer med det du har valgt til lokalnettet?

> Er der noget jeg skal være opmærksom på at ændre i hhv. LAN (USB
> WLAN-kort) og LAN (100MB netkort), for at jeg atter kan få deling af
> internet til at fungere igen?
>
> Jeg bruger Win2000 på begge pc'er.

Jeg kender desværre ikke noget til det OS, så jeg kan
ikke fortælle hvordan det konfigureres.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 03-10-05 16:21

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i

> Trådløs forbindelse hvortil?

Et sted i nærheden

> [...]
> trådløst netkort i hver maskine? (Ikke at det prøver
> er umuligt, det burde selvfølgelig kunne lade sig

Den trådløse netforbindelse får jeg udefra med et trådløst netkort i
vinduet. Længere ind i lejligheden hvor den bærbare er placeret, dækker
det trådløse netværk ikke.

> Kan det tænkes, at du er gået fra at have en offentlig
> IP adresse til at have en RFC1918 adresse i et segment
> som koliderer med det du har valgt til lokalnettet?

Muligvis. Jeg forstår ikke meget af det.

Den trådløse router har en DHCP-server som tildeler brugerne på
routeren/switchen ip-adresser i intervallet 192.168.0.100 -
192.168.0.199. Når jeg går ind på www.myip.dk får jeg ikke ip-adressen
192.168.0.101 som routerens DHCP-server har tildelt
mig, men derimod 62.61.XXX.XXX som er den adresse internetudbyderen har
tildelt.

Da deling af internetforbindelsen fungerede, var jeg koblet direkte på
en ISP via ISDN-dial-up.

/michael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-10-05 06:09

"Michael C. Nielsen" wrote:

> Den trådløse router har en DHCP-server som tildeler brugerne på
> routeren/switchen ip-adresser i intervallet 192.168.0.100 -
> 192.168.0.199.

Hvilke IP adresser bruger du så på det interne net?

Fra : Netjunkie

Dato : 05-10-05 00:15

>Den trådløse netforbindelse får jeg udefra med et trådløst netkort i
>vinduet.

Kanon
Er det en sniffet linie eller er I en gruppe der deler