hvad mener i
Fra : tina hedeman

Dato : 29-09-05 12:56

Hej med jer

jeg underviser i agility og har et begynder hold.En af dem jeg underviser
har en schnauzer som han tog i skæget og løftede den så den stod på bagben
og stirrede den ind i øjnene.
Der var mange andre ting han gjorde hunden og råbte nej hele tiden osv.
De andre på holdet synes det var synd for hunden inc. mog selv.
Så jeg sagde til ham at sådan noget vil vi ikke se på her i klubben. Han
sagde han havde en magtkamp med hunden nu og den skulle sættes på plads,
hvor jeg sagde der var andre måder at gøre det på.
Den går meget og snuser i joden fordi den får sit foder på græsset hjemme og
hvor de nu er. Det er ok men på banen går den og snuser hele tiden, hvor jeg
mener den "skred" på ham eller lavede overspringshandlinger. Jeg sagde så at
på banen kan hunden godt lære at der skal arbejdes og ikke snuses og tisses
på banen, det handler om at være spændende nok for sin hund.
Vi snakkede så om hvordan han havde hund, og hans tæve kommer alle steder i
seng og sofa, hvor jeg mener den skal være på gulvet.
Jeg sagde også jeg ikke skal sige hvordan man skal holde hund men at det er
vigtigt at have et lederskab for hunden så vil der heller ikke være de ting
de slås med som de gjode på banen.
Hvad stiller man op med sådan en type som bedst ved hvordan man opdrager
hund og ikke vil høre efter en både det her og når han bliver undervist.
hilsen tina

Fra : Helle Jensen

Dato : 29-09-05 13:15

> Hvad stiller man op med sådan en type som bedst ved hvordan man opdrager
> hund og ikke vil høre efter en både det her og når han bliver undervist.
> hilsen tina

Kort og godt: Lader ham passe sig selv! Hvis han ikke følger reglerne for
god opførsel over for hunden, ryger han ud af klubben.

I øvrigt mener jeg, at sådan en hund og fører, bør sendes tilbage/over på et
lydighedshold. Der kommer ikke god agility ud af en hund, hvis den ikke på
forhånd har lært at føreren er spændende, og har lyst til at samarbejde.

Mvh. Helle

Fra : Nette Stormlund

Dato : 29-09-05 14:54

Kedelig type - og med den opførsel tyder meget på, at det ikke er et
spørgsmål om en midlertidig magtkamp.

Hvis det kommer til at fylde for meget, synes jeg han skal sættes af
holdet.

Jeg går selv til lydighed, med ene søde mennesker - heldigvis, men hvis der
var sådan en på holdet, ville jeg føle mig noget beklemt og utilpas ved
det. Jeg ville nok heller ikke kunne holde kæft.

Hvor kommer det fra med at løfte dem i skægget ?

Da vi skulle have hund nr. 2 var vi på en kennel hvor de også gjorde det -
og anbefalede det rask væk. For mig at se var det en løsning udsprunget af,
at de ikke gad bruge den fornødne tid på deres hunde. Jeg skulle under
ingen omstændigheder købe hvalp der ( de slog også hundene ).

Kedelig type - og lad ham ikke ødelægge dit hold.

M.v.h.
Nette

Fra : Anette

Dato : 29-09-05 15:16

Nette Stormlund wrote:
> Hvor kommer det fra med at løfte dem i skægget ?

Det lyder lidt som en grim misforståelse af en almindelig adfærdsbehandling.

Vi lærte at tage ved - ikke løfte,- Philana i halsbånd og halsskind, holde
hendes hovede fast, stirre hende i øjnene med opspilede øjne og knurre ad
hende, når hun havde sine "jeg går helt vildt bersærk, ræser rundt i små
cirkler, bider og gør meget højt"-ture.
Det er en meget rå dominanshandling, som kun virker når den bruges sjældent
og man bliver ved indtil hunden overgiver 100%. Ikke bare slikker sig om
munden eller kigger væk, men bliver helt slap i kroppen og får et roligere
åndedræt. Man "følger hunden" - løfter den ikke.

Løfte hunden i skægget er da synd.

/ Anette

Fra : tina hedeman

Dato : 29-09-05 14:32

hej helle

tak for dit svar og jeg trængte til at høre nogens mening om det, jeg hader
det der skete. jeg vil gerne være en peoplepleaser og ikke skælde nogen ud,
og jeg ved det ikke altid kan være sådan.
hilsen tina

Fra : Leyna

Dato : 29-09-05 14:51

On Thu, 29 Sep 2005 13:56:03 +0200, "tina hedeman" <th@daf-grenaa.dk>
wrote:

>Så jeg sagde til ham at sådan noget vil vi ikke se på her i klubben. Han
>sagde han havde en magtkamp med hunden nu og den skulle sættes på plads,
>hvor jeg sagde der var andre måder at gøre det på.

Måske skulle han gå til lydighed i stedet...

>Vi snakkede så om hvordan han havde hund, og hans tæve kommer alle steder i
>seng og sofa, hvor jeg mener den skal være på gulvet.

Folks grænser er forskellige, og hvis han mener det er ok at have
hunde i møblerne, så kan jeg ikke se hvad det vedkommer andre.
Mine egne hunde må skam osse være allevegen (undtagen på bordene!
*G*), men er vi ude, så forstår de godt at de skal blive på gulvet.
Det ser jeg altså ikke noget problem i.

>Jeg sagde også jeg ikke skal sige hvordan man skal holde hund men at det er
>vigtigt at have et lederskab for hunden så vil der heller ikke være de ting
>de slås med som de gjode på banen.

Nu er der flere måde at have hund på, og jeg tror ikke at der er nogen
der har fundet en mirakelkur der virker på alle hunde. Når man
begynder at diktere hvordan man skal holde hund (og sådan kan det nemt
misforståes, ved irettesættelse), så bliver begge parter lige stejle
og man komemr ingen vegne.

>Hvad stiller man op med sådan en type som bedst ved hvordan man opdrager
>hund og ikke vil høre efter en både det her og når han bliver undervist.

Først og fremmest kigger man nok på sig selv og vurderer om man mon
selv er en "jeg-ved-bedst"- type, og kan man sige sig fri for det, så
kan man gå videre derfra.

Til den reelle situation, hvor han løfter hunden i skægget, vil jeg
sige at det er fint at det bliver påtalt, og jeg mener at du er i din
fulde ret til at sige fra overfor sådan en opførsel. Henvis til
lydighed i stedet, og kan han ikke indrette sig under de regler du
sætter, så må han jo forlade holdet. Det skulle gerne være sjovt for
både hunde og ejere at træne, og det er det næppe når der er tvang
indblandet.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 29-09-05 20:03

> En af dem jeg underviser har en schnauzer som han tog i skæget og løftede
> den så den stod på bagben og stirrede den ind i øjnene.

Jeg løftede også Sally i skægget/kindposerne den anden dag, da hun tævede
katten, og det har en effektiv og forholdsvis blid måde at sætte sig
igennem. En rottweiler kan jo få selvstændige ideer om hierarkiets
indretning. Hunden mister jordforbindelsen med forbenene samtidig med at den
får de onde øjne.

Klip

> Hvad stiller man op med sådan en type som bedst ved hvordan man opdrager
> hund og ikke vil høre efter en både det her og når han bliver undervist.

Først og fremmest mener jeg, at du bør spørge ham, hvad han laver i klubben,
hvis han alligevel kan alle svarene selv. Dernæst bør du nok træde i
karakter som autoriteten - din klub, dine regler! Det er ikke sikkert at det
virker, men det er sådan, jeg gør, når jeg måder frivillige elever, der ikke
vil lytte.

/K

Fra : JBH

Dato : 29-09-05 21:19

"tina hedeman" <th@daf-grenaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad stiller man op med sådan en type som bedst ved hvordan man opdrager
> hund og ikke vil høre efter en både det her og når han bliver undervist.

Måske han skulle overveje den her

http://gossip.tv2.dk/article.php/2809398.html

Nu kender jeg ikke så meget til agility træning, men en ting som virker på
et lydighedshold, hvor en hf. ikke kan få sin hund til at gå ordentligt, er
at få lov at gå med hunden, og i løbet af 10 sekunder, vise at det i alt
fald ikke er hunden som der er noget galt med, da den både går pænt og er
opmærksom....(Fejlen må ligge i den anden ende af linen.;-

mvh
JBH
(træner)

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 30-09-05 05:06

> (Fejlen må ligge i den anden ende af linen.;-

Det er jo næsten altid tilfældet, ak.

/K

Fra : Per, Odense

Dato : 29-09-05 22:25

I meddelelse: 433bd649$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
skrev tina hedeman bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> plads, hvor jeg sagde der var andre måder at gøre det på.
> Den går meget og snuser i joden fordi den får sit foder på græsset

Snuseri kan også være et dæmpende signal fra en usikker hund der er nervøs
for hvad der nu kommer fra føreren.

> [...]
> det er vigtigt at have et lederskab for hunden så vil der heller ikke
> være de ting de slås med som de gjode på banen.

Man behøver vel ikke være et dumt svin for at være leder. Man kan også være
god til at finde på sjove lege og vide hvor der er god mad. Hunden kan
sagtens sove i sengen uden der bliver vrøvl med det mange kalder lederskab.

> Hvad stiller man op med sådan en type som bedst ved hvordan man
> opdrager hund og ikke vil høre efter en både det her og når han
> bliver undervist. hilsen tina

Hvis han ikke mener han kan lære noget er der ikke nogen grund til at han er
på holdet. Hvis han så oven i købet ødelægger det for de andre må han ud.

--
MVH Per, Odense
Fotoalbum: http://herholdt.info/

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-05 01:18

"tina hedeman" <th@daf-grenaa.dk> skrev i en meddelelse

> Vi snakkede så om hvordan han havde hund, og hans tæve kommer alle steder
> i seng og sofa, hvor jeg mener den skal være på gulvet.

I naturen sover alle dyrene (ulvene) sammen i en klump. Det gør man i en
flok. For at hunden skal betragte ejeren som leder er den første
forudsætning at den betragter ejer + hund som en flok. For at hunden skal
betragte forholdet som en flok skal man søge at være så meget sammen med sin
hund som muligt. Så at hunden sover i sengen fremmer flokfølelsen, som er en
forudsætning for at der kan være tale om lederskab.

At det ødelægger lederskabet at hunden sover i sengen er efter min mening en
skrøne.

Men hvis man direkte har problemer med lederskabet kan det jo være en god
ide at sætte nogle grænser.

Mvh
Søren

Fra : tina hedeman

Dato : 30-09-05 07:31

hej igen

ja jeg ville så prøve at løbe med hans hund og det gik faktisk godt den var
rimlig opmærksom på mig selvom den jo ikke "kender" mig på den måde, det
synes jeg var lidt fedt, for det viser jo også ejeren han skal være mere
intersant for hunden.
hilsen tina

Fra : Bodil

Dato : 30-09-05 10:04

> [...]
> var rimlig opmærksom på mig selvom den jo ikke "kender" mig på den måde,
> det synes jeg var lidt fedt, for det viser jo også ejeren han skal være

Hej Tina

Jeg er bange for at du glemmer den vigtigste ting ved at være træner, Du er
der for at hjælpe folk med deres hunde, ikke for at tilfredsstille dit eget
ego!!

Hvorfor gå med en andes hund? hvad vil du vise med det? for mig at se er det
kun for at bevise at du er bedre end din elev.

Du skal hjælpe dine elever ikke gøre dem til grin på din egen bekostning,
hvis du mener at eleven griber tingende forkert an så sig det til ham/hende
i enerum ikke foran alle andre.

Bodil

Fra : Winther

Dato : 30-09-05 13:32

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse > Du skal hjælpe dine
elever ikke gøre dem til grin på din egen bekostning,
> hvis du mener at eleven griber tingende forkert an så sig det til
ham/hende
> i enerum ikke foran alle andre.

Ja en fremmed behøver ikke mange julegaver for at få mere opmærksomhed end
en ejer, der har dårlig kontakt.

En anden ting er, at hverken hunden eller ejeren får noget positivt ud af
agility hvis kontakt og lydighed mangler

Fra : JBH

Dato : 30-09-05 16:42

> [...]
>
> Du skal hjælpe dine elever ikke gøre dem til grin på din egen bekostning,
> hvis du mener at eleven griber tingende forkert an så sig det til

Prøv lige at læse Tina's oprindelige indlæg, hvor det fremgår at
hundeføreren er en "bedrevidende" type, som selv ved bedst.
Det er sgu da humor at kunne vise sådan en person at han altså ikke er
verdens bedste hundefører og at det kunne være han skulle lytte lidt til
andre (og træneren især)
Sælfølgelig skal man som træner kende sine elever og vide hvor langt man kan
gå, uden at folk bliver stødt eller føler sig til grin, men jeg havde nok
valgt samme metode overfor lige nøjagtig sådan en person, da han virker til
at være lidt udenfor pædagogisk rækkevidde.

mvh
JBH

Fra : pwh

Dato : 30-09-05 08:52

> [...]
> lederskab.
>
> At det ødelægger lederskabet at hunden sover i sengen er efter min

Det tror jeg også, mine hunde klistre sig da meget op af mig og ligger i alle
de møbler senge der kan ligges i her i huset.
Og jeg har bestemt ingen problemer med lederskabet, men føler da helt klart
at vi mere fungerer som en flok som du også skriver.

> Men hvis man direkte har problemer med lederskabet kan det jo være en
> god ide at sætte nogle grænser.

Alle hunde skal jo have grænser, nogle af grænserne skylder man vel samfundet,
og andre grænser vil jo værer helt individuelt for hvad man mener ens hund må.

/Jens

Fra : tina hedeman

Dato : 01-10-05 06:51

hej bodil

jeg vil lige sige at ejeren selv bad mig at prøve at løbe med hunden, og det
han har svært ved er at bruge sit kropssprog og dem jeg underviser synes
selv det er rart at jeg kan vise dem, hvordan det er de skal gøre det. Jeg
gør det ikke for at vise dem hvem der er bedst. Jeg kan da også lave fejl,
vi er kun mennesker og vi har alle været begyndere.
Hilsen tina

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-10-05 00:02

"tina hedeman" <th@daf-grenaa.dk> wrote in message
> [...]
> sagde han havde en magtkamp med hunden nu og den skulle sættes på plads,
> hvor jeg sagde der var andre måder at gøre det på.

Jeg må sige at jeg har og bruger stadig den med at tage i kinden på hunden
og stirre den i øjnene indtil den sætter sig, især hvis der er løbske tæver
mest for at vise at nu er det sgu alvorlig, og han har ikke taget skade, og
det med ar råbe "nej" ja det bruger jeg også nej kommandoen er meget
vigtig for mig for med den kan jeg styre min hund næsten 100%, idet jeg
siger eller hvis det er meget alvorlig råber NEJ så stopper han op og venter
på mig eller kommer tilbage hvis han går løs.

> [...]
> sagde så at på banen kan hunden godt lære at der skal arbejdes og ikke
> snuses og tisses på banen, det handler om at være spændende nok for sin

Har du selv en hanhund ?? og har du oplevet hvad en løbsk tæve kan gøre ved
en sådan ?? jeg har
Men ellers er jeg enig en hund kan sagtens lærer at inorer andre hunde osv.
når de arbejder oplever det tit selv på kæderondering F.eks to hanhunde der
nomalt ikke kan samme kan fint ronderer på samme bane nu arbejder de jo så
er der ikke tid til at slås, men at gå blandt en løbsk tæve så kobler de
fuldstændigt fra.

> Vi snakkede så om hvordan han havde hund, og hans tæve kommer alle steder
> i seng og sofa, hvor jeg mener den skal være på gulvet.´

Din mening, min hund kommer da også i sofaen og sengen og hygger det giver
et godt og trygt forhold. Dog skal man være opmærksom på ar dyret ikke får
nøkker og straks slå ned på det hvis det sker, jeg bruger selv det med
karentæne i nogle dage det plejer at virke men der svinger jo fra hund til
hund nu er min ikke særlig dominant.

> Hvad stiller man op med sådan en type som bedst ved hvordan man opdrager
> hund og ikke vil høre efter en både det her og når han bliver undervist.

Nu er jeg selv inst. i PH og med den type du nævner har jeg best erfaring
med at ligge dem lidt ud på sidelinien og lade dem køre deres egent show i
en tid, men jeg ville aldrig gå ind og vise dem med deres egen hund hvordan,
da jeg helst ikke vil "udstille" mine kursister, og tro mig jeg har prøvet
at fra en demens 70 årig med en ivrig schæferhan til en 16årig der er
rimelig tungt opfattene og halvdøv med en retriver, så jeg har haft nogle
udfordringere.
En sidste ting, nu skriver du han er bedrevidne pas nu på du ikke selv
bliver det, selv som inst. er man ikke udover at lærer. (selv om man ved det
meste)
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert