ekstra switch
Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-09-05 10:56

Hejsa,

Jeg har brug for at sætte et par ekstra maskiner på mit lille netværk.

Jeg har en Linksys router med indbygget 4-ports switch (og trådløs). Jeg
bruger alle fire porte men har nu brug for nogle flere.

Kan jeg bruge f.eks. de tre porte til de første tre maskiner og så sætte en
ekstra 4-ports switch på den fjerde? Og sætte fire maskiner til den?

ras

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 29-09-05 11:13

On Thu, 29 Sep 2005 11:55:33 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan jeg bruge f.eks. de tre porte til de første tre maskiner og så sætte en
>ekstra 4-ports switch på den fjerde? Og sætte fire maskiner til den?

Ja, det burde der ikke være nogen problemer i.

Jeg har selv sådan en opstilling kørende: Linksys BEFSR41 + en lille 4-ports
switch fra ALDI til 100 kr. Det fungerer fint.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-09-05 11:20

rasmus carlsen wrote:
> Kan jeg bruge f.eks. de tre porte til de første tre maskiner og så
> sætte en ekstra 4-ports switch på den fjerde? Og sætte fire maskiner
> til den?

Ja - og flere, hvis du skulle få brug for det - ingen problemer før omkring
250 (kan ikke lige huske det nøjagtige tal).

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-09-05 11:32

- tak for det begge to. Jeg fiser i Aldi eller tilsvarende og finder en
lille billig sag og kan så få de ekstre linjer, jeg har brug for. Det er sgu
så bøvlet at skulle ned på knæ under skrivebordet og bytte kabler hver gang
man skal tjekke en eller andens computer eller rode lidt med en
linux-server.

ras

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-05 20:54

Jan Vestergaard wrote:

> Ja - og flere, hvis du skulle få brug for det

Man skal bare huske, at forbindelsen mellem switchene kan blive
en flaskehals. Desuden skal man huske, at billige switche typisk
ikke kan håndtere løkker i netværket. (Men så længe man ikke har
mere end to switches kommer man nok ikke til at lave en løkke).

> - ingen problemer før omkring
> 250 (kan ikke lige huske det nøjagtige tal).

Mener du størrelsen af et klasse C netværk? Der er 256 adrsser
hvoraf to er reserveret til hhv. netværksadresse og broadcast
adresse. Det vil sige der kan være 254 enheder på netværket
inkl. routeren, altså op til 253 computere.

Men hvis man har brug for flere kan man jo bare bruge et
klasse A netværk. 10.0.0.0/8 burde være nok til ethvert
hjemmenetværk.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-09-05 12:19

> [...]

> Kan jeg bruge f.eks. de tre porte til de første tre maskiner og så sætte en
> ekstra 4-ports switch på den fjerde? Og sætte fire maskiner til den?

Ja.

-A

Fra : Ove Lie

Dato : 29-09-05 17:27

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
en
> ekstra 4-ports switch på den fjerde? Og sætte fire maskiner til den?

Nei du får bare 3 på den, da en port går til routeren din.

-Ove

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-10-05 15:47

"Ove Lie" <Ove.Ed.Lie@c2i.net> skrev

> en

> Nei du får bare 3 på den, da en port går til routeren din.

Det er ikke rigtigt.

En switch er transparant og routeren kan arbejde med 128 eller 253
ipadresser.

Claus

Fra : Mads Bahrt

Dato : 01-10-05 15:48

Claus Tersgov wrote:
> "Ove Lie" <Ove.Ed.Lie@c2i.net> skrev

> Det er ikke rigtigt.
>
> En switch er transparant og routeren kan arbejde med 128 eller 253
> ipadresser.
Hvad er det du mener ikke er rigtigt? - Ove har da ret når han siger at
ved tilkobling af en 4-ports switch til en router har man kun tre porte
til tilkobling af hosts, da den sidste port går til tilkobling til routeren.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-10-05 15:29

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev

> [...]
> ved tilkobling af en 4-ports switch til en router har man kun tre porte
> til tilkobling af hosts, da den sidste port går til tilkobling til

Mon ikke, man skal lede længe efter en switch i dag, som ikke har en
uplinkport?

(i det hele taget skal man nok lede længe efter en fireports switch )

Claus

Fra : Gert Krabsen

Dato : 04-10-05 19:46

Claus Tersgov wrote:
> "Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev

> routeren.
>
> Mon ikke, man skal lede længe efter en switch i dag, som ikke har en
> uplinkport?

Tværtom
De fleste switche har vel netop _ikke_ en dedikeret uplink-port med
detekterer selv på alle porte, om de bruges til uplink, om kablet er
krydset, hvad hastigheden er o.s.v.

> (i det hele taget skal man nok lede længe efter en fireports switch )

Jeg så en i en butik i sidste uge..
Så vidt jeg hsker var den ca. 2 kroner billigere end en 8-ports

mvh

Krabsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-10-05 21:03

Claus Tersgov wrote:

> Mon ikke, man skal lede længe efter en switch i dag, som ikke har en
> uplinkport?

Det tager mig under et minut at finde den bag på mit
computerbord, som ikke har nogen uplink port.

Jeg har også en switch med en uplink port, hvilket
i øvrigt er ganske overflødigt, da den har Auto-MDI/MDI-X
på alle portene.

> (i det hele taget skal man nok lede længe efter en fireports switch )

Det kan der være noget om. Så vidt jeg ved har det
vist aldrig været nemt at finde dem med mindre end
fem porte.

Fra : Ove Lie

Dato : 08-10-05 20:31

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i melding

> "Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev

> routeren.
>
> Mon ikke, man skal lede længe efter en switch i dag, som ikke har en
> uplinkport?

Blir ikke det 5 porter?

-Ove

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-05 15:21

Den Tue, 4 Oct 2005 16:28:53 +0200 skrev Claus Tersgov:

> "Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev

> routeren.
>
> Mon ikke, man skal lede længe efter en switch i dag, som ikke har en
> uplinkport?

På de små switche plejer uplink-porten at være forbundet til en af
de andre porte, så kun en af dem kan bruges - altså så man kun kan
sætte fire kabler i en fire-ports switch, uanset om det ene kabel
skal være uplink eller ej.

Mvh
Kent

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-10-05 16:00

Kent Friis wrote:

> [...]
> de andre porte, så kun en af dem kan bruges - altså så man kun kan
> sætte fire kabler i en fire-ports switch, uanset om det ene kabel

Ja, det plejer at være normen. Men de fleste switche, du kan købe
nutildags, har autosensing på alle porte. De finder selv ud af
hastighed, uplink med/uden krydskabel o.s.v.

Noget der gør det ulige lettere at sætte netværk op

mvh
Krabsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-10-05 15:52

Claus Tersgov wrote:
> Det er ikke rigtigt.
>
> En switch er transparant og routeren kan arbejde med 128 eller 253
> ipadresser.

Snakken gik på antallet af ethernet-porte og ikke IP-adresser.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-10-05 16:39

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Kan jeg bruge f.eks. de tre porte til de første tre maskiner og så sætte en
>ekstra 4-ports switch på den fjerde? Og sætte fire maskiner til den?

Det kan du godt....

Men bemærk at du får en flaskehals i forbindelsen mellem de to switche.

Lidt afhængigt af hvordan du benytter dit netværk, er det måske smartere
at samle alle maskiner på een 16 port switch...

<mlr>