Ros
Fra : Søren LH

Dato : 27-09-05 09:51

Nu får vi så tit at vide at vi skal rose vores hunde, og jeg gør det da også
selv.

Men min erfaring er, at hvis man belønner/forstærker en færdighed alene med
ros, uddør færdigheden. Jeg mener ros kun kan bruges til at fortælle hunden
at foreløbig gør du det rigtige, og hvis du fortsætter, bliver du belønnet
til sidst.

Er det nogen sinde bevist at ros i sig selv fungerer som belønning eller
positiv forstærkning? Eller har nogen selv konstateret det?

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 11:11

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse news:43390928$0

> Er det nogen sinde bevist at ros i sig selv fungerer som belønning eller
> positiv forstærkning? Eller har nogen selv konstateret det?

Jeg er stor tilhænger af, at bruge ros som belønning. Synes tit, at
godbidder medvirker til, at hunden kun fokuserer på godbidden, i stedet for
på dens fører.

Legetøj ( bold, bidereb eller lignede ) kan jo også være en god belønning,
som jeg også vil foretrække fremfor godbidder.

Til indlæring af en øvelse plejer jeg dog, at bruge godbidder.

Med ros får man imo en bedre kontakt til hunden, under træning og de hunde
jeg har trænet, har da været pavestolte, når de får ros.

Det afhænger dog nok også lidt af hunden, hvad der virker bedst for dig.
Hvis du har god erfaring med, at bruge godbidder, så fortsæt bare med det.

Jeg elsker dog, at se en hund blive superglad for ros og man er fri for, at
fylde lommerne med godbidder, inden man går en tur.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : fam. Ager

Dato : 27-09-05 11:34

> [...]
>
> Er det nogen sinde bevist at ros i sig selv fungerer som belønning eller
> positiv forstærkning? Eller har nogen selv konstateret det?

kan kun sige at jeg er enig med buffy, til indlæring bruger jeg det også,
men slækker mere og mere på gufferne, når det er på plads, og erstatter helt
med ros.
det kommer også an på den enkelte hund, nogle er så madfikserede at de ikke
ænser meget andet end godbidden, og så er man lige vidt.
clikker kan også være en hjælp. den har jeg brugt på min genbrugstæve, med
god effekt. de bliver mere opmærksomme på nu`et, der hvor den korrekte
handling sker, det kan forsinkes med ros og godbid, så de ikke forbinder den
rigtigt udførte handling med ros/godbid sådan lige med det samme.
clikkeren er også fin når der feks. skal trænes afstandsindlæring, hvor den
erstatter godbidden.
mvh. marie

Fra : fam. Ager

Dato : 27-09-05 18:52

> [...]
> den rigtigt udførte handling med ros/godbid sådan lige med det samme.
> clikkeren er også fin når der feks. skal trænes afstandsindlæring, hvor
----------

vil også lige nævne at tonefaldet også har meget at sige, når man roser, det
har jeg ihvertfald lagt meget mærke til med min han, han bliver topmotiveret
når jeg giver den med meget lys og glad stemme. hvorimod han nærmest er
ligeglad hvis stemmen bare er neutral.
mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 04:08

> clikkeren er også fin når der feks. skal trænes afstandsindlæring, hvor
> den erstatter godbidden.

Hej Marie,

Vil du helt alvorligt sige at du kan anvende klikkeren så den virker som
forstærkning i sig selv? Er det noget du ved eller er det noget du tror?

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 28-09-05 07:41

> [...]
>
> Vil du helt alvorligt sige at du kan anvende klikkeren så den virker som
> forstærkning i sig selv? Er det noget du ved eller er det noget du tror?

ja, gravalvorligt..(-;
du skal selvfølgelig lære at bruge clikkeren rigtig, og ligeledes skal
hunden lære hvad clikkeren betyder. min erfaring er primært med emma, min
problemtæve.. hun har været meget svær at få kontakt med,pga. højt
stessneveu og dermed lære noget.
men hun har reageret meget positivt på clikkeren, været meget opmærksom og
nemmere at indlære med den. det er kun i indlæringsprocessen at clikkeren
bruges, når først hunden har lært opgaven, behøves den ikke.

hvis det skulle have din interesse at snuse til, så er "clikkerbogen for
hunde" god og nem at gå til. også en sjov måde at træne på.

ind i mellem tager jeg clikkeren om aftenen, sætter mig på en skammel i
stuen, og så er alle 3 hunde klar..jeg afventer for sjov en reaktion fra
dem, og inden længe, så afprøver de alle de ting som jeg har indlært med
clikkeren, sit, dæk, pote, rulle osv..de afprøver om det giver belønning med
de ting de nu husker at have lært, selv om jeg intet siger eller gør, selv
terrieren, som er ret ligeglad med gufferbelønning, og iøvrigt kun gider
noget når det passer ham, han kan også være med.

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 14:14

> [...]
> selv terrieren, som er ret ligeglad med gufferbelønning, og iøvrigt kun
> gider noget når det passer ham, han kan også være med.

Jo, jo, jeg kender skam godt klikkermetoden og bruger den selv til enkelte
ting, når timing skal være meget præcis. Generelt vil jeg nu hellere bruge
stemmen, jeg synes klikkermetoden gør hunden til en maskine.

Men ifølge klikkermetoden er det forkert at bruge klikkeren som forstærker i
sig selv, og jeg er overbevist om at virkningen vil fortage sig ret hurtigt,
hvis man alene bruger den på den måde.

Hvis bogen du nævner er den røde klikkerbog af Morgen Eigtved og Cecilie
Køste, har jeg den selv (p.t. udlånt, derfor kan jeg ikke lige checke
titlen). Men dens metoder er jo lidt "ekstreme" (at man ikke må sige
"nej").

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 28-09-05 14:48

> [...]
> Køste, har jeg den selv (p.t. udlånt, derfor kan jeg ikke lige checke
> titlen). Men dens metoder er jo lidt "ekstreme" (at man ikke må sige

karen pryer, hedder forfatteren til den jeg har stiftet bekendtskab med, hun
er vel også en af de førende og vel egentlig starteren af clikkermetoden
mener jeg. men hæng mig ikke op på det.

mvh. marie

Fra : Helle Jensen

Dato : 28-09-05 15:36

> [...]
> Køste, har jeg den selv (p.t. udlånt, derfor kan jeg ikke lige checke
> titlen). Men dens metoder er jo lidt "ekstreme" (at man ikke må sige

Hvorfor synes du det er ekstremt? Jeg har aldrig sagt nej eller skældt min
border collie ud (2,5 år). Hun er i dag lydighedschampion og en
velfungerende/velopdragen hund i dagligdagen. Dette tror jeg netop hun er,
fordi alt er indlært positivt. Så jeg synes absolut ikke det er en ekstrem
metode Tværtimod den eneste rigtige metode!

Helle

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 16:35

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordi alt er indlært positivt. Så jeg synes absolut ikke det er en
> ekstrem metode Tværtimod den eneste rigtige metode!

Fordi jeg tror ikke der er mange der siger som dig

Det er nogle gange lidt lettere at sige nej hvis hunden graver i bedet eller
vil løbe efter en kat.

At sige nej og skælde ud er i øvrigt forskellige ting.

Hvordan lærer man en hund ikke at løbe efter katte eller ikke grave i bedet
ved hjælp af positiv forstærkning?

Mvh
Søren

Fra : Helle Jensen

Dato : 28-09-05 20:49

> Hvordan lærer man en hund ikke at løbe efter katte eller ikke grave i
> bedet ved hjælp af positiv forstærkning?

Hver gang hun gjorde noget, som jeg syntes var uhensigtsmæssigt, så som at
grave i haven, bide i potteplanter, løbe efter katte (hvilket hun kun gjorde
en enkelt gang) osv. kaldte jeg på hende med høj lys stemme = afledning, og
så lavede vi noget sjovt i stedet for. Dette gjorde jeg fra det øjeblik, hun
kom ind i mit hjem, og det virkede hver gang, og det gør det stadigvæk. I
øvrigt er jeg også af den overbevisning at mange af de mindre heldige ting
hvalpe gør, såsom at grave og bide fortager sig af sig selv.

Gevinsten med min metode er, at jeg har en hund, der stoler 100% på mig og
altid forventer noget godt og sjovt, når vi er sammen. Det vil sige, at det
altid kan betale sig for hende at gøre, det jeg siger, for så sker der ting,
hun godt kan lide. Hun er altid klar til at arbejde og gøre, som jeg siger,
og hun gør det med den største glæde og fornøjelse. Det tror jeg ikke, jeg
havde opnået, hvis jeg havde korrigeret og rettet på hende hele tiden.

Mvh. Helle

Fra : pwh

Dato : 28-09-05 21:02

Helle Jensen wrote:

> [...]
> stemme = afledning, og så lavede vi noget sjovt i stedet for. Dette
> gjorde jeg fra det øjeblik, hun kom ind i mit hjem, og det virkede

Det kan da også lyde fornuftigt nok alt sammen,
men jeg spørger bare mig selv om du ved din metode får vist din hund
hvor der går nogle klare grænser.
Feks, ikke at gå ud på gaden før man får lov, ikke at slås, og diverse
andre livsnødvendige grænser som en hund bør have og respekterer.

> I øvrigt er jeg også af den
> overbevisning at mange af de mindre heldige ting hvalpe gør, såsom at
> grave og bide fortager sig af sig selv.

Det er jeg helt enig i, også min erfaring med mine hunde.

> [...]
> og fornøjelse. Det tror jeg ikke, jeg havde opnået, hvis jeg havde
> korrigeret og rettet på hende hele tiden.

Man bør heller ikke korrigerer og rette hele tiden, men vise vejen frem
for en lille hvalp skylder man den vel.
Om det kan lade sig gører udelukkende ved posetiv forstærkning tvivler
jeg lidt på i de fleste tilfælde, det er lykkedes for dig siger du,
så noget er der måske om det.
Men det kræver nok også mere tålmodighed end de fleste mennesker har

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 22:52

> [...]
> siger, og hun gør det med den største glæde og fornøjelse. Det tror jeg
> ikke, jeg havde opnået, hvis jeg havde korrigeret og rettet på hende hele

Du lægger det op som om alternative til aldrig at sige nej er at korrigere
og rette hele tiden. Men det er jo ikke tilfældet. Når først en hund ved
hvad den må og ikke må behøver man ikke sige nej mere. Jeg sagde da stort
set aldrig nej til min hund, den gjorde aldrig noget den ikke måtte. Og hvis
den gjorde, fordi et nyt moment kom ind, hvor den skulle vide grænsen, var
det gjort med at sige nej 2-3 gange. Og min hund var altid glad og
arbejdsvillig og "hvad skal vi nu, far?". Jeg må også sige, at hvis den
gjorde noget, hvor jeg vidste jeg ikke kunne nå den, så resignerede jeg for
ikke at svække virkningen af det nej, den jo forstår (f.ex. løbe efter
harer, og den var nået mere end X meter væk fra mig).

Hvis du tænker på træning, mener jeg man ikke skal gå hurtigere frem end at
hunden altid ved hvad den skal. Så er nej'er ikke nødvendige. Det smutter
selvfølgelig ind imellem, og der er jeg enig i at det mange gange er bedst
at ignorere, for man kan ofte ikke være 100% sikker på at hunden forstår
hvad nej'et dækker, og hvis den kobler nej'et til noget forkert, har man et
problem man skal arbejde med.

Mvh
Søren

Fra : Jørgen

Dato : 27-09-05 12:06

Søren LH skrev:
> [...]
>
> Er det nogen sinde bevist at ros i sig selv fungerer som belønning eller
> positiv forstærkning? Eller har nogen selv konstateret det?

Ros er den allerbedste beløning til en hund samt klap og kærlighed, må
ikke forvekslet med at at ikke må være bestemt. men rosen skal
selvfølgelig også væk gradvis. Rosen kan erstatte alt andet, legetøj,
klikker osv.

Jørgen O

Fra : Holm

Dato : 27-09-05 22:24

"Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej
(ja det er vel egentlig 2 indlæg jeg svarer på her)
Jeg er ikke helt enig...
Hos hunde er der ikke noget der hedder foreløbig.
Hunde er her og nu skabninger, forstået på den måde at belønning/straf kun
virker i det øjeblik hunden modtager disse.

Ja så absolut virker det. Prøv selv. Bed din hund udføre en øvelse, sig
intet...bliver din hund glad?
Prøv igen, giv den ros med stemmen, bliver den glad?
Viser en hund glæde så kan man være sikker på at noget er trængt positivt
ind, og dermed blevet forstærket, nøjagtig som man kan forstærke noget
negativt. Læs evt her:
http://www.hundelivet.dk/artikler/indlaeringspsyk.html#forstaerkning

> [...]
> ikke forvekslet med at at ikke må være bestemt. men rosen skal
> selvfølgelig også væk gradvis. Rosen kan erstatte alt andet, legetøj,

Hvorfor skal rosen væk??
Foretrækker du selv at du ikke får løn for dit arbejde, når du endelig har
fattet hvad det går ud på)?
Jeg ser alt for tit at hundeejere glemmer at rose og ikke fatter hvorfor
hunden ingenting vil. De er hurtige til at irettesætte og straffe, men ikke
til at rose.
Det er en skam.

Når man roser så belønner man hunden for at udføre noget rigtigt, og den
forstår det.
Roser man på de forkerte tidspunkter får man en hund som udfører tingene
forkert, roser man aldrig....får man bare en trist hund....(
Til sidst vil jeg blot kommentere at den allerbedste ros en hund kan få er
nøjagtig den type ros som passer til ens hund, og det er her man skal kende
sin hund, "Er det legetøj , godbidder, stemme ros, en klikker, en
løbetur...? Find ud af det, og du får en glad hund. Ros er mange ting, men
det virker.

Mange venlige hilsener
Holm

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 03:58

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hunde er her og nu skabninger, forstået på den måde at belønning/straf kun
> virker i det øjeblik hunden modtager disse.

Nej nu må du holde op, når jeg kalder på min hund, så sætter den da afsted,
selvom den først får sin belønning, når den er kommet hen til mig.
Og så kan man sige "dygtig" undervejs, så ved den at belønningen venter. Det
er der eksperter der har udtalt.

> [...]
> Viser en hund glæde så kan man være sikker på at noget er trængt positivt
> ind, og dermed blevet forstærket, nøjagtig som man kan forstærke noget

Der står da ikke noget om at sige "dygtig". Det var ikke om at forstærkning
virker at jeg var i tvivl, det var om at "sige DYGTIG i et lyst og venligt
tonefald".

> Hvorfor skal rosen væk??
> Foretrækker du selv at du ikke får løn for dit arbejde, når du endelig har
> fattet hvad det går ud på)?

Ville du gå på arbejde, hvis du alene fik ros og ikke andet? (ros og
belønning er ikke det samme)

> [...]
> Roser man på de forkerte tidspunkter får man en hund som udfører tingene
> forkert, roser man aldrig....får man bare en trist hund....(

Da ikke hvis man belønner på andre måder.

> [...]
> sin hund, "Er det legetøj , godbidder, stemme ros, en klikker, en
> løbetur...? Find ud af det, og du får en glad hund. Ros er mange ting, men

Du anvender "belønning" og "ros" som synonymer. Det skaber lidt forvirring.
Ros er en verbal værdsættelse. En godbid er ikke ros. En klikker er ikke
ros. Faktisk er en klikker ikke engang en belønning, se
http://www.hundelivet.dk/artikler/indlaeringspsyk.html#forstaerkning

Ellers tak for dit svar .

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 28-09-05 07:54

> Ville du gå på arbejde, hvis du alene fik ros og ikke andet? (ros og
> belønning er ikke det samme)

Nu var det måske ikke verdens bedste sammenligning Holm brugte,
men vi andre går jo på arbejde for at tjene til livets ophold.
Man kan vel ikke ligefrem forvente at hunde også skal værer lydige
bare for at kunne få lov til at eksisterer, mad skal de da have uanset hvad.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 08:31

> [...]
> Man kan vel ikke ligefrem forvente at hunde også skal værer lydige
> bare for at kunne få lov til at eksisterer, mad skal de da have uanset

Nej, vi skal ikke tillægge vores hunde så store tanker og overvejelser. De
følger deres drift her og nu - opnå noget behageligt eller undgå noget
ubehageligt.

En hund lever i nuet, en kat kan godt tænke abstrakt og se lidt fremad.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 28-09-05 09:43

> Nej, vi skal ikke tillægge vores hunde så store tanker og
> overvejelser. De følger deres drift her og nu - opnå noget behageligt
> eller undgå noget ubehageligt.

Helt enig.

> En hund lever i nuet, en kat kan godt tænke abstrakt og se lidt
> fremad.

Jeg anede ikke at katte kunne tænke abstrakt, jeg har aldrig
tillagt min egen kat den helt store tankevirksomhed

/Jens

Fra : Holm

Dato : 28-09-05 19:38

> [...]
> Man kan vel ikke ligefrem forvente at hunde også skal værer lydige
> bare for at kunne få lov til at eksisterer, mad skal de da have uanset

Hej Jens

Jeg er af den mening at hunde trives bedst når de selv får lov til at leve
som det er deres natur. (feks at søge efter maden selv) )
Du må misforstå mig når du opfatter det jeg siger som om en hund er nødt til
at være lydig for at eksistere, sikke noget bavl...det er ikke min mening
overhovedet.
Jeg prøvede bare at forklare at hunde selvfølgelig fortjener at få
ros/belønning når de gør noget rigtigt (i denne sammenhæng for at forstærke
ønsket adfærd), jeg mener nemlig at mange holder op med dette, når hunden
har indlært en øvelse, og i mine øjne får man bare en mere motiveret og glad
hund hvis man stadig giver den ros og belønning, også selvom den kan en
øvelse. Det behøver ikke være hver gang , men blot for at holde glæden fast
i arbejdet.

))) Holm

Fra : pwh

Dato : 28-09-05 20:16

> [...]
> Du må misforstå mig når du opfatter det jeg siger som om en hund er
> nødt til at være lydig for at eksistere, sikke noget bavl...det er

Det vidste jeg da godt du ikke mente, det var derfor at jeg skrev at din
sammenligning med at vi andre gik på arbejde ikke var helt god.
For firkantet sat op går vi andre jo kun på arbejde for at kunnet få noget
at æde, hunden skal jo ikke lystre for at få noget at æde, det var det jeg mente.

Det er vi helt enige om.

/Jens

Fra : Holm

Dato : 28-09-05 19:32

Klip.

> [...]
> selvom den først får sin belønning, når den er kommet hen til mig.
> Og så kan man sige "dygtig" undervejs, så ved den at belønningen venter.

Ja netop, jeg tror du misforstår mig helt og aldeles.
Ros kan sagtens strække sig, over en øvelse, under en øvelse og ved slut,
det er sådan jeg opfatter her og nu! )
(ord er misforståelsernes kilde) )) Især når man kommunikerer på skrift.

Klip

> Der står da ikke noget om at sige "dygtig". Det var ikke om at
forstærkning
> virker at jeg var i tvivl, det var om at "sige DYGTIG i et lyst og venligt
> tonefald".

Ok, igen er det let at misforstå tingene, når man ikke kan sidde og udveksle
dem face to face ))

> Ville du gå på arbejde, hvis du alene fik ros og ikke andet? (ros og
> belønning er ikke det samme)

Jo det er det i mine øjne. Din ros for at gå på arbejde kan sagtens være din
løn (oveni i pengene)
Ligesom godbidder (løn), og ros = belønning..Hmmm, ikke så ligetil at
forklare..)

> Da ikke hvis man belønner på andre måder.

Nu er vi så fremme ved ordforvekslinger igen, jeg siger jo at belønning/ros
kan være rigtig mange ting for en hund. Er det til at forstå hvad jeg siger?
For en hund kan stemmen være ros/belønning nok, for en anden skal der måske
en godbid eller legetøj til...så det vi kommer til at diskutere her egentlig
hvad vi hver især mener med ros eller belønning , ikke??

> Du anvender "belønning" og "ros" som synonymer. Det skaber lidt
forvirring.
> Ros er en verbal værdsættelse.

.....ja i dine øjne måske, men jeg er sikker på at begreberne ros og
belønning er fuldstændigt ligegyldige for en hund da den ikke kan tale med
et sprog som vores, så betegnelserne er egentlige ligegyldige i den her
sammenhæng (mener jeg).
Og i min verden kan ros bestå af andet end verbal værdsættelse, det kan også
komme på skrift ))))))

En godbid er ikke ros. En klikker er ikke
ros.

Jo i mine øjne er det. Både godbid og klikker fungerer som " JA, det er
rigtig det du gør" (når det er indlært rigtigt), og hvis ikke det er en form
for "ros, belønning, opmuntring" så ved jeg ikke hvordan du definerer
begreberne, men jeg håber din hund gør )

Mange venlige hilsener
Holm

Fra : pwh

Dato : 28-09-05 07:49

Holm wrote:
> Jeg ser alt for tit at hundeejere glemmer at rose og ikke fatter
> hvorfor hunden ingenting vil. De er hurtige til at irettesætte og
> straffe, men ikke til at rose.
> Det er en skam.

Helt enig, det ser jeg også næsten dagligt.
Jeg er selv meget opmærksom på at blive ved med at rose mine
hunde når de gør noget korrekt, ikke overdrevent, men bare lige et
par anderkendende ord med glad stemme

/Jens

Fra : Holm

Dato : 28-09-05 19:40

> [...]
> Jeg er selv meget opmærksom på at blive ved med at rose mine
> hunde når de gør noget korrekt, ikke overdrevent, men bare lige et

TAAAAAk Jens,
Jeg vidste du ville forstå mig, ))))
Holm

Fra : pwh

Dato : 28-09-05 20:19

> TAAAAAk Jens,
> Jeg vidste du ville forstå mig, ))))
> Holm

Selv TAAAAAk Holm
Ja man lære jo efter hånden at lærer hvad folk står for
her i gruppen

/Jens

Fra : Carina Graversen

Dato : 27-09-05 23:02

Hej Holm

> Jeg er ikke helt enig...
> Hos hunde er der ikke noget der hedder foreløbig.
> Hunde er her og nu skabninger, forstået på den måde at belønning/straf kun
> virker i det øjeblik hunden modtager disse.

Her er jeg så ikke enig .

F.eks. i øvelsen fremadsendelse (DcH og IPO) og terrænrundering (DcHs A- og
E-klasse samt PH) har jeg ofte set hunde der løber frem, og hvor hunden så
på et "dygtig" reagerer med at løbe hurtigere pga. den bliver bekræftiget i
at det den gør er rigtigt . - Her kommer rosen så til at virke som et
signal til hunden om at den får en belønning hvis den fortsætte...
___

> [...]
> Viser en hund glæde så kan man være sikker på at noget er trængt positivt
> ind, og dermed blevet forstærket, nøjagtig som man kan forstærke noget

Ros / kontakt med hunden er IMHO en primær forstærker, og dermed ikke noget
der skal indlæres ???
- Her går man direkte ind og dækker et af hundens behov, og det er den født
til at forstå ... man skal jo heller ikke lære hunden at en godbid er en
belønning .

Bruger man en klikker til træningen, er dette en sekundær forstærkning, og
derfor noget hunden først skal lære at forbinde med noget positivt.
___

Heeeeeeeeeeelt enig

Hilsen
Carina

- - -
Min hund
http://www.workingdogs.dk/malinois

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Jørgen

Dato : 28-09-05 21:35

> [...]
> hunden ingenting vil. De er hurtige til at irettesætte og straffe, men ikke

Delvis enig,
Prøv at gå op i en fremsending i dkk program f.eks. kl. 3
Du har 5 kommandoer en fremad og en slut kommando. Resten trækker fra,
efter 3 kommandoer ekstra slutter øvelsen.
Så selvfølgelig skal rosen væk.
Dermed være ikke sagt at man ikke kan have det sjovt med sin hund, rose
den og hvad ved jeg, men ikke i en øvelse som hunden er god til.
men dermed være ikke sagt at man ikke en gang imellem kan sige til
hunden at det er godt det den laver og som den er god til, men ikke hver
gang
;vh

Jørgen O

Fra : Helle Jensen

Dato : 04-10-05 17:41

> [...]
> men dermed være ikke sagt at man ikke en gang imellem kan sige til hunden
> at det er godt det den laver og som den er god til, men ikke hver gang

Nej nu må jeg lige. Jeg har været oppe i kl. 3 en del gange senest til DM,
min hund er lydighedschampion, og vi træner nu frem mod eliten. At rosen
skal væk, er nu alligevel det skøreste jeg længe har hørt. Min hunds
yndlingsøvelse er fremadsendelsen - og hun laver den til 10 langt de fleste
gange. Hun får ALTID både ros, bold og leg - hver gang hun har været i
feltet. Præcis derfor ELSKER hun den, og gør det GODT - HVER GANG:

En gang ud af 30 (max) laver vi en færdig øvelse uden belønning - og stor
overraskelse - hun kan alle delmomenterne og gør dem perfekt.

Hvis rosen/bolden/legen udebliver daler hundens begejstring og motivation
for at udføre øvelsen - det vil medfører, at den bliver mindre villig til at
lave øvelsen og vil sætte farten ned - for hvad skal den skynde sig for ,og
hvad skal den yde sit bedste for - hvis du fjerner belønningen og rosen????

Mvh. Helle

Fra : pwh

Dato : 27-09-05 18:44

> Nu får vi så tit at vide at vi skal rose vores hunde, og jeg gør det
> da også selv.

Det skal man også huske.

> [...]
> fortælle hunden at foreløbig gør du det rigtige, og hvis du
> fortsætter, bliver du belønnet til sidst.

Ikke min erfaring.

> Er det nogen sinde bevist at ros i sig selv fungerer som belønning
> eller positiv forstærkning? Eller har nogen selv konstateret det?

Jeg brugte kun godbidder til Tyson de første 3-4 mdr, så mistede
han simpelthen interessen for dem, han bliver kun belønnet med ros.
Angel er fra start af kun blevet belønnet med ros, og hun er en meget
lydig og velopdragen hund der lærer lynhyrtigt.

/Jens (der ikke bryder sig om at skulle "købe" sig til lydighed)

Fra : Carina Graversen

Dato : 27-09-05 20:30

Hej Jens.

> /Jens (der ikke bryder sig om at skulle "købe" sig til lydighed)

Efter min mening, så "køber" og "straffer" vi os til alt hvad der har med
lydighed hos hunden at gøre .
- Hunde er meget egoistiske dyr, der grundlæggende gør det der kan betale
sig for dem...

Hvis jeg giver min hund eller et andet menneske en gave, så gør jeg det for
at glæde modtageren - når min hund gør et eller andet der gør mig glad, så
er jeg ret sikker på at den i virkeligheden ikke gør det for at gøre mig
glad ... men derimod for at gøre mig glad, så jeg kan klappe den, og
derigennem opfyde *dens* behov for social kontakt. Dette ses blandt andet
hos nogle konkurrencehunde, der lever hele deres liv i en hundegård for så
kun at blive taget ud til prøver ... disse hunde er så understimuleret hvad
angår social kontakt, at det er ynkeligt at se på - og vil gøre alt for at
få bare den mindste opmærksomhed fra deres fører. (Gælder ikke alle
hundegårds-hunde !)

Så selvom man "kun" belønner hunden med at rose den, så mener jeg egentlig
at man "køber" hunden (opfylder et grundlæggende behov i hunden)... hvilket
jeg nu også synes er fint nok. Hvis min hund opfører sig som jeg vil have
det, så må den for min skyld gerne få den belønning i hele verden, som den
synes er allerbedst .

Dermed ikke sagt at den bare må opføre sig som den har lyst til - der er
visse husregler der skal følges ... den ved godt at hvis jeg skal kalde mere
end 2 gange på gåturen, så foregår resten af turen i snor, hvorimod et
hurtigt indkald belønnes med en guf / leg eller andre sjove ting . osv.

Hilsen
Carina

- - -

Fra : pwh

Dato : 28-09-05 17:36

Carina Graversen wrote:
> [...]
> med lydighed hos hunden at gøre .
> - Hunde er meget egoistiske dyr, der grundlæggende gør det der kan

Det har du sikkert ret i, det jeg mener med ikke at købe sig til lydighed
er at mine hunde ikke skal lystre mig fordi der derfor får en hundekiks,
men fordi de respekterer mig som den ubestridte leder som man adlyder,
om man lige har lyst eller ej.
Det er da uden tvivl også fordi mine hunde ved at jeg er ubehagelig at gå
tur med hvis de ikke lystrer, hvorimod at jeg er sød og sjov hvis de lystrer.
Det skal også med til historien at en rigtig god tur for mig er hvor jeg ikke
har skullet give en eneste ordrer, men hvor de selv har gjort alt korrekt.
Der roser jeg da også hvergang de udfører en handling efter mine normer.

> [...]
> opfører sig som jeg vil have det, så må den for min skyld gerne få
> den belønning i hele verden, som den synes er allerbedst .

Hvis det fungerer for dig er det jo også fint nok,
jeg gider bare ikke at skulle rende rundt med lommen fuld af hundekiks
som de skal fodres med fordi de opfører sig som man grundlæggende
kan forvente at en hund skal opfører sig.

> [...]
> kalde mere end 2 gange på gåturen, så foregår resten af turen i snor,
> hvorimod et hurtigt indkald belønnes med en guf / leg eller andre

Der er du så ovre i noget som jeg ikke tror på, du straffer ved at lade
hunde gå i snor resten af turen pgr dårligt indkald.
Du mener at den laver en kobling mellem sin handling og en langvarig straf,
det tror jeg ikke på at en hund evner at fatte.
Jeg gik den modsatte vej de par gange jeg skulle prøves af af mine hunde
ved ikke at komme når jeg kaldte, de fik så lov til at gå resten af turen
ved mit knæ uden snor, ikke som straf, men for at vise hvem der bestemmer
hvornår man er fri og hvornår man ikke er det.
Det skal for en god ordens skyld siges at Tyson (3 år) og Angel (1.5 år)
nu næsten aldrig går med snor på, de har lært at det kan betale sig at adlyde.
Jeg roser heller aldrig fordi de kommer når jeg kalder mere, det er da en selvfølge
at de skal gører det prompte, til gengæld kalder jeg ikke på dem i tide og utide
som jeg ser mange gør, når jeg kalder ved de at der er en grund og adlyder straks.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 03:42

> [...]
>
> Er det nogen sinde bevist at ros i sig selv fungerer som belønning eller
> positiv forstærkning? Eller har nogen selv konstateret det?

Tak for jeres svar og input.

Jeg ved ikke om jeg fik formuleret mig rigtigt. Jeg er enig i at det
forstærker hunden at vise glæde, juble, klappe den, kramme den.

Men når I siger ros virker, gælder det så også ros begrænset til "at sige

Fra : pwh

Dato : 28-09-05 07:59

> Tak for jeres svar og input.

Selv tak, vi sender en regning

> [...]
>
> Men når I siger ros virker, gælder det så også ros begrænset til "at
> sige DYGTIG i et lyst og venligt tonefald"?

Det er i princippet hvad jeg bruger, det kan self gradbøjes og kombineres
med et klap på hovedet
Det er det jeg synes at det gode ved at bruge ros i stedet for godbidder,
der er meget nemmere at doserer ros i forhold til hvor stor belønningen
bør værer for en given handling.

/Jens ( som opdrager med ca 95% ros og 5 % ris)

Fra : Carina Graversen

Dato : 27-09-05 15:47

Hej Søren

> [...]
hunden
> at foreløbig gør du det rigtige, og hvis du fortsætter, bliver du belønnet

Efter min mening blander du begreberne lidt sammen .

ROS SOM FORSTÆRKER:
Når hunden *har gjort* det rigtige siges "dygtig" og hunden klappes/stryges
og oplever glæden ved at være sammen med sin fører.

Dette mener jeg bestemt kan være med til at forstærke adfærden og
vedligeholde den pågældende adfærden hos hunden . Selvfølgelig skal man
være opmærksom på i hvor høj grad hunden oplever rosen som belønning
("dygtig" kan jo næppe hamle op med glæden ved at jagte naboen kat !).

Det arbejde hunden udfører skal jo også stå mål med belønningen - f.eks.
kunne jeg da aldrig drømme om at lade min hund rundere i 3 timer i træk
eller gå et flere kilometer langt spor for et "dygtig", for så tror jeg nok
at den med tiden kunne finde på sjovere ting at lave end at arbejde. Har den
derimod udsigt til en bidepølle eller en mundfuld dåse-kattemad ... så er
sagen en helt anden *GGGG*. Har jeg brug for lige at kalde hunden ind på
gåturen, fordi der er nogle der skal passere os, så får den sjældent andet
end et "dygtig" for at lystre (og så selvfølgelig lov til at løbe løs
bagefter eller vi pjatter lidt sammen og leger...)

"ROS" SOM SIGNAL:
I træningen af hundene er der en del signaler som kan bruges til at forme
adfærden - her kan nævnes:

"ros" - altså f.eks. et "dygtig" *mens* hunden gør det rigtige. Dette
nu, er der en belønning om lidt". (Lidt ligesom "varmere" når man leger
tampen brænder). Dette er ikke en forstærker men derimod et signal til
hunden, og bruges der ikke andet i den fremtidige træning, mister signalet
naturligvis sin værdi, da det jo så ikke fører frem til en belønning.

"stop" - altså f.eks. et "forkert" / man fjerner øjenkontakt til hunden
*mens* den gør det forkerte. Dette signallerer til hunden, at "hvis du
fortsætter med den adfærd du udfører lige nu, så er der ikke nogen belønning
til dig" !(lidt ligesom "koldere" når man leger tampen brænder). Hunden bør
desuden lære, at dette signal også betyder, at en anden adfærd kan udløse
belønningen !

"slut" - altså f.eks. et "fri". Dette betyder for hunden, at der ikke er
nogen belønning uanset hvad den gør, og den derfor indenfor rimelighedens
grænser kan gøre hvad den vil...

- Så spørgsmålet er efter min mening på hvilken måde du bruger rosen ... som
forstærker eller som signal ???

Håber dette er nogenlunde til at forstå

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Carina Graversen

Dato : 27-09-05 15:44

Hej Søren

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 14:05

"Carina Graversen" <ina@redningshund.dk> skrev i en meddelelse

Hej Carina og alle i andre

Jeg har jo ikke trænet hund i ca. ½ år nu, og ikke trænet med andre i over 1
år. Så da jeg jo nu har en lille 10 ugers hvalp, og skal igang igen, blev
jeg lidt i tvivl om hvad det var jeg selv gjorde i sin tid (eller burde have
gjort ).

> med
> hunden
>
> Efter min mening blander du begreberne lidt sammen .

Det synes jeg nu ikke. Men de forskellige indlæg har gjort tingene mere
klart for mig. Nemlig at ros i virkeligheden er en forstærker der virker ved
at tilfredsstille af hundens behov for social kontakt (flokdrift). Så bare
sige "dygtig" dur ikke. Man skal vise glæde, og evt. klappe, kramme eller
andet.

> [...]
> grænser kan gøre hvad den vil...
>

> - Så spørgsmålet er efter min mening på hvilken måde du bruger rosen ...

Tak, ja, det er klart og præcist og meget interessant,. Men desværre er det
jo ikke det man lærer ude på træningspladserne. Så jeg kunne godt lide at
spørge dig om du kender træningspladser hvor man gør det på den måde? (sådan
generelt, jeg har ikke til hensigt at skifte)

Mvh
Søren

Fra : Holm

Dato : 28-09-05 19:42

"Carina Graversen" <ina@redningshund.dk> skrev i en meddelelse

Klip hele indlægget.

Hej Carina

Super godt indlæg!!!
Jeg kan kun tilslutte mig din forklaring!,O))

Hilsen Holm