dobermann
Fra : BettinaP

Dato : 26-09-05 10:50

Hej med jer

min mand og jeg er så småt begyndt at diskutere, hvilken race vi skal vælge,
hvis/når vi en dag beslutter os for at få en vovse mere.
Han er meget hooked på greyhound og dobermann. Jeg kender ikke ret meget til
dobermanns temperament, så tænkte at her var da et oplagt sted at spørge.

jeg har en ide om, at de er lige lovlig "nervøse" til min smag, men ideen er
genereret udfra 10-15 år gamle erfaringer. De få dobermann jeg er stødt på
de seneste par år har virket ganske afbalancerede.

Er det blevet avlet ud af dem eller er det stadig en del af denne races
kendetegn ? (hvis det da var det dengang)

til jer der ikke kender mig, så har jeg nu en Rhodesian Ridgeback som for
mig er den ultimative race og er temmelig forelsket i rottweileren...uha de
er skønne.
Så jeg kigger efter en "ordentlig" hund, der ikke vælter når jeg vil klappe
den, som gider arbejde, men ikke hele tiden. Den skal være alene (sammen med
min RR) ca 5 timer om dagen, får 1½-2 timers gåtur om eftermiddagen, kommer
til hundetræning een gang om ugen og ellers ud og opleve en masse sammen med
andre hunde og mig så tit som det nu er mig muligt.
Jeg gider ikke gå til prøver og min fysisk forhindrer mig i at gå til
agility eller for lange aftenener med træning (desværre).
Det skal være en korthåret hund.

Nogen bud?
greyhound, rottweiler eller dobermann ?

BettinaP

Fra : Mus

Dato : 26-09-05 12:15

Hvad med en Boxer?

De kan bruges til det hele. Har masser energi og livsglæde. Er korthåret og
vælter ikke når man klapper dem.

LN

Fra : Mus

Dato : 26-09-05 13:18

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med en Boxer?
>
> De kan bruges til det hele. Har masser energi og livsglæde. Er korthåret
og
> vælter ikke når man klapper dem.
>
> LN

Men ok deres aktivitetsniveau lkan altså være højt og det ved jeg ikke om
din fysik holder til.

Ellers er Grand Danois et godt, som visse andre foreslår. Synes den på mange
måder minder om Boxeren af sind, bare lidt roligere.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 26-09-05 15:12

> [...]
> mange
> måder minder om Boxeren af sind, bare lidt roligere.

jeg synes nu ikke at min(e) er slemme med aktivitetniveauet, de får lov at
bruge næsen en del, og det gør meget. selvfølgelig kan de da tage en raid
ind i mellem, men det er ikke slemt. cairnterrieren var langt langt værre i
samme alder...uhada..GGG!.
men de er da altid klar til hvad som helst, efter kl, 8 om
morgenen...absolut B hunde...GG!

mvh´. marie

Fra : Mus

Dato : 26-09-05 17:18

> [...]
> samme alder...uhada..GGG!.
> men de er da altid klar til hvad som helst, efter kl, 8 om

*GG* Ja det der med B -hund kender vi også her i huset.

Nu skrev jeg også kan være. Ikke at alle er det. Gizmo er også rolig og har
altid været det. Hans mor var ligeså. Men synes jeg kender en del, hvor man
de første 1½ - 2 år tænker puha - damp hund. Men hold op et livsstykke de
er. Fuld af livsglæde og gå-på mod. Hellere en så præcis beskrivelse af
racen som mulig, end en senere omplacering af en hund.
Som med alle racer er det vigtigt man passer sammen temperamentmæssigt med
hunden.
Det er vel sådan 50/50 mht energiniveau, der hvor vi træner. Den ene halvdel
er stille og rolige og den anden har krudt i rumpetten.

Gizmo er ikke kun B-hund han kan heller ikke lide regnvej. Så går han langs
udhænget ud og tisse. Og det kan ikke gå hurtigt nok med at komme ind igen.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 26-09-05 17:30

> [...]
> langs
> udhænget ud og tisse. Og det kan ikke gå hurtigt nok med at komme ind

hæ-hæ..skulle den mon med i standarden??...ingen af mine nu 4 boxere har
kunnet lide regnvejr...og vi har også en del overdækket i gården, og det er
absolut også kun der det foregår når det er vådt... og ligeledes at hive dem
ud og gå i regn..æv altså, man bliver jo våd!!..
det med aktivitetsniveauet, jeg tror altså også at det har noget at gøre med
hvor meget de bliver stimuleret, jeg kan da godt mærke på især loui, at hvis
der er en dag, hvor der ikke har været tid nok til at lave noget arbejde til
ham, feks, en gang søg efter guffer, eller andet simpelt hovedarbejde, så
kan han da også være en pest, men det ved jeg, og derfor får de dagligt små
opgaver. mine de 2 største børn, på 8 og 10, er også begyndt at få smag for
at træne hundene, og den får med både hjemmelavet agility i haven og sit -
dæk - rulle og hvad har vi..apport, dæk og bliv dæk osv.. det er jo dejligt
ind i mellem..
det er en arbejdshund, og det må vi ikke glemme, den er bare så dejlig
alsidig så det er næsten ligegyldigt hvad den foretager sig. nu med agility,
loui er et naturtalent, og har det brandsjovt med det, lidt af en klump men
meget hurtigtopfattende og fuld af gå på mod.

mvh. marie

Fra : Mus

Dato : 26-09-05 18:57

> [...]
men
> meget hurtigtopfattende og fuld af gå på mod.

Selvfølgelig har det også noget med aktivering at gøre men tror ikke det
alene kan gøre det. Gizmo har vi aldrig aktiveret det vilde. Til gengæld
kender jeg en såkaldt "Damp-hund" der bliver trænet og aktiveret så det
halve kan være nok. Nogle af hendes hvalpe har samme energi.

Mener også den bliver beskrevet som en meget aktiv hund i forskellige bøger
og på nettet. Men en hund med højt aktivitetsniveau skulle efter sigende
også være lettere at træne fordi de har en stor arbejdsiver. Så der e mange
der synes dette er sjovt, især hvis man går meget til prøver med sin hund.

Ja jeg har nu også engang haft en gravhund, der heller ikke kunne lide regn.
Han præsterede engang at gå halvvejs ud og så lette ben. Han mente åbenbart
han var ude. Dog var bagparten stadig inde. Dejligt !!!

Gizmo er simpelthen så mærkelig for tiden. Han klistrer helt ekstremt.
Tigger mad og vil have opmærksomhed hele døgnet næsten. Vi prøver at finde
ud af om det kan skyldes at Anna er kommet til, eller hans sygdom. Det er
meget anstrengende og ind i mellem bliver vi simpelthen så irriteret på ham,
feks når vi er ved at falde over ham for 10. gang. Han flytter sig
simpelthen ikke når man skal forbi ham. Det er synd for ham at vi bliver
irriteret.
Det første manden gør når han kommer hjem fra arbejde er at lege med gizmo
før han hilser på Anna og mig.
Er sammen med ham hele tiden når jeg ikke er i gange med Anna.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 26-09-05 20:33

> [...]
> kender jeg en såkaldt "Damp-hund" der bliver trænet og aktiveret så det
> halve kan være nok. Nogle af hendes hvalpe har samme energi.
----------------

de kan også overaktiveres....
men jeg vil da give dig ret, det ligger også i generne, nogle er de fødte
brugshunde, andre ikke.

> [...]
> mange
> der synes dette er sjovt, især hvis man går meget til prøver med sin hund.
--------------

det gør de også og er også aktive, men nok forskelligt hvor højt neveau

> [...]
> åbenbart
> han var ude. Dog var bagparten stadig inde. Dejligt !!!

---

gravhund har jeg også været på, før cairnen, og det var det samme med
ham..han kunne holde sig i en hel dag ...

> [...]
> før han hilser på Anna og mig.
> Er sammen med ham hele tiden når jeg ikke er i gange med Anna.

hvad siger han til Anna?, er han interesseret, eller reserveret? er han
blevet mere "tung" i sindet efter sygdommen?, det kan være at han er mere
usikker i hverdagen nu, og søger trygheden hos jer, og måske derfor
"klistrer" til jer?. det er så frustrerende ind i mellem, når de ikke kan
tale, og man ikke kan tolke dem helt...
mvh. marie

Fra : Mus

Dato : 26-09-05 22:41

> ---
>
> gravhund har jeg også været på, før cairnen, og det var det samme med
> ham..han kunne holde sig i en hel dag ...

Sjovt. Jeg synes jeg møder mange, der har haft gravhund der er gået over til
Boxere.

> [...]
> usikker i hverdagen nu, og søger trygheden hos jer, og måske derfor
> "klistrer" til jer?. det er så frustrerende ind i mellem, når de ikke kan

Han er helt sikkert reserveret overfor Anna. Anna er meget vild med gizmo.
Er han i rummet kan hun kigge på ham ja næsten i timevis. Han siger ikke
noget til at hun rører ham og flytter sig heller ikke. Hun har en mani med
at skulle stikke hånden ind i munden på ham og det siger han heller ikke
noget til. Holder bare hovedet stille og lader hende pille. Men han søger
ikke bevidst hendes kontakt. Han er jalloux på samme måde som han er når jeg
og manden nusser, så vil han være med. Men ikke sådan at han bliver gal
eller sur. Vil bare gerne være midtpunkt.
Han virker ikke tung i sindet. Sover mindre end tidligere. vil gerne lege
hele tiden.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 27-09-05 06:06

> [...]
> eller sur. Vil bare gerne være midtpunkt.
> Han virker ikke tung i sindet. Sover mindre end tidligere. vil gerne lege

jeg tror at han er lidt usikker på sit forhold til Anna/jer, det har måske
været en stor omvæltning for ham at få "en til" baby i huset ud over ham
selv..
da jeg fik mit første barn havde jeg min første boxer, Samson, og han var
bedøvende ligeglad med det barn, fuldstændig, ignorerede ham
fuldstændig..ligeledes med den næste baby..komplet ligeglad og
hensynsløs..GGG!.. jeg havde ellers et meget nært forhold til Samson, så
jeg kunne godt forestille mig, at han ville reagerer anderledes.
den næste, Simba var alletiders barnepige, veg ikke fra deres side, om de så
var i sandkassen eller inde. loui har ikke oplevet en baby, nærmeste er
rasmus der var 3 da han kom hertil, men det kan slet ikke sammenlignes..

prøv at læse hans signaler når han omgås Anna, hvordan er ørene, øjnene,
mundvigene.. vender han hovedet bort eller til siden, vil han gerne helt
vende til siden ,eller sidde med røven til? sådanne små signaler siger alt
om deres sprog, og du kan måske pejle dig ind på hvad der er .
jeg tror ikke at han har noget imod hende, han virker meget overbærende og
ligegyldig med hende, og det er fint nok. måske han kan mærke på jer, at i
bekymrer jer om ham?, og derfor overreagerer? blot en tanke...

hvor gammel er Anna nu?

mvh. marie

Fra : Mus

Dato : 27-09-05 07:30

> jeg tror at han er lidt usikker på sit forhold til Anna/jer, det har måske
> været en stor omvæltning for ham at få "en til" baby i huset ud over ham
> selv..

Ja han er jo ikke længere den eneste der er midtpunkt, men må dele pladsen.

> [...]
> hensynsløs..GGG!.. jeg havde ellers et meget nært forhold til Samson, så
> jeg kunne godt forestille mig, at han ville reagerer anderledes.

Gizmo er bestemt ikke hensynsløs. Ham er forsigtig helt ud i det overdrevne.
Vi ville egentlig have sat liften på gulvet da vi kom hjem fra sygehuset, så
Gizmo kunne hilse på hende. Men da Anna kun vejede 1900 g da vi fik hende
hjem turde vi ikke. Og den første tid var vi meget forsigtige mht hundesavl
mm også fordi Gizmo jo lige var blevet syg og hang i den ene side og dermed
savlede ekstremt. Så han kom ikke lige til hende den første tid og det
virker som om han bare ikke kan forstå at nu må han gerne. Ind i mellem
virker det som om han gerne vil. Kigger tit på hende, men virker som om han
ikke tør gå hen. Når hun er i barnevognen på terassen ligger han ind i
mellen klistret op af vognen.

> [...]

> vende til siden ,eller sidde med røven til? sådanne små signaler siger alt
> om deres sprog, og du kan måske pejle dig ind på hvad der er .

Nej han vender sig ikke bort. Hvis jeg sidder med hende virker han ligeglad.
Hvis det er manden så vil han bare også være med. Dvs kravker med op på
skødet. Hvilken han oftest også får lov til. Men det er mere mandens end
pigens kontakt han søger. Men sådan har han altid været. Vil helst ligge
meget tæt op af manden og blander sig også hvis jeg sidder tæt med manden.
Virker aldrig sur bare som om han også vil være med.

Når jeg er oppe og amme om natten er Gizmo også oppe. Så står han og kigger
og jeg plejer lige at lukke ham i haven bagefter.

> jeg tror ikke at han har noget imod hende, han virker meget overbærende og
> ligegyldig med hende, og det er fint nok. måske han kan mærke på jer, at i
> bekymrer jer om ham?, og derfor overreagerer? blot en tanke...

Har også haft tanken om han har ondt og det måske er derfor han "vimser" om
benene på os.

> hvor gammel er Anna nu?

6 mdr og dejlig dejlig dejlig.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 27-09-05 08:54

> benene på os.

>---------------

smerter kan give sig til udtryk på mange måder, i kan da som et forsøg, give
ham smertestillende i en kort periode, og se om det ændrer noget?, prøv at
spørg dyrlægen, ofte når der pludselig opstår ændringer i specielt psyken,
kan det være smerter der er årsagen.

loui er med mig, som gizmo er med din mand, ubetinget mors lille stribede
kylling..GG!.. torben, min mand, kan slet ikke få ham til det, som jeg kan,
og det irriterer ham, han synes ikke at det er så sejt, at gå tur med
cairnen...men så kan han lære det , kan han...

og boxeren ER en skødehund, og altid, for den, midtpunktet,så for mig
reagerer gizmo naturligt, og som du selv skriver om jeres start med lille
bitte anna, er han nok blevet lidt usikker, om han nu tør/må kontakte hende

> 6 mdr og dejlig dejlig dejlig.
>
> LN

------------

det er en lækker alder...suk....nix jeg er færdig med at få børn..GGG!, selv
om æggestokkene godt kan hyle ind i mellem... nej, jeg glæder mig til
rasmus, den yngste bliver nogle år ældre, og jeg kan få mere frihed til det
som jeg gerne vil.
de 2 andre er efterhånden meget selvhjulpne, og det letter hverdagen meget.
det ER hårdt at have små børn, og huset fyldt af 4-benede samtidig...GG!..

mvh. marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-09-05 15:27

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> writes:

> men de er da altid klar til hvad som helst, efter kl, 8 om
> morgenen...absolut B hunde...GG!

Det lyder da frygteligt tidligt. Nej, man vil helst sove til over
middag. Det vil min Z-hund i hvert fald. En skøn newf som bliver meget
fornærmet hvis hun bliver vækket før 1130.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : fam. Ager

Dato : 26-09-05 15:31

> [...]
> Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
> Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

---------------
GGGGG...faktisk er det også kun boxerne der er oppe da, cairnen sover også
gerne til middag, og kan han slippe for at komme ud og morgentisse med de
store, så fiser han ind i sofaen og sover videre... resten af os tobenede er
oppe kl. 05.30 til hverdag...så det er ikke fordi vi sover længe...og sikke
et blik han kan sende ham den lille, hvad bilder vi os ind på sådan et
ukristeligt tidspunkt af natten...GGG!

mvh. marie

Fra : BettinaP

Dato : 27-09-05 12:55

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message
> Hvad med en Boxer?
>
> De kan bruges til det hele. Har masser energi og livsglæde. Er korthåret
og
> vælter ikke når man klapper dem.
>
> LN

samme svar som med GD´en :
adr nej, den savler

bettinaP

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 26-09-05 12:12

Hmmm, greyhound, jo måske. Den har faktisk ry for at være en meget fornuftig
hund og jeg mener ikke der er de helt store sundhedsmæssige problemer
indenfor denne race.

Rottweiler, nej, ikke hvis det kniber lidt med fysikken. Jeg er godt klar
over at hunde ikke skal opdrages med fysikken, men det er altså en meget
stor og til tider lidt voldsom race.

Doberman, måske. På den dyreklinik hvor jeg arbejder møder vi begge typer,
altså den velafbalancerede som er rimelig let at håndtere, og den psykisk
ustabile som splitter alt ad, hvis man lader den være alene et øjeblik. Hvis
du vælger en doberman skal du i hvert fald sikre dig at begge forældre er
fornuftige i temperamentet.

Og til sidst, når nu man er lab-fanatiker, så er jeg jo næsten nødt til at
foreslå dig en lab

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-09-05 12:14

"BettinaP" <bep@bep.dk> writes:

> [...]
> dobermanns temperament, så tænkte at her var da et oplagt sted at spørge.

Hvad med en grand danois? Dejlig vovse, ikke så meget pelspleje, kan
holde til at blive klappet og så er den oven i købet køn. :)

Mvh Trine

Fra : Charlotte

Dato : 26-09-05 12:26

> [...]
> Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
> Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Hejsa

Grand Danois er jeg med på..*GG* Man får ikke hold i nakken for at klappe
den..*LOOOL*

Hilsen Charlotte Hansen
www.kennel-dandanell.dk

Fra : BettinaP

Dato : 27-09-05 12:54

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Hvad med en grand danois? Dejlig vovse, ikke så meget pelspleje, kan
> holde til at blive klappet og så er den oven i købet køn. :)

adr nej, den savler. men køn er den absolut

BettinaP

Fra : Anita Andersen

Dato : 26-09-05 12:42

Hejsa ja den med Grand Danois er jeg stor fortaler for.
Vil du vide mere om racen så ring endelig.
97333861
racen kan også ses på vores hjemmeside.
www.torsted-hundepension.dk

Mvh
Anita

Fra : fam. Ager

Dato : 26-09-05 12:50

> [...]
> Jeg gider ikke gå til prøver og min fysisk forhindrer mig i at gå til
> agility eller for lange aftenener med træning (desværre).

rottweiler nej, pga styrken og at den efter min opfattelse er af en anden
støbning end R.R, dobermann, nej, af type er de også langt fra R.R, de
kræver efter min opfattelse også en del, og de jeg har mødt, har været
reserverede og mystiske, jeg kender ikke nok til at generalisere, men jeg
tror at de kræver sin mand/kvinde.
en greyhound, måske?, men de skal have muligheden for at strække ud ind i
mellem,det er en sprinter fra naturens side, men jeg har da opfattelsen af,
at de er gode familiehunde, og handy størrelse, men igen, langt fra R.R.

jeg er selv plaget fysisk, daglige smerter, men har 2 boxere og en cairn
terrier. jeg træner en gang ugentlig på hold, og selvfølgelig herhjemme. jeg
går spor, som ikke kræver den store fysiske anstrengelse, og andet mentalt
stimulerende. de får ture, hvor de har mulighed for at løbe løs, samt at jeg
som et forsøg startede agility med hanboxeren fornylig, jeg var lidt
ængstelig om jeg kunne klare det fysisk, men det går faktisk fint, det
kræver ikke så meget som jeg forventede, og loui er rigtig dygtig til det,
og synes at det er sjovt.
det er ihvertfald lykkedes mig, trods fysikken, at få nogle velfungerende
hunde, der ikke løber livet af mig.
boxeren er en nem hund, der tilpasser sig rigtigt godt, er altid glad, og
med en fornuftig kærlig opdragelse, en ideel hund til mange formål. den er
iøvrigt en god børnehund, vagthund, sofahund,og meget ærlig og reel, uden
lumskhed og den eneste race med et ansigt...(meget udtryksfuld)....

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 26-09-05 16:22

> [...]
> Jeg gider ikke gå til prøver og min fysisk forhindrer mig i at gå til
> agility eller for lange aftenener med træning (desværre).

Hej Bettina,

En greyhound er for specialister. Den kan ikke løbe frit, for får den fært
af en hare, så er den stukket af, og det er ikke sikkert den kan finde hjem.
Samtidig har den et stort behov for at løbe, som den bør have opfyldt. Det
er oplagt at det er svært at kombinere disse to krav, så ønsker du en
greyhound, bør du afgjort kontakte raceklubben og få alle forhold at vide.
For ellers er det jo en skøn hund, som jeg godt kan forstå man kan blive
varm på . Der er i øvrigt mulighed for at lade den få afløb for sin
løbetrang i hundevæddeløb, som foregår i greyhoundklubbens kredse.

Jeg ved ikke om dobermann er nervøse, men de kræver en hvis mænge
aktivering. Men hvis du vil afsætte 1½ - 2 timer hver dag burde det jo ikke
være noget problem. Hvorfor ikke flette noget træning ind når du alligevel
er ude at gå, det fortjener en dobermann, det er en hund der gider arbejde.
Ellers en charmerende og glad hund, som jeg ville vælge af de tre muligheder
du nævner .

Mange rottweilere jeg har mødt har været lalleglade og ulydige. Men om det
ligger til racen eller ejerne skal jeg ikke udtale mig om.

Og så er jeg lige nysgerrig: Hvilke egenskaber ved RR'en gør den til den
ultimative race?

Mvh
Søren

Fra : BettinaP

Dato : 27-09-05 13:21

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message
> [...]
> varm på . Der er i øvrigt mulighed for at lade den få afløb for sin
> løbetrang i hundevæddeløb, som foregår i greyhoundklubbens kredse.

Kan de ikke løbe løs? hmmmm. ja så blir det sgu nok lidt svært.
jeg vil ikke have en hund, jeg ikke kan lade løbe løs og lege på amager
fælled eller til hundetræning eller hvor jeg nu befinder mig.
Behovet for at løbe skulle den nok kunne få dækket med noget
lure-coursing,´det kunne jeg sikkert også overtale min RR til. Men det skal
bare ikke være sat så meget i rammer hvornår den kan ´blive sluppet fri.
hm, ok ingen greyhound til mig.

> [...]
arbejde.
> Ellers en charmerende og glad hund, som jeg ville vælge af de tre

det er også min fornemmelse. Det skal lige tilføjes, at jeg ikke selv går
med min hund på hverdage, altså den lange eftermiddagstur. Den betaler jeg
mig fra hos en rigtig god hundesitter, der ved lige hvad hun laver. Men da
hun tit har sine egen 2-3 hunde (en af dem græker på transit) med, er der
nok ikke plads til træning. ...tror nu heller ikke jeg ville overlade
træningen til andre end mig selv.
men ok, jeg går så en time hver morgen, der skulle nok være plads til det.
Egentlig tror jeg dobermann´en ligner RR meget på det område.

> Mange rottweilere jeg har mødt har været lalleglade og ulydige. Men om det
> ligger til racen eller ejerne skal jeg ikke udtale mig om.

efter min overbevisning er det helt klart et ejer-problem. Min bror har
verdens dejligste rottweiler...nr 3 i rækken. Alle 3 har været eksemplariske
og aldeles pragtfulde. Men han er så også en af dem der træner og går lange
ture og fisker og har vovse med overalt hvor han befinder sig, hvilket jeg
tror betyder en hel del.
Selvfølgelig har avlen også betydning, men det med at udvælge den "rigtige"
hvalp har jeg vist styr på.
Jeg er lidt nervøs for, om jeg vil kunne aktivere den nok. Ikke om jeg ville
kunne træne den, for det tror jeg bestemt godt jeg kan.

som sagt skal den være alene (sammen med min anden hund) ca 5 timer om
dagen, og får 1½-2 timers gåtur om eftermiddagen (og som regel en time om
morgenen). Men jeg ved ikke helt om det er nok.
Jeg har ikke tid og kræfter til at gå til træning mere end een gang om ugen.
I weekenderne bliver det gode gåture i skoven eller bernstorffsparken eller
lign. også ca 2 timer.

> Og så er jeg lige nysgerrig: Hvilke egenskaber ved RR'en gør den til den
> ultimative race?

uha, ja det kan jeg godt se, at nu bevæger jeg mig ind på farligt
territorie. Så lad mig lige understrege at en RR en den optimale race for
MIG.
Og det synes jeg den er, fordi den har sit helt eget sprog og den finder sig
ikke i noget pis. Hvis du behandler den ordenligt, vil den gå gennem ild og
vand for dig. Hvis du er unfair kan du rende og hoppe.
Den elsker at ligge og hygge i sofaen, den elsker at komme med ud og opleve
verden, at lege når det ellers passer den...og at være sammen med sin
familie.
Den er selektiv i sit "udvalg" af både mennesker og dyr. Dermed ikke ment at
den nemt kommer op at slås, tværtimod, men den gider kun dem den selv har
valgt. det synes jeg er cool.
Den er nem at træne lydighed og brugshunde-halløj med og i det hele taget en
meget nem hund, hvis man forstår den og er konsekvent i de regler man sætte
op for den. Min første RR tog det mig et år at gennemskue (jeg er sikker på
han talte swahili), men da jeg først havde regnet ham ud, fik jeg en dejlig
dejlig samarbejdspartner.

En af de ting jeg elsker allermest ved Mocka er, at jeg ALDRIG er et sekund
i tvivl om hvordan hun har det og hvad hun mener om situationen. Hun er nok
den mest udtryksfulde hund jeg har oplevet, og det synes jeg gør
oplevelserne med hende endnu større.
så en streamer på en amerikansk bil : it´s hard to be humble when you own a
ridgeback.
og det er ikke helt galt...en RR ejer hele verden til hver en tid og det
respekterer jeg den for.

kan man fornemme at jeg er helt solgt i den race?
Måske skal jeg bare droppe husbondens tynde argumenter og anskaffe en RR mer
*G*

BettinaP

Fra : pwh

Dato : 26-09-05 18:35

> Hej med jer

Hej med dig Bettina

> [...]
> Han er meget hooked på greyhound og dobermann. Jeg kender ikke ret
> meget til dobermanns temperament, så tænkte at her var da et oplagt

Af de 2 racer ville jeg selv vælge en greyhound, min søster og svoger
havde får år tilbage en hel staldfuld af den race. Det var primært til løb
de blev brugt, men de havde da også altid 2-3 gående som stuehunde.
Og det er en af de venligste racer jeg nogensinde har mødt, at de så
også er utroligt flotte skader jo heller ikke. Jeg har selv fravalgt racen
fordi det ikke er den helt rigtige at sætte sammen med en kat,
der er deres byttedrift simpelthen for stærk, vær forberedt på det.
Doberen undersøgte jeg selv med inden jeg fik Tyson, og ud fra det
jeg har kunnet finde ud af om den race er at de er en kende for sære,
alene den kensgerning at de oprindeligt er opdrættet som angrebshunde
bør tænde advarselslamperne hos de fleste.
Men hvorfor ikke en RR mere, så er chanchen for at den kommer til
at gå godt i spænd med den du har nu da størst.

/Jens (som også er helt pjattet med Rotter og RR)

Fra : Thomas

Dato : 26-09-05 19:33

Hvad med en Bullmastiff eller en Dogue de Bordeaux?

Dem er der ingen der har nævnt!

De vælter ikke når man klapper dem, og deres behov for aktivering er
"moderat" vil jeg sige. Muligvis lidt mere for Bullmastiffen en Bordeaux'en.
Men de er tilfredse hvis man bare leger lidt med dem/går tur et par gange
med dem om dagen. Men jeg tror ikke de f.eks. kræver så meget motion som en
RR.

Men mit syn er selvfølgelig nok lidt "farvet", da jeg selv har en blanding
af disse. Men hvem er ikke det når man taler om sin egen hund, der altid er
"verdens bedste!"

Thomas

Fra : pwh

Dato : 26-09-05 20:27

Thomas wrote:
> Hvad med en Bullmastiff eller en Dogue de Bordeaux?
>
> Dem er der ingen der har nævnt!

Nu spurgte Bettina jo også konkret til greyhound, rottweiler eller dobermann,
jeg læste ikke hendes indlæg som en opforordring til at foreslå
en masse andre besynderlige racer.

/Jens

Fra : Charlotte

Dato : 26-09-05 20:38

> [...]
dobermann,
> jeg læste ikke hendes indlæg som en opforordring til at foreslå

hejsa

Jeg skrev kun om grand danois da jeg ikke er så meget inde i de andre racer,
vil da ikke udtale mig om noget jeg ikke ved så meget om. Så vidt jeg ved
var det ikke mig der nævnte racen GD først. Svarede bare på det indlæg..!!

Da jeg var lille havde vi en dobermann og den var meget nervøs og det er det
eneste jeg kan huske.

Hilsen Charlotte

Fra : pwh

Dato : 26-09-05 21:07

> [...]
> racer, vil da ikke udtale mig om noget jeg ikke ved så meget om. Så
> vidt jeg ved var det ikke mig der nævnte racen GD først. Svarede bare

Nu var det jo også Thomas jeg svarede og ikke dig,
men jeg ville da selv finde det lidt irerterrende hvis jeg spurgte til en
bestemt race og så bare fik foreslag om alle mulige andre racer.
Har man ikke forstand på de forespurgte racer kan man jo bare
undlade at svarer på indlægget, hvor svært kan det værer

/Jens

Fra : Mus

Dato : 26-09-05 22:49

> [...]
> Har man ikke forstand på de forespurgte racer kan man jo bare
> undlade at svarer på indlægget, hvor svært kan det værer

Jeg mistolkede faktisk det sidste Bettina skrev i indlægget som et spørgsmål
på om der var andre bud end de tre nævnte. Kan godt se nu at det slet ikke
var det der var ment. Fik nok læst hendes indlæg lidt for hurtigt.

LN

Fra : Charlotte

Dato : 26-09-05 22:18

> [...]
> Har man ikke forstand på de forespurgte racer kan man jo bare
> undlade at svarer på indlægget, hvor svært kan det værer

Hej Jens

Det gør jeg så herfra ( lader vær at svare), men så vidt jeg ved har jeg
ikke hørt persone brokker sig over det.Eller har jeg overset noget.???? Og
undre mig over at du gør, når det ikke er dig der har oprettet tråden. Men
igen vi er så forskellige, det var jo ikke ondt ment.

Hilsen Charlotte Hansen

Fra : BettinaP

Dato : 27-09-05 13:25

"Thomas" <fjernes_thjacobsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> med dem om dagen. Men jeg tror ikke de f.eks. kræver så meget motion som

ja dertil er de jo skønne....men igen, så er der bare lige det med savlen,
det kan jeg slet ikke klare.

BettinaP

Fra : Mus

Dato : 26-09-05 22:44

> [...]
> at gå godt i spænd med den du har nu da størst.
>
> /Jens (som også er helt pjattet med Rotter og RR)

Nu kender jeg ikke Dobermannen særlig godt. Synes sjældent man ser dem
efterhånden. Det er flere år siden jeg har mødt en.

Hvad er de oprindeligt opdrættet på at angribe?

LN

Fra : pwh

Dato : 27-09-05 05:08

> Nu kender jeg ikke Dobermannen særlig godt. Synes sjældent man ser dem
> efterhånden. Det er flere år siden jeg har mødt en.
>
> Hvad er de oprindeligt opdrættet på at angribe?

Mennesker, søg på nettet og jeg er sikker på at du finder historien
om dens oprindelse.
Kort fortalt var det vist noget med en skvattet skatteopkræver
der i sin tid udviklede den til brug i sit arbejde.

/Jens

Fra : Mus

Dato : 27-09-05 07:33

> [...]
> Kort fortalt var det vist noget med en skvattet skatteopkræver
> der i sin tid udviklede den til brug i sit arbejde.

Jamen så tak for hjælpen da.

Det er da utroligt at der så ikke sker flere uheld med dem er det ikke?
Udfra teorien at det ligger i deres gener og ikke kan avles væk? Det er godt
nok sjældent man læser om overffald fra disse, hvis nogensinde endda.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 08:49

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse news:4338e02f$0$87622

> Det er da utroligt at der så ikke sker flere uheld med dem er det ikke?

Egentlig ikke, for jeg tror at Dobemann`en har det meste i munden. Altså den
kan skabe sig en masse og virke truende, men bider sjældent.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Søren LH

Dato : 27-09-05 09:03

> [...]
> godt
> nok sjældent man læser om overffald fra disse, hvis nogensinde endda.

Næh, for der er ikke noget i dobermannens gener, der ikke er i masser af
andre hunde. Med den måde vi har hunde idag kommer det bidske normalt ikke
frem, fordi det ønsker vi ikke. Men hvis nogen skulle være så pervers at
ønske deres hund som våben, kan det fremmes i de fleste racer, hvis det er
det man ønsker, i hvert fald alle vagt- gårdhund og hyrdehunderacerne.

Mvh
Søren

Fra : Mus

Dato : 27-09-05 13:39

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ønske deres hund som våben, kan det fremmes i de fleste racer, hvis det er
> det man ønsker, i hvert fald alle vagt- gårdhund og hyrdehunderacerne.

Nemlig det er manden i den anden ende af linen der bærer ansvaret.
Der skulle nok have været en smiley i mit indlæg. Jeg mener generelt det er
manden i den anden ende af linen der i de fleste tilfælde bærer ansvaret
alene.

Det var skrevet som svar til Jens der skrev vedr dobermannen

"den kensgerning at de oprindeligt er opdrættet som angrebshunde
bør tænde advarselslamperne hos de fleste"

Og så mht det der er skrevet mht kamphunde i tråden.

LN

Fra : pwh

Dato : 27-09-05 18:57

Mus wrote:
> Det var skrevet som svar til Jens der skrev vedr dobermannen
>
> "den kensgerning at de oprindeligt er opdrættet som angrebshunde
> bør tænde advarselslamperne hos de fleste"

Jamen ønsker man at stikke sig selv blår i øjnene,
så fred værer med det fra min side

/Jens

Fra : pwh

Dato : 27-09-05 18:54

> Jamen så tak for hjælpen da.

Selv tak.

> [...]
> ikke? Udfra teorien at det ligger i deres gener og ikke kan avles
> væk? Det er godt nok sjældent man læser om overffald fra disse, hvis

Hvem siger det ikke kan avles væk, det ved jeg da ikke om det er.
Men at bygge noget på statestik over hvor mange uheld/angreb der
med en bestemt race er nok lidt for usikkert. Der spiller jo også mange
andre faktorer ind i den sag. Jeg fik bare det klare indtryk at det var en
rimeligt skarp hunderace da jeg undersøgte mht den, derfor valgte jeg den fra.

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 27-09-05 13:23

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> [...]
> alene den kensgerning at de oprindeligt er opdrættet som angrebshunde
> bør tænde advarselslamperne hos de fleste.

ja det er også det der bekymrer mig lidt ved tanken.

> Men hvorfor ikke en RR mere, så er chanchen for at den kommer til
> at gå godt i spænd med den du har nu da størst.

det ender det nok også med. men det kunne også være meget hyggeligt at ha to
"slags" personligheder i stedet for ren RR
det ved du jo alt om

hov, hvornår skal vi ud og gå til Jens?

BettinaP

Fra : pwh

Dato : 27-09-05 19:01

> det ender det nok også med. men det kunne også være meget hyggeligt
> at ha to "slags" personligheder i stedet for ren RR
> det ved du jo alt om

Det løser du da let ved at få en RR hanhund i stedet for,
jeg tror da helt sikkert at forskellen i Tysons og Angels sind
meget ligger i at de er 2 forskellige køn, racerne er jo ikke så forskellige.

> hov, hvornår skal vi ud og gå til Jens?

Du siger bare til når hvalpen er der, så skal vi nok troppe op

/Jens

Fra : Henrik

Dato : 27-09-05 02:52

On Mon, 26 Sep 2005 11:49:34 +0200, "BettinaP" <bep@bep.dk> wrote:

>min mand og jeg er så småt begyndt at diskutere, hvilken race vi skal vælge,

Måske kunne I falde for Amerikansk Bulldog - skønnere hund findes
ikke...

I er selvfølgelig velkomne til at komme og besøge vores.

www.barkentin.com

Skamløs salgstale: Ja, vi har hvalpe til salg.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 08:46

> [...]
> genereret udfra 10-15 år gamle erfaringer. De få dobermann jeg er stødt på
> de seneste par år har virket ganske afbalancerede.

En Dobermann er en enmandshund, hvilket betyder, at den højst sandsynligt
vil knytte sig stærkt til den ene af jer. Den passer dog på hele sin flok,
men vil som sagt tydeligt foretrække den ene af jer.
Nervøse har jeg ikke oplevet Dobermann`en, men den kan godt få alene hjemme
problemer, pga. sit tætte forhold til sin ejer.

Rottweileren skulle efter sigende være glad for hele familien, men den er så
meget territorie-bevidst- har jeg hørt.

Greyhound kender jeg ikke så meget til....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : BettinaP

Dato : 27-09-05 13:28

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message news:4338f971$0$153>
> En Dobermann er en enmandshund, hvilket betyder, at den højst sandsynligt
> vil knytte sig stærkt til den ene af jer. Den passer dog på hele sin flok,
> men vil som sagt tydeligt foretrække den ene af jer.

det gør ikke spor, det vil under alle omstændigheder først og fremmest være
min hund, da det altid er mig der træner og går ture med dem
Selvom min mand indimellem godt kan blive lidt misundelig over Mockas vilde
begejstring for mig, så tror jeg ikke der bliver lavet om på den
arbejdsfordeling så længe jeg kan gå

> Nervøse har jeg ikke oplevet Dobermann`en, men den kan godt få alene
hjemme
> problemer, pga. sit tætte forhold til sin ejer.

ok. mon det vil være et problem hvis den har en anden hund at være alene
med? Så er hele flokken jo ikke væk.

bettinaP

Fra : Søren LH

Dato : 27-09-05 16:39

> det gør ikke spor, det vil under alle omstændigheder først og fremmest
> være
> min hund, da det altid er mig der træner og går ture med dem

Jeg synes du lige har nævnt i et andet indlæg at du har en hundesitter til
at gå tur med den. Så er jeg da ikke sikker på det er så godt med en
en-mandshund. Det ville jo ikke være så godt hvis det blev "hundesitterens
hund" .

Mvh
Søren

Fra : BettinaP

Dato : 28-09-05 09:56

> [...]
> at gå tur med den. Så er jeg da ikke sikker på det er så godt med en
> en-mandshund. Det ville jo ikke være så godt hvis det blev "hundesitterens

det kan der være noget om, men Mocka er nu ikke spor ked af mig selvom hun
er vildt glad for sin hundesitter. En RR er også meget en enmands-hund, men
jeg tror næppe grænsens går lige ved een person.

BettinaP

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 17:13

"BettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse

> ok. mon det vil være et problem hvis den har en anden hund at være alene
> med? Så er hele flokken jo ikke væk.

Det er nok lidt svært at sige. Det kommer jo også an på hvalpens prægning,
hvordan alene hjemme træningen foregår osv.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : maj_britt

Dato : 27-09-05 09:59

"BettinaP" skrev d. 26-09-05 10:50 dette indlæg :
> [...]
> Jeg gider ikke gå til prøver og min fysisk forhindrer mig i at gå til
> agility eller for lange aftenener med træning (desværre).

Hej Bettina.

Lidt pudsigt, jeg har haft Rhodesian og Greyhound sammen for år tilbage.

De to racer går godt i spænd sammen, og greyhound er døddoven, hvis den
får lov til det.

Vælg I bare en grey, men der hvor Rhodesian arbejder fordi den synes det
er sjovt, og fordi den gerne vil gøre jer tilpasse ( mod en godbid) der
arbejder en grey, hvis den ser et formål og den lige gider i dag.

Jeg var til kl.1 i OES klubben med min gamle greytæve, det glemmer
dommer ALDRIG, solen skinnede, i afdækning der faldt tøsen om på siden
og SOV. Jeg måtte sq vække kræet, lidt pinligt.

Til et agilitystævne, der skulle hun tage to spring som det første, det
gjorde hun da oz, men ikke før hun havde fræstet HELE området op med 110
km. i timen. Så kom hun susende tilbage og så fuldførte hun banen i fin
stil. Tænk, vi blev disket, tarveligt.............

http://www.kandu.dk/

Fra : Mus

Dato : 27-09-05 13:43

> [...]
> km. i timen. Så kom hun susende tilbage og så fuldførte hun banen i fin
> stil. Tænk, vi blev disket, tarveligt.............

He he det lyder faktisk helt som Boxersind de kan også få de der sålkaldte
"hjerneblødninger", finde på at rulle om på ryggen eller fange sommerfugle
midt i en prøve.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 27-09-05 14:18

> [...]
> "hjerneblødninger", finde på at rulle om på ryggen eller fange sommerfugle

--------------------

jeps!
loui kravler.... midt i det hele, ser totalt dum ud i udtrykket, og kravler,
stærkt...og gerne en halv ridebanelængde hvis han kan komme af med
det...skøre hund...og det kan være midt i en øvelse af en art...(-;

-Marie

Fra : BettinaP

Dato : 27-09-05 13:30

> [...]
> km. i timen. Så kom hun susende tilbage og så fuldførte hun banen i fin
> stil. Tænk, vi blev disket, tarveligt.............

HAHAHAHA, det lyder lige som en hund for mig. jeg elsker en hund der har sin
egen mening om tingene.
hvad er din erfaring mht. om de ikke kan gå løs som en skriver lidt længere
oppe?

BettinaP

Fra : Randi

Dato : 27-09-05 16:02

Hej betinna og andre
De greyhounds jeg kender kan godt gå løs, dog ikke på steder hvor
der løber harer eller for mange andre vilde dyr rundt omkring benene
på dem.
Jeg har selv en whippet, som skulle være meget lig greyhound, dog en
smule mere livlig og den kan sagtens løbe løs, rigtig mange steder.
Det meste af tiden holder den sig tæt til mig og den løber aldrig
efter et duftspor, som fx. beagels og gravhunde ofte kan finde på.
Mvh Randi

Fra : BettinaP

Dato : 28-09-05 09:59

"Randi" <randip@webspeed.dk> wrote in message
[...]

Ok, det er jo fair nok. jeg er ret sikker på min RR ville have samme
"udfordring" hvis der lige hoppede en hare forbi, men det gør der heldigvis
ikke så tit
Af samme grund går jeg også kun sjældent løs med hende hvor der er trafik,
for der kan jo unægteligt lige komme en kat løbende over vejen, og så
overtager jagtinstinktet totalt. Det kan jeg godt leve med.

BettinaP

Fra : Keld & Dorthe

Dato : 28-09-05 06:22

Ja jeg syntes jo at en BullMastiff er en dejlig hund....

Hilsen Dorthe...Som selv har langhårede dværggravhunde...hihihi

Fra : BettinaP

Dato : 28-09-05 10:01

"BettinaP" <bep@bep.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg gider ikke gå til prøver og min fysisk forhindrer mig i at gå til
> agility eller for lange aftenener med træning (desværre).

Tak for alle jeres svar! Lige nu er jeg tilbøjelig til at give min mand ret
i greyhounden, men det ender såmænd nok med en RR mere når tiden kommer.

Er det bare mig, eller er dobemann racen blevet voldsomt indskrænket i antal
i forhold til for 10 år siden? Jeg synes det er alt for sjældent jeg møder
nogen til at kunne danne mig et ordenligt indtryk af dem.

BettinaP

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 10:05

"BettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse news:dhdm35$eb6

> [...]
> i forhold til for 10 år siden? Jeg synes det er alt for sjældent jeg møder
> nogen til at kunne danne mig et ordenligt indtryk af dem.

Jeg synes heller ikke, at det er så tit, at man render på en Dobermann mere.
Mon ikke at Amstaff`en har taget lidt over, for dem er der godt nok mange af
nu, ift. for 10 år siden.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 10:14

> [...]
> i forhold til for 10 år siden? Jeg synes det er alt for sjældent jeg møder
> nogen til at kunne danne mig et ordenligt indtryk af dem.

Jeg har samme indtryk. Men dem jeg har mødt har været dejlige glade hunde.
En sjov ting er at alle har haft kvindelige ejere........

Mvh
Søren

Fra : John P [jopa]

Dato : 28-09-05 10:33

BettinaP skriblede bla:
> [...]
> i antal i forhold til for 10 år siden? Jeg synes det er alt for
> sjældent jeg møder nogen til at kunne danne mig et ordenligt indtryk

En af grundene kunne være at den blev brugt som potensforlænger.
Så rimeligt "led" ud med kuperet hale og ører.
Nu ligner den måske blot enhver anden hund med hængeører og lang hale.

Blot mit gæt skal siges at det er år og dag siden jeg sidst har set en

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 28-09-05 11:06

"John P [jopa]" <j@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu ligner den måske blot enhver anden hund med hængeører og lang hale.
>
> Blot mit gæt skal siges at det er år og dag siden jeg sidst har set en

det kan såmænd godt være, jeg ved at boxeren også gik tilbage da forbudet om
halekupering blev indført, og jeg hører stadig den undskyldning fra gamle
boxerfolk, at de ikke skal have en med lang hale.. hvornår trådte forbudet
om ørekupering egentlig ind?, det er alligevel en del år siden.
halekuperingen var først i 90`erne, eller var det midt? det var nok omkring
94-95 så vidt jeg husker.
mvh. marie
dramatikken forsvinder ligesom en del, både for rottweileren og dobermannen,
jeg har nu aldrig kunnet se det "farlige" i boxeren,kuperet eller ej, men
enhver so synes bedst om sine grise...GGG!.

mvh. marie

Fra : David

Dato : 28-09-05 12:55

On 28/09/05 12:05, in article
433a6b2f$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> jeg har nu aldrig kunnet se det "farlige" i boxeren,kuperet eller ej, men
> enhver so synes bedst om sine grise...GGG!.

Jeg kender en der har en tæve der båede har kuperet øre og hale den er såen
ca et år gammel den er så lækker og lige så blid som et lam,

Med venlig hilsen

David Øbro

www.Redcorner.dk

PS: den er importeret så bare rolig dener ikke blevet kuperet her i landet.

Fra : fam. Ager

Dato : 28-09-05 13:21

"David" <dave@manhatten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> David Øbro
>
> www.Redcorner.dk
>
> PS: den er importeret så bare rolig dener ikke blevet kuperet her i

---------

jeg skulle også liiiige til at hidse mig op...(-;
jamen boxeren er blid som et lam... et damp-lam...GG!.

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 13:38

> [...]
>

> David Øbro
>
> www.Redcorner.dk
>
> PS: den er importeret så bare rolig dener ikke blevet kuperet her i

Nå, det var da godt, for ellers havde det også været dyrplageri. Det er jo
derfor det er forbudt i DK........

Fra : Mus

Dato : 28-09-05 14:37

> Nå, det var da godt, for ellers havde det også været dyrplageri. Det er jo
> derfor det er forbudt i DK........

Øh det er vel stadig dyrplageri så. Det er vel ikke mindre dyrplgeri i
udlandet end i Danmark?

LN

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 14:16

> Øh det er vel stadig dyrplageri så. Det er vel ikke mindre dyrplgeri i
> udlandet end i Danmark?

Jeg troede ironien var let at forstå

Mvh
Søren

Fra : David

Dato : 28-09-05 14:21

Ikke at jeg vil forvare kupering men jeg kan sige at den kennel fra udlandet
der har fået det gjort gør det under bedøvelse

MVH

Med venlig hilsen

David Øbro

www.Redcorner.dk

On 28/09/05 15:37, in article
433a951b$0$87626$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Mus" <Bastian@sol.dk>

Fra : Søren LH

Dato : 28-09-05 14:23

> [...]
> udlandet
> der har fået det gjort gør det under bedøvelse

Det er mig inderligt imod at snitte, skære og justere fysisk på en hund for
at tilpasse den menneskers (dårlige) smag. Og ifølge dem der har været med
til det er det synd for hvalpen at den skal gå med sår og forbindinge på
sine små ører uanset selve indgrebet er gjort under bedøvelse.

Mvh
Søren

Fra : David

Dato : 28-09-05 14:40

On 28/09/05 15:22, in article 433a9a78$0$1780$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]

> til det er det synd for hvalpen at den skal gå med sår og forbindinge på
> sine små ører uanset selve indgrebet er gjort under bedøvelse.

Ja det er der noget om, bestemt, men de ville jo ha den kupert det er jo op
til folk selv, havd de vil , så længe de overholder loven :)

Med venlig hilsen

David Øbro

www.Redcorner.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-09-05 04:58

> [...]
> Nu ligner den måske blot enhver anden hund med hængeører og lang hale.
>
> Blot mit gæt skal siges at det er år og dag siden jeg sidst har set en

Der tror jeg du har lidt ret. Men forbud om kupering spiller vist også en
ret stor rolle, som man ikke må overse betydningen af. Ikke så meget fordi
folk ikke kan lide hundene med lang hale, og normale ører. Men det gælder
jo stort set alle, rimeligt kraftige hunde, uden kød og pels på halen. De
logrede sig selv til blods, og det kunne være en slem røvfuld for halvstore
børn, at blive dasket med sådan en hale, og for de mindre børn, var den jo
lige i ansigtshøjde. Det ville nok, relativt hurtigt gøre et stort indhug i
bestanden.

M.V.H.....Benny..

Fra : David

Dato : 30-09-05 06:28

On 30/09/05 5:57, in article 433cba2c$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> wrote:

> [...]
> lige i ansigtshøjde. Det ville nok, relativt hurtigt gøre et stort indhug i

Jeg kan kun gi dig ret, i det især boxerne jeg kan huske min morfar havede
en med hale den nåede at brække 2 gange for dyrlægengik med til at kupere
den , så den blev altså kuperet af sundheds mæssige årsager.

Med venlig hilsen

David

www.Redcorner.dk

Fra : Mus

Dato : 30-09-05 07:12

> [...]
> en med hale den nåede at brække 2 gange for dyrlægengik med til at kupere
> den , så den blev altså kuperet af sundheds mæssige årsager.

Yep vores Boxer har ikke logret sin hale til blods, men kender nogle stykker
der har oplevet det flere gange.

Det er jo en meeeeget glad hund og uha den kan slå den hale

Udseende mæssigt synes jeg altså den er pænere med hale.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 30-09-05 07:29

> [...]
>
> Det er jo en meeeeget glad hund og uha den kan slå den hale
>
> Udseende mæssigt synes jeg altså den er pænere med hale.

min loui, har en fin hale, uden pisk og smæk, den er slet ikke så voldsom,
og ungerne har ikke fået tæsk, og der har ingen probs været med smadret
hale.. men han er også et gummidyr. Murphy som vi også har i omgangskredsen
har tilgengæld en hård stiv knoklet hale, som er livsfarlig den smækker
hårdt!.
nu har jeg en med og en uden hale, og jeg foretrækker da klart med hale. det
giver en helhed af hunden.
mvh. marie

Fra : David

Dato : 30-09-05 07:56

On 30/09/05 8:11, in article 433ccfcf$0$87560$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er jo en meeeeget glad hund og uha den kan slå den hale
>
> Udseende mæssigt synes jeg altså den er pænere med hale.

Ja det er så den der smag sag igen, hvad folk bedst kan li :)

Med venlig hilsen

David

www.Redcorner.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 01-10-05 00:44

On Fri, 30 Sep 2005 05:57:38 +0200, "Benny Mortensen" wrote:

KLIP.. forbud mod kupering
> [...]
>dasket med sådan en hale, og for de mindre børn, var den jo
>lige i ansigtshøjde. Det ville nok, relativt hurtigt gøre et

Børnebestanden? Hunde som anticonseption? ;-D

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-10-05 12:07

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 30 Sep 2005 05:57:38 +0200, "Benny Mortensen" wrote:
>
> KLIP.. forbud mod kupering
>
> Børnebestanden? Hunde som anticonseption? ;-D

Pas du nu hellere på Sonja, eller jeg kommer over og tvangsfodrer dig med
FLØDEKAGER )))

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 01-10-05 15:02

On Sat, 1 Oct 2005 13:06:50 +0200, "Benny Mortensen" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Pas du nu hellere på Sonja, eller jeg kommer over
>og tvangsfodrer dig med FLØDEKAGER )))

AAAAARRRRRGGGGGHHHHH...Hva' har jeg da gjort? Det var da dig,
der skrev det, så værs'go' at straffe dig selv! :-þ

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-10-05 10:46

> AAAAARRRRRGGGGGHHHHH...Hva' har jeg da gjort? Det var da dig,
> der skrev det, så værs'go' at straffe dig selv! :-þ

JUUUUBIIIIIIII..... Er på vej til BAGEREN smaske smaske, uhm uhm, undskyld,
jeg gør det aldrig igen, før i morgen

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 02-10-05 15:55

On Sun, 2 Oct 2005 11:45:53 +0200, "Benny Mortensen" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>JUUUUBIIIIIIII..... Er på vej til BAGEREN smaske smaske, uhm uhm,
>undskyld, jeg gør det aldrig igen, før i morgen

Du behøver da ikke at undskylde, at du smasker med mundvand,
inden du når til bageren, som tilsyneladende har lukket nu! HA

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-10-05 23:13

> Du behøver da ikke at undskylde, at du smasker med mundvand,
> inden du når til bageren, som tilsyneladende har lukket nu! HA

Du glemmer da vist, at LIDL lige har åbnet en fillial her, så der er sgu
ingen der vover at have lukket lige nu

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 03-10-05 23:41

On Mon, 3 Oct 2005 00:13:26 +0200, "Benny Mortensen" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Du glemmer da vist, at LIDL lige har åbnet en fillial her,
>så der er sgu ingen der vover at have lukket lige nu

Jeg forstår ikke, hvad vi skal med den forretning.
Jeg har kigget på priserne, og de er ikke en døjt
billigere end Aldi eller Netto!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-10-05 08:35

> Jeg forstår ikke, hvad vi skal med den forretning.
> Jeg har kigget på priserne, og de er ikke en døjt
> billigere end Aldi eller Netto!

Aner det ikke, jeg har ikke været der endnu, men det kan da være jeg kommer
det, hvis der skal nok et mærke af kattemad på bordet. De skulle jo nødigt
blive trætte af kosten, de får de 4 varianter fra Rema1000 og 4 varianter
fra Aldi, men da hun er rumletyk igen ( hun snød os den skiderik ) så kan
det da godt være, at der bliver behov for flere smagsvarianter. Så bliver
det jo helst spændende at se, om min egen hankat har haft en finger med i
spillet. Så mangler du en Killing, så er det bare at sige til, der er ny
forsyning på vej... Så tyk som hun er, så er der vist nok til en hel
nyhedsgruppe

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 15:11

> [...]
> Jeg gider ikke gå til prøver og min fysisk forhindrer mig i at gå til
> agility eller for lange aftenener med træning (desværre).

Hej Bettina.
Som nuværende ejer af Rottweilere og tidligere ejer af Dobbermann.
Vil jeg da gerne give dig mine erfaringer.
Jeg købte for mange år siden en 1 årig Dobbermann. (Jeg trænede på det
tidspunkt i Forsvaret, og min tidligere labrador var desværre lige død).
Den tidligere ejer var gået hjemmefra om morgenen og havde sagt "Pas godt på
Mor".
Og det havde hunden da gjort så Mor kunne ikke forlade huset før Far igen
var hjemme.
Og da skulle hunden altså ud. (Forståeligt nok).
Så dens og mine veje krydsede hinanden. Og jeg var jo indstillet på at få en
hund som krævede arbejde, idet jeg jo havde fået af vide at hunden havde
udvist aggresivitet.
Men absolut intet der lignee noget agressivt kom der ud af ham.
Jeg havde ham sammen med mine katte og han kunne med alt og alle.
Han blev min datters bedste ven, og legede med både børn og andre hunde.
Da jeg havde haft ham i ca. 6 måneder tænkte jeg at når man nu har en
Dobberman må man hellere træne i Dobbermann klubben.
Og der kom jeg med min lille utroligt rare hund, og havde jo trods alt lidt
fordomme om de andre Dobbermann.
Man hører jo så meget om racen og jeg var sikker på min var et særtilfælde
med hans gode temperament, og sind.
Men hvor blev jeg klogere, de var jo alle som min. Dejlige, afbalancerede og
utroligt kælne og søde hunde.
Selvfølgelig kan der være brodne kar, men det er der alle steder.
Min hund blev godkendt i forsvaret, og deltog i mange øvelser samt vi stod
til rådighed for Politi og deltog også her i "aktioner".
Han bestod alle IPO prøver.
Han blev udstillet, og vandt titlen som Danmarks bedste Dobbermann.
Ved at melde mig ind i Dobbermanklubben lærte jeg at fordomme er forbundt
med uvidenhed.
Desværre måtte jeg en nytårsaften sige farvel til min skønne hund da nogle
skarns unger smed et ombygget kanon slag lige i hovedet på ham,
og det sprang inden hverken han eller jeg kunne nå at reagere, og hele kæben
blev sprængt væk.
Trods dyrlægens kamp, var det mest fair at aflive ham

Min jagt på en ny hund begyndte, og denne gang ville skæbnen at en tidligere
kollega havde købt en Rottweiler 8 måneder),
som havde splittet hele deres hus ad, vægge, møbler og ungernes legetøj og
nu orkede de ikke mere.
Nå men jeg manglede en hund, og den virkede meget fornuftig i hovedet.
Der blev indkøbt masser af legetøj til hunden, og den flyttede ind.
Den ødelagde aldrig noget, og vi har den stadig idag.
Dog træner jeg ikke mere i Forsvaret, da jeg fik leddegigt for nogle år
tilbage.
Og mine hund har derfor måttet gå fra at være aktive brugshunde, til at være
sofa hunde med vilkår.
Og trods det har jeg absolut ingen problemer med nogle af dem.
Den yngste (og største .. vejer 75 kg) er 2 år og har faktisk hele sit liv
været sofahund.
Mine hunde har regler, og skal gå pænt i snor, de skal kunne lege med andre,
og opføre sig pænt.
Når vi har gæster skal de hilse, og blive i deres kurv.
De må ikke komme i stuen/ køkkenet når vi spiser, og de skal kunne være
alene hjemme.
De skal kunne komme med ud til venner, familie og være alene i bilen.

Jeg kan varmt anbefale begge racer, både som familiehund og som hyggehund
men også som brugshunde.
Håber du kan bruge min lange *S* fortælling til noget.

Mvh. Berit Nielsen

Fra : BettinaP

Dato : 30-09-05 14:29

"Ox-Arabere.dk" <wendyshah-snabela-hotmail.com> wrote in message

> Hej Bettina.
> Som nuværende ejer af Rottweilere og tidligere ejer af Dobbermann.
> Vil jeg da gerne give dig mine erfaringer.
snip
> Mvh. Berit Nielsen

Hej Berit

tusind tak for dit lange indlæg, der absolut gjorde mig en del klogere på
racerne, men det blev ikke nemmere at vælge
(de er jo alle 3 dejlige altså)

God weekend

BettinaP