Universets tilblivelse - dumt spørgsmål ti~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 26-09-05 09:56

Hej NG,

For noget tid siden spurgte jeg om Universets tilblivelse, se evt. ...

Sent: Monday, July 12, 2004 CET 16:56
Subject: Hvor kom al energien fra der forårsagede Big-Bang ?
2859 news:PExIc.24860$Vf.1241581@news000.worldonline.dk

Og det kom der en interessant debat ud af.

Iblandt de mere *seriøse* indlæg var bl.a. følgende:

"Lasse R" skrev

=== citat start ( from file 2873 ) ===

> Hvor kom al energien fra der forårsagede Big-Bang ?
>
> I mine øjne virker det ulogisk, at ...
>
> Ingenting + ingenting = et Univers.
> (0 + 0 = 1)

Jeg er på bar bund i fysikken, men jeg har læst noget i stil af, at man i
forbindelse med Heisenbergs usikkerhedsprincip kan "låne" energi af
universet, hvis man bare tilbageleverer det til tiden.

Med usikkerhedsprincippet kan man låne en meget ukendt mængde energi i et
meget kendt tidsrum, eller omvendt, og det skulle ske overalt i universet,
hele tiden, i form af stof og antistof.

Big bang skulle så være meget stor mængde energi lånt i et meget kendt
tidsrum.

(min gengivelse er sikkert nonsens, men det er noget i den stil)

=== citat slut ====

Da jeg ikke var helt enig med ham, blev dette drøftet nærmere.

Et andet interessant indlæg fremkom herved:

"Carsten Svaneborg" skrev

=== citat start (from file 2909) ===

> Banken kan jo ikke udlåne penge den ikke har!

En kvantemekanisk bank ved ikke præcist hvor
mange penge den har, ifht. Heisenbergs usikkerheds
relation.

Sagt med andre ord, skulle den vide meget præcist
hvor mange penge den har, så vil denne viden kun
gælde i meget meget kort tid.

=== citat slut ====

Disse oplysninger giver anledning til et spørgsmål:

Hvorledes kan dette i *praksis* lade sig gøre, når vi nu ved ifølge
Einsteins relativitetsteori, at selve tiden først begyndte, da Universet
opstod ?

(det forekommer mig en "anelse" vanskeligt at låne et-eller-andet UDEN at
tiden i så fald allerede er begyndt)

Med venlig hilsen
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Thor

Dato : 27-09-05 08:59

Hej Jesus

Big Bang står ikke som et uafviseligt faktum længere. Den første Crisis in
Cosmology konference blev holdt i sommer i Portugal. Her diskuteredes
alternativer til Big Bang,
og der er flere modeller som klarer sig bedre end big bang, - både hvad
gælder observationer og hvad gælder teori.
Du kan læse med på:

altcosmology@yahoogroups.com

altcosmologysci@yahoogroups.com

mvh Thor

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-09-05 12:35

Thor wrote:
> Den første Crisis in Cosmology konference blev holdt i sommer i Portugal.

At du får 11 personer til at mødes i Portugal, betyder ikke rigtigt så
meget i det størrer perspektiv. Jeg er sikker hvis du vælger 11 tilfældige
personer i den lokale kirke søndag morgen (hvis du kan finde 11 personer),
så vil du finde at flertallet tror på gud. Det beviser dog intet.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-09-05 10:20

"Carsten Svaneborg" skrev

[ ... angående fil 4505 ... ]

> [...]
> personer i den lokale kirke søndag morgen (hvis du kan finde 11 personer),
> så vil du finde at flertallet tror på gud. Det beviser dog intet.

100 % Enig ...

Øh ... det skulle vel ikke være så heldigt, at jeg kunne fravriste en
udtalelse fra dig angående mit spørgsmål ?

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4523

Fra : Thor

Dato : 28-09-05 21:37

> [...]
> personer i den lokale kirke søndag morgen (hvis du kan finde 11 personer),
> så vil du finde at flertallet tror på gud. Det beviser dog intet.

Det har jeg heller ikke antydet.

mvh Thor

ps - er der slet ingen der gider diskutere kosmologi, - det er da et ret
interessant område.

Fra : Gamle

Dato : 28-09-05 22:44

r@thor.thor> skrev i en meddelelse

> ps - er der slet ingen der gider diskutere kosmologi, - det er da et ret
> interessant område.

Det kunne da være interessant at vide hvor den masse som skulle være blevet
til big bang er kommet fra. Og energien der fik knaldet til at udløse.
Har engang læst, at universet krummer ind i sig selv. En ret linie skulle
(hvis lang nok) vende tilbage til udgangspunktet.
Universet skulle udvide sig, hastigheden dermed skulle blive større og
større. Om x antal milliarder år skulle man ikke kunne se andet end et sort
univers, da afstanden var blevet for stor mellem de forskellige objekter.
Og sådan hører, ser og læser man så meget.
Det kan godt nok få hjernecellerne op på dupperne.
Men jo, jeg synes også det er interessant.

Mvh.
Torben

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-09-05 08:35

Thor skrev:
> ps - er der slet ingen der gider diskutere kosmologi, - det er da et
ret
> interessant område.

Hvis du kan fremføre en kosmologisk terori som ikke indebære ændrede
naturlove så fremfør den vendligst.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-09-05 13:43

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> ret
>
> Hvis du kan fremføre en kosmologisk terori som ikke indebære ændrede
> naturlove så fremfør den vendligst.

og hvad mener du med det?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-09-05 00:14

Michael Knudsen skrev:
> "Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> og hvad mener du med det?

Bigbang terorien kræver at tiden begynder for ikke så længe siden. At
universet er højst 4gange jordensalder.

At rummet udvidere sig i en fjere dimition, som vi godt kan se som en
rødforskydning.