Beregning af trekant
Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 24-09-05 17:01

Hvordan er det nu lige formlen for dette regnestykke ser ud:

En ligsidet trekant, hvor grundlinien er 25 m, og højden er 20 m.
Nu fjernes noget fra bunden, så højden kun er 5 m.
Hvad er grundlinien nu, og hvordan ser formlen ud?

med venlig hilsen
Poul E. Kristensen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 24-09-05 17:50

"Poul E. Kristensen" <poulemilfjern@fjernkristensen.mail.dk> wrote in

> [...]
> Nu fjernes noget fra bunden, så højden kun er 5 m.
> Hvad er grundlinien nu, og hvordan ser formlen ud?

hmm du har nu 1/4 højde - mon ikke du også har 1/4 grundlinie = 6,25?

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-09-05 17:53

Poul E. Kristensen fortalte:

> [...]
> Nu fjernes noget fra bunden, så højden kun er 5 m.
> Hvad er grundlinien nu, og hvordan ser formlen ud?

Hvis du generelt har figurer der er ens på nær størrelsesforholdet, f, så
er f den faktor du skal bruge. In casu: f = 5/20

Mvh
Martin
--
Det går den vej hønsene skraber

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-09-05 18:00

> Hvordan er det nu lige formlen for dette regnestykke ser ud:
> En ligsidet trekant, hvor grundlinien er 25 m, og højden er 20 m.

Her går der et eller andet galt.. I en ligesidet trekant står højden lige
midt på grundlinjen og da grundlinjen har samme længde som de to andre
sider, skal følgende være gyldigt (Pythagoras):

g = sqrt((g/2)^2 + h^2)
hvor g er grundlinjens længde og h er højden.

Indsætter vi værdierne:
25 = sqrt(12.5^2 + 20^2)

Og regner det ud:
25 = 23.5850 -> højden og grundlinjen passer ikke sammen

Forholdet mellem højde og grundlinje kan udregnes ved hjælp af sinus:
sin(vinkel) = h / g

Vinklen er altid på 60 grader i en ligesidet trekant.

En ligesidet trekant med en grundlinje på 25 m har en højde på ~21.65 m.
(sin(60) * 25 = ~21.65)

> Nu fjernes noget fra bunden, så højden kun er 5 m.
> Hvad er grundlinien nu, og hvordan ser formlen ud?

Vi isolerer g:
g = h / sin(vinkel) -> g = 5 / sin(60) = ~5.77

Trekanten er stadig ligesidet, så det er samme ligninger der bruges.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-09-05 18:37

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Her går der et eller andet galt.. I en ligesidet trekant står højden lige
> midt på grundlinjen og da grundlinjen har samme længde som de to andre
> sider, skal følgende være gyldigt (Pythagoras):

Der skulle nok have stået "ligebenet" trekant.

hilsen
Uffe

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 24-09-05 21:45

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> Der skulle nok have stået "ligebenet" trekant.

Ja lige præcis, det er selvfølgelig en fejl fra min side, men jeg er stadig
lidt forvirret over de forskellige svar?

Måske er de ikke så forskellige aligevel,- jeg satser på at resultatet er
6,25 m.

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Poul E. Kristensen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-09-05 21:58

>jeg satser på at resultatet er 6,25 m.

Da spørgsmålet var "Hvad er grundlinien nu?", er det nok ikke så klogt

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 24-09-05 22:18

"Jakob Nielsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> Da spørgsmålet var "Hvad er grundlinien nu?", er det nok ikke så klogt

Hvorfor er det ikke klogt?

Poul E. Kristensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-09-05 22:07

Martin Sørensen wrote:
-snip-

> Forholdet mellem højde og grundlinje kan udregnes ved hjælp af sinus:
> sin(vinkel) = h / g

Hvordan kommer du egentligt frem til det, at g skulle være en hypotenuse?

Jeg ville nok nærmere sige tan(v) = h / (0.5*g)

/
/ | \
/ | \
/ |h \
/v) | \
---------|---------
0.5 * g

> Vinklen er altid på 60 grader i en ligesidet trekant.
>
> En ligesidet trekant med en grundlinje på 25 m har en højde på ~21.65 m.
> (sin(60) * 25 = ~21.65)

Skal vi se om vi er enige?

tan(v) = h / (0.5*g) => h = tan(60)*(0.5*25) = 21,65 sørme jo.

> Vi isolerer g:
> g = h / sin(vinkel) -> g = 5 / sin(60) = ~5.77

tan(v) = h / (0.5*g) => g = 2*(5/tan 60) = 5,77

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-09-05 22:45

> Hvordan kommer du egentligt frem til det, at g skulle være en
> hypotenuse?

I en ligesidet trekant er alle tre sider lige lange, så
grundlinjen=hypotenusen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-09-05 21:10

> En ligsidet trekant, hvor grundlinien er 25 m, og højden er 20 m.
> Nu fjernes noget fra bunden, så højden kun er 5 m.
> Hvad er grundlinien nu, og hvordan ser formlen ud?

Du har fået forskellige andre svar, men her er min variant, som måske er
mere simpel at tænke på... måske ikke.

Din grundlinje er 25m og højden er 20m. Hvis du gradvis flytter din
grundlinje opad, så går den fra først 25m til 0m. Du kan altså konkludere at
over 20m i højden mindskes grundliniens længde 25m.
Det vil sige 25m/20m = 1.25m/m. Grundlinien bliver altså 1.25m kortere for
hver meter du går op, eller for hver meter du fjerner fra bunden.

Svaret er altså at grundlinien er 25m-5*1.25 = 18.75

Fra : Kim Hansen

Dato : 24-09-05 23:13

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> [...]
>
> Hvordan kommer du egentligt frem til det, at g skulle være en hypotenuse?
>
> Jeg ville nok nærmere sige tan(v) = h / (0.5*g)

I den retvinklede trekant der bestaar af g, h og 0.5*g er g
hypotenusen. Det betyder ogsaa at h kan beregnes ud fra g
vha. Pythagoras:
g^2 = (0.5*g)^2 + h^2
3/4 g^2 = h^2
h = sqrt(3/4) g ~= 0.866 g = 0.866 * 25 = 21.651

(Disse tal har dog intet at goere med den rette loesning til opgaven,
da de bygger paa skrivefejlen ligebenet/ligesidet.)

--
Kim Hansen

Fra : Filip

Dato : 25-09-05 07:00

> En ligsidet trekant, hvor grundlinien er 25 m, og højden er 20 m.
> Nu fjernes noget fra bunden, så højden kun er 5 m.
> Hvad er grundlinien nu, og hvordan ser formlen ud?

Hvis opgaven skal forståes således at du forskyder din grundlinje opad, så
har jeg tegnet den i Smartsketch (tegneprogram) og fundet den nye grundlinje
til 6,25 m. Det må da siges at være et mere præcist svar end alle de andre
som ikke kan finde ud af at regne. Hvis man blot kontruerer det, så laver
man ingen fejl.

Filip

Fra : alexbo

Dato : 25-09-05 09:22

"Filip" skrev

> [...]
> grundlinje til 6,25 m. Det må da siges at være et mere præcist svar end
> alle de andre som ikke kan finde ud af at regne. Hvis man blot kontruerer

Hvordan lykkedes det dig at tegne en ligesidet trekant med en sidelængde på
25cm og en højde på 20 cm?

I min verden har en ligesidet trekant med sidelængde 25cm. en højde på ca.28
cm
Og en ligesidet trekant med højden 20 cm. en sidelængde på ca.18 cm.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 25-09-05 09:26

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev >

Noget vrøvl, beklager

mvh
Alex Christensen

Fra : Filip

Dato : 25-09-05 22:31

> Noget vrøvl, beklager
>
> mvh
> Alex Christensen

Godt du selv fandt ud af det

Fra : alexbo

Dato : 25-09-05 23:03

"Filip" skrev

> Godt du selv fandt ud af det

Ja, da jeg læste hvad jeg skrev, var det tydeligt det var forkert.
Du skulle måske have benyttet lejligheden til at se lidt på dit eget indlæg,
det er ikke blevet bedre af at jeg regnede forkert.

Kan du lave en ligesidet trekant, med sidelængde 25 og højde 20?

mvh
Alex Christensen

Fra : Filip

Dato : 26-09-05 07:39

> Kan du lave en ligesidet trekant, med sidelængde 25 og højde 20?

Du skulle nok lige have læst alle indlægene igennem inden du begyndte at
komme med kommentarer om at jeg laver fejl. Læs f.eks Poul E. Kristensens
24/9 kl22:45 indlæg lidt nede i gruppen:

>Ja lige præcis, det er selvfølgelig en fejl fra min side, men jeg er stadig
>lidt forvirret over de forskellige svar?

Så behøver jeg vist ikke at skulle uddybe at den trekant jeg regner på, er
korrekt.

Filip

Fra : alexbo

Dato : 26-09-05 08:00

"Filip" skrev

> Så behøver jeg vist ikke at skulle uddybe at den trekant jeg regner på, er
> korrekt.

Ifølge dit indlæg tegner du en ligesidet trekant, du fremhæver oven i købet
din fejlfrihed.
Hvor i dit indlæg fremgår det at du er skiftet fra ligesidet til ligebenet?

mvh
Alex Christensen

Fra : Filip

Dato : 26-09-05 09:33

> Ifølge dit indlæg tegner du en ligesidet trekant, du fremhæver oven i
> købet din fejlfrihed.
> Hvor i dit indlæg fremgår det at du er skiftet fra ligesidet til
> ligebenet?

Jeg havde ikke taget højde for at der var skrevet fejl i det indlæg jeg
svarede på, så jeg har gået ud fra at det var en ligbenet opgave, selvom der
stod ligesidet - eftersom Poul E Kristensen selv har rettet denne fejl i de
senere indlæg. For at du ikke skal blive mere forviret, så kan jeg fortælle
dig at jeg i min besvarelse har benyttet mig af en ligbenet trekant med
højden 20 og grundlinjen 25.

Filip

Mit resultat er stadig det rigtige i forhold til meningen med opgaven

Fra : KnudG

Dato : 26-09-05 13:58

Jeg synes ikke dit overlegne tonefald er passende, efter at du stiller et
spørgsmål, hvor du ikke selv har styr på begrebene.
Knud

Fra : Filip

Dato : 26-09-05 15:06

> Jeg synes ikke dit overlegne tonefald er passende, efter at du stiller et
> spørgsmål, hvor du ikke selv har styr på begrebene.
> Knud

Er det mig du mener? Til din orientering så har jeg altså ikke stillet
spørgsmål - kun givet svar! Og efter alt at dømme er det korrekt svaret på
opgaven. Hvis ikke, så vil jeg gerne have en modberegning!

Filip

Fra : KnudG

Dato : 26-09-05 16:05

Jeg var ikke så heldig med formuleringen - det er tonen i flere indlæg jeg
finder mindre passende.
Det generer mig når diskutionen mister seriøsiteten - dette uanset om nogen
har lavet en fejl.

Fra : alexbo

Dato : 26-09-05 16:41

"Filip" skrev i

> [...]
> der stod ligesidet - eftersom Poul E Kristensen selv har rettet denne fejl
> i de senere indlæg. For at du ikke skal blive mere forviret,

Lidt forvirret er jeg stadigvæk,
Først skriver du at du ikke har taget højde for fejlen,
så skriver du at du gik ud fra at det var en fejl med ligesidet.
Det ville for mig betyde at du havde taget højde for fejlen.
Men du skrev ikke noget om at du havde taget hensyn til denne fejl.
Vi mener åbenbart ikke det samme, hverken med ordet højde eller fejlfri.

Egentlig er det lige meget, og da jeg havde fjernet mit første indlæg, og
beklaget det, regnede jeg ikke med at skrive mere om det.
Men da du tilsyneladende ønskede at fortsætte, så kom der endnu et par
indlæg, men dette er det sidste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Filip

Dato : 26-09-05 18:10

> [...]
> beklaget det, regnede jeg ikke med at skrive mere om det.
> Men da du tilsyneladende ønskede at fortsætte, så kom der endnu et par

Helt i orden. Jeg gider heller ikke mere, så ender det bare i ordkløveri.

Filip

Fra : Filip

Dato : 26-09-05 18:11

> [...]
> beklaget det, regnede jeg ikke med at skrive mere om det.
> Men da du tilsyneladende ønskede at fortsætte, så kom der endnu et par

Helt i orden. Jeg gider heller ikke mere, så ender det bare i ordkløveri og
vi bliver sure på hinanden

Filip

Fra : The MANN

Dato : 27-09-05 16:41

"Poul E. Kristensen" <poulemilfjern@fjernkristensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:43357824$0$87574$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Nu fjernes noget fra bunden, så højden kun er 5 m.
> Hvad er grundlinien nu, og hvordan ser formlen ud?

Prøv dette link www.matlex.dk/geometri.html#retvinklede

The MANN