Ny kattekilling -- Negleklipning??
Fra : audi_quattro

Dato : 23-09-05 21:31

Har lige købt en lille mis på 9½uge for første gang og aner intet om katte
andet end hvad man selvf. har forhørt sig hos andre man kender som har kat!

Den skal være indekat og er som sagt 9½ uge gammel hunkat, skal dens negle
klippes?? Og hvis ja af hvem/hvordan, skal man til dyrlæge? En bekendt har
fået fra samme kuld/samme alder og har fåe klippet dem med en 3 i En klipper
uden prob. og katten brokede sig heller ikke!! Men synes bare det lyder lidt
vildt, og vil heller ikke selv begive mig ud på noget som jeg ikke er sikker
på!

På forhånd tak for hjælpen,

Den nye katte ejer ;)

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 23-09-05 22:15

Hmmm.. 9½ uge.. Det var sørme tidligt.. En killing skal helst blive hos
sin mor og søskende til den er 12 uger eller kan du risikere nogle
adfærdproblemer når den bliver ældre.. Hvordan kan det være du har fået
den så tidligt?

Med venlig hilsen
Mia Warming
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : myggen

Dato : 23-09-05 22:30

"audi_quattro" <audi_quattro@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lyder lidt vildt, og vil heller ikke selv begive mig ud på noget som jeg

Tillykke med dit lille vidunder..

jeg har aldrig klippet katte kløer - eller kløer på marsvin, kaniner og
andre dyr - med en tre-i-en negeklipper da kattens runde negle kan flosse.
Du kan derfor købe en "klo saks" eller hvad de hedder i din dyrehandel. Den
er beregnet til runde kløer..

Vores kat brokker sig heller ikke når han får klippet kløer, for vi er to om
ham; en der holder og en der klipper, så det går hurtigt og derfor er det
ikke så ubehageligt at blive holdt. Derudover er vores kat nu ikke den store
brokkerøv - han finder sig i alt

Men, som der er blevet nævnt i et andet indlæg her i tråden er det måske
lige tidligt nok at klippe kløerne... Et godt udgangspunkt er, at klippe dem
når det begynder at "klikke" når katten går på et trægulv eller lignende,
eller katten begynder at hænge i ting, med kløerne. Vi tjekker jævnligt
vores kats kløer og kan derfor efterhånde ved at kigge på dem sse om de
trænger.

Men brug en saks der er beregnet til kattekløer... Det er mit råd. Jeg ved
ikke hvad der sker ved det andet, udover at kløerne kan flosse, men uanset
hvad er det ikke noget jeg vil byde min kat. Der er jo en grund til der er
fremstillet specielle klo sakse til katte

Trine

Fra : Jacob Petersen

Dato : 23-09-05 22:44

> [...]
> lyder lidt vildt, og vil heller ikke selv begive mig ud på noget som jeg

Hej.

Jeg klipper aldrig negle på min kat, den klarer selv at hvæsse sine kløer.
Der er vel ikke nogen grund til at klippe kattens negle, når der ikke er
problemer med dem?

Mvh Jacob

Fra : Anette

Dato : 24-09-05 00:15

Jacob Petersen wrote:
> Jeg klipper aldrig negle på min kat, den klarer selv at hvæsse sine
> kløer. Der er vel ikke nogen grund til at klippe kattens negle, når
> der ikke er problemer med dem?

Vi ville aldrig klippe kløer på killinger og heller ikke på voksne katte.
Vi har heller aldrig nogensinde klippet negle på vores katte - i de nogle og
tyve år vi har haft æren af at dele hjem med "de herskaber". Vi har i de år
delt hjem med op til 15 katte ad gangen. Både katte der kun var inde og
inde/ude misser.
Kaniner derimod får klippet kløer ligesom hundene når de ikke slider dem nok
selv.

Og vi har også endnu til gode at opleve at katte "klikker" når de går på
trægulv eller lign, som myggen skriver. Vores katte- når de er belvet næsten
voksne- har altid kunnet trække kloen ind i poten, når der ikke var brug for
den. Negleskiftet klarer katten selv med et godt kradsebræt. Vi har aldrig
haft andet bøvl med kløerne end der af og til er en klo der går i stykker og
sidder hele skævt, og derfor skal hjælpes af, når klatreturen i træerne
eller en slåskamp udendørs har været for voldsom.

/ Anette

/ Anette

Fra : Kate

Dato : 24-09-05 07:56

"Anette" <abc@def.es> wrote in

> Vi har heller aldrig nogensinde klippet negle på vores katte

Jeg har gjort det af to grunde. På Johan fordi han havde en tendens til
at hænge i på gulvtæpperne, det var tydeligt han nød når de var
klippede og han slap for det. På Mowgli og Lante fordi de simpelthen
har nogle lange spidse kløer som gør ret ondt når man bliver æltet
under en nussetur. Jeg tager altid kun lige den yderste spids aldrig
mere end det, og ingen af mine katte har problemer med det.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : myggen

Dato : 24-09-05 09:34

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under en nussetur. Jeg tager altid kun lige den yderste spids aldrig
> mere end det, og ingen af mine katte har problemer med det.

det vil jeg også så sige... vi klippet kun hvad der er absolut nødvendigt,
så han ikke hænger i...

Fra : myggen

Dato : 24-09-05 09:39

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> og inde/ude misser.
> Kaniner derimod får klippet kløer ligesom hundene når de ikke slider dem

vi klippet kløerne på vores kat, fordi han ikke slider dem nok selv...

> [...]
> næsten voksne- har altid kunnet trække kloen ind i poten, når der ikke var
> brug for den. Negleskiftet klarer katten selv med et godt kradsebræt.

vi har også til gode at opleve klik på gulvet når katten går, for vi klippet
spidsen af hans kløer når han begynder at hænge i fx. vores tøj eller lign.
Derudover trækker han kloen ind i poten som alle andre katte, men derfor kan
han sagtens få nogle spidser der ikke er rare - hverken for ham eller os -
som vi vælger at klippe af, af den simple grund, at han som værende
udelukkende indekat ikke altid formår at få hvæsset kløerne nok på
kradsetræet.
Så det er altså ikke fordi vi har en "defekt" kat at vi klipper kløer...

> [...]
> og sidder hele skævt, og derfor skal hjælpes af, når klatreturen i træerne
> eller en slåskamp udendørs har været for voldsom.

vi har aldrig oplevet problemer med vores kats kløer. Ikke engang at der er
flosset eller gået i stykker og sidder skævt som du skriver. Men igen -
vores kat er indekat hvor det lader til din kat/katte kan komme ud, hvilket
gør at de langt nemmere kan få hvæsset deres kløer. Så der er altså forskel
på inde- og udekatte...

Fra : Anette

Dato : 24-09-05 15:03

myggen wrote:
> Så der er altså forskel på inde- og udekatte...

Absolut - v i har først oplevet flossede/ødelagte kløer efter vi for 13 år
siden, flyttede på landet med vores katte. Men heller ikke dem vi i sin tid,
havde som indekatte fik klippet kløer.
For os er det nok bare en del af det at have kat at de af og til kommer til
at kradse eller hænge i når vi hyggenusser.
For mig ville det føles forkert at klippe spidserne af deres kløer, for mig
ville det være at foretage et indgreb mod kattens vigtigste forsvarsvåben.
Måske hænger det sammen med at vi altid har haft flere katte ( og hunde) ad
gangen, så forsvaret har været vigtigt for dem.
Men sådan er vi jo så forskellige

/ Anette

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-09-05 00:07

> Har lige købt en lille mis på 9½uge for første gang og aner intet om katte
> andet end hvad man selvf. har forhørt sig hos andre man kender som har
> kat!

Tillykke med den lille ny - det er bare skønt at have kat Desværre er
den altså lige ung nok til at flytte hjemmefra. Killinger skal være 12 uger
før de flyttes fra moderen, ellers er de mere udsatte for senere i livet at
udvikle adfærdsvanskeligheder som fx. urenlighed, hypersoignering, skyhed,
separationsangst, agressiv eller destruktiv adfærd m.m. Derfor er alle
killinger fra godkendte opdræt, minimum 12 uger når de sælges. Hvis du har
mulighed for det, skulle du måske spørge om din killing kan komme tilbage
til sin mor indtil den er 12 uger - så har den bedre chancer for at blive en
harmonisk kat, som vil fungere sammen med dig uden problemer i fremtiden. En
kat kan sagtens blive mellem 10 og 20 år gammel, så der er god fornuft i at
prøve at undgå problemer der kan blive en pestilens i hverdagen i mange år
fremover.

Læs mere på Dyrenes Beskyttelse:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/0/089b591679abe187c1257018004fb686?opendocument&exp=d4881ae86093b73bc125703700382105

Eller i denne udmærkede artikel af Dyrlæge Anna Cramer:
http://www.katlink.dk/artikler/artikel4.html

> Den skal være indekat og er som sagt 9½ uge gammel hunkat, skal dens negle
> klippes??

Nej, som udgangspunkt behøver man ikke klippe kattens kløer. Ind i mellem
kan det dog være nødvendigt at klippe den aller yderste spids på indekatte,
hvis de ikke slider deres kløer nok til at holde dem i den rigtige længde.
Hvis kattens kløer hænger i alting eller "klikker" når den går på gulvet, er
de fordi de er for lange til at den kan trække dem helt ind i poten. Så kan
man lige nippe den aller yderste spids af, med en speciel klosaks med en
indbygget sikkerhedsafstand. De kan købes i større supermarkeder og hos
dyrehandlere. Aldi har i denne uge et sæt til pelspleje af henholdsvis korte
og langhårede katte med kam, børste, tægetang, klosaks og nogle andre ting
til 69.95 kr og Bilka har vist klosakse til ca. 30 kr. Bed dyrlægen om at
vise dig hvordan man gør hvis du er i tvivl, når du alligevel skal have
katten derned til vaccination/neutralisering/øremærk/... (Og husk at din
killing skal have et kradsebræt eller kradsemiljø).

[snip]
> På forhånd tak for hjælpen,
>
> Den nye katte ejer ;)

Det var så lidt Evt. kan du låne Politikens Kattebog eller andre bøger
om katte på biblioteket. Den er supergod til katte-begyndere og besvarer
alle de mest almindelige spørgsmål.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : audi_quattro

Dato : 24-09-05 10:41

Dejligt med lidt dokumentation for påstanden,, jeg kan jo så se at du har
ret!
Bare lidt mystisk, jeg var hos 3 dyrehandler (butikker) og talte med en
dyrlæge, og alle sagde enstemmigt at man ku få killingen (altså fjerne fra
moren) efter 4-5uger...(max. 8uger).

Jeg var faktisk bange for at min var FOR GAMMEL! Har også hørt at jo ældre
de var, jo sværre var de at opdrage på mht. til unoder... så lidt dårlig
information må man nok sige! Jeg har jo så været bekymret i forkert retning!
Ps. er 10mån i dag.

Har dog ikke tænkt mig at returnere den til moren, den klarer sig perfekt
her (jeg har ferie hele næste uge også), så er hjemme til at lege, passe,
pleje og nusse den. Den har ikke en ENESTE gang tisset uden for kattebakke,
og begyndte at bruge den lige fra starten af, har også en stor lækker hule
til den inde på mit kontor, hvor den elsker at "kat nappe" + sover om
natten, spiser godt og lader til at være glad. Så det skal nok gå

Mht. til negle, kan jeg jo så også se/læse at min fornuft havde ret, og
venter med at klippe noget som helst. Der er selvf. delte meninger om mange
ting, men man må vel gøre det ud fra kattens behov, min har dog lidt lange
klør efter min mening, deraf spørgsmålet! Når den leger kan den godt kradse
lidt, gør jo ikke ondt, men får sådan nogle små fine rifter som svier af H.
til...nok også lidt bekymret for læder stuen Men kradsetræ indkøbes i
dag, ku ikke finde noget ordentligt i forgårs da jeg fik katten.

PS. nogle anbefalinger til kradsetræ? Er vel individuelt ik? Er vel også
bare mest så den ikke kradser på alt muligt andet... hørte også om "katte
parfume" som lokker den hen på kradsetræet, kan det anbefales?

Fra : Jacob Petersen

Dato : 24-09-05 11:58

> [...]
> svier af H. til...nok også lidt bekymret for læder stuen Men kradsetræ
> indkøbes i dag, ku ikke finde noget ordentligt i forgårs da jeg fik

Hvis du siger AV hver eneste gang katten kradser dig, vil den lære at lade
være. Jeg overtog for nogle år siden en voksen kat, som ikke havde lært at
lade være med at kradse (de kradser _en_del_ hårdere end killinger...),
sikkert fordi den ikke var blevet leget så meget med. Katten lærte i løbet
af et par måneder at lege uden at bruge kløerne, som i øvrigt ikke blev
klippet.

Mht læder kan jeg godt forstå din uro. Jeg har dog en lædersofa, som min kat
ikke er det mindste interesseret i at kradse i - men om det er undtagelsen
eller regelen ved jeg ikke.

> [...]
> bare mest så den ikke kradser på alt muligt andet... hørte også om "katte
> parfume" som lokker den hen på kradsetræet, kan det anbefales?

Jeg har haft rigtigt gode erfaringer med opbevaringskasser af noget fletværk
af en slags, gerne noget katten rigtigt kan få kløerne ind i. Og sådan en er
som regel billigere end et kradsetræ.

Mvh Jacob

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-09-05 17:00

In article <4335311f$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jacob
Petersen <SuNk@goatstorm.dk> wrote:

> Mht læder kan jeg godt forstå din uro. Jeg har dog en lædersofa, som min kat
> ikke er det mindste interesseret i at kradse i - men om det er undtagelsen
> eller regelen ved jeg ikke.

Mine erfaringer er, at de stoffer / tæpper osv som frister katten, især
er dem, der er ru og groftvævede. Dem, hvorman også selv kan mærke
modstand, når man trækker neglene henad
De fleste synes jeg fortæller at læder ikke indbyder til at kradse i;
hvis det får skrammer, er det i leg og spurten hen over møblerne

Mine to får klippet kløer på forpoterne efter behov, dvs ca hver 2 - 3
uge. Så hænger deres forpoter simpelthen fast i tæpper og kradsetræ så
man må komme og "hægte dem af", og det er synd. Kradsetræet bruges
flittigt, men det er mit indtryk, at det kun fjerner de løse kloskæl,
så kloen faktisk bliver skarpere - og ikke kortere *hm*

Jeg tror det er en god ide at starte med at lære katten at klipperiet
ikke er farligt fra den er lille. Mine vred og snoede sig det første
par år . Af og til måtte jeg snige mig til at klippe mens de sov
Idag sætter jeg dem på skødet - på rumpen med ryggen ind mod min mave
- og så holder de stort set poten stille, en af gangen, mens vi
klipper. Bagefter nusser vi lidt og mis får at vide hvor dygtig hun er.
Det er dejligt!

--
Knus fra Ann R

Fra : Kari Eiffert

Dato : 24-09-05 16:03

> PS. nogle anbefalinger til kradsetræ? Er vel individuelt ik? Er vel også
> bare mest så den ikke kradser på alt muligt andet... hørte også om "katte
> parfume" som lokker den hen på kradsetræet, kan det anbefales?

Hej!

Jeg kan da i hvert fald fortælle at du kan få billige kradsetræer her:
www.zooplus.de Vi købte et der og kattene elsker det. Men det er igen
forskelligt hvad de kan li. Nogen elsker huler og andre gider dem slet ikke.
Du kan jo dryppe nogen badrian dråber på træet for at gøre det interessant,
men det har ikke været nødvendigt her.

Mvh Kari

Fra : audi_quattro

Dato : 26-09-05 18:31

takker,, er hermed bestilt et til aften,, hvor længe gik der inden du fik
dit leveret?? og var det samlet eller skal man selv gøre det??

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-09-05 07:39

"audi_quattro" <audi_quattro@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> takker,, er hermed bestilt et til aften,, hvor længe gik der inden du fik
> dit leveret?? og var det samlet eller skal man selv gøre det??

Man skal selv samle det. Men der er da en brugsanvisning med så det gik
nemt. Der gik 3 dage så vidt jeg husker. Det er ved at være et stykke tid
siden. Men god fornøjelse med det hele Jeg håber den bliver modtaget med
glæde af dit lille vidunder.

Mvh Kari

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 27-09-05 14:43

Vi har købt et kradsetræ fra zooplus.de og kattene er vilde med det
fordi det er højt og i mange niveauer.. Men bare det de har noget at
kradse i er skønt for det lille vi købte til at starte med er også
stadig meget brugt..

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JytteJ

Dato : 24-09-05 15:09

> [...]
> lyder lidt vildt, og vil heller ikke selv begive mig ud på noget som jeg

Jeg er nød til at klippe Helenas kløer, fordi hun ikke får dem slidt nok
indendøre, og så virker det som om der er klæbelim på hendes poter når
neglene bliver for lange: hænger fast i alt.

Men - det er et rent helvede. Hun vrider og vender sig som en orm når det
skal forgå og brokker sig meget. Så jeg tror at det er en god idé at vænne
killingen til det så tidligt som muligt, så burde det ikke blive et problem

Det der med flosningen, tror jeg skyldes at der sidder nogle løse
skaller/overhud på neglene, som kattene normalt selv kradser af, men helena
gør det ikke.

Jeg bruger en god negletang som jeg også bruger til mine egne negle, er
ganske udmærket.

Men i kan iøvrigt finde udmærkede billeder på nettet, så i kan se hvordan
man gør.

VH.
JytteJ