Penduls svingningstid
Fra : malthe5@hotmail.com

Dato : 23-09-05 13:39

Hej gruppe!

Jeg kom i tanke om en ting mens jeg iagttog et penduls svinging: Findes
der en måde at beregne svingningstiden for et pendul på? Hvis der
gør, kan man bevise det uden et forsøg?

Malthe Sunesen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 23-09-05 14:58

malthe5@hotmail.com wrote:
> Findes der en måde at beregne svingningstiden for et pendul på?

Hvilke parametre karakteriserer et pendul?

Længden af snoren L [meter] og tyngde accelerationen g [meter/sekund^2].

Massen er irrelevant, da den indgår både i accelerationen ma og
tyngde kraften mg, og går derfor ud i Newtons anden lov.

Så størrelsen L/g har dimension sekund^2
dvs. t ~ sqrt(L/g) er en tid - svingningstiden.

Hvis du vil udregne præfaktoren (der vist er 2pi) så skal du løse
Newtons anden lov for problemet, hvilket er simpelt for små udsving.

> Hvis der gør, kan man bevise det uden et forsøg?

I fysik er det forsøget der efterviser at en teori er korrekt.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-09-05 15:12

Hej Malthe,

> Jeg kom i tanke om en ting mens jeg iagttog et penduls svinging: Findes
> der en måde at beregne svingningstiden for et pendul på? Hvis der
> gør, kan man bevise det uden et forsøg?

Se eventuelt

<http://www.ribekatedralskole.dk/~hoyrup/vejl/pend.pdf>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 25-09-05 11:27

Carsten Svaneborg skrev:

> [...]
>
> Hvis du vil udregne præfaktoren (der vist er 2pi) så skal du løse
> Newtons anden lov for problemet, hvilket er simpelt for små udsving.

Mange tak skal du have. Præcis det jeg skulle bruge.

> I fysik er det forsøget der efterviser at en teori er korrekt.

Tænkte måske lidt for matematisk da jeg stillede spørgsmålet.

Malthe Sunesen