Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til en begynder
Fra : Ole Madsen

Dato : 23-09-05 13:41

Jeg står og skal købe digital kamera på mandag, men har været inde på
canons hjemmeside for eos 350d og set priserne, måske jeg så på de
forkerte linser, men jeg syntes de var virkelig dyre.

hvad anbefaler i at jeg starter med af linser? jeg vil i starten lave
makro og en del foto i en kirke, skal man også have en blitz eller er
den indbyggede god nok?

Ole

Fra : Brizz

Dato : 23-09-05 15:25

Kig på www.technikdirekt.de for priser eller www.photografica.com

> hvad anbefaler i at jeg starter med af linser? jeg vil i starten lave
> makro og en del foto i en kirke, skal man også have en blitz eller er
> den indbyggede god nok?

Den indbyggede blitz er ikke god nok til kirke billederne da afstanden
oftest vil være for stor.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-09-05 15:28

Brizz wrote:

> Kig på www.technikdirekt.de for priser eller www.photografica.com

men hvilke linser skal jeg se efter?

til brug til :

makro
kirkerum
portræt

er der en alround linse i kan anbefale mig, så kan jeg vel altid købe en
bedre senere.

Ole

Fra : Brizz

Dato : 23-09-05 15:37

Ole Madsen wrote:

> [...]
> kirkerum
> portræt
>
> er der en alround linse i kan anbefale mig, så kan jeg vel altid købe en

Har ingen erfaring med makro så der må en anden tage over. Alt efter
hvad du skal tage billeder af i kirken skal du jo gå efter noget
vidvinkel vil jeg mene. Bruger selv 17-40 f4.0L fra canon men den er
måske lidt over målet til at komme igang med pga prisen på ca 5500.
Portræt vil du ikke gå galt i byen med en fast 50mm. Pengepungen
bestemmer hvor lysstærk den skal være. Men en god 50mm kan gøres til ret
billige penge.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Jacob

Dato : 23-09-05 15:49

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvad anbefaler i at jeg starter med af linser? jeg vil i starten lave
> makro og en del foto i en kirke, skal man også have en blitz eller er den

Drop blitz. køb et stativ og en fjern udløser istedet. derved kan man undgå
blitz og få et naturligt lys.
18-55mm kit er fin hvis du sætter den på A og en blænde på 8 eller derover
f.eks. 11.
en 50mm f/1.8 er meget billig og fortræffelig til næsten alt. vist omkring
800kr.
istedet for at købe et dyrt macro objektiv så køb nogle mellemringe. så skal
man selv indstille focus manuelt men det er den billigste måde at starte på.

Jacob

Fra : Flemming Carlsen Bra~

Dato : 23-09-05 21:30

Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev:
> [...]
Den indbyggede blitz rækker max. 3 meter. Køb hellere et stativ og
brug det lys der er tilstede
Flemming

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-09-05 22:40

Flemming Carlsen Brandenborg wrote:
> Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev:
>
> Den indbyggede blitz rækker max. 3 meter. Køb hellere et stativ og
> brug det lys der er tilstede
> Flemming

Hvad er et stativ, er det sådan et som portræt fotografer bruger med skærm?

Ole

Fra : Per

Dato : 23-09-05 22:04

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> hvad anbefaler i at jeg starter med af linser? jeg vil i starten lave
> makro og en del foto i en kirke, skal man også have en blitz eller er den

Må du overhovedet bruge blitz i kirken?

Jeg har selv købt Canons 50mm f/1.8. Den er god til low-light situationer,
men har altså fast brændevidde på 50mm (svarer til 80mm i forhold til 35mm
kamera). Men køb kit linsen med, så har du en OK vidvinkel på x0.8. Nu er
der jo som regel OK lyst i en kirke, så det bliver ikke et problem at skyde
håndholdt med den. I værste tilfælde må du smide den på en højere ISO så du
kan holde ca. 1/60 lukketid max.

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-09-05 22:39

Per wrote:
> [...]
> håndholdt med den. I værste tilfælde må du smide den på en højere ISO så du

ikke mens der er møde, men efter.

Tak for alle svarene

Ole