Hvilken hund?
Fra : HKN

Dato : 23-09-05 12:42

Hej,

Vi har i længere tid overvejet at anskaffe os en hund. Vi var meget
begejstrede for en Border Collie, men da vi sejler en del om sommeren, så
er
den måske nok for livlig og krævende (selvom vi har mødt andre sejlere med
denne type hund).
Vi har så kigget på en Welsh Springer Spaniel - men er lidt i tvivl om der
findes en anden type hund, som ligner denne bare en anelse større?? Altså
samme farver - brun/hvid - men ligner måske mere en sætter af en art?

Nogen som kan hjælpe med havd det kan være for en race?

Pft

Henrik

It has removed 12 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : JJ

Dato : 23-09-05 14:43

Drentsche patrijshond måske?
Tjek om det er sådan en på

www.lilanimas.dk

--
Hilsen

JJ

Fra : fam. Ager

Dato : 23-09-05 14:56

> [...]
> samme farver - brun/hvid - men ligner måske mere en sætter af en art?
>
> Nogen som kan hjælpe med havd det kan være for en race?

---------------------------

rød/hvid setter
engelsk springer spaniel
kleiner mynsterlænder/grosser mynsterlænder
det kan være en af de mange hyrdehunde, i stil med borderen,der er
efterhånden kommet en del typer til, som minder lidt om den, nogle større...
jeg husker ikke navnene på dem

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 23-09-05 16:27

> [...]
> det kan være en af de mange hyrdehunde, i stil med borderen,der er
> efterhånden kommet en del typer til, som minder lidt om den, nogle

.........toller, kelpie, australian shepherd, belgiske hyrdehunde

Mvh
Søren.

Fra : Fru Sørensen

Dato : 23-09-05 15:53

Snip

> [...]
> samme farver - brun/hvid - men ligner måske mere en sætter af en art?
>
> Nogen som kan hjælpe med havd det kan være for en race?

Hej

Det kunne også være en Breton.
Sådan én har jeg haft med ud at sejle 4 somre.
Og det befinder den sig godt med.

Mhv

Lene

Fra : HKN

Dato : 23-09-05 19:22

> Hej
>
> Det kunne også være en Breton.
> Sådan én har jeg haft med ud at sejle 4 somre.
> Og det befinder den sig godt med.

Den ligner meget - men dem jeg har set er ikke kuperet.

Fra : Fru Sørensen

Dato : 25-09-05 08:03

> Den ligner meget - men dem jeg har set er ikke kuperet.
>
> -Henrik

Hej Henrik
Jeg ved det ikke, men de må vist ikke kupere dem mere.
Jeg har ihvertfald set masser af dem med hale.

Lene

Fra : Søren LH

Dato : 23-09-05 16:24

> [...]
> samme farver - brun/hvid - men ligner måske mere en sætter af en art?
>
> Nogen som kan hjælpe med havd det kan være for en race?

Hej Henrik

Hvis du er meget begejstret for border collie, synes jeg du skal ringe til
én eller flere border collie-opdrættere og høre hvilke muligheder der er for
at en border collie kan passe ind i din livsstil. Der er jo både brugslinier
og udstillingslinier af border collies, hvor sidstnævnte er mindre krævende,
og der er jo selvfølgelig forskillige linier og individuelle forskelle.

Ring f. ex. til én eller begge af disse: www.lyngholm.com og
http://www.kennel-igor.dk/igor_lille/index.htm

Mvh
Søren

Fra : Bente og Finn Anders~

Dato : 23-09-05 16:32

Et godt råd! Vælg ikke hund efter farve, men efter det temperement, der
passer til dig. Og pas på med hyrdehunde. De har ofte en tendens til at være
nervøse, og det er ikke godt i en båd. Jeg taler af erfaring, har selv en
Belgisk Hyrdehund (Tervueren), hun er nervøst anlagt, og selvom hun nu er 11
år og har sejlet fra lille, kan hun bestemt ikke lide det. Jeg tror ikke der
er mange hunde, der kan lide at sejle, men en nervøs hund er ikke sjovt i en
båd. En jagthund vil nok være et bedre valg rent temperementsmæssigt, men
også de er motionskrævende, hvis de skal trives. Og sørg for at vælge en
hund der ikke er større, end man kan bære den over andre både hvis man
kommer til en overfyldt havn.

MVH Bente

Fra : Søren LH

Dato : 23-09-05 16:35

"Bente og Finn Andersen" <benfin@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og sørg for at vælge en hund der ikke er større, end man kan bære den over
> andre både hvis man kommer til en overfyldt havn.

Jeg er vildt uenig med dig i at man kan anvende tervueren som målestok for
hyrdehundes nervøsitet generelt. Der er masser af nervefaste hyrdehunde,
også belgiere.

Mvh
Søren

Fra : Simon

Dato : 23-09-05 18:30

> Jeg er vildt uenig med dig i at man kan anvende tervueren som målestok for
> hyrdehundes nervøsitet generelt. Der er masser af nervefaste hyrdehunde,
> også belgiere.

Er utroligt enig med dette! Har selv border - altså hyrdehund med stort H -
og er der noget, hun ikke er, så er det nervøst anlagt! Om hun ville befinde
sig godt på en båd ved jeg ikke.... hun ville nok have det bedre med at
svømme bagefter

-Trine

Fra : Søren LH

Dato : 23-09-05 19:08

"Simon" <sneevang@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> H - og er der noget, hun ikke er, så er det nervøst anlagt! Om hun ville
> befinde sig godt på en båd ved jeg ikke.... hun ville nok have det bedre

I øvrigt så kan jeg ikke forstå hvorfor en hvilken som helst hund ikke
skulle kunne fungere på en båd, hvis den vænnes til det fra helt lille
hvalp.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 23-09-05 21:57

Søren LH wrote:
> I øvrigt så kan jeg ikke forstå hvorfor en hvilken som helst hund ikke
> skulle kunne fungere på en båd, hvis den vænnes til det fra helt lille
> hvalp.

Det kan de vel også - men netop hyrdehunde ( uanset hvilken slags) er alle
ret motionskrævende, så måske er netop hyrdehunden en dårligt valg.

Jo, der er der mange egenskaber der er lækre hos hyrdehunde, når man først
er faldet for deres intelligens, idérigdom, humør og temperament o.s.v

Jeg har haft Border collie og har nu Schapendoes og PON - begge hyrdehunde,
begge med alle de bedste egenskaber fra hyrdehundene, men ikke med
borderens enorme behov for motion.
Border collie er ofte omtalt som hyrdehundenes formel 1 racer - såå mine
to er nok mere at sammenligne med intelligente små peugot'er

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Anette

Dato : 23-09-05 22:01

Hov - glemte lige at sende dette link med http://www.khkg.dk/Khkg/index.asp

Der står en del om de fleste hyrdehunde racer.

/ Anette

Fra : x Vuf x

Dato : 23-09-05 21:36

On Fri, 23 Sep 2005 17:31:54 +0200, "Bente og Finn Andersen" wrote:

> [...]
>også de er motionskrævende, hvis de skal trives. Og sørg for at vælge en
>hund der ikke er større, end man kan bære den over andre både hvis man

Her vil en Papillon egne sig helt fantastisk.
Den bli'r sjældent søsyg/køresyg, skal motioneres moderat, kan
bæres rundt og elsker at opleve nyt sammen med "sine" mennesker!
Desuden er den vagtsom og findes i flere størrelser.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : HKN

Dato : 24-09-05 11:04

"Bente og Finn Andersen" <benfin@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
over
> andre både hvis man kommer til en overfyldt havn.

Nå??? Jeg syntes ellers at det rød/hvide passede godt til båden, da den er
samme farver, og så matchede det også vores flag..........

-Henrik

It has removed 13 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : nicola2@hotmail.com

Dato : 24-09-05 19:19

Hejsa!

Jeg har en welsh springer spaniel og kan kun sige at det er en super
dejlig hund - masser af hund uden at den fylder det samme som en halv
hest!

Men når det er sagt så skal man huske på at det er en jagthund med
stort J!
Den har brug for masser af motion, træning og aktivering hver dag.

Welsher er super dejlige fordi de er meget omgængelige - kan med andre
hunde, mennesker og børn. De elsker at være med deres familie og skal
ikke efterlades 10 timer hver dag...

Du kan kigge forbi min hjemmeside hvis du vil se og læse mere!

www.123hjemmeside.dk/nelly

Men husk at tænke på om i kan sætte ca 2 timer af hver dag til
motion og træning som en jagt hund som en welsh springer eller en
sætter kræver - jeg ved i øvrigt at en rød hvid irsk sætter er
nærmest umulig at opdrive i DK...

Skriv endelig hvis du vil vide mere om welshen - og hvor man skal købe
den osv...

MVH
Nicola

Fra : HKN

Dato : 25-09-05 19:19

<nicola2@hotmail.com> wrote in message
[...]

Da vi jo har haft kig på Border'en, så er det ikke tiden til at motionere
den, som er begrænsningen - vi ønsker os en aktiv hund, som samtidig kan
affinde sig med at skulle bevæge sig inden for en rammerne på en båd i max
4-5 timer ad gangen, når vi tager på sejlerferie.
Welsh'en er måske lige det mindre, der gør at den vil affinde sig med en 35
fods båd.

Tror jeg vil tage ud til en kennel og kigge lidt

Har du en idé om prislejet på hvalpe?

-Henrik