Artikel om mavevending
Fra : Jytte B

Dato : 23-09-05 07:31

Jeg har lagt en artikel om mavevending i binaer. Den er fra det sidste
nummer af "Schnauzer og Pinscher".

Jytte

Fra : Jytte B

Dato : 23-09-05 07:43

"Jytte B" <vingekatten@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt en artikel om mavevending i binaer. Den er fra det sidste
> nummer af "Schnauzer og Pinscher".
>
> Jytte

Beklager, det lykkedes ikke at sende artiklen. Hvis nogen er interesseret,
kan I sende en mail privat til mig. Fjern "fjern" i mailadressen.

Jytte

Fra : fam. Ager

Dato : 23-09-05 08:35

> [...]
>
> Beklager, det lykkedes ikke at sende artiklen. Hvis nogen er interesseret,
> kan I sende en mail privat til mig. Fjern "fjern" i mailadressen.

jeg kan!... den er meget interessant!

Mavevending

Kilde: New Purdue bloat stud y - oversat afTherese Hauge

Ved Purdue University i USA var der en gruppe forskere, som fra 1998-2004
satte sig for at undersøge hvilke

faktorer, der spiller en rolle i risikoen for at udvikle mavevending blandt
store hunderacer. Resultaterne er løbende

publiceret i tidsskriftet Journal ofthe American Veterinary MedicaI
Association. Disse resultater sammenfatter jeg

i det følgende.

Forskerh'TUppen fremhæver, at der indtil nu har været meget lidt konkret
viden om, hvad mavevending skyldes, og

både dyrlæger og hundefolk har i løbet af årene jj-emsat forskellige forslag
til, hvad man burde gøre for at minimere

risikoen. Først nu har man egentlige beviser på, hvad er fup - og hvad er
fakta.

Hvad er en mavevending?

Mavevending (i veterinærsprog gasnisk dilatation - torsion comp!ex)
forekommer i tre varianter:

Akut gastrisk dilatation (akut udvidelse pga. gas)

Torsion (drejning) . Volvulus (drejning)

En mavevending opstår ved at mavesækken svulmer op af gas, væske eller begge
deje - det der kaldes akut gastrisk

dilatation. Når først maven er opsvulmet, kan mavesækken dreje pludseligt,
og forskellen mellem torsion og

volvulus er udelukkende, hvor kraftigt maven drejer om sin lændeaksel.
Torsion er kendetegnet ved, at

mavesækken er drejet mindre end 180 grader, men volvulus betyder at
mavesækken er drejet mere end 180 grader.

Dvs. at en "mavedrejning" ikke nødvendigvis resulterer i, at mavesækken
vender, men måske "nøjes" med at

svulme op.

Symptomer

Akut gastrisk dilatation ses ved at hundens mave er opsvulmet. Hunden savler
kraftigt, bliver ekstremt raskløs,

forsøger at kaste op eller komme af med afføring. De to sidste er et tegn på
mavesmelier, og hvis man presser på

maven, kan hunden hyle eller stønne. Hvis hunden kan bøvse eller kaste op,
er det sikkert ikke en egentlig drejning

af mavesækken. Hunden skal til dyrlægen og have ført en slange ned i
mavesækken, så luften kan komme ud.

Herefter vi! maven trække sig sammen, og smerterne vil forsvinde relativt
hurtigt.

Torsion og volvulus kræver en meget hurtig reaktion hos hundeejeren, da der
er tale og liv eller død inden for kort

tid. Symptomerne er de samme som næmt ovenfor, men mere udtaJte. Hunden
gisper, har kolde og blege

slimhinder i mundhule og kan endda kollapse. De choklignende tegn skyldes,
at b!odtilførslen ti! mave og milt

blokeres. Når mavesæklcen er drejet, kan man ikke føre en slange ned i
mavesækken, og der er kun en muJighed:

operation. Og det skal ske straks. Derfor er det vigtigt, at man lynhurtigt
bringer sin hund til dyrlæge, når man ser

de nævnte symptomer.

Fup og fakta - FUP

Man har over en længere årrække gisnet sig til en række råd, der skulle
minimere risikoen for mavevending. Af de

mange råd fandt forskergruppen at følgende ikke havde nogen betydning:

At begrænse motion før eller efter måltider

At begrænse vandindtag før og/eJler efter måltider

At fodre 2 eller flere gange om dagen,

At opbløde tørfoderet før fodring

Fup og fakta - FAKTA

Til gengæld fandt man 5 faktorer, som øger risikoen for mavevending:

For hvert leveår øges risikoen med 20% (jo ældre hunden bliver, jo mere
opmærksom skal man være på

sygdomstegn)

De to allersidste undersøgelser peger på en øget risiko hos hunde med en
dyb, smal brystkasse (jo "værre",

jo større risiko), men den præcise årsagssammenhæng er endnu ikke undersøgt
til bunds

Etfamiliemedlem i første generation (altså forældre, søskende, hvalpe), som
har haft en mavevending, øger

hundens risiko for en mavevending med 63%

8

En hævet madskål øger risikoen med 110%, dvs. risikoen er mere end fordoblet

Den hastighed hunden spiser med (hurtige spisere har 15% større risiko pr.
enhed foder for at få en

mavevending).

På baggrund af denne første undersøgelse anbefaler forskergruppen på det
kraftigste, at man ikke avler på en hund,

der har et første-generations familiemedlem, som har haft en mavevending. Og
det er ejerens ansvar at informere

opdrætter om, at hansIhendes hund har haft en mavevending. Endelig anbefaler
forskergruppen, at man undlader at

hæve hundens madskål, og at man lar hunden til at spise langsommere.

I' Foderets fylde

Den næste undersøgelse gik ud på at afklare om foderets fylde kunne udgøre
en risiko for gastrisk dilatation -

volvulus (herefter GDV). Resultatet var, at større fylde øgede risikoen for
GDV signifikant, uanset hvor mange

måltider om dagen, hunden fik. Risikoen viste sig at være højest for hunde,
som fik et foder med en stor fylde kun

l gang dagligt kontra flere gange dagligt.

Desuden fandt man, at de hunde, som fik mavevending, oftere var tynde
(slanke) og/eller i deres første år havde

haft et større ener kronisk helbredsmæssigt problem. Men man kunne ikke
vise, om slankhed eller tidligere

helbredsproblemer var årsag til mavevending, eller om en helt anden, men
fælles, faktor var årsag til både

slankhed, tidlige helbredsproblemer og mavevending.

Foderindhold

I den sidste undersøgelse vine forskergruppen se, om der var en sammenhæng
mellem foderets indhold og GDV.

For hver hund der indgik i undersøgelsen, udarbejdede man en foderprofil,
dvs. hvilke næringsstoffer hver hund

indtog. Undersøgelsen bekræftede de fakta, som blev præsenteret tidligere
(se Fakta). Men herudover fandt man, at

risikoen for GDV øges med: . 17% for hunde, hvis tørfoder indeholder fedt
blandt de første 4 ingredienser . 32% for hunde, hvis tørfoder indeholder
citronsyre og som samtidig var opblødt før fodring

53% for hunde, hvis tørfoder indeholder kød- og benmel blandt de 4 første
ingredienser.

Med denne viden kan hundeejeren nu vælge et mere hensigtsmæssigt foder og
dermed minimere risikoen for

mavevending.

Yderligere præcisering af undersøgelserne og forskernes resultater findes på
:

http://www.vet.purdue.edu/epilbloat.htm.

Kort sagt

Hvisjeg skal forsøgeat samle undersøgelsemesresultater,må de betyde: . At
mavevending i høj grad er genetisk betinget, og at hunde med mavevending i
den nærmeste familie

udelukkes fra avl, . At man (muligvis) skal forsøge at undgå at avle hunde
med en meget dyb og tilsvarende meget smal

brystkasse, fremtidige analyser vil være værd at holde øje med, . At
madskålen skal ned på gulvet,

.. At hunden skal spise langsomt (det kommer måske ved at skålen står/kører
rundt på gulvet, men man kan

også smide foderet ud på græsplænen, eller som et forslag har jeg set, lægge
nogle halvstore, vaskede sten i

madskålen, så foderet fordeles sig i hullerne mellem stenene) . At man skal
bruge et koncentreret og godt sammenpresset tørfoder, som fylder meget lidt
i madskålen, og

så betyder det mindre om man fodrer l eller flere gange dagligt, . At man så
vidt det overhovedet er muligt skal undgå billigt (?) foder med kød- og
benmel blandt de 4 første

ingredienseri ingredienslisten(den første ingredienser der mest af, den
næste næstmest osv.),

.. At man skal undgå et foder, hvor fedt er en væsentlig ingrediens (vil det
sige højenergifoder som normalt

har en meget høj fedtprocent?),

At man skal lade være med at opbløde tørfoderet generelt, og i hvert fald
hvis det indeholder citronsyre

Til gengæld behøver vi ikke bekymre os så meget, hvis vores hunde drikker en
slurk vand eller spiser lidt mad før

eller efter, at den har været ude at gå, løbe, træne eller lege med andre
hunde.

9

,...

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-09-05 10:07

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> writes:

> En hævet madskål øger risikoen med 110%, dvs. risikoen er mere end
> fordoblet

Går straks ud og sætter Siris madskål ned på gulvet igen!

> Den hastighed hunden spiser med (hurtige spisere har 15% større
> risiko pr. enhed foder for at få en mavevending).

Og smider et par store sten i den.

> [...]
> at være højest for hunde, som fik et foder med en stor fylde kun l
> gang dagligt kontra flere gange dagligt.

Og det her skal jeg lige have forklaret. Betyder det, at foderet helst
skal være så sammenpresset som muligt? Hvis det er sådan, så må
Olivers jo være godt.

> 53% for hunde, hvis tørfoder indeholder kød- og benmel blandt de 4 første
> ingredienser.

På Olivers står der kyllingemel som det allerførste, det er vel så
ikke godt? Og i deres lammeudgave er der både lammemel og kyllingefedt
blandt de første.

I der har hunde med mavedrejning, hvad fodrer I vovserne med?

Jeg er lidt hysterisk i dag, for jeg fik at vide i går, at Siris
halvstoresøster blev aflivet efter en korsbåndsskade der gik helt galt
under operationerne. Siris mor døde af komplikationer efter fødslen og
hendes bror har muligvis svamp i maven. Og der skal altså bare ikke
ske noget med min store, dejlige bamse!!

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : fam. Ager

Dato : 23-09-05 14:04

> [...]
> Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
> Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

---------------------------

fik lige denne af jytte B. den er godt nok på tysk, jeg har ikke selv fået
tygget den helt igennem, men jeg fik da spottet lidt informativt, så hvis
du kan tysk, så er her lidt lærdom...(-:
http://www.hundezeitung.de/top/top-85.html

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 23-09-05 16:17

> [...]
> tygget den helt igennem, men jeg fik da spottet lidt informativt, så hvis
> du kan tysk, så er her lidt lærdom...(-:

Tak til Jytte for linket.

Af interessante oplysninger står der bl.a.:

- Fodring med kun én type foder forøger risikoen for mavedrejning drastisk.
Risikoen ved ren tørfoderfodring er mere end fordoblet i forhold til hvis
hunden også får levninger fra middagsbordet.

- Fodring med råt kød og ben giver ringere risiko for mavedrejning.

- Forekomsten af mavedrejning er forøget med femten gange (1500%) fra 1964
til 1994. Årsagen vides ikke.

- For store racer og kæmperacer er mavedrejning i USA den næsthyppigste
dødsårsag efter kræft.

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 23-09-05 17:28

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 1994. Årsagen vides ikke.
>
> - For store racer og kæmperacer er mavedrejning i USA den næsthyppigste

jamen sødeste søren..kunne du ikke oversætte den fra a-z??? jeg sidder her
med en tysk ordbog i den ene hånd...GGG!.. mit skoletyske slår ikke helt
til.. men jeg er da kommet frem til det væsentlige...GGGG!
mvh. marie