Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefaling af kamera til børnehave
Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 21:50

Hej!

Jeg har lavet et digitalt fotoalbum til den børnehave min søn er i.
http://www.skovstjernen.com/Fotoalbum

Vi er nogle forældre der tager billeder ved forskellige lejligheder, og de
har et digitalt kamera i børnehaven, som pædagogerne har brugt nogle gange.
Desværre er kameraet ikke særlig godt, så vi er på udkig efter et nyt.

Jeg har flg. kriterier:

- ca. 2000 - 2700 kr incl. 500mb kort
- godt til indendørs billeder (i børnehaven)
- lynhurtigt til at fokusere så de når at "fange børnene"
- effektiv anti-rødøje funktion
- ca. 3-5 mpixels - det er ikke så vigtigt bortset fra at de kommer til at
fylde på min computer...
- Video avi min 640 x 480
- Kameraet behøves ikke nødvendigvis være kompakt - det skal kun bruges i
børnehaven. Det er vigtigere at blitzen sidder fornuftigt i forhold til at
undgå rødøje.
- Jeg har præferencer for Canon - jeg har selv haft Powershot G3 i 3
tilfredse år nu

Jeg har lavet en hurtig søgning på www.edbpriser.dk, og har kigget lidt på
dette:

- men det ser dog ud til at være en gammel model.

Er der nogen der vil bruge lidt tid på nogle anbefalinger - og evt. tilføje
kriterier jeg ikke har overvejet.

mvh/Carsten

Fra : Erik W.

Dato : 21-09-05 22:23

"Carsten Kring" skrev i

> [...]
>
> - men det ser dog ud til at være en gammel model.
>
> Er der nogen der vil bruge lidt tid på nogle anbefalinger - og evt.

Jamen Jow ... En hængslet skærm er en god ting, når man fotograferer børn.
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a95/a95_lcd.jpg
Dels er det nemmere at fotografere i børnenes øjenhøjde (og det er vigtigt!)
dels gør en drejelig skærm det nemmere at fotografere uden at børnene
opdager kameraet (og det er også vigtigt).
Flere af Canons digicams har en sådan skærm, fra A95 og opefter.

Røde øjne slipper du ikke for, medmindre der bruges ekstern flash. En pop-up
flash formindsker risikoen, men det bliver aldrig helt godt uden en ekstern
flash, der eventuelt drejes så der bounces mod loft eller vægge.

Jeg forstår stadig ikke at der ikke er en eller anden kamera producent der
laver et compactcam med en flash, der har samme egenskaber som en ekstern
flash. Der burde være et marked for det

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 21-09-05 22:44

"Erik W." skrev i news:4331cf3e$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
ekstern
> flash, der eventuelt drejes så der bounces mod loft eller vægge.

Du kan dog også gå den anden vej og vælge et digicam, som er usædvanligt
godt til at fotografere i eksisting light.

http://www.fujifilm.com/JSP/fuji/epartners/digitalF10Overview.jsp#top

Der får du så ikke den drejelige skærm.

Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 17:53

> [...]
> opdager kameraet (og det er også vigtigt).
> Flere af Canons digicams har en sådan skærm, fra A95 og opefter.

Tak for dit svar.

Ja, det med hængslet skærm er jeg meget enig i - det var egentlig grunden
til at jeg udvalgte kameraet jeg linker til. Jeg er utroligt glad for at
skærmen er hængslet på mit G3.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-09-05 12:22

> - lynhurtigt til at fokusere så de når at "fange børnene"

Hvis dette er et viktig kriterie, tror jeg kanskje du må satse på et digtalt
speilrefleks eller noe lignende. Det blir jo langt dyrere, men kanskje et
brukt kan skaffes?

Problemet med kamera som f. eks. A95 etc er at de reagerer altfor tregt til
å kunne fange barns lek og bevegelser.
De kan passe prismessig, men ikke funksjonsmessig.

Reidar

Fra : Rene Krogh

Dato : 22-09-05 20:16

n Kring" <cckring_snabela_it.dk>
> [...]
> og de har et digitalt kamera i børnehaven, som pædagogerne har brugt
> nogle gange. Desværre er kameraet ikke særlig godt, så vi er på

Jeg vil ikke pege på et specifikt kamera, men bare komme med nogle få
hints, og ideer til hvad det også kan bruges til.

I mine børns børnehave arbejder de meget med foto dokumentation og
kameraet er fremme næsten dagligt. Til det har de envidere anskaffet
en farve laser printer. Kvaliteten er knap så god, men nem og hurtig
at arbejde med. Hvis børnene har været på tur eller der er sket noget
spændende i børnehaven i løbet af dagen, hænges der så en billedserie
op i køkkenet, helst samme dag. Det giver en fantastisk mulighed for
børnene at fortælle og vise hvad de har oplevet.

Idag har de været en tur på lufthavnen, og min søn kunne meget stolt
vise mig et billede hvor han var oppe i en helikopter, og fortælle
hvordan brandbilerne kunne lave regnbuer, når de sprøjtede med vand
etc. Jeg tror det betyder rigtig meget at have disse billeder at
støtte sig op af når de fortæller om dagen.

Hvorfor skriver jeg så alt dette. Fordi at indholdet af billedet i
disse situationer, betyder langt mere end den tekniske kvalitet.
Børnene ser ikke de røde øjne, og går ikke om i om billedet er skarpt
på pixel niveau som os mange af os andre.

Så mine preferencer til et børne have kamera vil være:

* Skal være let at have med. Spejlrefleks kameraet vil pædagogerne
ikke slæbe rundt på, og vil derfor blive efterladt derhjemme.

* Skal være let at betjene.

* Gerne en hurtig autofocus, som du selv nævner.

* Gerne en vendbar LCD skærm.

* Hurtig opstarts tid, så man kan nå at tage billedet, inden det sjove
forsvinder.

* Vigtigst, skal kunne tage rimelige billeder i auto mode. Det er ikke
alle pædagoger, der gider sætte sig ind i blænde m.m. Med andre ord
"idiot sikkert".

Et tip til hjemmesiden. Smid thumbnails på de forskellige mapper, så
børnene også kan finde rundt, og måske finde det billede de så gerne
vil vise til mor og far.

mvh
René

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-09-05 21:28

"Carsten Kring" <cckring_snabela_it.dk> skrev i en meddelelse:

> - Jeg har præferencer for Canon - jeg har selv haft Powershot G3 i 3
> tilfredse år nu

Også her - et udmærket "tag-med-overalt" kamera med mange muligheder.

> Jeg har lavet en hurtig søgning på www.edbpriser.dk, og har kigget lidt på
> dette: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=81439
> - men det ser dog ud til at være en gammel model.

Ja - S2IS er kommer siden - men gør det noget ?

Det gør jo ikke denne dårligere, at der er kommet en ny, så hvis det ellers
opfylder jeres behov, så køb det bare - jeg tror ikke, at I bliver skuffet.

Det eneste punkt, hvor I nok må gå lidt på kompromis - det er hastigheden -
det
får I ikke meget bedre i den prisklasse.

Så skal I op i et DSLR - men det er så en helt anden prisklasse - og det
bliver I
hurtigt trætte af, at skulle slæbe med rundt på alle udflugter med ungerne -
der er
det nemmere, at putte et kompaktkamera i lommen og så afsted.

Jan

Fra : TDN

Dato : 23-09-05 08:19

> [...]
> ellers
> opfylder jeres behov, så køb det bare - jeg tror ikke, at I bliver

Lige netop på denne Canon S1IS er autofokus langtsom, hvilket er meget bedre
på S2IS, hvilket vel er vigtigt når det er børn der fotograferes (Derfor
valgte jeg S2IS istedet for S1IS da jeg skal bruge det mit barn + fugle, og
ingen af dem står stille længe af gangen).

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 17:51

> [...]
> valgte jeg S2IS istedet for S1IS da jeg skal bruge det mit barn + fugle,
> og ingen af dem står stille længe af gangen).

Tak - det var netop sådan noget jeg gerne ville høre.

Mvh/Carsten

Fra : TDN

Dato : 23-09-05 18:11

> Tak - det var netop sådan noget jeg gerne ville høre.
>
> Mvh/Carsten

Her et par test af S2IS:

http://www.akam.dk/artikkel/16676/1

http://www.epinions.com/content_185621319300

http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s2-review/

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/s2is.html

Mvh
Thomas

Fra : Jacob

Dato : 23-09-05 20:03

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Kring" <cckring_snabela_it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hvis man nu kigger lidt væk fra Canon. hvad så med minolta f.eks. Z3 ? den
er billig og har IS den går kun op til iso400 men med is behøver man jo ikke
højere. den har så bare ikke klap skærm.

Jacob

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-09-05 21:07

Jacob wrote:

> Hvis man nu kigger lidt væk fra Canon. hvad så med minolta f.eks.
> Z3 ? den er billig og har IS den går kun op til iso400 men med is
> behøver man jo ikke højere.

Givet at de fleste billeder vil være med børn og givet at børn har det
med at bevæge sig, hjælper IS ikke det store.