killingevægt..
Fra : Soliema

Dato : 21-09-05 21:48

Hejsa i gruppen igen igen...

Ja, nu er den sørme gal igen, og jeg har sagt til mig selv, at jeg aldrig
skal havde en killing igen, da jeg ikke har nerver til det...

Så en udsendelse på TV2 øst, om hammel dyrehospital, og der var der en pige,
som kom ind med 6 små 5 uger gammel killinger, og vi hørte hvad de vejede
og hvilken køn...

Det satte mange tanke i gang, da jeg ikke syntes at min mittemuz/tulle, er
meget større end dem på Tv, så frem med køkkenvægten og en stor skål, og jeg
fandt ud af, at det ikke kun er i mine øjne, at hun er lille...

Tulle vejede 825 g, og hun er altså 13 uger, så det fatter jeg slet ikke
noget af, og hun er 13 uger, da jeg så alle hendes andre søsken, men hun var
den mindste ud af 9 og hun var meget mindre end de fleste af dem...

Nu er tulle en blanding af Tyrkisk angora/norsk skovkat/huskat, så jeg kan
jo ikke følge en rigtig retningslinie, men hvad vejer en alm, huskat som 13
uger ?

jeg kan godt forstå, hvis i er ved at være træt af, at læse indlæg fra mig,
men er så bekymret over den, da Speedy blev hentet som 12 uger, vejede han
1165 g.

/Anne Mette

Fra : Alice

Dato : 22-09-05 05:32

"Soliema" <soliema@tdcadsl.invalid> skrev

> Tulle vejede 825 g, og hun er altså 13 uger, så det fatter jeg slet ikke
> noget af, og hun er 13 uger, da jeg så alle hendes andre søsken, men hun
> var den mindste ud af 9 og hun var meget mindre end de fleste af dem...

Hun er godt nok lidt lille ...Men nu er det vel med katte som med mennesker
vi vejer jo ikke ens

> Nu er tulle en blanding af Tyrkisk angora/norsk skovkat/huskat, så jeg kan
> jo ikke følge en rigtig retningslinie, men hvad vejer en alm, huskat som
> 13 uger ?

Der er vel ikke en endelig facitliste på sådan noget, men plejer man ikke at
sige ca. 100 gram pr. killinge uge indtil en vis alder. Det vil sige en
'standard' killing på 12 uger, gerne må ligge på en vægt der siger ca. 1200
gram.

KH
Alice

Fra : Sabina H.

Dato : 22-09-05 07:41

Soliema wrote:
> Nu er tulle en blanding af Tyrkisk angora/norsk skovkat/huskat, så
> jeg kan jo ikke følge en rigtig retningslinie, men hvad vejer en alm,
> huskat som 13 uger ?

som Alice siger er "standarten" 100 g pr uge, dvs hun skulle ligge på
omkring 1300 g nu... hvilket hun jo langt fra gør må man sige :(
men standarten rykker sig naturligvis i begge retninger, afhængig af race og
forældrestørrelse, og foderstand....

hvordan har hun det ellers det lille myr?
er hun frisk?
leger hun?
spiser hun?
tager hun på?

hun kan jo nemt være en af de misser der bare ikke skal være så store... kan
jo være at hun både har fået rigeligt lidt næring i maven, men også da hun
er kommet ud, i betragtning af det meget store kuld....

jeg vil sige, så længe hun er frisk, vokser og tager på, så nyd hende, og
lad være med at bekymre dig for meget..... men vær naturligvis
opmærksom.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 22-09-05 14:11

> [...]
> omkring 1300 g nu... hvilket hun jo langt fra gør må man sige :(
> men standarten rykker sig naturligvis i begge retninger, afhængig af race

Jeg så begge af hendes Forældre, og de var en fin størrelse, der var ikke
nogen af dem, som var lille.

> hvordan har hun det ellers det lille myr?
> er hun frisk?
> leger hun?
> spiser hun?
> tager hun på?

Hun sover meget, syntes jeg, men hvis hun nu skal gro meget, så kan jeg godt
forstå det..
Hun leget et par gange om dagen, helst om morgen og om aften..
Hun spiser fint sit Royal Canin killingefoder, i forhold til hendes
størrelse, men vil nu heller ha leverpostej...
hun har taget på, siden vi fik hende, da hun var meget tynd der, så den vej,
går det fremad...

> hun kan jo nemt være en af de misser der bare ikke skal være så store...
> kan jo være at hun både har fået rigeligt lidt næring i maven, men også da
> hun er kommet ud, i betragtning af det meget store kuld....

ejeren af hende, havde sagt at hun var meget lille, men havde ikke drømt om,
at det var så lille, og jeg er en hønemor, når det kommer til mine dyr, og
bekymre mig så meget, at jeg er nødt til at farve hår, så man ikke kan se de
grå

> jeg vil sige, så længe hun er frisk, vokser og tager på, så nyd hende, og
> lad være med at bekymre dig for meget..... men vær naturligvis
> opmærksom.....

jeg skal til at veje hende hver 2. dag, da jeg lige vil holde øje med
hende..

Tak for svaret..

/Anne Mette

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 22-09-05 15:57

Hej Anne Mette

Skrev du at de var 9 i kuldet? Hvis jeg husker rigtig, så kan jeg godt
forstå at hun ikke er så stor - der har sikkert været kamp om mælken og
der er desværre nogen som ikke er så gode til at kæmpe!

Hvis hun ikke virker syg ville jeg ikke være bekymret - min ene NFO
kastrat vejede 800g da vi fik ham hjem (det var før vi vidste, at han
burde veje NOGET mere) og han er da en fin stor kat på 5 kg i dag.
(knapt 2 år gammel)

Hold øje med hende og er der noget, som du ikke mener, er som det skal
være, så tag hende en tur til dyrlægen.

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Soliema

Dato : 22-09-05 16:27

> [...]
> forstå at hun ikke er så stor - der har sikkert været kamp om mælken og
> der er desværre nogen som ikke er så gode til at kæmpe!

Ja, det havde ejeren advaret mig om, da missemor ikke havde mælk nok til dem
alle, og hun var ikke større end en tændstikæske, da hun blev født..

> [...]
> kastrat vejede 800g da vi fik ham hjem (det var før vi vidste, at han
> burde veje NOGET mere) og han er da en fin stor kat på 5 kg i dag.

Åhh det lyder godt, så kan det være, at jeg kan få lidt ro i sjælen, da jeg
har været meget nervøs for hende..

> Hold øje med hende og er der noget, som du ikke mener, er som det skal
> være, så tag hende en tur til dyrlægen.

Jamen hun fejler ikke noget, i forhold til Speedy, hun leger, fanger fluer
osv, men sover meget, og spiser ikke så meget, men hvor meget kan der jo
egentlig lige være, i den bette mave, når hun ikke er større..

/Anne Mette

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-09-05 16:45

> Jamen hun fejler ikke noget, i forhold til Speedy, hun leger, fanger fluer
> osv, men sover meget, og spiser ikke så meget, men hvor meget kan der jo
> egentlig lige være, i den bette mave, når hun ikke er større..

Mja, jeg tror nu at jeg havde taget hende til et eftersyn hos dyrlægen, hvis
hun altså ikke har været.
Hun skal vel også have sin vaccine?

Skriver det ikke fordi jeg tror at der er noget med hende, men for at være
sikker på at der ikke er
Generelt ja, i et stort kuld så er der altid nogle der er mindre. Men når de
begynder at få mad og spise selv, så plejer de at komme efter ufattelig
hurtigt.

Hilsen Nina

Fra : Sabina H.

Dato : 22-09-05 18:45

Soliema wrote:

> Jeg så begge af hendes Forældre, og de var en fin størrelse, der var
> ikke nogen af dem, som var lille.

så tror jeg du skal slå størrelsen hen på størrelsen af kuldet....

> Hun sover meget, syntes jeg, men hvis hun nu skal gro meget, så kan
> jeg godt forstå det..

killinger sover generelt meget*G*

> Hun leget et par gange om dagen, helst om morgen og om aften..

meget typisk*G* vi ser det stadig med vores "baby" (hun er over et år nu*G*
men opfører sig stadig meget som killing)

> Hun spiser fint sit Royal Canin killingefoder, i forhold til hendes
> størrelse, men vil nu heller ha leverpostej...

drop leverpostejen.. der er ingen næringsmæssig værdi det det for hende, og
giver du hende det, så KUN en mundsmag....
bruger du babycat eller kitten til hende??

du kunne måske overveje at supplere hendes mad med lidt babycat mælk, eller
KMR modermælkserstatning..... det kan være det kan give hende et ekstra vægt
boost....

> hun har taget på, siden vi fik hende, da hun var meget tynd der, så
> den vej, går det fremad...

smukt ;) burde det jo også...

> [...]
> drømt om, at det var så lille, og jeg er en hønemor, når det kommer
> til mine dyr, og bekymre mig så meget, at jeg er nødt til at farve

se når hun var så lille, og samtidig en del af et stort kuld, så har du jo
forklaringen der ;)
ingen grund til bekymring ;)

> jeg skal til at veje hende hver 2. dag, da jeg lige vil holde øje med
> hende..
>
> Tak for svaret..

god ide, hold et vægtskema for hende over en periode.... tager hun
forholdsvis stabilt på er der næppe noget at bekymre sig om overhovedet...

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 22-09-05 19:22

> killinger sover generelt meget*G*

ja, det tænkte jeg nok...

> meget typisk*G* vi ser det stadig med vores "baby" (hun er over et år
> nu*G* men opfører sig stadig meget som killing)

Hun har en tendens til at lege med hendes egen hale, så kommer der nogen
ordenlige hoppeture en gang imellem..

> drop leverpostejen.. der er ingen næringsmæssig værdi det det for hende,
> og giver du hende det, så KUN en mundsmag....
> bruger du babycat eller kitten til hende??

åhh det havde jeg slet ikke tænkt på, jeg ved bare, at hun går helt i
selvsving, når hun kan lugte leverpostej, og jeg har købt den Royal Canin,
som hedder Kitten Persian 32, mest fordi de var små stykker, og fordi hun er
langhåret, men måske en fejl, men jeg syntes at de er et gedemarkede, med
alle de forskellige mærker
Jeg tror, at jeg vil smutte ned og købe noget Babycat milk, til hende, og se
om hun vil ha det..

> [...]
>
> smukt ;) burde det jo også...

> se når hun var så lille, og samtidig en del af et stort kuld, så har du jo

jamen det var nu fordi, vi så dette program, og disse killinger var kun 5
uger, og vejede imellem 620 og 665 g, og så blev jeg meget forvirret..

> god ide, hold et vægtskema for hende over en periode.... tager hun
> forholdsvis stabilt på er der næppe noget at bekymre sig om overhovedet...

Er igang med Excel, men er der ikke noget med, at det skal være på samme tid
af døgnet, man vejer dem ?!?

/Anne Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 22-09-05 21:10

Soliema wrote:

> åhh det havde jeg slet ikke tænkt på, jeg ved bare, at hun går helt i
> selvsving, når hun kan lugte leverpostej,

hun må skam også gerne smage, bare det ikke er for meget, og ikke på nogen
måde indgår som en del af hendes daglige kost... betragt det som slik for
hende.... ingen har jo godt af slik hver dag til morgenmad eller aftensmad
vel ??

> [...]
> et gedemarkede, med alle de forskellige mærker
> Jeg tror, at jeg vil smutte ned og købe noget Babycat milk, til

jeg tror du skal købe Babycat foderet til hende, og så gemme kitten persian
til hun er lidt ældre... kitten persian er godt nok næsten til hendes alder,
men i betragtning af at hun er lidt lille og måske ikke har fået næring nok,
vil hun nok have godt af den ekstra næring der er i babycat.... du kan evt
når hun bliver omkring 4 mdr blande babycat med den kitten du allerede
har..... personligt ville jeg nok lade hendes vægt afgøre hvornår jeg ville
skifte til en anden fodertype.....

du kan læse mere om babycat og royal canin generelt her:
http://www.royalcanin.dk/default.aspx?pageID=171015102&lang=da

du kan på siden også se et vægtskema og en foderanvisning....

> Er igang med Excel, men er der ikke noget med, at det skal være på
> samme tid af døgnet, man vejer dem ?!?

sådan ca, eller hvis du gør det feks lige før du fodrer hende (medmindre hun
får ad-libitum - så er det bedst med samme tidspunkt hver dag)....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 23-09-05 20:48

> [...]
> hende.... ingen har jo godt af slik hver dag til morgenmad eller aftensmad

jamen hun har heller aldrig fået mere end en lille klat, og kun 1 dag om
dagen.

> [...]
> afgøre hvornår jeg ville skifte til en anden fodertype.....
> du kan læse mere om babycat og royal canin generelt her:

Har kigget og har købt babycat til hende, men kunne desværre ikke få milk..

> sådan ca, eller hvis du gør det feks lige før du fodrer hende (medmindre
> hun får ad-libitum - så er det bedst med samme tidspunkt hver dag)....

Hun har altid noget til at stå, da hun skal ha mad, når hun vil, da jeg
håber, at det gør at hun måske spiser lidt mere...
Men tjek Tullemuzen her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Soliema&picnumber=8431

/Anne Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 23-09-05 21:03

Soliema wrote:

> jamen hun har heller aldrig fået mere end en lille klat, og kun 1 dag
> om dagen.

så er alt jo i skønneste orden ;)

> Har kigget og har købt babycat til hende, men kunne desværre ikke få
> milk..

lur mig om ikke bare det foderskift vil hjælpe lidt på vægten.... Babycat er
nok bedre til hende, ihvertfald efter hvad min fornuft siger mig ;)
kan du ikke finde mælken, så går det nok også uden alligevel...

> Hun har altid noget til at stå, da hun skal ha mad, når hun vil, da
> jeg håber, at det gør at hun måske spiser lidt mere...

jeg synes personligt det er en god vane for katte..... altså at have mad ad
libitum.... ikke alle katte kan finde ud af det....
men jeg tolker det sådan at katten i naturen ville skulle fange sin mad
efterhånden som den blev sulten, og derfor har adgang til mange små måltider
i løbet af en dag, i betragtning af hvad kattens byttedyr er....
hvilket giver katten en fordøjelse der er bedre beregnet på mange små
måltider, frem for et stort.....

> Men tjek Tullemuzen her:
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Soliema&picnumber=8431

yyyyyndig lille miz ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 23-09-05 21:25

> [...]
> måltider i løbet af en dag, i betragtning af hvad kattens byttedyr er....
> hvilket giver katten en fordøjelse der er bedre beregnet på mange små

Vi er altid kørt med på den måde, da vi syntes, at de virker mere naturligt,
og fordi de jo helst ikke skal sulte

> yyyyyndig lille miz ;)

thihi.. ja, vi er også meget glade for den lille kælepot...

Mange tak for alle dine råd, de går fremad nu, måske fordi jeg har fået ro i
sjælen, og bettepigen er sørme også blevet til en racermiz, som render på
siden af ryglænet af sofaen

/Anne Mette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-09-05 23:18

In article <43345f6a$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Sabina H.
<sabina@websetter.dk> wrote:

> men jeg tolker det sådan at katten i naturen ville skulle fange sin mad
> efterhånden som den blev sulten, og derfor har adgang til mange små måltider
> i løbet af en dag, i betragtning af hvad kattens byttedyr er..

Yep.. der er ikke mange katte der fanger fem mus med knurrende mave og
gemmer dem - for så at æde dem alle sammen på én gang *gg*

--
Knus fra Ann R

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 22-09-05 19:12

Hej Anne Mette..

Jeg tror ikke du skal bekymre dig for meget.. Da vi fik vores to bøller
var der også stor vægtforskel på dem på trods af de er søskende.. De var
15½ uge da vi fik dem og jeg tror ikke My vejede mere end et kg da vi
fik hende.. Nemo har nok vejet ca 1½ kg dengang.. Der er stadig forskel
på størrelsen på dem men vi er nået frem til at My nok bare ikke skal
blive helt så stor som Nemo, men nu hvor de snart er 1 år (1. november)
så vejer de helt godt til, de ligger på hver sin side af 4 kg og har det
rigtig godt.. Men med den der underlige diller-daller delle på maven så
vores dyredoktor mener de skal på slankekur.. For de er for tykke. Er
der ikke noget med at den ikke har noget med vægten at gøre?

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Elwarth

Dato : 22-09-05 21:06

> Tulle vejede 825 g, og hun er altså 13 uger, så det fatter jeg slet ikke
> noget af, og hun er 13 uger, da jeg så alle hendes andre søsken, men hun
> var den mindste ud af 9 og hun var meget mindre end de fleste af dem...

Hej!
Vi havde for 2 år siden en "hittekat" med killinger.
Der var 7 i kuldet, og moderen var et bette skravl.
Vægtfordelingen ved 12 uger så sådan ud:

1307g, 1210g, 1158g, 1135g, 864g, 703g, 1350g

Alle klarede sig godt, og vægtforskellene ujævnede sig.
Det er faktisk imponerende, at den største var næsten dobbelt så tung som
den mindste.

Hvis Tulle ikke viser tegn på svagheder, tror jeg ikke, du skal være så
bekymret.

/Morten

Fra : Soliema

Dato : 23-09-05 20:57

"Elwarth" <elwarth@KATTENSjellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den mindste.
>
> Hvis Tulle ikke viser tegn på svagheder, tror jeg ikke, du skal være så

Hejsa Morten og Mia..
Tak for jeres indlæg, det er dejligt at høre, at hun sagtens kan komme
efter, det med vægten...

/Anne Mette

Fra : JR 2610

Dato : 27-09-05 11:42

Da vi sidste gang vejede Sagas killinger som knap 12 uger gamle, var der så
stor forskel på den største og mindste at vi nærmest fik et chok...
Store solidt byggede Aja Dobbo vejede knap 1150 gram... Lille fintbyggede
Misling sneg sig helt op på 740 gram...
Saga er huskat, killingernes far er skovkat... der var 5 killinger i kuldet,
som Saga ingen problemer havde med at tage sig af (alle fik hvad de
skulle!)... Ingen af killingerne var tynde/underernærede...
Men - Misling _er_ bare en lille fin pige.. Nu her 9 år senere er hun som
kastrat kommet op i den tunge vægtklasse. Hele 2850 gram!!
Hendes bror Aja Dobbo vejer knapt 8,5 kg - og er stadig åleslank

Nogle katte er bare ikke så store

Mvh Ann K

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-09-05 18:55

JR 2610 wrote:
> Men - Misling _er_ bare en lille fin pige.. Nu her 9 år senere er hun som
> kastrat kommet op i den tunge vægtklasse. Hele 2850 gram!!
> Hendes bror Aja Dobbo vejer knapt 8,5 kg - og er stadig åleslank

Man(jeg) kommer sådan til at tænke på filmen "Twins".

En af DeVito's replikker: "We're uneven twins".

Fra : Soliema

Dato : 27-09-05 19:53

hejsa igen...
Vil bare lige blære mig med, at Mittemuzen har taget 175 g. på, og det er
kun på en uge, så jeg har fået ro i sjælen, og hun er også blevet tungere,
kan jeg mærke...
Vi har nu en lille mis på 1000 g. præcis...
/Anne Mette

Fra : Elwarth

Dato : 27-09-05 21:41

> [...]
> kan jeg mærke...
> Vi har nu en lille mis på 1000 g. præcis...

Ja ja... alt er i den skønneste orden.
Til lykke med bæstet.

/Morten