Geometriproblem
Fra : Torben Frandsen

Dato : 21-09-05 14:44

Hejsa

Jeg skal forsøge at regne på udbredelsen af den direkte lyd fra nogle
forskellige højtalere i forskellige positioner. Det kræver nogle geometriske
beregninger, jeg ikke helt kan greje.

Højtalerne spreder lyden rektangulært og symmetrisk omkring en akse, som
står vinkelret på højtaleren. Spredningen er givet ved et antal grader
lodret og et antal grader vandret.

Nu giver vi højtaleren en hældning i forhold til z-aksen samt en drejning i
forhold til x-aksen. Lyden passerer nu en mængde vandrette planer, og så
vidt jeg kan se, må lydens udbredelse i hvert af planerne beskrive et
trapez.

Et eksempel til at regne på:
Højtaler 1 har en horisontal spredning på 80° og en vertikal spredning på
40°. Vi placerer den i punktet (4,4,5). Den drejes 45° i forhold til x-aksen
(lyden udbredes bort fra x=0;y=0) og 55° ift. z-aksen (lyden udbredes skråt
nedad i retning mod z=0.) Vi skal nu finde lydens udbredelse i planen z=2.

Hvis jeg blot kan få formlerne eller et godt link, skal jeg ikke belaste
nogen med bevisbyrden.

Torben