Brilleglas og tykkelser
Fra : pm

Dato : 21-09-05 10:29

Jeg ser i omtalen af Fup hos Synoptik (EB) at der er forskel i tykkelsen på
glas contra plastlinser ved samme dioptri..?

Det undrer mig, da forstørrelsesgraden vel er afhængig af materialets
krumning...eller ???

PM

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-09-05 11:24

pm skrev:
> [...]
> tykkelsen på glas contra plastlinser ved samme dioptri..?
>
> Det undrer mig, da forstørrelsesgraden vel er afhængig af materialets

Brydningsindekset for de to materialer er forskelligt, hvilket fører til at
den samme krumning bøjer lyset forskelligt.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Henning Wangerin

Dato : 21-09-05 11:31

On Wed, 21 Sep 2005 11:28:34 +0200, pm wrote:

> Jeg ser i omtalen af Fup hos Synoptik (EB) at der er forskel i tykkelsen
> på glas contra plastlinser ved samme dioptri..?

Selvfølgelig er de forskelle.

> Det undrer mig, da forstørrelsesgraden vel er afhængig af materialets
> krumning...eller ???

Og materialets evne til at afbøje lyset når det træder ind i emnet og
forlader det igen.

Forskellige materialer har forskellige data. Derfor er tykkelsen også
forskellig.

/Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-05 12:13

pm skrev:

> Jeg ser i omtalen af Fup hos Synoptik (EB) at der er forskel i tykkelsen på
> glas contra plastlinser ved samme dioptri..?

Ja?

> Det undrer mig, da forstørrelsesgraden vel er afhængig af materialets
> krumning...eller ?

Når jeg vælger brilleglas, får jeg fire fem forskellige
brydningstyper at vælge imellem. Jeg kan få højtbrydende glas,
men vælger noget i den anden ende af skalaen fordi det giver en
bedre synskvalitet, og jeg er meget kritisk med det fordi jeg har
(eller rettere havde) skarpe øjne. Til gengæld er mine glas ikke
så tynde som de kunne være, men det har jeg vænnet mig til.

Men det er rigtigt at ved samme glastype så er det krumningen -
eller snarere tykkelsesforløbet - der bestemmer brydningen.

--
Bertel

Fra : pm

Dato : 21-09-05 15:43