Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital til analog backup, link til emnet
Fra : Jakob

Dato : 21-09-05 00:24

Jeg faldt lige over dette link

http://www.dcviews.com/press/Minox-Laboratories.htm

Ved ikke om det er almindelig kendt/udbredt men jeg synes det var lidt
interessant at dette tilbydes som en mulighed for langtidsopbevaring.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 07:25

Jeps - man kunne også hugge bitmønstret for hver enkelt billedes data +
metadata + beskrivelse af formattet i en stentavle - som vist er en af de
bedste kendte lagringsmetoder.

Det er et reelt problem m. langtidslagring; men jeg synes ikke at overførsel
på analogt filmmedie er løsningen.

/Torben

Fra : Jakob

Dato : 21-09-05 09:03

In article <4330eee1$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Torben
Falck" <tof snabela falcknet punktum com> says...

> Det er et reelt problem m. langtidslagring; men jeg synes ikke at overførsel
> på analogt filmmedie er løsningen.

Sikkert ikke, men i sidste ende kommer det vel an på prisen og
kvaliteten.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 11:59

> In article <4330eee1$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Torben
> Falck" <tof snabela falcknet punktum com> says...

> Sikkert ikke, men i sidste ende kommer det vel an på prisen og
> kvaliteten.

Hvis man vil bevare skarpheden i billedet fra DSLR så er film absolut ikke
løsningen, så skulle det være mellemformat film det bliver gemt på og det er
meget dyrt. Data falmer ikke med årene men det kan gå tabt, derfor er det
god ide med backup hele tiden, hvis man bare backer up på en harddisk og
tror det holder evigt, så er man også en klovn. Jeg backer up en gang om
måneden og er det konfirmationer, bryllup eller andre vigtige begivenheder
så tager jeg ekstra backup med det samme.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 19:28

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

> [...]
> om måneden og er det konfirmationer, bryllup eller andre vigtige
> begivenheder så tager jeg ekstra backup med det samme.

Men man er jo stadig i risiko for at miste sine data, hvis uheldet er ude
for alvor.

Og hvad nu hvis en eller anden stakkel gerne vil være 100% sikker på at
bevare sine billeder + datagrundlag til efterkommere eller i det hele taget
mere end måske 10, 20, 50 eller 100 år? Hvad gør man så? Det er som sagt et
reelt problem og når behovet bliver stort nok (hvilket det nok efterhånden
er...) bliver der lavet en holdbar og prisbillig løsning.
Indtil da må man leve med harddiske, bånd, DVD o.l. Er man helt paranoid bør
man sikre en #2 kopi uden for hjemmet aht. fare for tab af data v. tyveri
eller brand. En stak DVD skiver fylder ikke meget og kan nok finde plads hos
et familiemedlem. En bedre højvolumen løsning er dog nok en båndstation med
rotering af båndene efter et nærmere fastlagt skema.

Således er det en pinsel at holde kopier opdaterede til alle tider.
Alternativt kan man sikre sig plads på eksterne servere mod betaling. Da
datamængden er hastigt voksende kan det dog hurtigt blive en bekostelig
affære.

Er man flere kammerater kunne man måske slå sig sammen og gemme hos hinanden
på ugebasis via nettet. Man kan jo købe 250 Gb diske for 1 tusse eller sådan
og det er vel en rimelig lav pris at betale for max. sikkerhed på kort sigt.

/Torben

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 21:40

> Men man er jo stadig i risiko for at miste sine data, hvis uheldet er ude
> for alvor.

Ja derfor har jeg en server hos svigerfar der er system admin på hydro, hvor
jeg har en backup af mine billeder som bliver opdateret månedligt.

> Og hvad nu hvis en eller anden stakkel gerne vil være 100% sikker på at
> bevare sine billeder + datagrundlag til efterkommere eller i det hele
> taget mere end måske 10, 20, 50 eller 100 år? Hvad gør man så?

Så kan man jo få lavet analoge billeder, men jeg vil da sige hellere få
fremkladt billederne på papir og gemme dem i fotoalbums så kan de jo
affotograferes hvis ens data går tabt, man får ganske vist ikke skarpheden
tilbage men det gør man heller ikke på 35 mm negativ.

> [...]
> plads hos et familiemedlem. En bedre højvolumen løsning er dog nok en
> båndstation med rotering af båndene efter et nærmere fastlagt skema.

Der vil jeg sige en stak DVD'er er en mere holdbar løsning, da bånd desværre
lider af noget med aldring og tab af kvalitet og skulle der kome magnetisk
materiale for tæt på så er det også galt.

> [...]
> Alternativt kan man sikre sig plads på eksterne servere mod betaling. Da
> datamængden er hastigt voksende kan det dog hurtigt blive en bekostelig

Hvis man nu køber en ekstern harddisk som man får lov at have stående hos en
kammerat så vil jeg da sige det er den bedste løsning, man opdaterer den
bare derhjemme og lægger den så hos kammeraten, sin bros eller hos sine
forældre evt. Der er mange muligheder.

> [...]
> eller sådan og det er vel en rimelig lav pris at betale for max. sikkerhed

Hvis den bliver formateret en gang hver 2. år så har man god sikkerhed lang
tid, indtil den går ned og så har man jo heldigvis både på DVD'er og på sin
egen harddisk

Mvh
Simon

Fra : Brian Lund

Dato : 22-09-05 17:40

> [...]
> lider af noget med aldring og tab af kvalitet og skulle der kome magnetisk
> materiale for tæt på så er det også galt.

Ja, højkvalitets DVD og CD-skiver kan også holde årtier...

Brian

Fra : Heine Christensen

Dato : 21-09-05 21:51

Hej

Spørgsmålet er jo altid hvor sikker skal det være for at det er "sikker
nok", og det vil jo altid kunne tolkes/gradbøjes...

Jeg gør gerne det, at jeg gemmer mine data/billeder på en spejlet disk, som
jeg så backer up til tape ca én gang om nåneden, og de vigtigste
mapper/områder, backer jeg up til en anden server(ekstern) hver nat(kun
forskellen, så bruger det ikke så meget båndbredde)

Skulle jeg glemme en baskup en gang, så har jeg stadig den fra sidste nat +
den fra sidste måned...om det er sikker nok kan jo altid diskuteres, men for
mig er det bare fjong.... har prøvet at miste data, men heldigvis ikke
vigtige data.

HC

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-09-05 18:01

Torben Falck wrote:
> et familiemedlem. En bedre højvolumen løsning er dog nok en båndstation med
> rotering af båndene efter et nærmere fastlagt skema.

Så hellere et par USB-harddiske.. bånd er en dum løsning med mindre
der indgår en robot i løsningen.

Personligt synes jeg godt nogle snart kunne få lavet ordentlige løse
harddiske med iSCSI-support (SCSI over Ethernet) så man kan placere
sin backup-disk mindst i den anden ende af huset/lejligheden :)

God metode.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Tobester

Dato : 22-09-05 20:40

> Ja, højkvalitets DVD og CD-skiver kan også holde årtier...

Ja, det er der jo så af gode grunde ingen, der kan udtale sig om...
....endnu

Fra : waal

Dato : 22-09-05 22:46

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er et reelt problem m. langtidslagring; men jeg synes ikke at
> overførsel på analogt filmmedie er løsningen.

Printning fra digital form på 35 eller 70mm film bruges i filmbranchen.

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 17:48

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

> "Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse

> Printning fra digital form på 35 eller 70mm film bruges i filmbranchen.

Det gør det vel ikke pr. automatik til den bedste løsning for almindelige
mennesker med almindelige tegnebøger? Jeg mener blot, at vi har brug for en
holdbar og low-cost løsning.

/Torben

Fra : Max

Dato : 23-09-05 18:27

Hej

> [...]
> mennesker med almindelige tegnebøger? Jeg mener blot, at vi har brug for

På verdensplan er man i disse år på hospitalerne ved at overføre de
gamle 35 mm røngtenfilm, som er ved at nå deres dødstidspunkt,
til DVD skiver. Man påregner at kunne gemme disse billeder på
DVD'erne en 25-50 år før man skal overføre dem til et medie
der på det tidspunkt er egnet.

Mvh Max