Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Firmware upgradering af eos 3?
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 20-09-05 21:30

Fra : Gert Medom

Dato : 21-09-05 04:58

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
news:20050920222844.Y11252@server.gisp.dk...
Hejsa,

Jeg har købt mig et brugt eos 3. Er der nogen som der ved hvordan man
opgrader firmwaren på sådan en djævel? :)

Er det noget man kan gøre selv?

--
Michael Birkmose

Hej Michael.

Har prøvet at søge lidt på google med negativt resultat.

En mand der har beskæftiget sig en del med firmware til canon
(dslr)kameraer
er:

http://www.haun.dk/index.php?mode=6&kat=4 Der kan du evt spørge om han
også
kender noget til det analoge.

Rent logisk (men måske forkert) vil jeg mene, at opgradering af firmware

et analogt kamera må indebære udskiftning af en chip el. lign og at det
ikke
er noget en privat bruger kan håndtere.

Hvis det var et digitalt kamera er processen nem: Tjek af om batteri er
fuldt opladt, Download af firmware til hukommelses kort, isætning og
opstart
af kamera, hvorefter firmwaren "opdages" af kameraet og kan installeres.

Håber det bringer dig lidt videre.

Morgenhilsen

/ Gert

Fra : Jakob

Dato : 21-09-05 09:05

In article <4330d937$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, "Gert
Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> says...

> [...]
> på
> et analogt kamera må indebære udskiftning af en chip el. lign og at det

Den logik kan jeg godt nok ikke følge, om det er digitalt eller ej har
da vel kun noget med billedmediet at gøre. Den bagvedliggende elektronik
kan da sagtens være opgraderbar selvom det er film.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 12:07

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> da vel kun noget med billedmediet at gøre. Den bagvedliggende elektronik
> kan da sagtens være opgraderbar selvom det er film.

Mit gamle F90X kamera kunne sagtens opgraderes i firmwaren via et PC kabel
og ved brug af seriel porten på computeren (RS-232).

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 21-09-05 18:07

In article <43313e4d$0$75944$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...

> Mit gamle F90X kamera kunne sagtens opgraderes i firmwaren via et PC kabel
> og ved brug af seriel porten på computeren (RS-232).

Godt så har jeg æren i behold :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-05 12:04

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Den logik kan jeg godt nok ikke følge, om det er digitalt eller ej har
> da vel kun noget med billedmediet at gøre. Den bagvedliggende
> elektronik kan da sagtens være opgraderbar selvom det er film.

Ja, men nu bruger man normal et lagringsmedie til at overføre firmwaren på.
Det er lidt svært at overføre en firmware på en celloid-strimmel. Ellers har
dSLR typisk grænseflader, hvormed man kan kommunikere med kameraets
operativsystem via kabel eller trådløst. Det mangler jeg endnu at opleve på
et analogt SLR.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/17/05)

Fra : Jakob

Dato : 21-09-05 18:06

In article <43313e29$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
bruun_jens@hotmail.com says...

> Ja, men nu bruger man normal et lagringsmedie til at overføre firmwaren på.

Point taken :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Bothager

Dato : 24-09-05 08:35

Michael Sig Birkmose <michael@gisp.dk> skrev:
>Hejsa,
>
>Jeg har købt mig et brugt eos 3. Er
>der nogen som der ved hvordan man=20
>opgrader firmwaren på sådan en djævel? :)

Firmwaren kan sagtens opdateres, og der er frigivet en opdatering,
som
tilføjede CF19, som anvndes med store tele med en ekstra
fokuseringsknap. Rygterne siger at denne opdatering også rettede en
undereksponeringsfejl i de meget tidlige EOS 3'er.

>Er det noget man kan gøre selv?

Nej, PW Service i Rødovre kan gøre det. Det kræver noget
specialudstyr
som de har, som består af et DOS-program, en specialboks og et kabel
mellem boksen og flashskoen. Det tager ca 10 minutter (har selv fået
det gjort for mange år siden).

Spørgsmålet er nok mere om du har behov for at opdatere firmwaren.
Det
er ikke som med digitale huse, hvor de (Canon, Nikon etc.)
tilsyneladende ikke kan lave det rigtigt fra starten af, og derfor
er
nødt til at opdatere løbende[1]

Vh
Michael

[1] de tilføjer dog også ny funktionalitet...