Fra to til en motor !
Fra : JanJ

Dato : 20-09-05 20:14

Hejsa

Jeg har købt en ældre...ok gammel (1980) redningsbåd der tidligere har været
monteret på en boreplatform, og den er så udstyret med 2 stk 55HK Yamaha
motorer, hvor jeg lige har lavet den ene, så den kører nogenlunde, men den
anden støjer som en rustfri stålkasse med 200 km/t på en grusvej, og før jeg
nu ofrer en masse på at lave den , var det måske en idé at skifte de to til
bare en.. men hvor stor skal den så være ?

Med de to motorer tager det nok ca 10 sekunder at komme op og plane, og den
har en tophastighed på ca 45 km/t, som dog først nåes efter 40-60 sek. båden
skulle efter sigende veje ca 1000kg.

Mvh

Jan Jeppesen

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-05 21:05

"JanJ" <virker@ikke.com> skrev
> var det måske en idé at skifte de to til bare en.. men hvor stor skal den
> så være ?

Nu har du 110 hk på hækken. Hvilket umiddelbart lyder som minimum til din
båd på 1000 kg, men dit valg af propeller er ret væsentligt.

Hvis båden er udstyret med omdrejningstæller skal du ligge omkring 5000
omdr./min (+/- 500 omdr./min) ved fuld gas.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 21-09-05 09:34

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har du 110 hk på hækken. Hvilket umiddelbart lyder som minimum til din
> båd på 1000 kg, men dit valg af propeller er ret væsentligt.

Jeg ved godt at der er 110 hk samlet på båden, men jeg er i tvivl om det vil
give det samme resultat at montere EN 110 hk motor.

Båden sejler faktisk udemærket, også med 5 personer samt en del
dykkerudstyr, det er godt nok ikke den hurtigste båd i søen, men det er
heller ikke det jeg leder efter.

> Hvis båden er udstyret med omdrejningstæller skal du ligge omkring 5000
> omdr./min (+/- 500 omdr./min) ved fuld gas.

Der er desværre ikke omdr. tæller på så jeg har ingen idé om hvor mange omdr
den snupper.

Mvh

Jan Jeppesen

Fra : Finn

Dato : 23-09-05 08:59

"Jan Jeppesen" <Jan@gæthvadskalvækjeppesens.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> heller ikke det jeg leder efter.

> Der er desværre ikke omdr. tæller på så jeg har ingen idé om hvor mange

I en dobbeltmontering mister man faktisk nogle HK, så umiddelbart burde en
motor på 100HK give samme fart, men med hensyn til optrækket er 2 motorer at
foretrække - der er mere bid i vandet. skal det være rigtigt godt skal den
ene motor have modsat rettet propel(og vendt gearkasse), men det er nok en
detalje.
Der er også noget sikkerhedsmæssigt i 2 mindre motorer i stedet for en...
hvis de kører med seperate tanke, er du næsten altid sikker på at kunne
komme hjem.
med hensyn til at måle omdr., så har de fleste bådmotormekanikere sådan en
manuel omdr.måler, som placeres oven på motoren, og så registrere omdr ud
fra vibrationerne - den er utrolig præcis..

mvh

Finn

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 23-09-05 11:21

"Finn" <finn@kkmateriel.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Jeppesen" <Jan@gæthvadskalvækjeppesens.net> skrev i en meddelelse

> I en dobbeltmontering mister man faktisk nogle HK

Jeg syntes nok at have hørt det et eller andet sted !

> Der er også noget sikkerhedsmæssigt i 2 mindre motorer i stedet for en...
> hvis de kører med seperate tanke, er du næsten altid sikker på at kunne
> komme hjem.

Der er to tanke, og to batterier, der mangler bare to rat så havde der været
dobbelt af det hele

> med hensyn til at måle omdr., så har de fleste bådmotormekanikere sådan en
> manuel omdr.måler, som placeres oven på motoren, og så registrere omdr ud
> fra vibrationerne - den er utrolig præcis..

Den ligger jo på trailer, så det er vel bare at bevæge sig op til en af
bådmændende, men jeg tror lige jeg venter lidt, da de vist har vildt travlt
i øjeblikket, og det bliver det ikke billigere af.

Mvh

Jan

Fra : Finn

Dato : 24-09-05 07:58

> Der er to tanke, og to batterier, der mangler bare to rat så havde der
> været dobbelt af det hele

du mangler faktisk bare en båd mere

> Den ligger jo på trailer, så det er vel bare at bevæge sig op til en af
> bådmændende, men jeg tror lige jeg venter lidt, da de vist har vildt
> travlt i øjeblikket, og det bliver det ikke billigere af.

Da vi skulle måle omdrejninger på vores 25HK - for at finde ud af om vi
havde den rette propel på, lånte vi en omdr.måler i et par timer - man kan
jo kalde der "service", havde der været behov for en ny propel, havde vi
sikkert købt den hos ham..

så prøv med gode ord, og et par øller hos den lokale marinemekaniker.

Finn

Fra : *** Calle ***

Dato : 21-09-05 15:31

JanJ wrote:
> [...]
> og den har en tophastighed på ca 45 km/t, som dog først nåes efter
> 40-60 sek. båden skulle efter sigende veje ca 1000kg.

Har haft en med præcis samme symptomer, den blev lavet på en aften.
hiv selveste motoren ud (løsne 8 bolte nedefra og op, samt div. stik og
gaskabrl)
adskil blokken og skift de 2 lejer i enden af krumtappen, samt simmeringene.
--
*** Calle ***

Fra : *** Calle ***

Dato : 21-09-05 15:32

JanJ wrote:
> [...]
> 200 km/t på en grusvej, og før jeg nu ofrer en masse på at lave den ,
> var det måske en idé at skifte de to til bare en.. men hvor stor skal
Den skulle vel aldrig være købt på NordAls?
--
*** Calle ***

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 21-09-05 15:52

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> Den skulle vel aldrig være købt på NordAls?

Jov, det er Poseidon´s gamle båd.

Den sejler mere stabilt end noget andet jeg har prøvet, lige udover Dana
Anglia, men støjen er rimeligt voldsom i forhold.

Og jeg prøver da lige at rode lidt med det i aften.

Mvh

Jan

Fra : *** Calle ***

Dato : 21-09-05 17:40

Jan Jeppesen wrote:
> "*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
>
> Jov, det er Poseidon´s gamle båd.

Okey, den tog jeg speedbåd certifikat i.
Du er måske fra området?

--
*** Calle ***

Fra : JanJ

Dato : 21-09-05 19:32

Fra : *** Calle ***

Dato : 21-09-05 21:02

JanJ wrote:
> [...]
Ja, den sidder meget fast pga at den sidder ned over et par styretappe.
Nemmest er det med en talje.
Har du ikke det, kan du løfte båden/traileren med en donkraft, spænde
tov/kæde i motoren, og så sænke donkraften langsomt. Vær sikker på at alt er
pillet fra, så den er fri.
--
*** Calle ***

Fra : JanJ

Dato : 21-09-05 22:05

> [...]
> Har du ikke det, kan du løfte båden/traileren med en donkraft, spænde
> tov/kæde i motoren, og så sænke donkraften langsomt. Vær sikker på at alt

En "skralderem" fra motoren og til Styrtbøjlen (?) og så lige lidt arrigskab
løste problemet, men så er det jo bare lige til det næste, de lejer sidder
ikke bare lige til at pille ud med nogen aftrækker jeg ligger inde med, og
lejerne her jeg naturligvis heller ikke endnu, og for den sags skyld heller
ikke pakningerne, jeg må nok indse at jeg ikke kommer ud og sejle i aften

Nu når man kigger lidt nærmere ind i den motor, så er jeg ret sikker på at
den har fået en dukkert på et tidspunkt, for det er ikke lige ald der er
lige pænt inde i den, jeg tror jeg skal have bestilt et udvidet
"pakningssæt" til den.

Tak for hjælpen indtil videre, jeg er lidt spændt på om den kommer til at
virke for "få" penge eller jeg skal arbejde videre i en større motor, som
jeg stadig ikke er blevet klogere på, hvor stor den bør være !

Jan

Fra : *** Calle ***

Dato : 22-09-05 07:54

JanJ wrote:
> [...]
> til at virke for "få" penge eller jeg skal arbejde videre i en større
> motor, som jeg stadig ikke er blevet klogere på, hvor stor den bør
Lejerne er ikke til at få af med en aftrækker. Vi dækkede hele krumtappen
af, og så flækkede vi lejet med en vinkelsliber. PAS PÅ, så det ikke bliver
varmt, eller du rammer andet. Sørg for at få gjort rent igen.
Den får du skam nok igang igen. Kegnæs både er billige med Yamaha dele.
Ps. lejerne og pakdåserne er standard, så den kan du nok få billigst ved en
bilreservedels forhandler.
--
*** Calle ***

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 23-09-05 11:27

> Ps. lejerne og pakdåserne er standard, så den kan du nok få billigst ved
> en bilreservedels forhandler.

Hmm... nu har jeg været HELE vejen rundt (merkonomen, FTZ, skibshydralikken
MV..), og kan indtil videre ikke finde lejet....

Det er et gammelt Japan leje, 83746A står der på og det er 67 x 30 x 16, og
det er ikke lige et standart leje... i hvertfald ikke i Svendborg

Mvh

Jan

Fra : *** Calle ***

Dato : 23-09-05 21:32

Jan Jeppesen wrote:
> [...]
>
> Det er et gammelt Japan leje, 83746A står der på og det er 67 x 30 x
> 16, og det er ikke lige et standart leje... i hvertfald ikke i
fåstår jeg ikke, min har bare 2 standard SKF lejer
--
*** Calle ***

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 07:28

Har du prøvet Carl Hassing, det plejer at være leveringsdygtig i mange typer
lejer.

Fra : *** Calle ***

Dato : 24-09-05 08:37

Martin [5220] wrote:

> Har du prøvet Carl Hassing, det plejer at være leveringsdygtig i
> mange typer lejer.
Eller LMG eller sanistål
--
*** Calle ***

Fra : Finn

Dato : 24-09-05 11:51

> Eller LMG eller sanistål
> --
> *** Calle ***
er et originalt ekstremt dyrt ?

Finn

Fra : *** Calle ***

Dato : 24-09-05 18:33

Finn wrote:
> er et originalt ekstremt dyrt ?

prøv at ringe til den lokale yamaha pusher, han kan gi dig den aktuelle pris
--
*** Calle ***

Fra : JanJ

Dato : 25-09-05 13:17

Jeg har prøvet Carl hassing også, men ingen har kunne hjælpe, skibs
hydralikken ringede til SKF og et eller andet lejefirma, og brugte faktisk
ganske lang tid på at forsøge, jeg syntes det var formidabelt, de fortjener
faktisk kage til kaffen på mandag, og det var da også her han foreslog, at
vi bare lige skulle købe et leje der var lidt mindre, og så dreje en ring.

Jeg ville gerne købe et originalt, men det er ikke lykkedes for Leif Larsen,
som er den lokale Yamaha mand, at ringe tilbage om han kan skaffe det, jeg
har haft ringet, uden at de ringede tilbage, og har så også været deroppe,
og han ville så lige ringe, men .......... jeg har ikke bekymret mig om
prisen, jeg skal bare bruge det.

Løsningen indtil videre er et leje der er 62 udvendigt, og så lige en drejet
stål ring, vi skal jo ud og sejle, og så må vi se om vi kan finde det der
skal bruges.

Mvh

Jan Jeppesen

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-09-05 13:40

JanJ said the following on 25-09-2005 14:17:
> [...]
> stål ring, vi skal jo ud og sejle, og så må vi se om vi kan finde det der

Jeg tror det er den eneste anvendelige løsning - har lige været igennem
NTN's katalog - og alle 30mm lejer har 62 udvendig.

/carsten

Fra : *** Calle ***

Dato : 25-09-05 16:13

JanJ wrote:
> [...]
>
> Løsningen indtil videre er et leje der er 62 udvendigt, og så lige en
> drejet stål ring, vi skal jo ud og sejle, og så må vi se om vi kan

prøv at ringe til kegnæs både, de har meget på lager til Yamaha, ellers får
de det hjem på 1-2 dage.

--
*** Calle ***

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 18:01

"JanJ" <virker@ikke.com> skrev

> [...]
> det, jeg har haft ringet, uden at de ringede tilbage, og har så også været
> deroppe, og han ville så lige ringe, men ..........

Det er desværre en oplevelse du nu deler med mange andre. Jeg ved ikke hvor
mange gange jeg har kontaktet dem for at bruge den store gode service de
praler med, men med mindre man skal købe en båd til en halv mill. så er man
ikke vigtig nok til at bruge deres tid

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-09-05 17:30

"JanJ" <virker@ikke.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Løsningen indtil videre er et leje der er 62 udvendigt, og så lige en
> drejet stål ring, vi skal jo ud og sejle, og så må vi se om vi kan finde

Hej Jan

Prøv:
Rødbyhavn Motor & Maskinværksted
v/ Danny Groth Ohlsen
tlf.: 54 60 51 52

Det er et solidt gammelt firma, der reparerer Yamaha.
Hilsen
Steffen
--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse