STØJ FRA EHEIM
Fra : Bjarne

Dato : 07-06-01 18:31

Hej

Jeg har for nylig købt en eheim pumpe model 2026 Pumpeydelse 950 l/t

Jeg købte pumpen fordi jeg altid har hørt at eheim skulle være dem der
larmer mindst
men hvis jeg sidder ca 3 meter fra pumpen kan jeg nemt høre at den kører
den står frit under akvariet

er dette normalt eller skal de være helt lydsvage (99%)

Pumpen skulle være fri for luft så dette bør ikke være problemet.
Pumpen siger også en ret høj skraldende lyd når den starter er dette forde
der lige skal komme vand omkring rotoren først

Håber at høre fra andre eheim brugere

Forhandleren siger selvfølgeligt at man altid vil kunne høre en svag rumlen
fra pumpen.

Mvh. Bjarne

Fra : Steen Suder

Dato : 07-06-01 19:57

Bjarne wrote:

<KLIP>

> [...]
> den står frit under akvariet
>
> er dette normalt eller skal de være helt lydsvage (99%)

Det er jo relativt når der ikke er præcise målinger på banen. Jeg vil
dog sige at man på 3 meters afstand skal have ro, dvs. ingen tv, radio,
samtale eller kone, for at kunne høre pumpen og selv da skal den være
næsten ubetydelig. Der kan selvfølgelig være tale om at pumpen har
kontakt til en plade eller gulv, som resonerer med pumpens vibrationer,
men det kan du eksperimentere med.

Jeg har prøvet andre pumper og jeg er færdig med lowend produkter til
stuebrug. Hobbyrummet er en anden sag; sådan et har jeg ikke

> Pumpen skulle være fri for luft så dette bør ikke være problemet.

Prøv at skille pumpen ad (den er selvfølgelig helt ren?) og vend så
rotorakslen for at høre om der er forskel. Du kan prøve at rulle rotoren
omkring akslen som du holder i hånden. På den måde kan man nogen gange
fornemme slør, skævheder og ubalance. Disse dele kan skiftes.

> Pumpen siger også en ret høj skraldende lyd når den starter er dette forde
> der lige skal komme vand omkring rotoren først

Det er normalt.

> Forhandleren siger selvfølgeligt at man altid vil kunne høre en svag rumlen
> fra pumpen.

Igen relativt

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Simon

Dato : 08-06-01 08:52

Min der kører 650 L/T kan ikke høres 3 meters afstand, tvivler på den kan på
2... den står i et skab udner akvariet, men logen til skabet kan ikke lukkes
rigtigt... desuden siger du den siger en lyd når den starter, det kan godt
være luft i systemet, det skal du se om du ikke kan få ud....

mvh.Simon

news:G3PT6.9605$R84.1184196@news010.worldonline.dk...> Hej

Fra : Davidsen

Dato : 08-06-01 16:05

Jeg er den lykkelige ejer af en Eheim 2224, ca. ½ år gammel, der står ved
siden af akvariet,
altså frit i stuen, men dog på en flamingoplade. Den *er* altså stort set
lydløs.
Faktisk overdøves den af en svag summen fra spolerne til armaturet (som
sidder inde i et egetræsskab!).
Hvis jeg absolut vil høre apparatet skal jeg ha' krydderen *helt* ned på
selve spanden.

Et par sekunder rasler den da når den lige er renset, men efter få minutter
er der ro i salen igen...

Til gengæld har jeg også en Project (1001 tror jeg..1000 ltr./time), som jeg
ikke
gider at have i stuen.

____________________
Thomas Davidsen
Skibsingeniør, B.Sc.

Davidsen@worldonline.dk

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 09-06-01 00:05

Har en knap 1000l/h Eheim proffesional firkantet Eheim.
Den er jeg særdeles godt tilfreds med over hele linien. Også med
låsearrangementet, som er et absolut ankepunkt for mig på flere andre typer.
Jeg går ud fra at du også har (påsat?) gummidutter under din pumpe? Ellers
vil evt små ubalancer, rystelser m.v. i pumpen have let ved at resonere til
andre materialer. -Så jeg kan altså ikke genkende dit problem, hvis vi taler
om de "nye" firkantede Eheim pumper vi taler om (og ikke de gamle runde). De
gamle runde er jeg derimod ikke specielt tilhænger af. Har selv en gammel
samt et par Sacem pumper. Disse larmer betydeligt mere.

mvh Ivan

Fra : Tom Manczak

Dato : 09-06-01 21:22

>(og ikke de gamle runde). De
> gamle runde er jeg derimod ikke specielt tilhænger af.

i de gamle runde kan min pille topkappen af og stoppe den godt til med
filtervat. så en larmen nede på niveau med PROF, omænd en anelse mere.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Brian Larsen

Dato : 09-06-01 12:03

Jeg har en EHIEM PROFESSIONEL og den larmede de første 2 til 3 uger, du
siger at du for nylig har købt den. Det er min erfaring at der nemt kan gå
op yil en måned inden alt luften er ud af filtermaterialet, afhængigt af
hvilken slags du bruger.

Jeg har for nyligt lånt en nyere model af en ven, pumpen har en
tryk-viser-kugle og hele toppen kan trygges ned for "fjerne luften", efter
min mening er den dårligere end de første professionel pumper. DEN LARMER
MERE END MIN DEN GAMLE PROF.

Brian Larsen

Sønderborg