Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udstyr: Sigma 14 mm /2.8
Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-09-05 13:46

Jeg er lidt i vildrede:

Er
Sigma EX 2,8/14mm IF Aspherical
det samme objektiv som
Sigma EX 2,8/14 HSM S/AF ?

Når jeg spørger er det fordi jeg har fundet nogle gevaldige prisforskelle.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-09-05 14:55

Jan Bøgh wrote:

> Er
> Sigma EX 2,8/14mm IF Aspherical
> det samme objektiv som
> Sigma EX 2,8/14 HSM S/AF ?

Og hvis det er, er der så nogen, der har nogle erfaringer med objektivet og
vil dele ud af dem?

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kell Christensen

Dato : 20-09-05 23:27

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Og hvis det er, er der så nogen, der har nogle erfaringer med objektivet og
> vil dele ud af dem?

Hej Jan

Jeg har en del glæde af mit Sigma EX 2,8/14mm AF Aspherical HSM
(ikke noget med IF). Kører AF på D70 - bruger det nu mest på mit gode
gamle 801S - her rykker det gevaldigt men kun med MF.
Der er et par skud på http://dk4200.homepage.dk/2005/

Kender du noget til gelatinefiltre til dimsen?

Kell

Fra : KRV

Dato : 20-09-05 17:38

> [...]
> Sigma EX 2,8/14 HSM S/AF ?
>
> Når jeg spørger er det fordi jeg har fundet nogle gevaldige prisforskelle.

Hvad er det for prisforskel ? jeg ved ikke hvad IF står for eller hvad S
står for da di betegnelser ikke Står på min
Jeg mener at det er samme objektiv men blev i tvivl da jeg fandt nogle
forskelige betegnelser
mit er et sigma EX 14 mm 1:2.8D HSM Aspherical Til Nikon
Et virkelig godt Objektiv og så kan du gå rigtig tæt på Jeg bruger det mest
til Bygninger Hvor jeg skal have det meste med Virkeligt god Vidvinkel og
det står virkeligt skarpt .
Kim V

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-09-05 07:35

KRV wrote:

> Hvad er det for prisforskel ?

Det er så straffen for at være forsigtig
Mens jeg forsøgte at finde ud af, om der var tale om to forskellige
objektiver, var der en, der nuppede det for næsen af mig. Solgt til EUR 350
på eBay som Sofortkauf.
Så jeg må nok 'nøjes' med en Tokina 12-24, der jo skulle være hæderligt. Men
næppe så godt som en lysstærk prime. Så'n er livet!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-09-05 10:24

"Jan Bøgh"

> Det er så straffen for at være forsigtig

You win some and loose some (mi benlai/no problemos)

> [...]
> Så jeg må nok 'nøjes' med en Tokina 12-24, der jo skulle være hæderligt. Men
> næppe så godt som en lysstærk prime. Så'n er livet!

Nu kan jeg ikke huske hvad du bruger, men du må da godt
prøve min med nikon fatning - tokinaen ser nu ret spaendende
ud, så tror ikke du har grund til at pivse. 14'ern ligner en sæbe-
boble maskine med det store front element, diskret øhh nøø. -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-09-05 11:26

-max- wrote:

> You win some and loose some (mi benlai/no problemos)

....and You learn some!

> Nu kan jeg ikke huske hvad du bruger, men du må da godt
> prøve min med nikon fatning -

Rigtig mange tak - et flot tilbud (og jeg bruger Nikon).

> tokinaen ser nu ret spaendende
> ud, så tror ikke du har grund til at pivse.

Jeg tror jeg springer lige ud i det og køber Tokina'en. Den har jo sandt for
dyden fået mange rigtig gode reviews. Og så er den afgjort mere rejsevenlig.
Det er sikkert lidt gammeldags og fordomsfuldt, men jeg kan bare så godt
lide faste brændvidder.
Jeg kan i øvrigt godt se mig selv på vej ind i et fly med en 300 mm/2.8, en
80-200/2,8 og så den 'sæbeboble' der også er noget af en basse. Tungt og
fyldigt. Tilføjer man så lidt flash, en bærbar, ja så er kabinekufferten
godt nok ved at være stram!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-09-05 19:01

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> Sigma EX 2,8/14 HSM S/AF ?
>
> Når jeg spørger er det fordi jeg har fundet nogle gevaldige prisforskelle.

S/AF står for Sigma AF fatning. Sigmas egne kameraer er ikke så fremme i
teknologien, derfor bruger de HSM, meget til de objektiver der har sigma
fatning. Ellers er det nogenlunde det samme ja.

IF = Internal Focusing (frontlinse bevæger sig)
HSM = Hyper Sonic Motor (Frontlinse bevæger sig ikke)

Mvh
Simon

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 20-09-05 19:34

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fatning. Ellers er det nogenlunde det samme ja.
>
> IF = Internal Focusing (frontlinse bevæger sig)

Er det normalt ikke således, at hvis der er tale om IF-objektiver, at
fokuseringen så sker ved at linseelementer inde i objektivet rykker på sig,
men ikke frontlinsen? Det er det ved forskellige Nikkor's blandt andet.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 05:28

> [...]
> sig,
> men ikke frontlinsen? Det er det ved forskellige Nikkor's blandt andet.

Nej ikke ved Sigma nødvendigvis. IF betyder bare at der ikke er noget ring
der bevæger sig uden på objektivet.

Mvh
Simon

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-09-05 06:00

Simon Nielsen skrev:

> Nej ikke ved Sigma nødvendigvis. IF betyder bare at der ikke er noget ring
> der bevæger sig uden på objektivet.
>
> Mvh
> Simon

Fra Fovitechs Sigma-site:

Intern Fokus : Objektivkonstruktion hvor kun objektivets indvendige dele
bevæges.
Fordelene er bl.a. at objektivets længde ikke ændres under fokusering og
at fronten
ikke roterer, så det er nemt at anvende polarisationsfiltre og effektive
modlysblænder.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 12:03

> [...]
> at fronten
> ikke roterer, så det er nemt at anvende polarisationsfiltre og effektive

Oki, det var så lige mig der ikke havde læst på lektien, så både IF og HSM
bevæger ikke frontlinsen. Min 50-500 benytter RF IF som er et internet
fokussystem der bevæger det bageste linseelement, også ganske effektivt.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 12:11

> Oki, det var så lige mig der ikke havde læst på lektien, så både IF og HSM
> bevæger ikke frontlinsen. Min 50-500 benytter RF IF som er et internet
> fokussystem der bevæger det bageste linseelement, også ganske effektivt.

Jeg mener selvfølgelig at den har RF HSM, men HSM er jo også et internt
system.

Mvh
Simon

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-09-05 16:26

HSM

> Jeg mener selvfølgelig at den har RF HSM, men HSM er jo også et internt
> system.
>
> Mvh
> Simon

HSM eller Hyper Sonic Motor er faktisk bare det samme som AF-S eller USM,
det har ingen betydning om frontlinsen bevæger sig eller ej.

MVH
Thomas

Fra : waal

Dato : 21-09-05 18:11

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> HSM

> HSM eller Hyper Sonic Motor er faktisk bare det samme som AF-S eller USM,
> det har ingen betydning om frontlinsen bevæger sig eller ej.

Roterer gør den forhåbenligt ikke, for så giver kasketskyggen nogle "sjove"
effekter
Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-09-05 19:38

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
USM,

> Roterer gør den forhåbenligt ikke, for så giver kasketskyggen nogle

Nu var der jo ingen der sagde noget om, at frontlinsen roterede, bevægelse
kan ske på mange måder, frem og tilbage er jo også en bevægelse. Men de
objektiver, hvor frontlinsen roterer, har ikke en "kasketformet"
modlysblænde men derimod en modlysblænde med form som en keglestub.

MVH
Thomas

Fra : waal

Dato : 21-09-05 21:04

> [...]
> objektiver, hvor frontlinsen roterer, har ikke en "kasketformet"
> modlysblænde men derimod en modlysblænde med form som en keglestub.

Jeg bemærker det alene fordi O.L. i et indlæg (lidt højere oppe i denne
tråd) nævner muligheden.

mvh
Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-09-05 21:44

> HSM eller Hyper Sonic Motor er faktisk bare det samme som AF-S eller USM,
> det har ingen betydning om frontlinsen bevæger sig eller ej.

Nej nej, men indtil videre har jeg endnu ikke set et HSM objektiv hvor
frontlinsen bevæger sig.

Mvh
Simon